Welke kittenbrokjes zijn echt goed?

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Mirjam166
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 sep 2019 19:15

Welke kittenbrokjes zijn echt goed?

Bericht door Mirjam166 »

Bij de kitten ik nu heb wilde ik vanaf het moment dat ik hem had een goed merk kittenbrokjes geven.
Ik had gekozen voor granenvrije brokjes van Purizon maar ik wil hier vanaf want zijn ontlasting stinkt enorm,als hij geweest is stinkt het hele huis ernaar.
Nu weet ik wel dat poep niet naar roosjes ruikt maar dit heb ik nog nooit eerder aan de hand gehad met mijn vorige katten.
Deze katten hadden geen graanvrij voer maar van Technical en de ander dieetvoer van RC,die 2 rook ik nooit als ze geweest waren.

Nu vraag ik mij af of het komt door graanvrij voer met een hoog vleespercentage omdat de kittens van mijn dochter ook op graanvrij staan en ook enorm stinken,het maakt niet uit welk merk want zij heeft al verschillende merken geprobeerd.

Met enige tegenzin zal ik dan over moeten stappen op een brokje dat niet graanvrij is?
Ik weet het niet daarom mijn vraag aan jullie welk merk kittenbrok je mij adviseert waar ze geen enorm stinkende ontlasting van krijgen of bestaat er toch een graanvrij brokje waarvan ze niet zo stinken of moet ik vanwege de stank overgaan naar een niet graanvrije brok?

Ik hoop dat jullie mij hierin advies willen geven wat jullie ervaringen zijn.
Alvast hartelijk dank.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welke kittenbrokjes zijn echt goed?

Bericht door Rik »

Mirjam166 schreef: 05 sep 2019 19:36 Nu vraag ik mij af of het komt door graanvrij voer met een hoog vleespercentage omdat de kittens van mijn dochter ook op graanvrij staan en ook enorm stinken,het maakt niet uit welk merk want zij heeft al verschillende merken geprobeerd.
Ik kan je in ieder geval zeggen dat het niet komt door een hoog vleesgehalte. Vlees is het normale dieet voor een kat (obligate carnivoren) en het vlees wordt dus eigenlijk grotendeels opgenomen door het lichaam. Ik heb de katten hier op KVV staan (vers vlees) en de ontlasting is heel (maar dan ook HEEL) weinig en compact.

De stinkende ontlasting komt hoofdzakelijk door ingrediënten die ze niet kunnen verteren en waar ze weinig voedingsstoffen uit halen. Bijvoorbeeld aardappelen of erwten (in geval van graanvrij) of rijst e.d. Maar dat is ook het nadeel van brok. Ze moeten die ingrediënten gebruiken om een brok te kunnen vormen (met alleen vlees valt een brokje zo uit elkaar).

Je zou eens kunnen kijken naar Applaws kitten. Van verschillende merken is het in ieder geval het handigste om 400gr zakjes te pakken te krijgen zodat je het uit kunt proberen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Welke kittenbrokjes zijn echt goed?

Bericht door Cerna »

Vanwaar die aversie tegen granen?

Mijn katten krijgen RC (ook toen ze kitten waren) en het is allang geleden (afkloppen!) dat ik met een zieke kat bij de dierenarts ben geweest. Kittens werden gezond groot op RC en hun ontlasting ruikt niet veel anders dan van wie dan ook die net naar het toilet is geweest.
Alleen onze oudste kat, Amber (14,5), kan wel ontzettend stinken. Ze eet echter dezelfde brokjes als de andere katten dus daar kan het niet aan liggen.
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Welke kittenbrokjes zijn echt goed?

Bericht door Emmajoja »

Cerna schreef:Vanwaar die aversie tegen granen?

Mijn katten krijgen RC (ook toen ze kitten waren) en het is allang geleden (afkloppen!) dat ik met een zieke kat bij de dierenarts ben geweest. Kittens werden gezond groot op RC en hun ontlasting ruikt niet veel anders dan van wie dan ook die net naar het toilet is geweest.
Alleen onze oudste kat, Amber (14,5), kan wel ontzettend stinken. Ze eet echter dezelfde brokjes als de andere katten dus daar kan het niet aan liggen.
Voor mij persoonlijk komt dat doordat ik mijn kater loki verloren heb aan blaasgruis. Wat voornamelijk door koolhydraten en granen komt. Afbeelding

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Cerna

Re: Welke kittenbrokjes zijn echt goed?

