Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Xtrada
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 okt 2010 14:15

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Xtrada »

heeft er hier iemand ervaring met de RC Maine Coon?

Ik heb net een proefverpakking gehaald, en mijn gewone katten kunnen deze grote brokken eten, maar mijn 2 Maine Coones krijgen beide de brokken niet weg. Terwijl ze juist voor deze soort gemaakt zijn. Vreemd!
Gebruikersavatar
Jonneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 okt 2014 16:59

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Jonneke »

Hoi!

60 pagina's is vrij lang om door te spitten, dus daarom maar even zo:

Wat kunnen jullie aanraden als goede voeding voor een kat? Ik lees van alles over eiwitten, granen, suikers, niervriendelijke brokjes, etc, etc. Onze (asiel)poes krijgt nu nog de voeding dat ze ook in het asiel kreeg: Royal Canin Fit. Is dit goed genoege voeding? Wat geven jullie? Ik ben best bereid wat meer te betalen, maar de kosten hoeven nu ook weer niet de pan uit te rijzen. Ik wil graag brokjes blijven geven, met zo nu en dan een verwennerij nat voertje tussendoor.

We hebben een (vermoedelijk) 2 jarige poes, gesteriliseerd, die (hopelijk) voornamelijk een binnenkat is. Ze is nagekeken in het asiel, waar ze geen rare medische dingen gevonden hebben, dus we hebben niet speciaal dieetvoer nodig. Maar, ik wil haar wel goed genoege voeding geven om haar heel wat jaartjes bij ons te hebben! Iemand die wat kan aanraden?
Kopje van Evie (+/- 01-10-2012)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Jantina »

Ik ben zelf voorstander van graanvrije brokken en geef visan optima. Helaas is deze alleen te verkrijgen bij zooplus.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

Jonneke schreef:Hoi!

60 pagina's is vrij lang om door te spitten, dus daarom maar even zo:

Iemand die wat kan aanraden?
het beste of juiste voer bestaat niet.
dat is afhankelijk van de stofwisseling van het betr dier, de omstandigheden, financiën en nog zo wat overwegingen.
de inzichten, voorkeuren en ervaringen daarover verschillen nogal. vandaar die 60+ pags..
;-) en het lijkt me toch wel handig als je iets van de berichten daarover doorsnuffelt..
al was het alleen maar over de afweging nat/droog/rauw..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Dinky »

Ik ben er voorstander van om een voer te geven dat zo dicht mogelijk tegen de natuur aan ligt binnen je mogelijkheden ;)

Ik heb bijvoorbeeld nog steeds in mijn achterhoofd zitten dat ik eigenlijk het liefste rauw vlees zou voeren (kvv) maar het grote nadeel daarvan vind ik dat je dan eigenlijk meerdere malen per dag zou moeten voeren voor een natuurlijk patroon (regelmatig kleine hapjes). Om daar in de buurt te komen overweeg ik vleesdagen in te voeren (zoals in het weekend en ik thuis ben zodat ik meerdere malen wat kan geven).
Goedkope en complete kvv heb je al vanaf 2,40 per kilo. Wanneer je bedenkt dat een kat van 4 kilo ongeveer 100 gram per dag eet zou je zo'n 7,20 per maand kwijt zijn aan voer.

Dan heb je nog de graanvrij brokken (acana, orijen, taste of the wild) waarin dus geen granen zitten als tarwe, rijst of mais maar in plaats daarvan aardappelen en erwten worden gebruikt. Deze brokken zijn over het algemeen iets duurder (zeker omdat je maar 1 poes hebt zou ik 3kg als max aanhouden qua verpakking. Daar doe je grofweg 3 maanden mee).

Zelf geef ik, net als Jantina, Visan Optima. Deze valt niet onder graanvrij omdat er rijst en mais in zitten. Een belangrijke overweging voor mij om deze te geven is de verhouding tussen het hoge vleesgehalte en de prijs.

