Hypoallergeen voer

Voor alle vragen over dieetvoer
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Hypoallergeen voer

Bericht door Selma117 »

Hallo iedereen! Ik ben even opzoek naar wat ideeen en ervaringen. Mijn kat krijgt op het moment een hypoallergeen dieet. Van trovet, konijn. Ik heb probiotica van Organimal wat enkel kruiden zijn en vezels( heb ik al wel een
2 weken gegeven even geleden) en gastro relax (poeder tegen maag darm klachten) van I Love my cat. Is het verstandig hier een aantal weken mee te wachten, en enkel het hypoallergeen voer te geven? Of kan ik dit er gewoon bijgeven? Ik heb gezien dat er in de brokken, ook gevogeltevet en visolie zitten. Nou heb ik gelezen het vaak de dierlijke eiwitten zijn waar ze op reageren, maar ik vind het toch apart? :eeh:
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Zotvanpoezen »

Hallo,
Mijn kat verdraagt geen vis. Daar krijgt hij korsten van. Hypoallergeen dieet verdraagt hij ook niet. Waarschijnlijk komt dat door de vele andere ingrediënten die de fabrikanten erbij doen. Na lang proberen heb ik voor hem gepaste voeding gevonden met alleen gespecificeerde ingrediënten en zonder bewaarmiddelen. Hij heeft ook chronische pancreatitis, dus moest dat bovendien een speciaal dieet zijn! Tevens had hij nierproblemen, dus moest ik óók op zoek naar een natvoer met hoogwaardige eiwitten en laag fosfor...
Om te weten welke vleessoort hij wel verdraagt, heb ik hem op een (langdurig) eliminatiedieet gezet.
Ik heb gezien dat er in de brokken, ook gevogeltevet en visolie zitten. Nou heb ik gelezen het vaak de dierlijke eiwitten zijn waar ze op reageren, maar ik vind het toch apart? :eeh:
Theoretisch gezien reageren allergische katten niet op dierlijk vet of olie, maar dat is in de praktijk niet altijd zo!
Zalmolie heb ik al eens geprobeerd bij Filou voor zijn vacht, maar daar reageert hij ook op.
Ik heb probiotica van Organimal wat enkel kruiden zijn en vezels( heb ik al wel een
2 weken gegeven even geleden)
Waarom geef je vezels bij? Is hij geconstipeerd? Mijn kat had dat ook heel erg, en ik moest ook vezels bijgeven. Maar sinds ik eindelijk het gepaste voer gevonden heb, is dat niet meer nodig. Ik gaf hem ook regelmatig pro- en prebiotica om zijn ontlasting te verbeteren, en dat is nu ook niet meer nodig met dat voer.
Teveel vezels in de voeding kunnen de opname van de essentiële voedingsstoffen verminderen...

Geef je uitsluitend brokjes? Ik raad je aan om vooral natvoer te geven aan je kat. Filou eet uitsluitend natvoer. Vocht is zó belangrijk voor katten... Trovet heeft ook hypoallergeen natvoer ;-)

De zoektocht naar een gepaste voeding kan héél lang zijn, maar geef de moed niet op ;-)
En wissel niet te snel van voeding om uit te testen, enkele maanden aanhouden tenzij hij er slechter van wordt. En ook maar één voeding tegelijk uitproberen.
Succes!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Selma117 »

Hallo! Allereerst dank voor je reactie :grin: .
Wow jij hebt een uitdaging doorstaan met jouw kat! Chronische alvleesklierontsteking..oef..vervelend zeg..
Ik heb helaas zelf ook recente ervaring met een kat met IBD en alvleesklierontsteking, dat was heftig, intensief, langdurig en uiteindelijk heeft hij het zelfs niet gered.
Knap dat jij uiteindelijk een manier hebt kunnen vinden voor jou kat, ook nog met nierproblemen erbij.. Mag ik vragen (gewoon uit interesse) wat jou kat nu krijgt? En heb jij ook Trovet geprobeerd voor jouw kat? Was het misschien bij jouw kat ook de combinatie alvleesklierontsteking en uberhaupt olie? Olie is natuurlijk wat vet, bij mijn kat ging dat ook totaal niet goed...

