Voer Jumbo

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Tomdepoes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 aug 2019 18:53

Voer Jumbo

Bericht door Tomdepoes »

Hoi allemaal,

Wij hebben een katje die uit het asiel is gekomen met vreselijke diarree. Na van alles geprobeerd te hebben doet hij het nu goed op royal canin gastro intestinal. Hij is nu 9 maanden en je merkt dat zijn darmpjes minder gevoelig zijn. Hij verdraagt nu ook een kleine portie van andere brokjes en natvoer van almo nature gaat goed. Hij groeit goed (een beetje te goed, hij is al 6 kilo) en eet ook zeker erg goed.

Ik zat vandaag op de site van de jumbo te kijken en daar vond ik Jumbo kip en kalkoenbrokjes voor gevoelige katten. Normaal ben ik tegen supermarktvoer, en ik zal dit mijn katten nooit geven. Alleen dit voer lijkt anders. Er stond zowaar kippenvlees op de eerste plaats in de ingredientenlijst. Daarna pas rijst en daarna nog meer kip en kalkoenvlees.

Ruw eiwit 36%
Ruwe celstof 2,5%
Ruw vet 16%
Ruwe as 8.5%
Vochtgehalte 10%
Omega 6 2.7%

In de brokjes die ze nu krijgen zit minder eiwit en staat rijst op de eerste plek, daarna pas vlees. En daar betalen we flink voor. 40 euro voor een zak van 4 kilo. Ik vroeg me af hoe slecht deze brokjes zijn. Ze zouden een heleboel geld schelen waardoor we geld overhouden voor beter natvoer elke dag. Maar nogmaals, ik ben tegen supermarktvoer en vind dit dus een beetje eng.

Wat denken jullie?

Wij willen wel echt graag nog op brokjes blijven, dus het is geen optie om compleet op vlees over te gaan. Ik weet dat droogvoer niet per se goed is, dus de vraag is of dit minder slecht is.
kittentjes

Re: Voer Jumbo

Bericht door kittentjes »

Als je kijkt naar de ingrediënten zegt dat meer dan het merk. RC is ook niet de meest goede qua ingrediënten over het algemeen.
Klinkt dus zeker ok die van jumbo.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voer Jumbo

Bericht door Rik »

Eerste ingredient is overigens geen vlees hoor. Dat is gedehydrateerd kalkoen-eiwit. Mees te vergelijken met een fijngemalen poeder van het as van kalkoen. Niet echt vlees te noemen. Maar goed. We hebben het hier over brokken :evil:

Ik vind de hoeveelheid van rijst, maïsgluten en maïs e.d. nog steeds veel.
Maar goed... RC is inderdaad ook niet alles (en daar betaal je ook een heel groot deel aan marketing mee).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Tomdepoes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 aug 2019 18:53

Re: Voer Jumbo

Bericht door Tomdepoes »

Rik schreef: 08 jun 2020 15:31 Eerste ingredient is overigens geen vlees hoor. Dat is gedehydrateerd kalkoen-eiwit. Mees te vergelijken met een fijngemalen poeder van het as van kalkoen. Niet echt vlees te noemen. Maar goed. We hebben het hier over brokken :evil:

Ik vind de hoeveelheid van rijst, maïsgluten en maïs e.d. nog steeds veel.
Maar goed... RC is inderdaad ook niet alles (en daar betaal je ook een heel groot deel aan marketing mee).
Goed om te weten dat dat geen echt vlees is!! Echt een drama die brokjes eigenlijk.. Wat is dan het verschil tussen gehydrateerd kalkoeneiwit en gedroogd kalkoeneiwit? Dat laatste zit in Royal Canin. Verder zien de ingrediënten er exact hetzelfde uit (bijna dan), dus ik wil dan veel liever investeren in goed natvoer zodat ze brokken alleen hoeven te eten als wij er niet zijn, brokjes kun je toch wel een dag laten staan.
Tomdepoes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 aug 2019 18:53

Re: Voer Jumbo

Bericht door Tomdepoes »

Ik zou het liefst ook overgaan op betere brokken en nog liever enkel op goed natvoer en vers vlees. Helaas eten ze hier graag brokken en het arme beestje heeft zoveel last van zn buikje gehad, dat ik het liever even op safe speel met brokjes.
Tomdepoes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 aug 2019 18:53

Re: Voer Jumbo

Bericht door Tomdepoes »

Oke ben ik weer. Ik heb net purina one sensitive ontdekt. Het eerste ingrediënt is kalkoen, pas een paar plekken daaronder staat gehydrateerde kalkoen. Is dit dan beter dan het voer van de jumbo?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Voer Jumbo

Bericht door Synemios »

Er bestaan ook brokjes met maar 1 dierlijke eiwitbron dat echt hypoallergeen is.
Wel duur.

Virbac HPM hypoallergeen ( zalm of insect)

Bij zooplus verkopen ze de zalm
Bij medpets de zalm en insect maar dat voer is daar een stuk duurder.

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... een/757086

Thrive heeft brokjes met maar 1 eiwit bron ( niet gehydroliseerd) maar veel mensen met overgevoelige katten zijn met dat merk erg tevreden.


https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ive/573101

En dan heeft trovet een enorme keuze wat hypoallergeen voer betreft en daar kun je kleine zakjes van kopen dus kijken wat er goed gegeten wordt is dan makkelijker,

https://www.medpets.nl/trovet/?attribute=960-157-982-82

Ingrediënten van purina one sensitive

Samenstelling:
​Kalkoen (18%), maïs, rijst (14%), gedroogd kalkoeneiwit, dierlijk vet, maïsglutenmeel, , erwteneiwitconcentraat,
gedroogde cichoreiwortel (natuurlijke vezels 2%), mineralen, digest (met toegevoegde hittebehandelde Lactobacillus Delbrueckii en Fermentum poeder 0,025%), gist.

Ik vind het lastig, ik zou kijken naar de ingrediënten van het voer waar je kat het goed op deed en dan een voer zoeken met die zelfde dierlijke en plantaardige bronnen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voer Jumbo

Bericht door Rik »

Tomdepoes schreef: 08 jun 2020 15:53 Wat is dan het verschil tussen gehydrateerd kalkoeneiwit en gedroogd kalkoeneiwit?
Je bedoeld gedehydrateerd. Dat is hetzelfde als gedroogd. Maar we hebben het hier dan wel over de eiwitten. Dat is dus op chemische basis een paar moleculen wat uit het vlees gehaald is (met een hewerkelijk process) en waar de watermoleculen uit gehaald zijn. Zeer sterk bewerkt dus.

Ik heb vroeger voor de katten Applaws gehad (voordat ik op vers overstapte).
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... aws/145877

Maar het nadeel van brokken is dat het allemaal zo vreselijk bewerkt is en dat er koolhydraten in moeten zitten om een daadwerkelijk brokje te kunnen maken. Want alleen vlees zou zo uit elkaar vallen.

Gehydroliseerd is overigens weer een andere term. Daarvan zijn de eiwitten 'verknipt'. Dit is dan gedaan voor allergische en gevoelige katten.

Er zit vaak ook verschil in kwaliteit van eiwitten. Dus ingrediënten 1 op 1 vergelijken werkt ook niet altijd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie