Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door José »

Volgens mij zit in het Lidl voer evenveel taurine als in RC Fit... :ethink:

Staat als laatste in het rijtje Vitamines ;-) :
Eerst nog even Opticat:
José schreef:
Gedehydreerd gevogeltevlees, rijst, maïsgluten, maïs, gevogeltevet, gerst, cellulose, bietenpulp, gedehydreerd gevogeltelever, mineralen, visolie, gist, gedroogd ei.

Gemiddelde analyse: ruw eiwit 32%, ruw vet 15%, ruwe as 6,5%, ruwe celstof 6,5%, vocht 8%, calcium 1,1%, fosfor 1,1%, magnesium 0,08%.
Vitamines: vitamine A 20.000 IE/kg, vitamine D3 2.000 IE/kg, vitamine E 400 mg/kg, taurine 1,8 g/kg.
Spoorelementen: koper 2,5mg/kg, ijzer 75 mg/kg, mangaan 15 mg/kg, zink 80 mg/kg.


En dan RC fit 32:
Quote:
Gedehydreerd gevogeltevlees, rijst, maïs, maïsgluten, gevogeltevetten, plantaardige vezels, gedehydreerd gevogeltelever, maïsmeel, bietenpulp, gist, mineralen, plantaardige olie, visolie, eipoeder, sporenelementen, DL-methionine, taurine, vitaminen.

Gemiddelde analyse: ruw eiwit 32%, ruw vet 15%, ruwe as 6,5%, ruwe celstof 4,7%, voedingsvezels 11,0%, fosfor 1,1%, magnesium 0,1%.
Vitamines: vitamine A 16.000 IE/kg, vitamine D3 12.000 IE/kg, vitamine E 400 mg/kg, vitamine C 30mg/kg, taurine 1,8 g/kg.
Spoorelementen: koper 21 mg/kg, ijzer 190 mg/kg, mangaan 56 mg/kg, zink 205 mg/kg.
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Emma Boom schreef:Ik mis dus in het Lidl-voer (heb ik vanmiddag gehaald en ze vallen er allemaal op aan) de taurine. Die helpt mee aan een goede, gezonde vacaht, dus ik ga het zeker aanvullen met edelgistvlokken.
Niet alleen voor de vacht, maar voorkomt ook blindheid bij katten en zorgt voor een sterker hart.

Ik stel de volgende eisen aan een voer: de eerste 3 ingredienten moeten van vlees of een vleesprodukt zijn (zoals bv meel). Dat heeft dit Lidl voer niet, sterker nog op nummer 2,3 en 4 staat rijst, maïsgluten, maïs. Dat zijn dus wel erg veel granen (grootste allergie veroorzaker bij katten en darmproblemen) maar ook nog eens twee keer maïsprodukten. Dat is een van de slechtste granen die je je kat kan geven. Dan heb ik liever bruine rijst al ik zou moeten kiezen uit een graan.
Ik zou dit voer dus absoluut niet aan mijn dieren geven.

Vergelijk het eens met Artemis, een van de brokken die ik wel geef:
Huhn, Truthahn, Geflügelfleischmehl, Truthahnfleischmehl, Lammfleischmehl, Gerstengraupen, Hafermehl, Hühnerfett (konserviert mit Vitaminen E, C und Rosmarineextrakt), Fischmehl, Naturreis, natürliche Aromastoffe, Canola-öl, Leinsamen, frische Kartoffeln, frische Karotten, frische Erbsen, ganze Äpfel,Preiselbeeren, getrocknete Chicorée-Wurzel, Methionin, Kaliumchlorid, Taurin, Lecithin, Knoblauch, Vitamin A Azetate, Vitamin D-3 Ergänzung, Vitamin D-3 Ergänzung, Vitamin E Ergänzung,Riboflavin Ergänzung,Vitamin B-12 Ergänzung, Cholinchlorid, Pyrodoxinhydrochlorid, Thiaminmononitrat, Folsäure, Sorbinsäure, Biotin, Inositol, getrockneter Seetang, Zink-Chelate, Eisen, Mangan, Kupfer und Kobalt, Kaliumiodat, Natriumselenit, Yucca Schidigera Extrakt, Salbei Extrakt, Aspergillus oryzae, Enterococcus Faetium und Lactobacillus Acidophilus.

Bestätigte Analyse:
Rohprotein 32% min.
Rohfett, 20% min
Rohfaser, 2,5% max
Feuchtigkeit, 10% max
Voor diegene die niet zo goed zijn in Duits de eerste 5 ingredienten zijn van dierlijk vlees:
kip, kalkoen, gevogeltevleesmeel, kalkoenvleesmeel, lamsvleesmeel. Hier zitten ook geen dierlijke bijprodukten in waar ik ook op let.

Voor 9,09 kg betaal ik EUR 44,00, dat is EUR 6,00 goedkoper dan de RC die ik vroeger had. Goed voer hoeft dus niet altijd duur te zijn. Maar let wel op dat je echt het juiste voer koopt en ga niet af op de leuzen op de verpakking maar lees de ingrediententabel ;-)
Als je daar meer over wilt lezen: http://www.fda.gov/cvm/petlabel.htm Ik ben deze aan het vertalen in het Nederlands, als ik die klaar heb komt hij op mijn website te staan.
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door José »

Ik stel de volgende eisen aan een voer: de eerste 3 ingredienten moeten van vlees of een vleesprodukt zijn (zoals bv meel). Dat heeft dit Lidl voer niet, sterker nog op nummer 2,3 en 4 staat rijst, maïsgluten, maïs. Dat zijn dus wel erg veel granen (grootste allergie veroorzaker bij katten en darmproblemen) maar ook nog eens twee keer maïsprodukten. Dat is een van de slechtste granen die je je kat kan geven. Dan heb ik liever bruine rijst al ik zou moeten kiezen uit een graan.
Ik zou dit voer dus absoluut niet aan mijn dieren geven.
Dus je vindt RC ook geen goed voer?
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Ik heb diverse problemen met de ontlasting van mijn katten gehad die verdwenen toen ik stopte met het voeren van RC Sensible en overging op ecologisch voer met een hoger vleespercentage. Ik wil niet zeggen dat het geen goed voer is. Van de wijd verspreidde en makkelijk te krijgen voeren is het een van de betere. Maar er zijn betere voeren. Zeker met het idee dat RC conserveringsmiddelen gebruikt die op lange termijn kankerverwekkend zijn (maar zoals ze zeggen niet schadelijk voor de kat zijn omdat ze niet lang genoeg leven om daar wat van te merken :roll: ) geef ik liever een voer zonder geur en kleurstoffen, zonder conserveringsmiddelen en met een zo hoog mogelijk percentage vlees erin. Katten zijn tenslotte carnivoren en eten in de natuur geen groente zoals honden nog wel willen doen. Hoogstens de maaginhoud van een slachtoffer, maar die laten ze ook meestal liggen.
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door José »

Het klinkt allemaal wel heel logisch, en het voer is in verhouding inderdaad niet duur. Maar hoe kom je eraan, dan?
Ik wil natuurlijk wel het beste voor Wampie, maar tot nu toe gaat het prima met dit voer. Nooit problemen met ontlasting enzo. En inderdaad, dit is makkelijk te verkrijgen.. Voor mijn gevoel is een premiumvoer uit de dierenzaak al zoveel beter dan de kuipjes van het Kruidvat eigen merk, die onze katten vroeger thuis kregen. De vacht van Wampie ziet er beter uit dan van onze katten vroeger en ze heeft minder ontlasting. Een goed verkrijgbaar premiumvoer is voor mij (eigenlijk voor Wampie) de gulden middenweg, denk ik :grin: .
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik vind dat wel heel interessant en zinvol wat je vertelt, Dani, zeker omdat mijn dieren snel darmproblemen hebben door het calici-virus.
Kanker zullen ze hier niet krijgen; door de calici zullen ze niet heel oud worden :???: Dus op dat criterium hoef ik niet te letten, alleen voor de kleintjes.
En ik ga er vanuit dat jij gedegen onderzoek hebt gedaan, dus als jij dit aanraadt, ga ik zeker kijken waar het leverbaar is (en of het betaalbaar voor me is ;-) )
Dank je wel!
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Helaas is Artemis alleen te bestellen bij http://www.tatzenfutter.at Marjolein, in Oostenrijk dus :cry: . Verzendkosten vallen heel erg mee, € 6,50 ongeacht grootte pakket; ik heb vandaag weer een pakket ontvangen met Evolve (mijn keus nr 2 qua voer), Artemis en een gratis probeerzak van 450gr van Eagle Pack ;-) .

Het beste voer is bijna alleen maar te bestellen in Duitsland helaas. Je hebt ook een winkel in Nederland die aan de deur bezorgd:
http://www.animaal.nl , daar hebben ze het volgende voer:
Natuurlijke voeders zonder kunstmatige toevoegingen:

Arden Grange
Biofood
California Natural
Carocat
Innova
Solid Gold
Yarrah (EKO-keur)
(merken waar ikzelf minder snel een keus voor zou maken:)
ECOstyle
Hill's Natures Best
Life Time Petfood
Nutro
Quality & Perfect

Overige voeders met kunstmatige toevoegingen:

Royal Canin
Hill’s
Eukanuba
Iams
Pro-Plan
Techni-cal
Clinic (dieetvoer)
Prins
Fokker
Smølke

Maar ik vind ze daar te duur, ik bestel dan liever uit het buitenland en dan ben ik nog goedkoper uit ;-)

Wat ik op dit moment voer aan mijn 8 katten:
's Ochtends een mix van brokken: Almo Nature (helaas mét mais, maar verder wel topkwaliteit produkten erin), Solid Gold, Innova (helaas niet meer te verkrijgen in Europa binnenkort), Artemis en Evolve.
's Avonds een pond Carnibest (=kant en klaar vriesversvoer) met 2 blikjes gourmet voor de smaak.
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Emma Boom schreef:Kanker zullen ze hier niet krijgen; door de calici zullen ze niet heel oud worden :???: Dus op dat criterium hoef ik niet te letten, alleen voor de kleintjes.
Behalve dat ze er misschien niet oud genoeg voor worden kun je je afvragen wat voor een invloed het heeft op een lichaampje wat al niet zo veel weerstand heeft en soms erg verzwakt is.
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

ff verplaatst:

Ik heb vorige week een nieuwe 10 kilo zak RC fit 32 gekocht. Het bleek, zo zei de verpakking, vernieuwd te zijn. Nou ja, zal wel dacht ik.
Ik heb mijn 2 katten er gisterochtend voor het eerst eten van gegeven, met het maatbekertje dat ik altijd gebruik. Ze vonden het heerlijk! En aten dus in één keer hun bakje leeg. dat deden ze daarvoor nooit, zodat ze wel de hele dag iets te eten hadden.

Waar ik bang voor was, gebeurde dan ook: Puk stond al om 13.30 te zeuren om nieuw eten, terwijl ie pas om 18.30 uur krijgt.... Erg lastig om dan streng te zijn en m te negeren....

Vandaag heb ik het eens goed bekeken, en wat blijkt: het voer is veel lichter geworden! In mijn maatbekertje paste vroeger 80 gram, en nu nog maar 50 gram. Ja, dat verklaart wel veel. Hebben meer mensen dit gemerkt?
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Wat gek! :shock: Dat mogen ze er wel even bij vertellen zeg. :???:

Ik geef dit voer ook, maar weeg het 's ochtends altijd af op een keukenweegschaaltje, dus ik had het niet gemerkt.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Ik ben hier begonnen met het Opticat van de Lidl.
Ik mix het nu met Iams vis gemengt, ze krijgt half om half ongeveer.
Ze vind het hardstikke lekker lijkt het, het gaat in ieder geval helemaal op.
Ik blijf het voorlopig mengen, maar als het goed blijft gaan, gaat ze na deze 3 kilo Iams (zijn dus 5 maanden hiermee bezig denk ik), over op de Opticat, aangevuld dan met edelgist.

Ik heb mijn moeder kunnen overhalen het ook te gaan proberen, ipv het aldi voer wat ze nu krijgen. Zeker bij hen ben ik er wel blij mee, aangezien de katten daar 10 en 11 jaar zijn en ze altijd buiten zijn. Ook worden ze daar niet geënt, dus het is dwijlen met de kraan open, maar hopelijk helpt het iets.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Naomie, dan moet er dus ook veel meer in de zak zitten (anders kom je niet aan 10 kilo). Was je dat niet opgevallen dan?
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Nee Claudia, dat zou logisch zijn maar had ik niet opgemerkt. Ik koop die pakken nl. eens per 1/2 jaar, en vergeet dan dus langzamerhand hoe vol ze waren aan het begin... ;-)
Ik had eigenlijk de verpakkingen nog wel willen vergelijken, maar ik had de vuilniszak al weggegooid.... :???:
viri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2004 18:32

Bericht door viri »

Yedamy, hoe denk je over het voer van hills?hier zit een hoog vlees percentage in,maar zitten hier ook schadelijke stoffen in?
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Hill's heeft inderdaad ook chemische conserveringsmiddelen en kunstmatige toevoegingen, hun andere lijn, Nature's Best heet dat geloof ik, heeft dat niet.
Plaats reactie