Ik geef Isa de probiotica (waar de psyllium vezels al inzitten) omdat ze dus wat veel ontlasting heeft.
Meestal 2/soms 3 poepjes, meestal wel normaal kwa dikte en hoeveelheid.
En af en toe een wat grotere hoeveelheid, met een klein gedeelte zachte ontlasting erbij.
Voor zover ik weet wordt dat ingezet ter normalisering van de ontlasting, dus bij zowel obstipatie als bij bijv diarree.

Het natvoer heb ik inderdaad, alleen was dat een wat grotere uitdaging.
Ze is eigenlijk (voornamelijk kwa natvoer) echt een ´vis´ kat.
Ze eet het nu wel, sinds een kleine week, maar een kleine portie dagelijks.
Eerlijk gezegd is de ontlasting daar niet van verbeterd, maar misschien is dat weer even de nieuwigheid van het voer.
Wel zit in dit natvoer ook zonnebloem en olijfolie.
Eerst kreeg Isa s´avonds een stukje gekookte kabeljauw, en kreeg dus zo meer dan voldoende vocht binnen, maar dat heb ik afgebouwd en geef dat niet meer.
Wel zie ik haar beter drinken als ze voornamelijk brok eet, dus hopelijk is dat voldoende.
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Selma117 »

*even ter aanvulling, bij de gekookte kabeljauw deed ik dus extra kookvocht.
Ik probeer ook een klein beetje vocht bij het Trovet natvoer te doen, maar ze eet dit niet heel goed...
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Zotvanpoezen »

Mag ik vragen (gewoon uit interesse) wat jou kat nu krijgt?
Nu krijgt hij Kattovit Gastro: laag fosfor, verlaagd vetgehalte en ingrediënten die hij verdraagt :grin: , en Real Nature met kalkoen en kip waarvan zowel de ingrediënten als de analyse optimaal zijn (beter dan het dieetvoer van Kattovit.)
Vroeger deed hij het ook heel goed op Kattovit Gastro, samen met half zijn oude voer en half rauw, maar omdat ik het rauw drastisch moest minderen van de da omdat er te weinig voedingsstoffen inzitten, stegen zijn waarden weer :-( .
Nu geef ik in de plaats van zijn oude voer dus die Real Nature (blik), en welk verschil dat zal uitmaken zie ik pas binnen 5 maand op controle.
Trovet heb ik bekeken, maar er zitten veel te weinig eiwitten in, en voor een nierkat te veel fosfor.
Concept for life Gastro heb ik (ondanks het fosforgehalte ontbreekt) ook geprobeerd, maar hij lust het niet.
Was het misschien bij jouw kat ook de combinatie alvleesklierontsteking en uberhaupt olie? Olie is natuurlijk wat vet, bij mijn kat ging dat ook totaal niet goed...
Heb ik ook aan gedacht... maar hij kreeg ook jeuk en korsten :-(
Ik zou eens willen proberen met algenolie, maar ik durf niet goed.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Rik »

Zotvanpoezen schreef: 25 sep 2022 16:35 Vroeger deed hij het ook heel goed op Kattovit Gastro, samen met half zijn oude voer en half rauw, maar omdat ik het rauw drastisch moest minderen van de da omdat er te weinig voedingsstoffen inzitten, stegen zijn waarden weer :-( .
Wat een rare beredenering... "te weinig voedingstoffen in rauw". Tenzij je alleen het vlees o.i.d. geeft en niet compleet met vlees, bot en orgaan. Compleet rauw is meer gebalanceerd, volledig en voedzamer dan welk ander voer voor katten.

Maar goed... we wisten al dat de meeste dierenartsen werkelijk 0% verstand hebben van kattenvoer (met hun totaal 2 uur les op hun opleiding met lesmateriaal gesponsord door Hills en RC).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Zotvanpoezen »

Rik schreef: 25 sep 2022 16:45
Wat een rare beredenering... "te weinig voedingstoffen in rauw". Tenzij je alleen het vlees o.i.d. geeft en niet compleet met vlees, bot en orgaan. Compleet rauw is meer gebalanceerd, volledig en voedzamer dan welk ander voer voor katten.

Maar goed... we wisten al dat de meeste dierenartsen werkelijk 0% verstand hebben van kattenvoer (met hun totaal 2 uur les op hun opleiding met lesmateriaal gesponsord door Hills en RC).
Ik gaf inderdaad alleen magere kippenborst of kalkoenborst. Ik heb lang naar complete rauwe voedingen gezocht met laag vet en fosforgehalte, én ingrediënten dat hij verdraagt, maar niets gevonden :-(
Heb jij misschien een tip? Hij is zo dol op rauw dat ik het hem liever wel blijf geven...

Vet mag max 20% op DM zijn. Real Nature kalkoen en kip heeft een vet percentage van 19% DM ;-)
https://www.maxizoo.be/nl/p/real-nature ... e-1298230/
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Rik »

Zotvanpoezen schreef: 25 sep 2022 19:54 Ik gaf inderdaad alleen magere kippenborst of kalkoenborst.
Ok. Daarvan kan ik me voorstellen dat de DA zegt dat er niet alle voedingsstoffen inzitten ;) Compleet is incl. bot en organen.
Zotvanpoezen schreef: 25 sep 2022 19:54 Ik heb lang naar complete rauwe voedingen gezocht met laag vet en fosforgehalte, én ingrediënten dat hij verdraagt, maar niets gevonden :-(
Ja, Filou is natuurlijk een verhaal apart ;) Die verdraagt niet veel.

Met KVV kom je inderdaad niet laag in vet uit (rond de 25-30% DM). Maar heeft Filou ook wel eens gewone KVV gehad? Want ik vraag me af of het vet in KVV niet anders "valt" dan het vet in blikvoer. Maar ja, dan zit je weer met het calcium/fosfor verhouding.

O, de KB Haas heeft wel 6% vet met 68% vocht (dat is 18,75% vet).
Maar met bepaalde KVV (zonder premix) moet je ook diersoorten afwisselen om compleet te zijn en dan kom je toch wel weer soorten tegen met die hogere vetgehalte.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Zotvanpoezen »

Filou heeft nooit eerder gewone KVV gehad. Ik had al eens geprobeerd met een kippenmaagje en hartje, maar omdat hij dat niet lustte, heb ik alleen kipfilets rauw gegeven.
Rik schreef: 25 sep 2022 22:41
O, de KB Haas heeft wel 6% vet met 68% vocht (dat is 18,75% vet).
Maar met bepaalde KVV (zonder premix) moet je ook diersoorten afwisselen om compleet te zijn en dan kom je toch wel weer soorten tegen met die hogere vetgehalte.
Ik zou dit eventueel kunnen combineren met de Gastro en Real nature...
Maar ik zie dat bij deze KVV heel veel fosfor zit :shock: Bijna 4x meer dan gewoon doorsnee natvoer!
Of moet je dat bij KVV anders berekenen?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Rik »

Zotvanpoezen schreef: 26 sep 2022 07:14 Maar ik zie dat bij deze KVV heel veel fosfor zit :shock: Bijna 4x meer dan gewoon doorsnee natvoer!
Of moet je dat bij KVV anders berekenen?
Ik denk zeker wel dat rauw anders is dan bewerkt/verhit. Met name gaat dat op voor de eiwitten. Bij nierfalertjes wordt vaak eiwitbeperking voorgesteld. Maar eiwitten zijn voedingsstoffen dus die beperken zorgt alleen maar voor afvallen op termijn (zag ik ook bij Bowy).

De eiwitten in vers vlees zijn echter allemaal kwalitatief hoogwaardige goed opneembare eiwitten. Als ik de ontlasting van mijn katten bekijk sta ik altijd verbaasd over van "waar is het nou gebleven?" :lol: Bij vers vlees hoef je dus veel minder naar die eiwitbeperking te kijken.

