Hypoallergeen voer

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Anne »

Ik zie dat er ook pluimveevet in zit en in de andere brok kippenolie
Daar kunnen ze ook op reageren
Weet je al voor welke allergenen ze allergisch is?
Bij onze Hobbel ben ik daar nooit achter gekomen :???:
De rc hypoallergenic verdraagt ze nog het beste en met deze voeding is haar huid het meeste kalm ( geen jeukbulten en korstjes)
Hypoallergeen natvoer brengt meestal altijd jeuk met zich mee :-(
Ik heb al heel wat merken geprobeerd, kattovit, animonda ed
Het enige wat goed gaat is het natvoer van hills, de z/d en die kun je alleen nog maar in bulk verpakking kopen :-( En dat durf ik niet aan want Hobbel heeft het meestal na een week wel weer gezien :-(
En helaas heeft de hypoallergenic van rc geen hypoallergenic natvoer

Wat jammer dat je steeds wat anders moet proberen!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Selma117 »

Ik hoop het ook! Hoelang duurde het bij Luna en Lizzy voor ze het goed deden op de brok? En ging dat in een stijgende lijn of kan het echt wisselend blijven gaan en moet ik dan alsnog volhouden?
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Selma117 »

en inderdaad heel irritant.. er staat wel iets op de site dat de samenstelling wel eens iets kan veranderen..
Maar goed, daar ben je dan weer lekker mee op dat moment!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5085
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Synemios »

Bij Luna merk ik het binnen 5 minuten want die gaat meteen overgeven.
Bij Lizzy meestal 1/2 dagen. jeuk of diarree.

Oh sorry ik lees verkeerd.

Dat ligt eraan, jeuk blijft meestal wel lang aanhouden kan wel 2 maanden duren, maar maag en darm klachten merk ik meestal wel binnen 2 weken, het positieve verschil.
Volhouden tenzij ze het er slechter op doet.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Selma117 »

@Anne Voor jou zo te horen ook een hele zoektocht!
Heb ik inderdaad ook eerder wel eens gelezen hier op het forum! Je ziet en hoort vaak dat het een eiwit is, maar kan natuurlijk werkelijk alles zijn..
Maar zo moeilijk om iets te vinden waar dat niet in zit! Ook in de trovet konijn zat weer pluimveevet.. net als bijv. visolie.. zit ook in zoveel brok!

In de Virbac zie ik ook dierlijke vetten staan.

Zo lastig..

Nee ik weet zeker nog niet van hoe wat bij Isa.. Ik weet ook niet 100% zeker, of het een voedselintollerantie/allergie is.
Isa heeft ook geen uitgesproken huidklachten bijv.
Wat veel poepjes, periodes van misselijk zijn/gras eten, wat smakken, soms een soort boertje na het eten, heel soms dus staken met eten. en af en toe overgeven van brokjes.

Het stuk voeding is wel een aannemelijke oorzaak die ik dus probeer uit te vinden zegmaar..

Ben een paar maanden geleden bij de dierenarts geweest (eerste keer toen ik zag dat ze zich niet lekker voelde) .
Ze at op een gegeven moment dus slecht. was wat sloom en zag haar veel slikken.
Dierenarts heeft haar onderzocht en leek wat verdikking in de keel te voelen en gaf haar cerenia en novacam.
Zij dacht aan slechte eetlust door weinig eten en oa keelpijn van het overgeven. ( ze had ook best vaak flinke haarballen).
Ze had toen al wat veel poepjes, maar altijd normaal en regelmatig.

Hypoallergene voeding/1 eiwit vond zij ook een goed idee om uit te proberen.
Zo begon de zoektocht een beetje ;).

Bij het doorgeven van de cerenia toen, leek dat niet zo veel te doen. Novacam (ik weet dat het niet het beste is om te geven) knapte ze wel wat van op. Uiteindelijk at ze snel weer goed en voelde ze zich weer beter.