Bericht door Cerna »

Emmajoja schreef: 06 sep 2019 17:10 Voor mij persoonlijk komt dat doordat ik mijn kater loki verloren heb aan blaasgruis. Wat voornamelijk door koolhydraten en granen komt. Afbeelding
Dat snap ik, maar ik vraag me af of granen de oorzaak zijn.
Onze Milka heeft blaasstenen gehad. Die zijn operatief verwijderd, maar Milka wilde geen speciale brokjes. Ik heb haar toen op Eurologist gezet en haar gewone brokjes. Na en half jaar kreeg ze nog 1 tabletje per dag en na een jaar niets meer.
Dat is nu 5 jaar geleden en het is niet meer teruggekomen.

Milka kreeg problemen toen Noa (nierfalen) al erg ziek was en dan is er toch meer stress in huis. Ik denk dus ook dat bij haar stress de oorzaak was.
Wél vind ik het belangrijk dat een kat in ieder geval 1x per dag natvoer krijgt en dat ze maar 1x per week rood vlees (runderhart) krijgen. Ik ben het absoluut niet eens met dierenartsen die vinden dat alleen brokjes een goed dieet is.

https://dierenziekenhuizen.nl/katten/or ... tenen-kat/
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Welke kittenbrokjes zijn echt goed?

Bericht door Emmajoja »

Ben wel blij dat het bij jou goed is gegaan

Sinds de blaasgruis catastrofe geef ik geen brokken meer. Alleen nog maar kvv aan Luna en Nova. Terra had volgens mij nog nooit vlees gehad leek het, maar die staat momenteel op alleen natvoer. Dit blijf ik doen tot na de castratie en dan krijgt ook zij hopelijk kvv.

Als je katten het goed doen op brokken vind ik het niet noodzakelijk dat je vlees geeft of in ieder geval 1x per dag. Ik zal dat nooit dwingen. Tis voor mij een persoonlijke keuze. Mijn moeder's poes is 17 en eet brok+vlees haha

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Mirjam166
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 sep 2019 19:15

Re: Welke kittenbrokjes zijn echt goed?

Bericht door Mirjam166 »

Bedankt voor jullie reactie's.
Ook mijn vorige katten kregen op 1 na allemaal blaasgruis en omdat ik weet dat niet alleen bij katten maar ook bij honden voer met granen erin voor de nodige problemen kan zorgen ben ik nu uit voorzorg graanvrij gaan geven.

Ik kwam er sinds gisteren achter dat hij niet erg stevige ontlasting heeft en ga 3 dagen verzamelen om na te laten kijken op Giardia want ook daarvan is bekend dat ontlasting enorm kan stinken.

Begin van de week is bij mijn kleindochter Giardia ontdekt,ze is bijna 4 en speelt natuurlijk buiten en aait ook honden,speelt in het gras enz wat een peuter buiten doet.

De kans is dus aanwezig dat het van haar komt,maar misschien heeft hij het niet,onderzoek moet dit uitwijzen maar eerst 3 dagen poep verzamelen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Welke kittenbrokjes zijn echt goed?

Bericht door Synemios »

Luna en Lizzy hebben altijd graanvrij voer gehad en ik heb nog nooit zoveel problemen qua gezondheid bij katten gehad.
Nu kan ik daar dat dieet de schuld van geven maar je weet dat toch nooit zeker.
Ik geef nu gewoon voer waar de kat het beste op reageert en voor de 1 is dat met en voor de ander zonder granen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Welke kittenbrokjes zijn echt goed?

Bericht door Anne »

Beterschap met de ontlasting

Ik vraag me af of kittenvoer in het algemeen wel goed is, ik bedoel in de natuur bestaat zoiets niet en eten de jonkies hetzelfde als hun ouders als ze op leeftijd zijn. Ook vraag ik me af of er een link is tussen kittenvoer op jonge leeftijd en nierproblemen op latere leeftijd, misschien teveel eiwitten?
https://nl.spazziodecor.com/what-is-dif ... t-food-609
zie het kopje eiwitten en vetten
Ik denk erover om onze uk van 9 weken straks gelijk over te zetten op volwassen voer
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welke kittenbrokjes zijn echt goed?