Dan de Fosfor... ja, daarvan wordt ook gezegd dat die beperkt zouden moeten worden bij nierfalers. Maar ook daarbij is het dacht ik zo dat een kat die volledig op rauw staat, beter overweg kan met een hogere fosforgehalte. Of het bij rauw alleen gaat om het aankunnen van een hoger gehalte of dat het op een andere manier verwerkt wordt in het lichaam weet ik ook niet precies. Ook de verhouding tussen calcium en fosfor is van belang. En er komen nog veel meer dingen bij kijken. Dan is alleen maar een fosfor percentage niet echt veelzeggend. Volgend artikel is interessant m.b.t. fosfor en calcium in vers vlees:
Fosfaten zijn veelal gebonden aan allerlei eiwitten en vetten en inactief. Enkel HPO42- en H2PO4– zijn fysiologisch actief.
https://carnivoer.nl/kenniscentrum-verd ... t-voeding/

Het probleem met volledig rauw bij een nierpatientje (en diverse andere problemen) is wel dat je er bijna een complete studie van moet maken.

Maar bij Filou spelen er toch hele andere dingen dan de nieren? Alle nierwaardes waren laatst toch prima (ook sdma)? Je zat dan met de allergieën en pancreatitis. Ik denk dus dat je je over de eiwitten, fosfor en calcium geen zorgen hoeft te maken. Alleen de vetten en koolhydraten zouden dan een punt van aandacht kunnen zijn. En dan is het de vraag of sterk bewerkte vetten, eiwitten en koolhydraten uit blik en brok hetzelfde zijn als dezelfde ingredienten uit vers vlees.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Zotvanpoezen »

Bedankt voor de link!
Ik zou het wel nog enkele keren moeten herlezen om het goed te begrijpen ;-)

Wat ik wel weet (denk ik) is dat rauw beter verteerd, en dat we er daarom minder van mogen geven dan "bewerkt" natvoer omdat ze er meer energie uit kunnen halen. Maar zou er voor Filou dus ook minder vet in mogen zitten?
Ik heb wel spierverlies bij Filou opgemerkt met de Kattovit Gastro in combinatie met minder rauw vlees. (De Gastro zit een beetje onder de onder de 40% ME)
De Real Nature kalkoen en kip bevat meer eiwitten en zou dat moeten compenseren. Maar dat is natuurlijk niet snel zichtbaar.
Alle nierwaardes waren laatst toch prima (ook sdma)?
Nierwaardes en urine waren weer normaal, sdma licht gestegen maar nog in het groen.
Goede dierlijke eiwitten ben ik niet bang om te geven, maar de fosfor hou ik toch liever in het oog... hij is ook niet piepjong meer en ik durf geen risico's te nemen.

Sorry Selma, we zijn hier behoorlijk off topic aan het gaan :oops:
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6796
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Dinky »

Wanneer je het hebt over het verschil van rauw (vaak kvv) en natvoer is er verschil in het vochtgehalte heb ik geleerd. In natvoer zit vaak 80% vocht, in kvv zit 60% vocht. Met dat in het achterhoofd is het logisch dat je van rauw minder voert.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Rik »

Plus dat de voedingsstoffen allemaal goede voedingsstoffen zijn waar het lichaam direct wat mee kan doen (vrijwel alles kan opgenomen worden). Dat is de tweede reden waarom je minder hoeft te voeren. Zoals gezegd... ik stond verbaasd van hoe weinig ontlasting mijn katten hebben. En hoe dik, vet en vochtig de drollen worden als ze een keer een weekje op blik staan. Echt een wereld van verschil.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik zal nog wat intensiever googelen naar vetarme kvv, die Filou zonder problemen mag eten.
Ik had er eens ééntje gevonden, maar vergeten op te slaan en verloren.
Jouw tip van KB puur haas durf ik niet goed proberen. Ik zou toch liever met iets minder fosfor willen zoeken :oops:
Het zou mooi zijn om hem weer wat meer rauw te mogen geven ;-)

PS: minder voeren zal moeilijk zijn, Filou is een vreetzakje :lol:
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Selma117 »

@Zotvanpoezen het off topic gaan geeft niet hoor ;-) .