Ik zou je daarom aanraden om op zooplus rond te kijken naar de verschillende merken en zeer uiteenlopende prijzen en dan het merk rechtsboven in de zoekfunctie invoeren. Op die manier krijg je de reacties met betrekking tot een bepaald merk ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Jonneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 okt 2014 16:59

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Jonneke »

Dank jullie wel voor de reacties! Ik merk dat ik nog veel te leren en te onderzoeken heb. Om mezelf wat meer tijd te gunnen ga ik nog maar n zak RC Fit halen (dat eet Evie sowieso), en even kijken wat ze bij de dierenwinkel aan proefvoer hebben. Is het mogelijk om bij Zooplus proef verpakkingen te krijgen? Zie daar niks over staan... Ik vind t best zonde als we een 3kg zak kopen, en Evie blieft t niet ;)
Kopje van Evie (+/- 01-10-2012)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

er zijn van een aantal merken 400 grs zakjes.
hier eten ze hills nature's best, almo holistic kip met rijst, happy cat niervoer en een paar soorten natvoer (miamor kip/tonijn, blikjes porta) en er lopen hier drie katers met alle drie andere smaak en verschillend werkende stofwisseling.
af en toe stukje zachtgekookte eidooier en Enzo eet een keer per week wat lamsvlees, broertjes lusten geen vlees.
en ze eten precies waar ze zich goed bij voelen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
sandyd1971
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:15
Locatie: Westland

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door sandyd1971 »

Maar wat Adriana zegt, het beste of juiste voer bestaat niet. Ik had vroeger een poes die is 17 geworden en nooit wat gehad op wiskas. En nu een poes van net 1 die al blaasgruis had terwijl ze graanvrij voer kreeg terwijl ik dat wilde voorkomen. Waar de 1 het goed op doet kan de ander het er weer slecht op doen. Dus dat is per kat verschillend, maar Wiskas is natuurlijk nooit goed maar dat wist ik toen nog niet!
Cerna

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Cerna »

Bij mij eten ze ook (oa) RC Fit en dat is prima voer (ik heb ook nog van RC Exigent, Sensible, British Shorthair en Ageing +12 en de katten bepalen zelf wat ze die dag willen eten :smile: ).
Als natvoer geef ik Gourmet mousse en diamant, Almo nature mousse, Porta 21 en Applaws.

Waarom zou Whiskas "natuurlijk" nooit goed zijn? Net als jij heb ik heel veel katten gehad die Whiskas kregen en hier oud of zelfs stokoud op geworden zijn dus wanneer het zo slecht zou zijn had ik wel vaker bij de dierenarts gezeten.
Dat ik het nu niet meer geef is omdat ze het niet meer lusten. Ze zijn inmiddels helaas erg verwend met luxere smaakjes (alhoewel, wanneer ik dan die uitzending zie van de Keuringsdienst van Waren van afgelopen donderdag, vraag ik me af wat er dan in het zgn. betere voer zit :shock: )
Gebruikersavatar
sandyd1971
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:15
Locatie: Westland

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door sandyd1971 »

Dat had ik ook niet moeten zeggen eigenlijk Annet. Stom ook dat ik zeg want ik had het levende bewijs dat het wel kon! Sommige doen het daar ook goed op. Mijn toenmalige schoonouders die hadden ook katten en die gaven ze melk (wel iets verdund met water) met brood en af en toe brokjes en die werden ook altijd heel oud. Maar toch geloof ik wel dat het beter is om kwalitatief beter voer te geven.

Maar wat er in dat betere voer zit staat er volgens wel op, dit ging meer om de dierlijke bijproducten wat er op de verpakking staat. Dat lieten ze in het filmpje zien dat dat al het restafval kan zijn (incl de ontlasting en varkensvlees)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5436
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door nellebel »

is net als bij mensen denk ik. het is geen garantie dat ze met gezond voer ook gezond zijn en met minder gezond voer ziek worden. niet iedere roker krijgt longkanker, maar moet je daarom toch maar gaan roken?
maar ik denk ook dat een kwaliteitsvoer beter is. al weet ik ook niet of ik nou betaal voor de naam of niet. volgens mij komen veel voeders uit de zelfde fabriek ander etiket, net wat de koper wil. die van mij krijgen RC. en het werkt in de zin dat ik het gevoel heb dat ik goed voer geef en de katten vinden het lekker. mijn man is vrachtwagenchauffeur. hij hefte in al die jaren al heel wat de fabrieken in zien gaan en uit zien komen. we worden massaal voor de gek gehouden. maar vooral omdat we dat willen. hoeveel zijn er niet die denken als het duur is zal het wel goed zijn. mijn aktten kregen voorheen almo, ik wilde dat ze gezond aten. ze eten het niet meer, willen alleen nog maar gourmet.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
S1em
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2012 18:00

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door S1em »

In de zoekfunctie kom ik 'm niet tegen, vandaar m'n vraag hier: heeft iemand ervaring met de zakjes van Natures: menu?
http://www.naturesmenu.co.uk/
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

een senior variant 100 grams bevat:
Composition:
Chicken (min 48%), Broth (28%), Cod (min 12%), Brown Rice (min 5%), Salmon (min min 4%), Cellulose Fibre (min 1.5%), Cranberry (min 1%), Minerals (min 1%)

