Animonda carny

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Animonda carny

Bericht door Rik »

jinx857 schreef:wat lust hij wel: goedkope blik Jumbo, smuldier, farmfood vlees van mijn hond. Maar daar zit pens in..niet goed denk ik.
Er zijn wat soorten van smuldier die geen pens bevatten.
De kwaliteit van het KVV zal niet zo heel groot zijn maar beter dan de supermarkt natvoeren.

En als ie smuldier lust, dan lust ie misschien ook andere (wat betere) KVV merken.

Overigens is pens niet erg voor katten. Ze halen er geen of weinig voedingstoffen uit maar het is niet zo dat het slecht is. Alleen veel katten vinden het niet lekker.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Animonda carny

Bericht door Kytumymo »

Rik, ik ben gebeld door de diervoederzaak. Iemand heeft kuikens voor me achtergelaten. Hoe geef ik dat? Hoe lang ontdooien? Hoe lang laten liggen als ze er niet naar omkijken? Andere dingen die ik moet weten? Wachten tot na de kuur? Het regent morgen veel las ik dus dan komt het er toch niet van.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Animonda carny

Bericht door Rik »

Ik zou inderdaad even wachten tot je alle ellende achter de rug hebt (en de ontlasting bij allen goed is). Hoewel ik hier nog nooit problemen heb gehad met de kuikens weet je het maar nooit als hun maag- en darmstelsel al enigszins van slag is.

Ontdooien kan in een paar uur. Ik haal ze er hier meestal rond 18:30/19:00 uit de diepvries en laat ze buiten de diepvries ontdooien. Dan zijn ze rond 22:30 al helemaal ontdooit. Dus met een paar uurtjes zijn ze ontdooit (je merkt echt wel dat ze goed ontdooit zijn). Als je ze in de ijskast laat ontdooien dan dus iets langer. Maar je voelt vanzelf aan hoe slap ze zijn, hoe goed ze ontdooit zijn.

Verder... hoe geef je het... Hier hield ik ze de eerste keer voor hun neus en alsof ze wisten wat ze moesten doen, pakte ze ze gelijk af en rende ermee weg om er vervolgens een tijdje mee te spelen. Daarna werden ze langzaam maar zeker opgepeuzeld. En sindsdien zijn ze alleen maar enthousiaster geworden en worden ze al wild als ik iets geels in mijn handen heb :lol: (maar misschien reageren niet alle katten op zo'n geel ding)

Je zou eerst kunnen kijken of ze ze aanpakken en ermee gaan spelen. Als ze dat niet doen dan zou je van tevoren even kunnen spelen met een hengel ofzo, en dan spelenderwijs zo'n kuiken aanbieden (kun je desnoods zelfs aan een touwtje binden en dan voordengelen). Als ze er wel mee spelen maar ze beginnen er uiteindelijk niet aan te eten dan zou je het buikje de eerste keer open kunnen snijden. Vaak zien ze dan wel dat het eetbaar is. (Dit kun je natuurlijk het beste doen als ze niet nét hun maaltijd hebben gehad maar een beetje honger hebben. Hoewel dat hier niet nodig is omdat ze al helemaal wild zijn op het moment dat ze ze zien)

Ga je ze buiten geven :) Hier krijgen ze ze gewoon binnen. Yuna rent met haar kuiken naar de badkamer en Bono rent naar beneden en gaat het ding in de gang op zitten peuzelen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Animonda carny

Bericht door Kytumymo »

Thanks, bedankt voor alle info, kan ik weer mee verder! Dacht zelf ook dat ik beter even kan wachten tot een paar dagen na de kuur. Mythos zijn ontlasting werd weer normaal 3 dagen na het stoppen van deel 1.
Rik schreef: 13 dec 2019 21:07En sindsdien zijn ze alleen maar enthousiaster geworden en worden ze al wild als ik iets geels in mijn handen heb :lol:


Ga je ze buiten geven :) Hier krijgen ze ze gewoon binnen. Yuna rent met haar kuiken naar de badkamer en Bono rent naar beneden en gaat het ding in de gang op zitten peuzelen.
Ik zit te schudden van het lachen. Ik zie me de gele vaatdoek al pakken en rukt een kat die uit m'n hand om ermee vandoor te gaan waarna hij beseft dat het geen kuik is. Fantasie hè :-)

Euhm, eerst maar eens buiten. Mythos heeft iets te veel goede verstopplekken binnen :-)
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Animonda carny

Bericht door Kytumymo »

Kuikens net opgehaald. Hij heeft er 5 gevraagd aan de meneer met de uilen. Hij vroeg €0,80 maar hij zei dat als het bevalt het goedkoper is per doos van 1kg.
Ik wacht er even mee tot zaterdag (ivm de kuur), als ik er aan denk zal ik het filmen :-)
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Animonda carny

Bericht door Rik »

Het zijn de eendagskuikens (ongeveer 35 tot 45 gram per stuk)?
€0,80 is natuurlijk prima om even uit te proberen.
Even in de diepvries bewaren dus, tot ze er aan toe zijn.
Ik ben heel benieuwd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Animonda carny

Bericht door Kytumymo »

Kon je bericht met de foto's niet meer vinden, dus kan niet vergelijken. Heb ze door het zakje heen even gezien, vond ze behoorlijk groot. Maar ze lagen (letterlijk) gestrekt. Ze liggen in de diepvries.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Animonda carny

Bericht door Rik »

Hier staan ze op animalfoodexpress.
https://www.animalfoodexpress.nl/prooid ... ikens.html

Hier was mijn post over de eerste keer (met foto's en youtube filmpjes)
Eendagskuiken op het menu
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Animonda carny

Bericht door Kytumymo »

Denk toch wel dat ze even groot zijn. Ik moet even aan het idee wennen, laat ze nog even in de vriezer :-)
En ga het toch echt buiten doen, zie ik het ook minder goed :-) :-) :-)
Als ze/ Mythos het lust(en) dan zal het op den duur wel wennen. Vond het in de winkel al even een oeps momentje :-)
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Animonda carny

Bericht door Kytumymo »

Heb er 1 uit de vriezer gehaald voor Mythos. Hij heeft gister ochtend zijn laatste pil gehad en er deze keer geen last van gehad. Dus ergens tussen 12 en 13 uur gaat het gebeuren, ben erg benieuwd. Als hij door kou, harde wind of regen niet naar buiten mag zit hij bijna alleen maar boven, dus maak hem al blij door de deur open te zetten.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Animonda carny

Bericht door Kytumymo »

Meer dan dit is er niet gebeurd :-) :-) :-)

Foto dood kuiken & Mythos
https://myalbum.com/photo/VZUkfjwojJPZ/1k0.jpg
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Animonda carny

Bericht door Rik »

Ach jee. Ook niet als je ermee gaat spelen?
Je moet een beetje 'het beest' in ze losmaken :)
(Hij houdt er wel mooi 'wacht' bij ;))

Is toch grappig dat ze dan bij mij precies wisten wat ze ermee moesten doen (zonder ooit een kuiken gezien te hebben).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Animonda carny

Bericht door Kytumymo »

Hij rook er aan en liep weg. Ik een paar keer met dat (arme) kuiken door de tuin gezwiept, niks... Toen voor hem neergelegd (foto gemaakt) en hij liep weg. Toen de rest van de kudde naar buiten, die waren enthousiast! Not!



Afbeelding


Ze zijn zo'n 2 uur buiten geweest na mijn 'kom dan kom dan' bevelen. Het beestje lag nog op deze plek toen ik ze uiteindelijk naar binnen riep :-)
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Animonda carny

Bericht door Rik »

De volgende keer zouden ze 'honger' moeten hebben en zou je het buikje open kunnen snijden om te kijken of dat wat helpt.

Schijnbaar moeten ze het 'leren'.
Ze begrijpen dus niet waar dat ding voor is (en hoe die echt smaakt) ;)

(En anders... tsja, dan hebben ze pech :))
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Animonda carny

Bericht door Kytumymo »

Ze vangen ook muizen (en bij vorige huis ook vogels, die ze lieten leven om 1 of andere vage reden) bij de vleet en zodra die muizen een hartstilstand krijgen laten ze ze ook direct links liggen. Ben bang dat ze een levende willen (wat ik natuurlijk niet doe) of ze een week moet uithongeren (wat ik natuurlijk ook niet doe). Ik ga er eens over nadenken. Deze ligt al in de container met een compostzakje erom geknoopt.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Plaats reactie