Gecastreerd katertje, op welke aspecten voor voeding letten?

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
SIB-Lover
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 sep 2021 15:37

Gecastreerd katertje, op welke aspecten voor voeding letten?

Bericht door SIB-Lover »

Ons katertje is 9 maanden oud en al vroeg gecastreerd. Het lijkt erop dat hij nu flink aan het groeien is, maar omdat zijn ribben wat verdwijnen in het spek eromheen hebben wij toch het idee dat we wat aan zijn voeding moeten doen.

Even een stukje geschiedenis:
Toen we onze kittens net kregen hadden we ons voorgenomen over te stappen op een graanvrije brok met hoog eiwitgehalte, helaas werkte dat totaal niet ondanks zorgvuldig en rustig overstappen: diarree wat niet verdween.
Teruggegaan naar hun Royal Canin brok en het was binnen no-time over.

Ze krijgen nu nog steeds Royal Canin, wat prima ontlasting geeft. Ook hun vacht ziet er top uit. Alleen twijfel ik over de koolhydraten en het vetpercentage in de brok. Hij krijgt al een tijdje geen kittenvariant meer, maar een mix van RC Maine Coon Adult met RC Hair and Skin. Iedere ochtend een portie natvoer of KVV is ook iets waar ze mee zijn opgegroeid en wat we nog steeds geven.

Ik overweeg nu Orijen Cat & Kitten te gaan mengen met zijn Royal Canin, maar ik twijfel omdat ik verschillende ervaringen lees. Het koolhydraatgehalte is aanzienlijk lager bij Orijen, maar het vetpercentage zit nog steeds op 20%.

Wat ik overigens ook overweeg is de Prins Multicat brok, deze heeft 15% vet maar wel weer meer koolhydraten.

Wie kan me tips geven? :grin:
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Gecastreerd katertje, op welke aspecten voor voeding letten?

Bericht door Ani »

Er zijn een aantal goede brokken, o.a. Inderdaad Orijen en Prins, maar ook b.v. Acana en Ziwi Peak. Kijk naar een hoog vleesgehalte. Natvoer/kvv zou feitelijk de hoofdmaaltijd moeten zijn. Met name met kvv of barf is de spijsvertering het best op pijl. Royal Canin is vooral bewerkte voeding en het vleesgehalte is onduidelijk.

Hier is onze eerste al snel van kittenbrok overgestapt op ziwi en vervolges barf. De jongste is van Ziwi met enkele maanden overgestapt op barf. Barf eten ze zo’n 130 gram per dag. Wanneer ik voor gemak kies, krijgen ze minder, nl. ieder. 80 gram natvoer en 30 gram brok (ziwi peak) Ze wegen vier en half en ruim vijf kilo en zijn mooi slank, maar poezen.

Krijgt hij twee, drie of meer maaltijden per dag? Je zou kunnen overwegen om brokvoer te beperken. B.v. 80% natvoer/kvv en 20% brok

Op onderstaande website kun je veel nuttige informatie vinden:
Www.voerwijzer.com
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Plaats reactie