Analytical Constituents:
Protein (10%), Crude Oils & Fats (4%), Crude As(2.5%), Crude Fibres (0.5%(, Moisture (80%)

Additives (per kg):
Vitamin A 2,000iu/kg, Taurine 200mg/kg. Vitamin D3 320iu, Vitamin E 30mg. Trace Elements: Potassium iodide, 0,2mg, Manganese oxide 2,1mg, Zinc sulphate monohydrate 10mg,

Our adult pouches have approximately 0.26% phosphorus per 100g - however our veterinary and nutritional team are able to help you find a diet suited to cats with kidney issues. We don't believe Cereal based low phosphorus cat food formulas are the only way to help kidney issues. Call us anytime on 0800 018 3770.

On our ingredients list the natural cooking juices and water of the product is labelled as Broth. All high quality meats have a natural water content, a fillet steak is around 70% water.

http://www.naturesmenu.co.uk/product-se ... uches.aspx

rauw, maar niet leverbaar in Nederland denk ik..
Composition:
Chicken (55%) inc 10% Heart, 5% Liver, Salmon (40%), Malt Extracts (1%), Yeast Extracts (1%), Cranberry (1%), Yucca extract, Green Tea, Grapeseed Extract, Mannan-ologisaccharide, Dicalcium Phosphate, Calcium Carbonate.

Analytical Constituents:
Crude Protein (17%), Crude Oils & Fats (9.9%), Crude Ash (3%), Crude Fibres (1%), Moisture (68.6%).

Nutritional Additives:
Vitamin A (2,000iu), Vitamin D (200iu), Vitamin E (28mg) Trace elements: Zinc sulphate monohydrate (102mg), Ferrous sulphate monohydrate (40mg), Cupric sulphate pentahydrate (14mg), Calcium iodate anhydrous (0.85mg), Selenised yeast inactivated (17.4mg/kg).
---------------------------------------------------
bevroren zal niet leverbaar zijn in Nederland en ik zag een aantal winkeliers over het land verspreid die het verkopen. ben wel benieuwd naar de prijs.
lijkt me geen compleet voer, cranberries tegen blaasproblemen begrijp ik niet zo goed, weinig ballast.
curieuze en vind ik beetje suggestieve opmerking over voer dat (on)geschikt zou zijn voor nierfaalkatten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door castratenkoor »

Ik heb een keer een gesprek gehad met een kennis die een dierenwinkel heeft. Hij zegt in goedkope brokken wordt alleen slachtafval verwerkt als "vlees". En in duur voer, hij noemde Iams als voorbeeld, gaat de hele kip excl. de veren. Over het algemeen hoe meer echt vlees erin zit, hoe duurder het voer.

Maar dat is ook het verraderlijk van ingrédiëntenlijstjes: 15% vlees zegt niks over de kwaliteit en samenstelling van dat vlees. Maar zelfs spiervlees zit een enorm verschil in, kijk maar naar een biefstuk en een doorregen runderlapje.

En je kunt beter 15% echt vlees erin hebben dan 70% bagger-afval.

Ik koop overigens alleen kattenbakgrit bij hem, dus voor de klandizie hoef hij geen verkooppraatje tegen me aan te houden. Heel soms probeer ik wat via hem, zoals Consult blaas/nier. Maar dat werd door de hele groep afgekeurd. Tsja dan heb je nog niks aan goed en duur voer. Het moet ook smakelijk zijn natuurlijk.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
S1em
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2012 18:00

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door S1em »

Adriana schreef:[...]

bevroren zal niet leverbaar zijn in Nederland en ik zag een aantal winkeliers over het land verspreid die het verkopen. ben wel benieuwd naar de prijs.
lijkt me geen compleet voer, cranberries tegen blaasproblemen begrijp ik niet zo goed, weinig ballast.
curieuze en vind ik beetje suggestieve opmerking over voer dat (on)geschikt zou zijn voor nierfaalkatten..
Ik heb 2 zakjes gekocht; geloof dat ze e1,20 per 100 gram zijn. Duur dus. Maar ik heb een moeilijk etend katje, dus ik probeer veel. Ik heb complete adult meal: geen dieetvoer. Het is een paté-/mousseachtige substantie.
Niemand anders ervaringen mee?
Plaats reactie