Nu is dat hetzelfde, van Cerenia lijkt zij niet persee op te knappen als ze slecht eet..
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Selma117 »

* er kwam toen dus ook niks uit bloedonderzoek.

gewicht is altijd hetzelfde, geen krabplekken. Soms heel even aan kop/oor krabbelen maat ik weet niet hoeveel gemiddeld is voor een kat.. Plast goed, etc. Vandaar nog niet al het mogelijke onderzoek gedaan verder ( echo oid)

Ik had me deze keer voorgenomen weer te gaan voor bloedonderzoek, maar ze lijkt zich dan toch heel snel te herstellen en de link met voeding lijkt toch wel heel aannemelijk..
Ze is ontzettend bang voor de dierenarts dus uiteraard wanneer ik voel dat het nodig is gaan we, maar als ze zo snel weer opknapt vind ik dat wel lastig..

Bedankt Denise! Fijn om even een richtlijn te horen..
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5085
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Synemios »

Ik denk even hardop mee.

Als de novacam iets lijkt te doen dan wijst dat richting pijn.
En weinig eten is vaak een gevolg van iets anders, en ja daar kunnen ze misselijk van worden en van gaan braken.
Alleen is er dus een reden dat ze weinig eet, en daar moet je naar op zoek.

Door overgevoeligheid kunnen ze behoorlijk buik/maag pijn krijgen

Een echo zou dan als je daar verder niet uit komt inderdaad nog een optie kunnen zijn.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Selma117 »

Dat was inderdaad ook mijn gedachte!
Er staat dus waarschijnlijk ook een stuk ongemak/pijn op de voorgrond, behalve pure misselijkheid..
Ik kan me uiteraard voorstellen dat als je op voeding reageert, je daar flinke last van kan hebben.

Maar ook het stukje, veel last van (flinke) haarballen..etc zit ook nog wel in mijn gedachte..
Die heeft ze nu dus al flinke tijd niet overgegeven.
Maar goed. wat verklaart dan het wisselende beeld. ik hou haar ontlasting goed in de gaten en het is niet dat ze dan ineens een haarbal uit heeft gepoept of iets..
Ook het stukje veel poepjes..

Wel bijzonder is dat ze toen de eerste keer dat ik naar de dierenarts ging, ze ook echt wat sloom was.
(toen ze dus ook de novacam kreeg).
Nu rent en speelt ze als een gek, ik weet dat katten goed door pijn heen kunnen gaan, maar dat is wel weer opmerkelijk.

Vannacht heeft ze wat brokjes uitgespuugd, en voor het eerst in denk ik een week weer eens gras gegeten.
Verder ging het deze week eigenlijk goed, behalve wat meer poep, wat de laatste 2 dagen iets minder en vaster werd.
Maar, ze oogt verder nu dus prima, heeft ook weer gegeten enzo.

Ik heb vandaag de dierenarts gebeld en ga vanmiddag voor een controle en in ieder geval bloedonderzoek.
Ik zie haar namelijk toch ook wel heel regelmatig drinken. Ze heeft een nieuwe drinkplek, dus dit kan er mee te maken hebben, maar ik wil dat er weer een keer gekeken wordt..

Ik houdt jullie op de hoogte.
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Selma117 »

Het consult en bloedonderzoek was helemaal goed. Vitale functies, lipase, ontstekingsbeeld.. alles was goed.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Anne »

Dat is goed nieuws :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Selma117 »

Isa heeft helaas weer een mindere periode.
Ze had 'ineens' ontzettende keelpijn.
Ik zag op vrijdag dat ze iets 'duidelijker' slikte, maar dacht dat ze zich misschien verslikt had in een grasspriet.. In de gaten gehouden en zaterdag duidelijk veel moeite met slikken. 2 dagen ervoor had ze een paar keer wat brokjes uitgebraakt, en daarna een flinke haarbal.

Op advies van de dierenarts
wat honing gegeven, dat leek iets te helpen. Zaterdag toch savonds laat naar de kliniek hier vlakbij.
Ze begon te kuchen en er kwam 1x dik slijm uit.
Longen klonken goed, keel was heel erg gevoelig, injectie metacam gehad.
Advies aankijken, kon evt een virus zijn, of geirriteerd/ ontstoken keel/slokdarm / van het braken.
Paar dagen metacam, evt lysine/weerstandsverhoger geven in voer.

Ze knapte wat op, klonk weer normaal (eerst heeel schoor) , at weer en kon weer goed slikken.
Maar, eerst krabte ze al weer wat aan de kop/kin en de oortjes.
Nu schud ze heel soms met haar oren, ze lijken wat gevoelig. Dus van plan weer naar de dierenarts te gaan.

Ik ben al eeuwig bezig met het proberen goed passende voeding te geven om de voedselintolerantie uit te sluiten, maar het is ongelooflijk lastig bij haar en lukt gewoon eigenlijk niet.
Ze is snel verveeld, vindt iets soms lekker en dan na 2 weken niet meer. Eet dan minder, eet iets nieuws weer wel.. afwisselen geprobeerd maar pff.. ze gaat gewoon niet snel akkoord (om dus te voorkomen dat ze weer intolerantie opbouwd voor wat ze constant krijgt)
Soms lijkt iets een tijd goed te gaan en lijkt ze toch weer wat klachten te krijgen.
Ze eet opzich goed, zeker als ze eenmaal gegeten heeft, maar ze lijkt na de nacht een staakmomentje te hebben af en toe.

Maar, poepjes zijn normaal, ze braakt niet. Heeft verder geen gekke plekken behalve en mini plekje soms onder de kin). Nooit koorts, ook vorige keer bij de dierenarts niet.. de vorige keer leek het voor de dierenarts toch niet heel typisch op voedselintolerantie.. maar.. wat dan wel? Omgevingsfactoren? Pollen..?
Mijn laatste post was november.. dat kan dan toch niet? Plus ze niest niet.. hoest normaal niet.. geen vieze ogen oid. Ik weet het soms echt niet meer..

Tips wat te doen? Ik weet ook niet meer zo goed waar ik nou de focus op moet leggen.. heeft het nou echt zin om enorm veel spijsvertering onderzoeken te laten doen als braken, afwijkende ontlasting ontbreekt? Antihistamine, prednison?! Ik dacht nog aan brandend maagzuur (soms lichte maagklachten, en keel klachten), maar die oren.. die horen er dan weer niet bij..
Ik ben eigenlijk even hardop aan hrt brainstormen nu maar.. moest het even kwijt..
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5085
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Synemios »

Het zou ook nog een combinatie van meerdere soorten allergieën kunnen zijn.
Ik blijf hier ook bezig, en inmiddels hebben wij nu besloten vooral te kijken naar in hoeverre ze daadwerkelijk last heeft.
En die oren ( jeuk ) kan bij verschillende vormen voorkomen.

Luna en Lizzy niesen en hoesten ook niet, bij katten werken de klachten van allergie anders dan bij mensen.

En ik weet niet of het kan maar ik heb het idee bij Luna dat als ze last heeft van pollen ze ook ineens gevoeliger is voor andere dingen.
IK zal het maandag eens navragen.

Braken en afwijkende ontlasting hoef je ook niet altijd te zien bij katten met problemen van de maag/darmen.
Vaak blijft het heel vaag.

Dat maakt het allemaal zo lastig.
Als je denkt aan maagzuur dan zou je een maagzuur remmer kunnen overwegen.

( Losec mups of omeprazol, maar wel even in overleg met je dierenarts)
Of wat ook nog kan is puur stomac geven, bij sommige katten werkt dat goed.
Ik heb er zelf wisselende ervaringen mee:

https://www.medpets.nl/puur+stomac/



Wat is het advies nu van de dierenarts want die moet nu eigenlijk door deze wirwar met een idee komen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5085
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Synemios »

Er schoot mij net iets te binnen.
Laatst was hier iemand die bleef ook maar zoeken, tot iemand kwam met de vraag of ze bloemen/planten in huis hadden.
Toen ze de bloemen weg gedaan had verdwenen ook de klachten.
Som is het iets simpels, en een voedselallergie kan ook spijsverterings problemen veroorzaken.
En vaak zie je dat niet terug in het bloed of op echo.

Maar eerlijk gezegd als er ook geen krabplekjes zijn, geen braken of diarree dan vind ik voedselallergie ook niet echt passend in het verhaal.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door crazycatladyP »

Selma117 schreef: 26 jun 2023 17:32 Isa heeft helaas weer een mindere periode.
Ze had 'ineens' ontzettende keelpijn.
Ik zag op vrijdag dat ze iets 'duidelijker' slikte, maar dacht dat ze zich misschien verslikt had in een grasspriet.. In de gaten gehouden en zaterdag duidelijk veel moeite met slikken. 2 dagen ervoor had ze een paar keer wat brokjes uitgebraakt, en daarna een flinke haarbal.

Op advies van de dierenarts
wat honing gegeven, dat leek iets te helpen. Zaterdag toch savonds laat naar de kliniek hier vlakbij.
Ze begon te kuchen en er kwam 1x dik slijm uit.
Longen klonken goed, keel was heel erg gevoelig, injectie metacam gehad.
Advies aankijken, kon evt een virus zijn, of geirriteerd/ ontstoken keel/slokdarm / van het braken.
Paar dagen metacam, evt lysine/weerstandsverhoger geven in voer.

Ze knapte wat op, klonk weer normaal (eerst heeel schoor) , at weer en kon weer goed slikken.
Maar, eerst krabte ze al weer wat aan de kop/kin en de oortjes.
Nu schud ze heel soms met haar oren, ze lijken wat gevoelig. Dus van plan weer naar de dierenarts te gaan.

Ik ben al eeuwig bezig met het proberen goed passende voeding te geven om de voedselintolerantie uit te sluiten, maar het is ongelooflijk lastig bij haar en lukt gewoon eigenlijk niet.
Ze is snel verveeld, vindt iets soms lekker en dan na 2 weken niet meer. Eet dan minder, eet iets nieuws weer wel.. afwisselen geprobeerd maar pff.. ze gaat gewoon niet snel akkoord (om dus te voorkomen dat ze weer intolerantie opbouwd voor wat ze constant krijgt)
Soms lijkt iets een tijd goed te gaan en lijkt ze toch weer wat klachten te krijgen.
Ze eet opzich goed, zeker als ze eenmaal gegeten heeft, maar ze lijkt na de nacht een staakmomentje te hebben af en toe.

Maar, poepjes zijn normaal, ze braakt niet. Heeft verder geen gekke plekken behalve en mini plekje soms onder de kin). Nooit koorts, ook vorige keer bij de dierenarts niet.. de vorige keer leek het voor de dierenarts toch niet heel typisch op voedselintolerantie.. maar.. wat dan wel? Omgevingsfactoren? Pollen..?
Mijn laatste post was november.. dat kan dan toch niet? Plus ze niest niet.. hoest normaal niet.. geen vieze ogen oid. Ik weet het soms echt niet meer..

Tips wat te doen? Ik weet ook niet meer zo goed waar ik nou de focus op moet leggen.. heeft het nou echt zin om enorm veel spijsvertering onderzoeken te laten doen als braken, afwijkende ontlasting ontbreekt? Antihistamine, prednison?! Ik dacht nog aan brandend maagzuur (soms lichte maagklachten, en keel klachten), maar die oren.. die horen er dan weer niet bij..
Ik ben eigenlijk even hardop aan hrt brainstormen nu maar.. moest het even kwijt..
Is er al bloedonderzoek gedaan?
Ik ben misschien een beetje paranoia nu, na onze ervaring, maar ik zou zelf toch even nieren en lever ed laten checken.
Beiden kunnen naast misselijkheid ook jeuk veroorzaken.
Edit: en schildklier natuurlijk.
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Selma117 »

#crazycatlady Er is de vorige keer dat ze klachten had heel erg uitgebreid bloedonderzoek gedaan, dit is een half jaar geleden, maar waren eigenlijk 'dezelfde' (gedeeltelijk, niet zozeer echt de oren.. misschien iets meer last van de maag naar mijn idee?)klachten, kwa wat krabben, soms een mini plekje op de kin, wat wisselend eten, vooral toen ook na de nacht een staakmomentje. Ik heb toen werkelijk echt alles laten prikken wat kon. Ook al is het nog een relatief jonge kat.
Alles was goed.
Ze blijft ook altijd op gewicht. 4.2 kilo.. precies. Haar vacht is mooi..
Plaats reactie