Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Dinky »

Dat is inderdaad erg prijzig!
Ik zie overigens vaak op brokken wel de vermelding dat deze het immuunsysteem ondersteunen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door pinguin »

Ik had er nog nooit op gelet

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Mleen »

Toch nog even een vraagje over de hoeveelheid voeding die ik straks aan mijn kittens wil geven.

In het begin wil ik eens kijken hoe het gaat als ik onbeperkt brokjes van Applaws/Royal Canin beschikbaar heb staan. Graag wil ik voor de compleetheid en het extra vocht ook nog eenmaal daags natvoer geven (afwisselend Applaws, Schesir en Porta 21). Nu zie ik bijvoorbeeld bij Schesir een aanbevolen hoeveelheid van 3 zakjes per dag. Dat lijkt mij wat veel als ze daarnaast ook droogvoer krijgen? Klopt dat dan wel? Hoe is bij jullie de verdeling qua hoeveelheid brokjes/natvoer? Ik wil ze straks niet te veel geven, maar ook niet te weinig! 😅
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door KleinDraakje »

Wij hebben ook onbeperkt Applaws Kitten brokjes staan. Geven af en toe natvoer, niet elke dag, en de portie is zo groot dat het op gaat. Voor Almo Natura Kip was dat iets minder dan 1 klein blikje (voor 3 katten). Nu krijgen ze Cosmo kip/tonijn. 1 blikje is 75g en ze krijgen dan de helft voor zijn drie. Dit gaat dan nét schoon op. Onze kittens zijn nu trouwens 4,5-5 maand oud.

We willen het natvoer namelijk niet laten staan. Straks krijgen ze CLG en Animonda Carny Kitten en zullen we opnieuw even moeten kijken hoeveel de ideale hoeveelheid is zodat ze het op eten.
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door ErikPhilippus »

Op deze site staat het één en ander goed uitgelegd: https://www.licg.nl/katten/voeding-van- ... nde-katten
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Fotokonijn »

Vandaag Burgess cat wellbeing kattenvoer gekocht(brokken en graanvrij) eens zien of ze het te pruimen vinden.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Dinky »

Mleen schreef: 03 aug 2018 14:47 Toch nog even een vraagje over de hoeveelheid voeding die ik straks aan mijn kittens wil geven.

In het begin wil ik eens kijken hoe het gaat als ik onbeperkt brokjes van Applaws/Royal Canin beschikbaar heb staan. Graag wil ik voor de compleetheid en het extra vocht ook nog eenmaal daags natvoer geven (afwisselend Applaws, Schesir en Porta 21). Nu zie ik bijvoorbeeld bij Schesir een aanbevolen hoeveelheid van 3 zakjes per dag. Dat lijkt mij wat veel als ze daarnaast ook droogvoer krijgen? Klopt dat dan wel? Hoe is bij jullie de verdeling qua hoeveelheid brokjes/natvoer? Ik wil ze straks niet te veel geven, maar ook niet te weinig! 😅
Zo'n aanbevolen hoeveelheid is wanneer je er geen droogvoer naast zou geven ;-) Wanneer je er droogvoer naast geeft hoef je dus niet 3 zakjes per dag natvoer te geven
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Kikimax »

Op aanraden van mijn nichtje(die heeft van alles vergeleken) gebruik ik crust croc (eigen merk van jumper). Mijn nichtje zegt dat deze gelijkwaardig zijn aan rc qua ingrediënten, maar is echt stukken goedkoper (23 euro voor 7 kilo). Iemand hier ervaring mee verder, en klopt deze bewering. Ik zal zelf ook eens vergelijken, maar er zit hier zoveel ervaring. Ze doen het er erg goed op in ieder geval. Ik hoor graag jullie visie
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Kikimax »

Ik bedoel Caro croc trouwens, crusti croc zijn de chips van de lidl haha
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Rik »

Carocroc heeft bijna net zoveel rijst als gedehydreerd gevogelte (beide goedkope ingrediënten dus). Tevens nog maïsgluten, maïs en tarwe.

Niet echt kwaliteitsingrediënten maar mijn mening. Maar goed, voor zo'n prijs kun je dat ook niet verwachten. Ik zou het mijn katten niet durven geven, bang dat ze na verloop van tijd gezondheidsklachten zouden krijgen (blaasgruis, allergie ontwikkeling e.d.).

En dan heb ik het over de kip variant. De lam is nog erger. Mais en rijst als eerste ingrediënt en gedehydreerd gevogelte als 4e ingrediënt. Gevogelte in een lam-product. "Lekker".

Maar goed. Ik ben ook niet zo te spreken over de ingrediënten van RC (hoewel de percentages daarvan wat moeilijker te vinden zijn).

Waarom niet gewoon een kwalitatief goede brok met hoog vleesgehalte zoals Applaws of Orijen? (Maar ja, dat kun je niet krijgen voor 23 euro/7 kilo)

Onderstaand is een oud lijstje. Maar als bijvoorbeeld Applaws of Orijen te duur is kun je nog beter voor Cat Lovers Gold of Porta 21 gaan. Dat is met ong. €5/kg wel wat duurder dan de €3,30/kg van Carocroc maar in ieder geval veel beter in kwaliteit.

Hoge kwaliteit brokken:
Orijen
Arden Grange (wel de engelse zooplus maar ook in o.a. webwinkels)
Applaws
Natural Health (Carnivore) (niet bij zooplus maar wel diverse webwinkels zoals deze)
Renske (niet bij zooplus maar b.v. op Renske's Webwinkel e.a.)
Nutrivet
Porta 21 graanvrij
Catlovers Gold (niet bij zooplus maar wel online)
Solid Gold (komt uit USA maar hebben ze denk ik bij zooplus niet meer te zien aan de lege pagina)
Timberwolf Serengeti (komt uit USA maar hebben ze denk ik bij zooplus niet meer te zien aan de lege pagina)


Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Kikimax »

Ik stelde deze vraag ook om onderbouwing te krijgen. Uiteraard wil ik het beste voor mijn beestjes en tot ik me in deze site ging verdiepen dacht ik dat ik ook kwalitatief goed voer had. Dat Whiskas niet goed is wist ik wel. Alle merken die je noemt had ik tot op heden niet echt van gehoord, laat staan dat ik de verschillen weet. Als consument word je ook voor de gek gehouden, dat merk ik nu wel. Ik heb straks 5 katten, dus de prijs moet ook niet te gek worden, dus zoek een middenweg. Verder heb ik altijd geleerd dat harde brokken veel beter is dan zachtvoer, maar daar lees ik hier ook andere verhalen van. Ben dus vooral op zoek naar advies en info.
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Rik »

Ja, Hills en RC hebben een ijzersterk marketing apparaat voor een gemiddeld product. Maar hier concentreren we ons meer op de kwaliteit van de ingrediënten :)

Ik had inderdaad begrepen dat je er straks 5 hebt dus kan ik me goed voorstellen dat Applaws en Orijen een beetje buiten het budget vallen. Met 5,4kg Orijen zit je al tussen de €9 en €10/kg.

Maar tussen het lijstje hoge kwaliteit zitten dus wel wat goedkopere merken (zoals ik noemde) en als je €3,30 aankunt dan zal €5 of €5,50 misschien ook nog wel kunnen. Hoe meer je in slaat hoe goedkoper maar je moet er wel op letten dat het binnen een bepaalde tijd op is, anders kan het muf worden (verschilt per merk).

Als je brokken gaat vergelijken moet je dus naar de eerste ingrediënten kijken. Daar zit het meeste van in. Verder wil je niet al te veel slechte opvulmiddelen en koolhydraten erin hebben.

Wat extra leesvoer ;)
https://www.voerwijzer.com/kattenbrokken-vergelijken/
https://www.voerwijzer.com/zelf-een-bro ... 6-stappen/
http://www.purrfectcat.nl/beste-kattenbrokken/

Het allerbeste zou natuurlijk vers vlees zijn (of in ieder geval kwalitatief goed natvoer). Maar dat komt later misschien nog wel een keer als je er meer over gaat lezen.

Vooral voerwijzer.com en purrfectcat.nl hebben wat dat betreft een schat aan informatie.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Kikimax »

Heel erg bedankt rik, 5 euro kan ik zeker aan (anders moet je ook geen 5 katten nemen). Zachtvoer is dus voor de "lekker" erbij en hardvoer hoofdvoer toch? Ik lees hier ook verschillende meningen over
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Rik »

Nee, natvoer is meer dan alleen maar "lekker" voor erbij. Ja, dat is zo met het supermarkt natvoer waar veel suikers in zit. Maar als je je echt gaat verdiepen in het beste voer voor katten dan kom je snel tot een andere conclusie. Zeker als je weet dat koolhydraten net als suikers zijn. En daar zit vaak heel veel van in brokken.

Hier een lijstje "De beste soorten kattenvoeding op een rij":
  1. Rauw vlees.
  2. Vlees in blik zonder toevoegingen
  3. Blikvoer met weinig toegevoegde koolhydraten
  4. Goed natvoer met goede brokken
  5. Goedkoop supermarkt natvoer
  6. Goedkope brokken en natvoer.
  7. Alleen brokken
Op die pagina wordt ook uitgelegd waarom natvoer/vlees beter is dan brokken. Er zit ook veel meer vocht in maar dat is iets wat heel erg belangrijk is voor katten (en katten neigen ernaar om zelf te weinig te drinken).

En met rauw voer heb je dus twee varianten. BARF (echte stukken vlees, orgaan en botten) en KVV (alles gemalen maar wel in de juiste verhoudingen). BARF is natuurlijk het meest natuurlijk en ook heel goed voor de tanden. KVV is net als natvoer maar dan wel met de natuurlijke ingrediënten zonder rare toevoegingen. En bij KVV kun je ook nog wel eens een kippennekje, eendagskuiken of sardientje geven. Ook weer goed om op te knagen. Zo krijgen ze het bij mij. 3 maaltijden met KVV en de laatste maaltijd is wat minder KVV maar dan soms met een kuikentje of kippennekje.

Overigens is BARF en KVV ook niet zoveel duurder dan die €5/kg. Met de 1kg worsten KB mix bij animalfoodexpress zit je er zelfs onder. De BARFmenu cattery is €4,95/kg worst. Dus je kunt op een gegeven moment dat ook eens proberen. Als je daar aan gaat beginnen kunnen we er nog wel wat meer over vertellen (zoals merken afwisselen en hoe te geven met ontdooien e.d.).

Wel een advies is om al vanaf het begin verschillende merken te voeren. Dat zou ik ook voor natvoer en zelfs brokken adviseren. Laat je katten niet wennen aan één soort natvoer of brok. Want als ze daar eenmaal met smaak aan gewend zijn heb je kans dat ze niets anders meer eten. En dat kan in de toekomst erg lastig zijn als je naar een ander voer moet (b.v. dieetvoer). "Maak van je kleine lieverds geen verwende kinders die alleen McDonald's willen eten".
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Kikimax »

Dank je rik, wat goed dat je dit zo hebt uitgezocht. Zo zie je dat je (lees ik) vaak te naïef bent en te veel op het geijkte af gaat. Ik ga zeker alles onderzoeken. En kvv aanbieden. Dank je wel
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Plaats reactie