Welke alternatieve merken voor Bozita?

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ivanhoe
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 feb 2018 22:12

Welke alternatieve merken voor Bozita?

Bericht door Ivanhoe »

Dag allemaal,

Mijn Jimmy is, naast ontzettend lief, een ongelooflijk makkelijke kat maar in één ding is 'ie moeilijk: hij is dol op zijn droge brokjes maar het enige natvoer dat hij lust is Bozita, Bozita en Bozita (m.n. Extra kip, kalkoen en rendier). Ik zou zo graag variëren met verschillende merken maar tot nu toe weigert hij andere merken uiteindelijk altijd. Ik heb o.a. al geprobeerd Animonda Carny, Smilla, MAC's kat, Catz FineFood, MjAMMjAM (van amazon.de), 2 x beetje Sheba. GranataPet Wild ging even heel goed, doos blikjes van gekocht en toen: staking.
(Steeds geleidelijk aan meer van het nieuwe merk gegeven: twee dagen lang 25%, dan twee dagen 50% nieuw voer, enz.)
Heeft iemand van jullie ook een Bozita-fan, en welk ander merk valt bij de Bozitapoezel(s) in de smaak?

Overigens was hij een paar weken geleden de Bozita zat, alle smaken. Tot nu toe wat aangemodderd met Coshida (Lidl), dat werd niet van harte gegeten, nu lijkt hij Bozita weer te waarderen. Ik zou dus superblij zijn met wat alternatieven, want eens zal hij de Bozita weer zat worden vrees ik.

Over het roteren van voer zelf: geven jullie na een paar dagen het ene merk, een ander merk, of doen jullie dat bijv. per week of per maand, m.a.w. hoe vaak moet je wisselen?

Veel dank alvast voor jullie advies!
Goofy (*1974 †1992), Sammie (* 1991 †2010), Lotje (*1991 †2003), Molly (*2004 †2020), Jimmy (*2020)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welke alternatieve merken voor Bozita?

Bericht door Rik »

Hier was het niet Bozita maar Felix gelei waar Bowy verslaafd aan was.
Toen ze aan het nierdieet moest was dat dus ook een hele toer.

Ik zou proberen Jimmy toch aan verschillend voer te laten wennen. En dan inderdaad de merken die je noemt (met veel hoger vleesgehalte, kwalitatief een stuk beter). Doe wat langer de 25% (bv een week en anders 2 weken) en laat het op een gegeven moment staan totdat het op is. Een kat mag je niet uithongeren maar een beetje dwang wat betreft de keuze van voer mag geen probleem zijn. Alleen als hij het dus echt helemaal niet eet, moet je terugschakelen.

Wat betreft merken wisselen komt dat bij natvoer een stuk minder kritisch. Omdat het voor het grootste gedeelte bestaat uit vocht. Bij brokken kan het spijsverteringsstelsel een stuk meer last hebben van wisseling.

Ik geef hier normaal vers vlees (KVV) maar een of twee keer per jaar heb ik 1 of 2 blikweekjes. En dan wissel ik ook gewoon elke dag van merk. Animonda Carny, Ferengi en Mac's cat. Ook met het idee van "laat die maagjes maar wennen aan verschillende dingen" :lol:
Wisselen van kattenvoer
Neem je tijd!
Je mag hier gerust ook wat meer tijd voor nemen, zeker bij oudere katten, kieskeurige katten en katten met gezondheidsproblemen
https://www.petsplace.nl/advies/wisselen-kattenvoer/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ivanhoe
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 feb 2018 22:12

Re: Welke alternatieve merken voor Bozita?

Bericht door Ivanhoe »

Dank voor je advies Rik! En een kat laten afkicken van Felixgelei lijkt me inderdaad heel lastig, dan nog liever een Bozita-verslaving...
In ieder geval slaat Coshida Selection kip goed aan. Heb ik tenminste weer 1 'basissmaak' waar ik een nieuw merk/nieuwe smaak bij kan proberen.

Ondertussen had ik verder gespeurd naar adviezen en kwam ik dit artikel (in het Engels) tegen: https://www.petful.com/pet-health/cat-i ... cky-eater/.
Het is een lang artikel maar er staan(erg) goede tips bij "12 Tips to Get the Most Stubborn Cats to Eat", wat verder naar beneden op de pagina. Hier werkt tot nu toe de tip om 12 uur te wachten na de laatste maaltijd. Het helpt ook om in de gaten te houden wanneer de kat honger krijgt; bij Jimmy is dat 10 uur (!) na een ontbijt van droge brokjes. De Coshida kip werd toen zeer enthousiast verorberd, zelfs in combinatie met rund, terwijl combinaties uit den boze waren. Maar ik ben er nog niet: met Bozita lijkt hij het gehad te hebben dus mijn 'basismerk' is weggevallen en qua smaken moet er ook variatie in.

Ook had ik een mini-onderzoekje gedaan op een Engels en een Duits kattenforum, en de kattensite natuurlijk 😊 en kwam ik op de volgende merken die vaak als favoriet aangegeven worden: Feringa, Applaws*, Grau, Mac's Cat, Miamor Ragout Royale in gelei.
Zelf wil ik daar nog aan toevoegen: Purizon (zelfde merk als de droge brokjes waar hij dol op is, dus wie weet 🤞), Cat Lovers Gold**, Carnibest, Venandi, Rosie's Farm, MjAmMjAM een tweede ronde.

Maar eerst moet ik weer een poging doen om door de blikjes GranataPet Wild en MjAmMjAm heen te komen die ik nog heb staan, afgezien van de kuipjes Wild Freedom en de Coshida... zucht.

Feringa wil ik dus zeker proberen, maar jouw Bono en Yuna eten het dus Rik? Ik schrok tot nu toe steeds terug voor de toevoegingen als paardenbloem die Feringa in het voer stopt.

* Voor wat betreft Applaws, de meeste soorten natvoer zijn aanvullend voer maar er zijn een paar soorten compleet voer:
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ten/354564 - dit is pâté - zit wel varkensvlees in
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ten/157558 - wel meteen 24 blikjes 😨
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ten/157650 - stukjes vlees, blikjes van 70 g dus beter om te proberen

** Voor wat betreft Cat Lovers Gold zag ik in oudere threads dat dat niet meer verkrijgbaar was, maar ik kreeg van de klantenservice van Dog Lovers Gold een link waarmee je een fysiek verkoopadres kunt vinden zodat ik 1 los blik kan kopen om te proberen: https://www.dogloversgold.eu/verkooppunten

Veel dank voor de tips tot nu toe😺 , en suggesties blijven welkom!
Goofy (*1974 †1992), Sammie (* 1991 †2010), Lotje (*1991 †2003), Molly (*2004 †2020), Jimmy (*2020)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welke alternatieve merken voor Bozita?

Bericht door Rik »

Ik heb in het verleden ook Cat Lovers Gold gegeven (alleen het natvoer, de brokken bevatten teveel troep). Ze vonden dat hier heel lekker. Ik ben daar mee begonnen toen ze een paar maanden waren en ik heb daarna langzaam de brokken (Applaws kitten) afgebouwd. Ze kregen daarna alleen nog 3x per dag natvoer (ik ben geen voorstander van brokken). Het was ook ideaal. 12 blokken voor €20,40 en geen verzendkosten.

Op een gegeven moment (ergens halverwege 2019) zijn ze gestopt met natvoer voor katten. Ik zag eind 2020 bij toeval en tot mijn vreugde dat ze het natvoer weer voerde. Dus heb het toen gelijk weer eens besteld (hoewel ik al over was naar vers vlees, KVV, maar ik gaf af en toe nog een blikweekje). MAAR... schijnbaar was er in de samenstelling van CLG wel wat gewijzigd. Yuna at het niet meer zo gretig. Of dat kwam omdat ze de smaak van KVV gewend was weet ik niet. Maar ik vermoedt dat ze een nieuwe leverancier hebben en dat de samenstelling licht gewijzigd was. De Animonda en MAC's at ze n.l. nog wel erg goed. En aangezien CLG nu 50% duurder geworden is (duurder zelfs dan een dure KVV) en Yuna er niet zo gretig van at, neem ik die niet meer (Bono vond het nog wel lekker maar die vreet alles).

Als ik zie dat Applaws Paté hoofdzakelijk gevogelte en varkensvlees en maar 4% van de genoemde smaak is, dan valt deze bij mij af. De Applaws premium ziet er wat beter uit (en zou ook compleetvoer zijn). Maar daar heb ik verder geen ervaring mee.

Van Feringa heb ik overigens altijd de Duo Konijn & Kalkoen met duinhoorn en kattenmint. Niet die met paardenbloem.
Verder heb ik ook wel eens Wild Freedom Adult (gemengd pakket).
Alles altijd in blikken van 400gr.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ivanhoe
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 feb 2018 22:12

Re: Welke alternatieve merken voor Bozita?

Bericht door Ivanhoe »

Ik houd mijn hart nu een beetje vast voor de prijs van een blik Cat Lovers Gold. De dierenwinkel bestelt het voor me (net als de Carnibest) dus ik moet het maar afnemen. Ik had inderdaad gelezen dat de samenstelling veranderd is en Marilyn van Catmoneo is er geen voorstander meer van.

Dank je wel voor het meekijken naar de samenstelling van Applaws. Paté is al geen favoriet hier, varkensvlees in het voer is niet geweldig, en als er maar 4% van de smaak is, is dat inderdaad erg weinig. De premium ziet er goed uit, dat zijn stukjes vlees, zal Jimmy een stuk aantrekkelijker vinden.

Wild Freedom is nog geen succes, maar ik heb nog niet alle smaken geprobeerd.

Ondertussen lijkt de tip van 'kat hongerig genoeg laten worden', zachte dwang dus, goed te werken (afkloppen!!!). 10 uur na het eten van een stevig (Purizon- )brokjesontbijt heeft Jimmy echt honger, hij bedelt zelfs om eten wat hij nog nooit gedaan heeft. En hij vindt het MjAMMjAM blikvoer met eend en gevogelte weer lekker! Ik begin zo zachtjes aan te hopen dat ik al die blikjes - gekocht naar aanleiding van succes met proefverpakkingen - ook kan opmaken.
En anders begin ik aan de lijst 'mogelijk blikvoer', waaronder Feringa en Applaws.

De laatste fase van het geleidelijk overgaan naar een nieuw merk/soort voer, dus volledig nieuw voer gaan geven, zal hopelijk ook beter gaan - altijd als ik 100% nieuw voer gaf, wees hij het af. Duimen maar!
Goofy (*1974 †1992), Sammie (* 1991 †2010), Lotje (*1991 †2003), Molly (*2004 †2020), Jimmy (*2020)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welke alternatieve merken voor Bozita?

Bericht door Rik »

Gelukkig heeft Yuna uiteindelijk de CLG ook wel opgegeten. Maar soms liet ze die dan staan. En dan moest ik het schoteltje even wegpakken (want anders at Bono het gelijk op) en kon ik het een paar minuten nog een keer aanbieden en dan ging ze weer langzaam door met eten. Niet zo gretig als de andere merken dus vandaar dat ik het niet meer neem. Ik moet er wel bij zeggen dat het soms (op bepaalde dagen) wel weer iets beter ging plus dat ik elke dag ook merken afwisselde. En zeker kan de hongerigheid daar ook mee te maken hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie