Siepie gaat richting dikkerdje

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Siepie gaat richting dikkerdje

Bericht door rian »

Siepie wordt een beetje te dik. Ik geef mijn twee katten Royal Canin Pro Fit en Luna blijft mooi slank, maar Siep krijgt echt een dik buikje.

Het is ook zo: Luna eet altijd precies wat ze nodig heeft, kleine beetjes per keer. Ik vul haar bakje altijd met een bodempje 2x per dag. Dat doe ik ook bij Siep.

Alleen: Siep eet meteen haar eigen bodempje op en begint dan aan het restje van Luna.

Hoe doen jullie dit met jullie katten? Moet ik Luna op een andere plek eten geven zodat Siep er niet bij kan? Dat wordt lastig, heb ik al geprobeerd, maar Siep kan overal bij 8-) .

Ik heb ook al gekeken en gevoeld of het niet iets anders is, maar ik voel geen bobbels of dergelijke en aan Siep is ook niets te merken, dat is het meest tevreden poesje dat ik ooit heb gezien!

Nou ja, misschien hebben jullie tips.
Alvast bedankt!
Rian
Mauw
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik heb precies hetzelfde probleem door de komst van mijn nieuwe veelvraatje.
Mijn katten eten daarom in gescheiden kamers, zodat ik zeker weet dat de ene kat niet al het eten van de andere kat opeet. Ik weet dan ook zeker dat mijn poes, die weinig eet en heel langzaam, toch iedere dag genoeg brokjes binnenkrijgt en zich niet ogejaagd hoeft te voelen door het tempo en de enorme lekkere trek van mijn nieuwe (iets wat mollige ;-)) kater.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Hier ook hetzelfde probleem. Ook ons katertje Musti die een echte vreetkop is. Hij is nu net geen 8 maanden en ik heb hem vanmorgen eens gewogen: 6 KG!! En hij blijft nog wel een tijdje groeien. Woefie heeft zijn leeftijd en die weegt 4 kg ongeveer.

Mijn katten krijgen 5 keer per dag eten. In het begin liet ik het eten gans de dag staan. Maar dan at Musti zich gewoon ziek en kon ik elke dag zijn kots opruimen. Nu gebeurt het nog sporadisch. Woefie eet ook veel trager dan Musti en die vind andermans brokjes meestal interessanter. Gevolg: we blijven er gewoon bij staan. In andere kamers is niet echt een optie: ofwel de badkamer (lekker als iemand van ons dan naar het wc moet) ofwel een krap gangetje.

Vorige maand is Musti gecastreerd. Ik heb het toen met de da er nog even over gehad dat hij zo struis is. Die zag geen problemen. Hij is gemarmerd en rode en gemarmerde katten zouden meestal nogal struis zijn. De da vond zeker niet dat Musti te dik was. En hij blijft zijn postuur behouden, ondanks hij een kilo bijgekomen is, is hij niet dik geworden. Maar hij is nog jong en groeit dus nog. Zolang je de ribbetjes en de ruggengraat nog kunt voelen, maak ik mij ook niet echt zorgen. Jammer dat hij niet rood is, anders was Garfield echt een geschikte naam voor hem.
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Wanneer is een kat te dik of zwaar? Musti is met 8 maanden en 6 kilo toch een aardige flinkerd. Pepsi (7 maanden) weegt volgens mij een kilo of 3, 4 ik weet het niet zo goed.
Katten hebben denk ik ook wel een eigen bouw, de een van nature zwaarder en de ander ieler. Pepsi krijgt 2x 100 gr vlees en tussendoor kan hij brokjes eten. Hij eet best gulzig en in een keer zijn bak leeg maar niet zo dat hij moet spugen
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Hm, als ik jullie reacties zo lees, is het niet iets wat niet zo vaak voorkomt. Toen ik Siep kreeg, was ze echt ielig. Nu is ze echt een stuk dikker dan Luna, mijn eerste kat. En Siep blijft wel kleiner dan Luna. Het kan inderdaad aan de bouw liggen.

Ik ga Siep zo eens wegen. Mocht ik me over een tijdje nog zorgen maken, dan ga ik gewoon even langs de dierenarts, dat kan geen kwaad denk ik.

Bij mij kunnen ze ook niet in gescheiden kamers eten, daar is mijn appartement niet op gebouwd (ik kan geen deuren dicht doen). Bovendien ben ik overdag niet thuis en kan ik ook niet controleren hoe ze eten. Ik geef nu wel iets minder dan eerst aan allebei.
Mauw
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

lianne schreef: . Pepsi (7 maanden) weegt volgens mij een kilo of 3, 4 ik weet het niet zo goed.
Nu weet ik het wel goed want Pepsi is gewogen: 4 kilo
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
gizmo7
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 nov 2006 16:07

Bericht door gizmo7 »

Ik heb hetzelfde probleem, maar volgens mij is er niet echt veel aan te doen. Want Gizmo eet zijn bak niet leeg en dan denkt Noa mooi die van mij is op dan ik jou rest wel op.
En Noa is dan ook 1 kilo te zwaar daar moet wat af volgens de DA.
En adviseert dieetvoer. Maar Gizmo moet aankomen. Dus moeilijk!!
Ik probeer nu ook wat minder voer te geven, dus maar afwachten of het helpt.

