Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Dinky »

Zotvanpoezen schreef: 18 nov 2018 11:59 Ik heb nog wat zitten brainstormen. Wat als ik hun soort brokjes gewoon onbeperkt blijf geven zoals ik nu doe (ze eten uit zichzelf meestal ongeveer de aanbevolen hoeveelheid). Maar dat ik hun zakjes vervang door vers gekookte kip met eventueel een andere vleessoort bij omdat ze het lusten, gewend zijn en verdagen. Dan hebben ze op die manier toch al minder granen binnen? En dan verandert er minder aan hun eetgewoonten. Maar ik vraag mij af of ze dan genoeg vitaminen en zo binnenkrijgen. Van rauw evoer ben ik geen fan omdat ik er vroeger nogal problemen mee gehad heb.
Met koken vernietig je essentiële aminozuren waaronder taurine. Een kat heeft taurine nodig uit voeding omdat ze dit zelf niet aanmaken. Als extraatje kan het weinig kwaad maar zorg er dus wel voor dat het ook echt een extraatje is en geen groot onderdeel van het menu ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Rik »

Ik weet niet waar voor problemen je gehad hebt met KVV maar dat kan soms wel eens zoeken zijn. Soms wordt een bepaalde soort of merk niet verdragen. Dan kun je wel een ander merk proberen. Maar soms wordt vers vlees zelf helemaal niet verdragen. (Dan moet er wel wat problemen met het maag/darmstelsel zijn.)

In geval vers niet verdragen wordt zou ik kiezen voor een hoge kwaliteit natvoer. Bijvoorbeeld Cat Lovers Gold of Animonda. In geval van CLG heb je het dan over 95% vlees (van de niet water bestandsdelen). Een goede vervanging voor vers vlees dus.

Ik heb hier ook altijd wat blikken CLG op voorraad voor het moment dat ik KVV uit de diepvries vergeet te hangen of als Yuna haar KVV eruit gooit (gebeurd soms met de vis-kvv omdat ze die niet goed verdraagt). Bij mij komt er geen natvoer (of brokken) binnen met minder dan 80% vlees.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Zotvanpoezen »

Bedankt voor het advies. De problemen die ik gehad heb met rauw vlees was om de haverklap vieze wormbesmettingen. Ondanks regelmatige wormkuren kwamen ze zowel uit hun poep als uit de bek bij het overgeven. Ik heb het bij de nieuwe katten eens geprobeerd met jolipet (kvv) maar geen enkele lust het. Nochtans eten ze hun prooien wel op.
Als ik gekookte kip als aanvulling van de brokjes zou geven, hoeveel moeten de verhoudingen dan zijn?
Ik zal ook eens de merken natvoer proberen met hoog vleesgehalte, maar ik ben bang dat ze het niet zullen lusten of verdragen. En dan blijf ik met al dat voer zitten. De brokjes die ik nu geef zou ik voorlopig willen behouden om niet te bruusk over te schakelen naar ander voer. Groetjes.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Kikimax »

Tav Rik,

Heb het voer nog niet binnen en loop nu in de dierenwinkel op zoek naar goed voer. Wat is dst nog lastig zeg. Volgens mij is het beste wat ik nu hier kan vinden "prins", en dan de sensitive variant (nieuwe jonge katjes hebben giardia achter de rug). Wat is jouw visie? Kvv krijg ik er nog niet in. Rc staan geen percentages op en de rest is allemaal laag in %vlees/vis
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Rik »

Bedoel je dan Prins en RC natvoer of brokken? Op zich is RC geen slecht voer. Je kunt het alleen niet onder het kwalitatief premium voer zetten omdat je de percentages weet. Van de dieetvoeren van RC weet ik wel dat er veel rijst, maïs en/of granen e.d. in zitten. Bij de normale varianten is dat iets minder. Maar je kunt dat zonder problemen wel een maandje (of paar maanden) geven. Je kunt dan altijd rustig rondkijken.

Ik heb hier in het begin ook RC kitten brokken gegeven. Daarna ben ik overgestapt op Applaws brokken omdat dat meer vlees bevat. Pas daarna ben ik met Cat Lovers Gold natvoer begonnen en uiteindelijk overgestapt op KVV.

Welke Prins is het dus (brokken, natvoer, soort)?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Kikimax »

Het is de sensitive harde brokken van prins en heb van naturo kuipjes paté en van ah biologisch ook de kuipjes. Dat is wat ik met mijn lekenhoofd het beste eruit bond zien in de supermarkt.
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Rik »

Is het deze? https://www.prinspetfoods.nl/kat/prins- ... poallergic
Maïs, gedehydreerde vis (haring)(26%), maïsgluten, dierlijk vet, rijst, gedroogde bietenpulp, heel eipoeder, gehydrolyseerde lever, cellulose, zalmolie, gist, inuline (bron van FOS), mineralen, fructooligosaccharide (FOS) (0.5%) en plantenextracten.
Die sensitive heeft als eerste en derde ingrediënt mais. Dat zou niet mijn keuze zijn. Dat komt waarschijnlijk omdat het een hypoallergeen voer is. (alsof een kat niet allergisch voor al die andere ingrediënten kan zijn)

Maar het is nu echt niet zo dat ze van dit voer direct omvallen. Je kunt die zak best een keertje geven. Eigenlijk is geen enkel voer wat op de markt te krijgen is "echt" heel slecht. Maar er zijn natuurlijk gradaties en je wilt uiteindelijk wel het beste kiezen (wat betaalbaar is voor je portemonnee). Ik heb Bowy bijvoorbeeld 20 jaar lang Felix gelei natvoer gegeven (en de eerste 12 jaar ook whiskas brokjes). Daar is ze dus ook 20 mee geworden (hoewel de laatste 2 jaar nierfalen). Probleem was op een gegeven moment haar aan het nierdieet te krijgen. Want ze was dus wel verslaafd aan die Felix gelei. En daar moet je ook op letten dat ze niet verslaafd raken aan de smaakstoffen die in die goedkopere merken zitten.

Van Naturo kan ik de ingrediënten niet vinden maar daar geldt ook bovenstaand voor.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Kikimax »

Ohhh, zo zie je maar, denk je het te snappen, ziiten er weer extra addertje in haha. Ik kom er wel hoor. Naturo kuipje heeft:tonijn 26%,kip 24%,rund 20%,kippenbouillon 10%,mineralen,zalmolie en zonnebloemolie.
Is gewoon te koop in de supermarkt(ah) voor 80 cent voor 85gram en pas geleden voor 60 cent
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Rik »

Die Naturo is (voorlopig) prima. Hoog vleesgehalte. Ik zou eens uit moeten zoeken hoeveel koolhydraten erin zitten want met natvoer kun je die bijna weglaten (wat vaak niet gedaan wordt). Ik zou wel opletten dat ze er niet teveel aan gewend raken (door de smaakmakers). Maar als extra naast de brokken is het zeker prima.

Ja, voer vergelijken is een vak apart :)
Natvoer:
https://www.voerwijzer.com/het-beste-na ... or-de-kat/
http://www.purrfectcat.nl/kattenvoer-vergelijken/

Brokken:
https://www.voerwijzer.com/kattenbrokken-vergelijken/
http://www.purrfectcat.nl/beste-kattenbrokken/

En als je tussen brokken en natvoer wilt vergelijken wordt het nog moeilijker. Omdat natvoer veel vocht heeft moet je alles weer terug rekenen naar DMB (Dry Matter Basis).
http://www.purrfectcat.nl/droge-stof-basis/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Kikimax »

Ik ga die sites eens doorspitten, bedankt. Naturo heeft 10.5%proteine,10%olieen en vetten, 0.5%anorganische bestanddelen en 75%water. En dan nog wat toevoegingen als taurine 500mg,vit e etc. Hij is ook vrij van granen.
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik heb na lang nadenken eindelijk mijn keuze gemaakt voor ander natvoer. Ik heb 3 merken gekozen om te zien wat ze lusten. Ik heb Carny adult, GranataPet delicatessen en Wild Freedom gekozen. Ik ben begonnen met de Carny bij hun oude voer te geven omdat dit het minste kost . Ze zijn er allemaal gek op! Ze kozen ervoor eerst de Carny op te eten alvorens hun ander voer te eten. Ik heb een heel klein beetje aan de allergische kat ook gegeven en alles gaat prima! Natuurlijk moet ik de overgang traag laten verlopen, ook al zijn ze er niet gelukkig mee. Ik vraag mij juist af of ik voor ieder merk 1 tot 2 weken tijd moet nemen of dat het wat sneller mag als ze na 2 weken volledig op graanvrij overgeschakeld zijn. Alle merken tegelijk proberen is geen optie omdat ik dan niet kan controleren of ze het verdragen. De brokjes vervang ik voorlopig nog niet omdat ik hiervan nog veel heb.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Fotokonijn »

Net wat Arden Grange natvoer gekocht.
Specs zien er goed uit.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door nona_toma »

Voor degene die graag natvoer willen geven met een hoog eiwit (vlees)percentage, laag in koolhydraten en niet te hoog in vetten én betaalbaar uit de supermarkt:
Ah biologische rund pate
Ah luxe pate zalm/kabeljauw
Ik heb de andere smaken nog niet geanalyseerd op ME (metaboliseerbare energie). Iets te hoog in vet, maar qua prijs betaalbaar: mac rund en mac kalkoen.

Als ik een kat overzet wissel ik daarna vrij snel binnen het merk met verschillende smaken. Afwisseling is goed ter preventie van voedselintollerantie. Daarnaast geef ik 1x in de week een rauwe kippennek en eendenek voor het gebit.
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door KiwiNL »

Ik las positieve verhalen over Ziwi peak. Luchtgedroogde 'brokjes' en langzaam gegaard blikvoer. Heeft iemand hier ervaring mee? En is het echt zo'n supervoer als het lijkt?
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Rik »

Geen ervaring met Ziwi peak (ik denk dat er nog maar weinig ervaringen mee zijn voor katten).

Maar je kunt eens kijken op voerwijzer.
https://www.voerwijzer.com/ziwi-peak-luchtgedroogd/

https://www.voerwijzer.com/het-beste-kattenvoer/
Luchtgedroogde voeding
Luchtgedroogde voeding bestaat uit luchtgedroogde vleesproducten met nog wat toevoegingen. Doordat het vlees op relatief lage temperaturen met lucht gedroogd wordt, blijven de meeste voedingsstoffen behouden en blijft het eiwit rauw. Het is in principe dus rauw vlees, maar dan zonder het vocht. Je kunt de voeding in water weken, wat zeer aan te raden is omdat de meeste katten te weinig drinken. Veel katten moeten erg wennen aan het voer en het kan wat moeite kosten om de kat het te laten eten. Meer informatie vind je in het artikel over Ziwi Peak luchtgedroogd.
Je kunt ook eens rondsnuffelen op barfplaats naar dat merk.
https://www.barfplaats.nl/forum/viewtop ... =5&t=99082
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie