Alleen natvoer?

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Ceetje63
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 feb 2020 14:10

Alleen natvoer?

Bericht door Ceetje63 »

Onze jongste kat Yuki (poes) is nu 11 maanden. Vanaf dat ze bij ons is gekomen (3mnd) wil ze geen brokjes eten. Ik heb alle merken al geprobeerd. Zo heeel af en toe 1 brokje maar meer ook niet. De laatste keer dacht ik dan maar even wat strenger en geen natvoer gegeven. Uiteindelijk begon ze ervan te eten maar ik zag haar kokhalzen dat vond ik zo zielig dus meteen gestopt. Er is niks mis met haar gebit. Ze lust ook geen harde snoepjes. Ze krijgt nu alleen natvoer van het merk Felix " altijd feest " Dit is laag in koolhydraten, volledig voer en daarom ook meteen geschikt voor onze diabeet kat Darky. Nu mijn vraag ik het erg als een kat geen brokjes eet maar dus alleen natvoer. Hoe zit het met haar tanden? Ik blijf mij er maar zorgen om maken.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Alleen natvoer?

Bericht door castratenkoor »

Persoonlijk zou ik een beter merk natvoer geven. En je zou eens kunnen proberen of ze rauwe kip wil eten. En dan zo 2 x per week een paar stukjes rauwe kip naast haar portie natvoer leggen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Alleen natvoer?

Bericht door Rik »

Nee, het is absoluut niet erg om alleen natvoer te geven. Het is zelfs beter doordat ze dan ook meer vocht binnenkrijgen. Het is een hardnekkig fabeltje dat brokken beter zijn voor de tanden dan natvoer. Dat is absoluut niet het geval. Allebei zijn even slecht. Alleen rauw ongemalen prooidieren (of Barf) is goed voor de tanden.
Waarom brokjes niet helpen tegen tandplak bij katten
Experiment: Wat is het effect van brok en vleesbot op de tanden?

Verder ben ik het wel eens met Dinie. Zoek iets anders dan Felix. Hier zit maar 4% vlees in en de rest is 'troep'. Zoek een kwalitatief goed natvoer zoals animonda carny, mac's of feringa o.i.d. met een hoog vleesgehalte.

Misschien wil je je op termijn eens verdiepen in KVV of zelfs barf. Maar je kunt bijvoorbeeld ook af en toe een eendagskuiken if een kippennekje geven. Daar zijn ze hier dol op.

Als laatste noot... Ik zou Felix zeker niet aan een diabeetkat geven. Hoewel de koolhydraten relatief laag liggen zitten er wel degelijk suikers in Felix.
https://www.catmoneo.nl/felix-natvoer/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Leelo81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 feb 2020 09:19

Re: Alleen natvoer?

Bericht door Leelo81 »

Ik heb dit ‘probleem’ ook gehad met mijn kitten. Ik heb toen de brokjes beetje aangemaakt met lauw water en daarnaast altijd droge brokken.
En als uiterste nood wel natvoer (wilde leververvetting voorkomen)

Ik denk dat mijn kat de aangemaakte brokjes met water op een gegeven moment niet aantrekkelijk vond en is toen brokjes gaan eten. Eerst wat hij bij de cattery kreeg (purina one) en toen brokjes zonder moeite ging ben ik langzaam over gestapt op purizon kitten

Mijn kat blijft wel natvoer echt het einde vinden. Maar brokjes gaan er ook goed in
Plaats reactie