Kieskeurige kat drijft tot wanhoop

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Brammie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 okt 2020 08:28

Kieskeurige kat drijft tot wanhoop

Bericht door Brammie »

Hallo, is heb een kat van 7 jaar oud die alleen natvoer eet. Hij wil geen brokjes. Ik zie hem eigenlijk nooit drinken uit zijn drinkbakje dus ik vermoed dat hij zijn vocht uit zijn voer haalt. Hoi is het grootste deel van de dag binnen en is gemiddeld per dag bij elkaar ca 3 uurtje buiten ( verdeeld over de dag)

Sinds enige tijd is hij telkens snel uitgekeken op zijn voer. Hij eet bijvoorbeeld een paar dagen natvoer van Royal Canin en ineens hoeft hij het dan niet meer. Dan eet hij het echt niet meer, ook als hij niets anders krijgt. Ik probeer nu telkens een ander merk/smaakje. Dan gaat het weer een paar dagen goed en ineens haalt hij dan zijn neus ervoor op. Kortom, ik heb nu geloof ik 10 verschillende soorten kattenvoer in de kast staan en het is iedere dag uitzoeken wat hij nou wilt. Is dit herkenbaar en hebben jullie tips voor deze kieskeurige kat?
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Kieskeurige kat drijft tot wanhoop

Bericht door TessaB »

Hey,

Wat een vervelend probleem... Zelf heb ik er geen ervaring mee, mijn kat eet alles wat hij krijgt. Enkele maanden geleden moest hij echter plots geen natvoer meer hebben (waar hij normaal zot van is). Het heeft heel lang geduurd voor ik doorhad dat meneer het enkel nog wou eten als het vers uit de frigo komt...
Heb je al geprobeerd met temperaturen te spelen? Misschien het voer eens koud zetten voor je het geeft, of juist even opwarmen (als dat mag, ik heb eigenlijk geen idee!).

Toen je brokjes gaf, hoe deed je dat dan? In maaltijden of gewoon free feeding?

Verder lees ik dat je hem niet (vaak) ziet drinken. Gewoon vocht uit het voedsel opnemen is niet genoeg. Drinkt hij van de kraan? Zou een drinkfonteintje kunnen helpen?

Heb je dit reeds met de dierenarts besproken? Wat kreeg hij vroeger? Hij is al 7 jaar, dus er moet wel een periode geweest zijn waarin hij een goede eter was, niet?

Concrete tips kan ik jammer genoeg niet geven. Ik heb ook even op internet gezocht. Daar spreken ze vooral over proberen, proberen, proberen. Maar ik merk dat je dat al erg goed doet. De moed zeker niet opgeven!
Brammie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 okt 2020 08:28

Re: Kieskeurige kat drijft tot wanhoop

Bericht door Brammie »

Hoi, bedankt voor je reactie. Het enige waar ik hem wel mee aan het eten krijg is tonijn uit blik. Daar krijgt hij af en toe wat van ( heel klein beetje want dat is te zout) aangelengd met wat water. Dat eet hij dan wel. Hij drinkt niet uit de kraan of uit zo’n fonteintje ( heb ik geprobeerd) Wat hij buiten drinkt of eet weet ik natuurlijk niet. Hij heeft altijd natvoer gehad op de manier zoals ik het hem
nu geef.

Naar de dierenarts ben ik ook geweest. Daar kunnen ze niets bijzonders vinden. Hij is gezond. Ze denken dat hij gewoon heel kieskeurig is geworden.
Ik word er wel moedeloos van zeker omdat een kat niet zo lang zonder eten of drinken kan ivm leververvetting
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kieskeurige kat drijft tot wanhoop

Bericht door Rik »

Misschien eet hij buiten ook nog wat muizen en vogels. Of eet hij het eten van de buurkat wat buiten staat (om maar wat te noemen).

Ik zou een slechte eter sowieso binnen houden. Als hij wat mankeert wil je hem niet buiten hebben en binnen kun je hem meer in de gaten houden.

Uiteraard moet je hem binnen dan genoeg uitdaging bieden anders gaat ie voor de deur mauwen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Kieskeurige kat drijft tot wanhoop

Bericht door TessaB »

Je kan altijd eens kijken of hij eet (en hoeveel) wanneer je hem een paar dagen binnen houdt. Onze kat vangt heel regelmatig een muis en eet die dan volledig op. Dan is het logisch dat hij diezelfde dag veel minder eet.

En als je elke dag een ander smaakje natvoer zou geven? De kans is groot dat je dat al geprobeerd hebt, maar je weet nooit :)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kieskeurige kat drijft tot wanhoop

Bericht door Anne »

Om de kans op levervetting tegen te gaan kun je je kat ook bijvoeren onder dwang
Als een kat namelijk niet eet wordt hij misselijk, waardoor hij slechter gaat eten en voor je het weet zit je in een schadelijk vicieuze cirkel
Wat is zijn gewicht? Valt hij ook echt af?
De tip om hem voorlopig binnen te houden is een goede. Ook kun je het eten weghalen en het in porties aanbieden zodat je echt zeker weet wat hij binnen krijgt op een dag en misschien valt het dan wel mee
Anders toch maar terug naar een (andere) da. Voor verder onderzoek, maar hopelijk hoeft het niet zo ver te komen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Moor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 okt 2020 00:45

Re: Kieskeurige kat drijft tot wanhoop

Bericht door Moor »

Mijn poes had dit ook, tot ik overgestapt ben op kwaliteit droogvoer. Nu moet ik elke dag haar bakje bijvullen. Heb al meerdere merken gehad ondertussen en ze smikkelt de 15 literzakken achter elkaar leeg.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kieskeurige kat drijft tot wanhoop

Bericht door Synemios »

Als je kat verder gezond is dan zou ik zorgen voor afwisseling.
Blikjes tonijn zou ik inderdaad ivm het zout niet te vaak geven.
Maar er bestaat ook kattenvoer met alleen tonijn en wat rijst.

Als hij alleen natvoer krijgt hoeft hij niet heel veel meer zelf te drinken.

Zoals Rik ook al aan geeft misschien eet hij buiten de deur wel wat,
als hij verder niet afvalt zou ik het dan toch eerder daarin zoeken.

Maar als je kat wel afvalt dan zou ik wel voor verder onderzoek aan de bel trekken.

Kieskeurigheid kan ook met misselijkheid te maken hebben.
Of vermindering van geur, sommige katten ruiken niet zo goed meer als ze wat ouder worden.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kieskeurige kat drijft tot wanhoop

Bericht door nellebel »

zou hem iei ook een tijdje binnenhouden. voor het zelfde geld heeft hij er een adresje bij waar hij lekker eten krijgt of neemt. dan kun je hem dan goed in de gaten houden hoe het zit met het eten. eet hij het echt niet? ruikt hij er wel aan, misschien heeft hij wel pijn aan zijn tandjes, of gaat hij kokhalzen en is hij misselijk. zo heb je er eigenlijk niet echt zicht op wat er aan de hand is.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Kieskeurige kat drijft tot wanhoop

Bericht door Fotokonijn »

Hier ook een kieskeurig exemplaar.
Ben inmiddels aan truc 86 toe om haar aan het eten te krijgen.
Wat ze de ene dag lekker vindt , is de volgende dag niet te pruimen.
Even een gekke vraag, hoe is zijn reukvermogen.
Hier had de poes wat uitvloeïng uit de neus en rook ze haar natvoer niet.
Als ik haar dan met de neus op de feiten(het natvoer) drukte, at ze het ineens wel.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Kieskeurige kat drijft tot wanhoop

Bericht door marloes501 »

En het langzaam mengen van nat voer en droogvoer?
Dus eerst nat voer met maar 1 of 2 brokjes en kijken of hij dat wil eten.
Als hij dat eenmaal doet kun je heel langzaam het aantal brokjes opvoeren tot je uiteindelijk alleen maar brokjes hebt.
En zijn de tanden en bek door de dierenarts gecontroleerd? of hij niet toevallig pijn in zijn bek heeft waardoor het eten van brokken pijn kan doen?
Succes.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kieskeurige kat drijft tot wanhoop

Bericht door Anne »

Dat is wel een goede tip, om zijn gebit eens te laten nakijken of misschien dat je dat al hebt gedaan?
Hier wil Pluto ineens geen brokjes meer eten, hij is aan het wisselen, heeft rode randjes om zijn voortandjes
Hij (vr)eet nu als een tierelier natvoer
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
JaxxyPippa
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 nov 2020 14:56

Re: Kieskeurige kat drijft tot wanhoop

Bericht door JaxxyPippa »

Anne schreef: 19 okt 2020 15:50 Om de kans op levervetting tegen te gaan kun je je kat ook bijvoeren onder dwang
Als een kat namelijk niet eet wordt hij misselijk, waardoor hij slechter gaat eten en voor je het weet zit je in een schadelijk vicieuze cirkel
Een kat zomaar dwangvoeren zou ik sterk afraden. Dan krijgt het beestje helemaal een aversie tegen eten. Dit moet je alleen als laatste redmiddel doen. En in overleg met de dierenarts. Die wil nog wel eens (eenmalig) Mirtazepine voorschrijven. Daar krijgen katten een eetkick van. Een dag of 3 zonder eten kan op zich wel. Maar 4, 5 dagen of langer zonder aanwijsbare reden is alarmerend.
Als een kat anorectisch is, dan is er vaak een onderliggend probleem zoals stress, gebitsproblemen, ziekte of bijwerkingen van medicijnen.

Probeer eerst eens verse vis (kabeljauw of tonijn) te koken en dit te serveren met het kookvocht. De meeste katten zijn hier weg van, het ruikt sterk en zo krijgt hij ook vocht binnen. Wellicht krijgt hij daarna trek in andere dingen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kieskeurige kat drijft tot wanhoop

Bericht door Anne »

Om leververvetting tegen te gaan is dwangvoeren wel goed Jaxypippa, als je goed leest zie je dat ik dat ook nergens zomaar aanraad zonder problemen
En mirtazpine of andere eetlustopwekkers helpen niet altijd, dus dat hoef je niet zo de hemel in te prijzen, hier deed het geen wonderen en heb ik onze Roedi* dagelijks moeten bijvoeren
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Kieskeurige kat drijft tot wanhoop

Bericht door Cerna »

Het heeft weinig zin om in dit topic te reageren want TS is al sinds 19 oktober niet meer geweest en heeft dus ook maar 1 reactie gezien :cry:
Plaats reactie