katten aan diarree door PoN?

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Itsmemeri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 jan 2021 17:46

katten aan diarree door PoN?

Bericht door Itsmemeri »

Hallo allemaal,

Wij hebben 2 ragdolls van nu bijna 9 maanden oud. Ze hadden altijd RC sterilised maar we wilden graag over op voer wat ons beter voor ze leek. Wij hebben nu Power of Nature feed favorite. We zijn begonnen met mixen en sinds een week zitten ze ong. Aan de 50 om 50 gemixed voer. 4x kleine beetjes per dag.

De ontlasting is tot nu nog steeds erg dun.

Ze eten, drinken en spelen verder nog heel goed. Merk zo niets aan ze.

Ik heb de dierenarts gesproken en zij adviseerden mij om tot 2 weken te wachten en wanneer ze qua gedrag veranderen contact op te nemen.

Nu vraag ik mij af of ze misschien allergisch kunnen zijn voor de ingrediënten of dat het gewoon nog wennen is.

Wat zijn jullie ervaringen en hebben jullie misschien tips? Heb rijst en kip al geprobeerd maar dat ging er niet in... :eeh:
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: katten aan diarree door PoN?

Bericht door Zotvanpoezen »

Allergisch aan de PoN Fees Favorite lijkt me onwaarschijnlijk. Dit voer is veel beter dan het vorige. Mijn katten hebben geen last gehad met overschakelen op dit voer. Ik heb het wel heel geleidelijk gedaan (ongeveer 3 maanden). Misschien even wat gas terugnemen en daarna beetje bij beetje meer van de nieuwe brokjes geven. Je kan ook een kuurtje probiotica erbij geven om de darmpjes te herstellen.
Zijn de katjes in orde met de ontworming? Parasieten kunnen ook dunne ontlasting geven.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Itsmemeri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 jan 2021 17:46

Re: katten aan diarree door PoN?

Bericht door Itsmemeri »

Bedankt voor je reactie!

Oh dan hebben wij het denk ik wat te snel gedaan (ongeveer 2 weken). Probiotia. Waar kan ik zoiets halen? Dierenarts? Dierenwinkel?

Ontwormen is op schema. Toevallig moeten ze morgen weer.
😺 Musty & Moby 😺 (23-4-2020)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: katten aan diarree door PoN?

Bericht door Anne »

Zotvanpoezen schreef: 09 jan 2021 15:39 Allergisch aan de PoN Fees Favorite lijkt me onwaarschijnlijk. .
Een kat kan natuurlijk altijd allergisch reageren op een ingrediënt die in de pon zit
Dat zijn meestal eiwitten van rund, kip enz.
maar het lijkt mij sterk dat het hier om een allergie zou gaan.
Vaak zie je dan ook jeuk en buikklachten
Het kan altijd om een overgevoeligheid gaan, maar dat merk je pas later mochten de diarreeklachten blijven bestaan, men spreekt dan van voedselintolerantie
dat kan ook goed diarree veroorzaken,maar zonder de allergische reacties
Ik zou de overgang ook terug schroeven, wellicht ben je te snel gegaan en de spijsvertering van kittens zijn nogal gevoelig in het eerste jaar
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: katten aan diarree door PoN?

Bericht door Zotvanpoezen »

Itsmemeri schreef: 09 jan 2021 16:12 Probiotia. Waar kan ik zoiets halen? Dierenarts? Dierenwinkel?
Dat kan je online bestellen. Ik geef regelmatig een kuurtje met Puur Probiotics. Even googelen waar je het voordeligste kan bestellen, kijk ook naar de verzendingskosten ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: katten aan diarree door PoN?

Bericht door marloes501 »

Dat lijkt mijn inderdaad wat snel gaan.
Persoonlijk zou ik de verhouding nu zo houden tot ze in ieder geval vaste ontlasting hebben.
Mijn ervaring met wisselen van voer is dat ik van een paar dagen meet hoeveel ze eet op een dag.
En dan begin ik met 10% nieuw voer dat voer ik dan 3 dagen en kijk hoe de ontlasting blijft.
Meestal hebben ze daar niet zoveel last van.
Dan doe ik elke 4e dag 10% extra van het nieuwe voer door het oude voer enzv enzv.
dus ik doe ongeveer 1,5 maanden over een totale wissel.
En word de ontlasting anders dan gewend dan blijf ik op dat zelfde percentage tot het weer normaal is voor ik verder ga met mixen.
Dus hele kleine stapjes.

En hoe gaat het nu op dit moment met ze?
Gebruikersavatar
Itsmemeri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 jan 2021 17:46

Re: katten aan diarree door PoN?

Bericht door Itsmemeri »

Ja nu weten we dat we het de volgende keer anders gaan doen. Hadden we ook wel op kunnen zoeken eigenlijk... Maar goed al doende leert men.

Het gaat goed met ze. We hebben wat kunnen vinden wat hun darmen tot rust brengt. Het is nog wat dun maar wel wat aan de dikker wordende kant. Verder nog zo speels en ondeugend als altijd.

Heel erg bedankt voor jullie reacties en hulp!
😺 Musty & Moby 😺 (23-4-2020)
Gebruikersavatar
Itsmemeri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 jan 2021 17:46

Re: katten aan diarree door PoN?

Bericht door Itsmemeri »

Update:

Het leek wat beter te gaan maar helaas. Nog steeds aan de diarree en ze krijgen nu wat opgezette buiken. Ook met meer van het oude voer veranderd de ontlasting niet (dit hebben ze nu). Heb de dierenarts gebeld en nu willen ze een giardia test gaan uitvoeren. Ook vertelde ze me iets over digestive voer? . Verder zijn ze nog steeds actief en eten/drinken nog hetzelfde.
😺 Musty & Moby 😺 (23-4-2020)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: katten aan diarree door PoN?

Bericht door Synemios »

Hier gingen de niet allergische katten ook aan de diarree van PoN.

Ik denk dat de vervolg stappen van je dierenarts de juiste opties zijn.
Ik zou de giardia uit laten sluiten of behandelen als ze dat wel hebben en kijken wat er gebeurd als je ze even helemaal geen PoN meer geeft.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Itsmemeri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 jan 2021 17:46

Re: katten aan diarree door PoN?

Bericht door Itsmemeri »

Synemios schreef: 18 jan 2021 19:25 Hier gingen de niet allergische katten ook aan de diarree van PoN.

Ik denk dat de vervolg stappen van je dierenarts de juiste opties zijn.
Ik zou de giardia uit laten sluiten of behandelen als ze dat wel hebben en kijken wat er gebeurd als je ze even helemaal geen PoN meer geeft.
En welk voer gebruikt u nu als ik vragen mag?
😺 Musty & Moby 😺 (23-4-2020)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: katten aan diarree door PoN?

Bericht door Synemios »

Ik gebruik nu purizon sterilised kip/ vis voor de 3 jongste, maar dat is echt voor erbij want wij zijn voor het grootste deel kvv gaan voeren.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie