Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door nona_toma »

Katten zijn over t algemeen lactose-intolerant, dus ik zou ze geen yoghurt geven, tenzij lactosevrij ;)

Snap ik met de koolhydraten. Super lastig hoor. En wat een werk heb je er van! Verschrikkelijk.
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Kikimax »

Whaaa, soms weet ik het niet meer hihi, maar aldoende leert men. Ik had begrepen dat katten niet tegen melksuiker kunnen, maar dat dat niet in yoghurt zit. En ik las dan weer ergens anders een tip dat het goed voor de darmflora is.
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Rik »

Bij oudere katten is het beter om geen koeienmelk te geven omdat ze dit niet meer goed kunnen verteren. Het enzym dat nodig is voor de vertering van lactose wordt niet meer aangemaakt door een oudere kat. Hierdoor veroorzaakt het geven van koeienmelk allerlei maagdarmproblemen. Vreemd genoeg vinden heel veel katten koeienmelk toch erg lekker..
http://www.dierenkliniekdeventer.nl/gez ... -geven.php

Maar:
Het enige “veilige” zuivelproduct is natuuryoghurt met levende fermenten : in de yoghurt is de lactose al omgezet tot andere producten !
https://www.dierenartsdewandeler.be/DIE ... t/voeding/
Geen idee hoeveel waaruit er in die laatste zin zit (dat de lactose al omgezet zou zijn in yoghurt).

Melksuiker is overigens hetzelfde als Lactose.
Volgens dit zou er in yoghurt dus nog wel lactose voorkomen.
https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... ctose.aspx
Yoghurtbacteriën breken lactose deels af
Het is bekend dat gefermenteerde melkproducten, waaronder yoghurt, minder lactose bevatten en daarom soms beter verdragen worden door patiënten met lactose-intolerantie. Uit diverse onderzoeken blijkt dat yoghurt ook door de aanwezige yoghurtbacteriën makkelijker te verteren is door patiënten met lactose-intolerantie.
https://www.frieslandcampinainstitute.n ... actose-af/

Maar ik zou het risico niet lopen :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Kikimax »

OK, had ik half gelijk haha, maar ook hier op het forum stonden veel tips dat een lepeltje biogarde erg goed voor de darmen zouden zijn. Net wel ff stress gehad met pil geven, max begon ineens te schuimbekken en kwijl liep er zo uit. Schrok me rot. Lees ik later dat dit een reactie op bitterheid is. Heftig om te zien zeg
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Sansan »

Ahhh vies kiki!!
Bij het pilletje een klein spuitje lekkers gelijk er achteraan in het bekkie spuiten helpt, of lekker in een lege capsule stoppen.
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door nona_toma »

Oei, die schrik heb ik ook een keer gehad. Sindsdien gaan tabletjes structureel in een yum-snoepje. Die kneden we zo klein mogelijk (desnoods snijden we tabletjes door midden) en die gaan erin zonder te kauwen :)
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Kikimax »

Ik heb trouwens naar aanleiding van de purrfect site een keer Alexis van de Aldi gehaald, minimaal 50%vlees (zal alleen geen topkwaliteit zijn) en maar 46 cent voor een blik van 400 gram. Zeker met 5 katten vind ik dit een mooi alternatief voor het "duurdere" voer. Dit heb ik ook wel, maar als afwisseling en als je veel katten hebt en wat minder budget toch een mooi alternatief denk ik voor als je bv Whiskas of Felix geeft. En wat ook heel belangrijk is, ze vinden het alle 5 echt verrukkelijk.
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Rik »

Kikimax schreef:Ik heb trouwens naar aanleiding van de purrfect site een keer Alexis van de Aldi gehaald, minimaal 50%vlees (zal alleen geen topkwaliteit zijn) en maar 46 cent voor een blik van 400 gram.
Ik neem aan dat je de blikken hebt. Wat staat daar achterop? Ook 50%? Want bij de rund zie ik maar 4% rund en 4% kip. Geen 50%. Misschien is de 50% in de zakjes/pouches.

(En met 4% zou het dezelfde kwaliteit zijn als Felix)
Aldi heeft blikken van 400 gram die er niet slecht uitzien qua samenstelling!
http://www.purrfectcat.nl/kat-natvoer-laten-eten/
2x 4% is misschien beter dan 4% maar nog lang geen 50%.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Kikimax »

inderdaad de blikken. Staat 60%vlees oa 4%rund en 4%kip, mineralen, oliën en vetten. Dus de rest ivh vlees is ongespecificeerd. Zal inderdaad geen topkwaliteit zijn hoor. Verder ruw eiwit 10.2%, ruwe as 2%, ruwe celstof 0.2%, vocht 81.5 %en omega 6 vetzuren o. 9%. Maar ik dacht als tip voor als je bv Whiskas blik geeft.
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Kikimax »

En verder zijn ze hier dol op smuldier, de luxere barfmenu vd dierenzaak moeten ze niet. En heb purizon als brok. Het is me wat uitzoeken hoor. Heb bij zooplus voor de volgende bestelling allerlei natvoer en van hogere kwaliteit klaarstaan. Maar blijven afwisselen
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Rik »

Kikimax schreef:Verder ruw eiwit 10.2%, ruwe as 2%, ruwe celstof 0.2%, vocht 81.5 %en omega 6 vetzuren o. 9%. Maar ik dacht als tip voor als je bv Whiskas blik geeft.
Dan mis ik nog de ruwe vet. (En de 9% vetzuren staat buiten de analyse-cijfers, reeds meegerekend)

Als ik even kijk naar de foto op de site dan zijn de koolhydraten wel laag. Ik denk dat de 2x4% op basis van werkelijke ingredienten is. Als je dat omrekend naar dry.matter kom je op 8%/0.18=44.4%. (.18 = 100%-vocht 82%) Als ik de koolhydraten uitreken door alle percentages in de analyse van 100% af te halen kom ik op 1.6%/0.18=8.9% DM. Hou je 46% over aan andere ingrediënten (maar dat zijn dus in ieder geval geen koolhydraten).

Dus al met al is dat inderdaad beter dan Felix (die op 4%/.8=20% vlees DM zit).

Voor de mensen die op de portemonnee moeten letten op zich een goed alternatief.

Smuldier vers vlees is dan ook een goed alternatief. Wel zou ik inderdaad adviseren om vaak af te wisselen. Is het niet om tekorten op te vangen, dan is het wel om je lieve beestjes te laten wennen aan variatie zodat ze straks niet alleen maar één ding lusten.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Kikimax »

Ja, ik doe alles voor mijn beestjes. Nu na 3 weken diarree door ws giardia eindelijk wat rust in de tent. Goede voeding heeft daar zeker aan bijgedragen. Nu volgende week voor 2 kattwn nog een kuur metrobactin 7dagen 3 dosisses, pff) en voor de andere 3 panacur en dan hoop ik die kleine monstertjes toch te hebben verslagen
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Zotvanpoezen »

Omdat Filou en Froufrou de Porta 21 sensible niet lusten ( Duvel wel)ben ik van plan om als aanvulling een andere brok te proberen. Ik ben nu al enkele maanden die brokjes aan het mengen met de oude, maar Filou prutst er alleen de oude uit en Froufrou eet de Porta alleen als ze gemengd met de oude zijn. Ik twijfel tussen Natural Cat Meadowland en Fees Favorit van Power of Nature. Heeft iemand ervaring met dit merk? Ik zou deze keer iets willen dat iedereen lust. Ik heb de brokjes al goed afgebouwd, maar als tussendoortje krijgen ze nog wat.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Kikimax »

Nee, ik heb deze merken nooit gehad, zien er wel goed uit qua prijs en voor mijn lekenoog ook qua samenstelling. Ik heb 5 katten en de purizon hebben bij alle 5 de voorkeur boven oa royal canin en wild freedom. Maar dat was je vraag niet :) :)
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Sansan »

Voor de hond een fijn merk! Ik zou van beide een klein zakje bestellen als ik jou was.
Plaats reactie