Allemaal succes ermee.

Groetjes Eveline
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik heb het probleem gelukkig niet, maar ik heb mijn katten geleerd om hun bakje gelijk leeg te eten. Dit kun je doen door de dagelijkse hoeveelheid in zo'm 3 porties te verdelen. Als je een portie hebt gegeven, haal dan na 10 minuten het bakje weg, ook al is het nog niet op. Blijf er wel bij zodat ze niet van elkaar gaan snoepen. Op een gegeven moment leren ze dan dat hun bakje weggehaald wordt, ook al is het nog niet leeg. Uiteindelijk zullen ze dan meestal wel hun portie gelijk opeten. En dan kunnen ze niet meer van elkaar snoepen en voorkom je dat de een teveel en de ander te weinig eet.
Succes dames!
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Zo doe ik het dus ook. Al laat time ik het niet echt. Ik zorg er gewoon voor dat ze ieder hun eigen potje heeft en als ze het niet meer moeten hebben, gaat het potje weg. Als ze dan eigenlijk nog niet genoeg hadden, is dat jammer, maar anders leren ze het dus niet.

Musti is inderdaad een flinke kerel. En er zijn inderdaad ook bij katten verschillen in bouw, net als bij mensen. Musti is dus gewoon een grote kat, maar dik niet.
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »

lianne schreef:Wanneer is een kat te dik of zwaar?
Er staat niet echt een ideaal gewicht voor, aangezien het per ras ook erg kan schelen. Maarre mijn dierenarts zei tegen mij, dat je de ribben wel moet kunnen voelen, maar niet moet kunnen zien, dan zijn ze precies goed.
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
Ragdoll liefhebber
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2006 19:25

Bericht door Ragdoll liefhebber »

Ligt aan de bouw, ik heb hier 2 katers van bijna 6 kilo en zien er slank uit.
één ervan is dan wel een Ragdoll. mijn radoll kitten van 5 mnd is al 3,5 kilo.
Overgewicht moet je kunnen zien.

gr petra
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Het juiste gewicht ligt aan hoe een kat een slank type of een grof type is.

Mijn coontjes zijn echt niet dik ondanks dat Rory al over de zeven kilo begint te komen en Ebby op zes en half blijft steken.

Neem bijvoorbeeld die katjes in Griekenland en Spanje. Die zijn gewoon iel en mager. Als die zes kilo zouden wegen dan zijn ze worstjes op pootjes.

Een goede tip van mijn dierenarts.
Zolang je de ribbetjes nog kan voelen tijdens het aaien dan zijn ze goed van gewicht. En ze moeten taille hebben.

Gelukkig eten die van mij niet zo veel. Ieder drie kwart bakje RC Maine Coon brokken per dag. Deze zijn veel groter dan de gemiddelde kattenbrok.
Die schrokken ze naar binnen zonder te kauwen. Op deze zijn ze een poosje bezig. Goed voor hun tandjes en tandvlees.
Groetjes Gerda
Gebruikersavatar
Helma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 nov 2006 19:02

Bericht door Helma »

Onze 3 oudste katten (9jaar, 2jaar, 1,5 jaar) eten met z'n drieen uit 1 bak. De bak is eigenlijk altijd gevuld. Ze krijgen droge brokjes van dento krone. Blijkbaar eten ze er niet te veel van, want ze zijn alledrie niet te dik.
Kennissen van ons moeten hun 2 poezen in aparte ruimtes eten geven omdat de ene kat snel zijn brokjes opeet en daarna doorgaat naar de volgende bak.
De 2 kittens van ons krijgen in de huiskamer een gezamelijk bakje met kittenbrokjes van Royal Canin. Ik heb nog niet kunnen constateren dat de een meer eet dan de ander.
De kittens kunnen inmiddels trap lopen/klimmen en kunnen nu ook bij de brokjes van de grote katten. Ze eten hier af en toe ook van.
Kan dit kwaad?

Groetjes
Helma
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Nee hoor, dit is helemaal niet erg. Gewoon beide soorten aanbieden en dan zullen ze geleidelijk vanzelf op de volwassen brokjes over stappen en de kittenbrokjes laten staan. Als ze dan groot genoeg zijn (rond 8 maanden) kun je stoppen met de kittenbrokjes. Die zijn vetter dan volwassen brokjes, dus het beter die niet langer te geven dan dat ze uiterlijk 1 jaar oud zijn, anders groeien ze misschien dicht.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Helma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 nov 2006 19:02

Bericht door Helma »

Gelukkig...ik zat me al te bedenken hoe ik dat op zou moeten lossen. Aangezien hier alle katten binnenshuis overal rond kunnen/mogen lopen en de 'volwassenbrokjes' centraal op de overloop staan.
Beestenboel, 5 katten, 1 hond, talloze vissen en gifkikkertjes
Gesloten