Het is even stil geweest, maar voorlopig zit ik weer moedeloos op de bank thuis.. Het is zo ongelooflijk moeilijk om iets te vinden wat ze blijft eten.
Trovet (konijn) brokken at ze een hele tijd goed, het natvoer at ze sowieso moeilijk, en dus ook hele kleine porties.
Maar toch het natvoer leek dus niet goed te gaan.. dan at ze toch steeds wat minder en had meer ontlasting. Ik heb toch de gekookte kabeljauw savonds gegeven, en dan de brokken en dit ging best aardig, behalve dat ze alsnog naar mijn idee iets teveel poepjes had. in ieder geval 2 per dag, soms 3 in 1,5 dag ong. (verder stevig en bijna altijd normaal).
Zonder iets van afwisseling gaat ze staken.

Uiteindelijk is ze toch een beetje gaan staken met de brokken.. maar naar mijn inzicht dus meer uit verveling dan uit misselijkheid. Toen ben ik gaan proberen Ziwi Peak natvoer te geven voor de afwisseling. Dus een ander eiwit(ten) , namelijk lam en makreel. Isa eet moeilijk natvoer met enkel vlees, vandaar. Verder zit hier helemaal niks aan toegevoegd dus dat leek me al een stuk minder waar ze op kan reageren. (ook al weet ik dat het vaak een dierlijk eiwit is waar ze op reageren).

Dat at ze goed! Ik alweer blij.. maar na een paar dagen leek het dus weer niet goed te gaan, en vond ik af en toe haar brokjes uigtespuugd (dus niet het natvoer). Normaal geeft ze niet over. Dus weer mee gestopt. maar vanuit waarschijnlijk het echt niet lekker voelen in die periode, eet ze de trovet brokken niet tot nauwelijks..meer AARGHH! :ewall:.
Deze heb ik nu dus ook weggehaald.

Dus, weer verplicht tot een wijziging.. hypoallergene brokken van I love my cat gaan geven, met eiwit zalm gaan geven, omdat ze die wel wou eten.. Dat loopt na een weekje ook weer af..nu blijf ik steeds in hetzelfde hangen van staking, iets anders moeten geven.. dat lijkt dan weer niet goed te gaan daarna..

Op dit moment zie ik weer dat ze niet lekker is.
Ze is wel actief, poep is normaal, plast, zie haar wel regelmatig drinken maar ze krijgt ook geen natvoer meer dan drinkt ze altijd meer. ik denk niet buitengewoon veel..
Ze weegt altijd hetzelfde.
Regelmatig zie ik haar slikken/smakken.
Cerenia heb ik een aantal dagen gegeven, (nnu al weer aantal dagen niet)maar dit lijkt niet het verschil te maken bij haar..

Sowieso ga ik maandag de dierenarts bellen voor een bloedonderzoek en evt foto van de maag om te beginnen. Ze heeft normaal namelijk regelmatig een flinke haarbal, en nu al een tijd niet. Ik geef haar haarbalpasta, ze eet gras, maar geeft niet over..

Heeft iemand nog ideeen...ervaringen... er zullen vast meer mensen zijn die dit hebben meegemaakt met hun kat? Het geven van 1 eiwit is heel moeilijk bij een kat die gewend was om standaard 1 a 2 soort brokken te krijgen en verder variatie aan voer.. Hoe ga ik dit doen..? Rauw is bij haar geen optie. Ik heb nu van de zalm brokken ook natvoer besteld.
Voor het eerst oogt ze ook wat onrustig, bijna wat wantrouwig..aarzelend.. en lijkt enorm afgeleid te zijn door geuren om haar heen.. Iemand hier ervaring mee...?

Maar, ik begin zo moedeloos te raken..Ik heb net een heel traject achter de rug met mijn andere kat die er erger aan toe was. Maar ook het hele voer verhaal etc. Die kat is overleden, en ik ben voor mijn gevoel gewoon in de volgende achtbaan gestapt..
Plaats reactie