Bericht door Rik »

Anne schreef: 08 sep 2019 12:21Ook vraag ik me af of er een link is tussen kittenvoer op jonge leeftijd en nierproblemen op latere leeftijd, misschien teveel eiwitten?
Ik denk eerder dat er een verband is tussen een hele leven lang brokjes en nierproblemen op latere leeftijd (en kanker, en suiker, en blaasgruis, en... en...).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Welke kittenbrokjes zijn echt goed?

Bericht door Anne »

Onze hond Timmy* heeft heel lang op rauw vlees gestaan ivm een voedselallergie en toch is hij gestorven aan de gevolgen van kanker dus dat zegt niks
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welke kittenbrokjes zijn echt goed?

Bericht door Rik »

Ik zeg ook niet dat brokjes de enige reden van kanker is. En ook is het niet zo dat het 'altijd' kanker e.d. veroorzaakt. Zelfde als... "ik heb een oma van 100 jaar die nog elke dag zoveel sigaretten rookt". O, dan zullen sigaretten dus prima veilig zijn.

Brokjes bevatten gewoon een grote hoeveelheid aan koolhydraten/suikers die voor katten niet van belang zijn. En suikers kunnen in verband worden gebracht met kanker. En ja, katten kunnen er oud op worden. Maar het kan dus ook allemaal nare dingen veroorzaken. En dat kan per kat verschillen (net als bij mensen).

In ieder geval zal de iets andere samenstelling van kitten-brokjes niet veel meer bijdragen dan een leven lang brokken. Ik denk dat de laatste schadelijker zal zijn dan de eerste (dat bedoelde ik dus).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Welke kittenbrokjes zijn echt goed?

Bericht door Emmajoja »

Anne schreef:Onze hond Timmy* heeft heel lang op rauw vlees gestaan ivm een voedselallergie en toch is hij gestorven aan de gevolgen van kanker dus dat zegt niks
Dat is niet helemaal eerlijk en anekdotisch bewijs

Dat is geen bewijs dat kvv kanker veroorzaakt of een wondermiddel is tegen kanker.
Net zoals sporters die ineens een hartaanval krijgen maar pake van 90 rookt en drinkt elke dag en dat is zijn zogenaamde geheim haha.


Er zijn gewoon veel medische dingetjes die voorkomen worden door goede of geen brokken te geven.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk



Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Welke kittenbrokjes zijn echt goed?

Bericht door Anne »

Emmajoja schreef: 08 sep 2019 13:11 Dat is niet helemaal eerlijk en anekdotisch bewijs

Dat is geen bewijs dat kvv kanker veroorzaakt of een wondermiddel is tegen kanker.
Net zoals sporters die ineens een hartaanval krijgen maar pake van 90 rookt en drinkt elke dag en dat is zijn zogenaamde geheim haha.


Er zijn gewoon veel medische dingetjes die voorkomen worden door goede of geen brokken te geven.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk
Omgekeerd net zo, je kan niet alle ziektes op brokjes afschuiven, tenzij jij daar wel eerlijk en anekdotisch bewijs voor hebt zou ik dat graag van je horen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Welke kittenbrokjes zijn echt goed?

Bericht door Emmajoja »


Anne schreef: Omgekeerd net zo, je kan niet alle ziektes op brokjes afschuiven, tenzij jij daar wel eerlijk en anekdotisch bewijs voor hebt zou ik dat graag van je horen


De reden dat ik persoonlijk geen brokken voer is, zoals ik al zei, door blaasgruis bij mijn vorige kat (deze is er aan overleden). Maar dat is persoonlijk en een anekdote.

Door veel onderzoeken te lezen en met de dierenarts gesproken te hebben ben ik er achter dat het vaak komt door brokken. Waardoor de urine niet de goede pH waarde heeft. E.d. Natuurlijk is aanleg een factor. Maar voornamelijk is dit probleem te bestrijden met ander hoogwaardig voer. Vooral vlees door het vochtgehalte.

Dus ja, door persoonlijke omstandigheden geef ik geen brokken.

Dit betekent niet dat ik alles op brokken schuif. Als jij brokken wil geven dan maakt dat mij niet uit.
Dat is een keuze die we allemaal zelf kunnen maken. Ik ben niet tegen brokken.

Voor mijn katten liever niet, omdat het me niet meer lekker zit. Noem het een trauma Afbeelding





Sent from my SM-G960F using Tapatalk


Plaats reactie