Wie heeft er ervaring met Schrokkebrok?

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Marleen123
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 feb 2019 14:47

Wie heeft er ervaring met Schrokkebrok?

Bericht door Marleen123 »

Hallo allemaal,

Ik geef mijn kat, Pim, nu al ruim 2 jaar Royal Canin brokjes. Af en toe vul ik het aan met wat nat voer van Whiskas.

Pim is te dik volgens de dierenarts en nu raden zij mij speciaal afgewogen voer aan: Schrokkebrok. Kennelijk bepalen zij via een vragenlijst op hun website een exacte portiegrote zodat ik Pim niet te veel voer geef. Op zich is dat wel handig!

Ben vooral erg benieuwd of jullie ervaring hebben met dit merk?

Ik hoor het graag!

Marleen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wie heeft er ervaring met Schrokkebrok?

Bericht door Rik »

Schrokkebrok... hé, jakkes.
Het kattenvoer bevat maïs, rijst, gedehydreerd gevogelte, maïsgluten, dierlijk vet, dierlijk eiwitextract, gedroogde bietenpulp, gedehydreerd lam, gehydrolyseerde kippenlever, visolie, mineralen.
Dus maïs en rijst zijn de hoofdingrediënten en "gedehydreerd gevogelte" moet dus een lager percentage zijn dan die van de maïs en rijst. Lijkt mij geen gezonde brok (voor zover een brok 'gezond' kan zijn).

Het te dik zijn van Pim zal waarschijnlijk aan de koolhydraten en suikers liggen die in Royal Canin en Whiskas zitten.

Er zijn overigens ook (betere) methodes om schrokken tegen te gaan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Wie heeft er ervaring met Schrokkebrok?

Bericht door Mleen »

Ik heb geen ervaring met het merk, maar heb even een kijkje genomen op de website. Ik schrik dan best wel als ik naar de ingredientenlijst kijk: heel veel granen! (Mais, rijst en dan bewerkt vlees).

Ik zou op zoek gaan naar een brok met hoog vleespercentage en zou dus inderdaad gezette maaltijden gaan voeren, niet onbeperkt.

Daarnaast is overstappen op natvoer wellicht een idee? Dat is zowieso beter dan brokjes.

Kijk eens op de website van Purrfect cat! Het kost je even wat tijd om je hierin te verdiepen, maar je kat verdient dan ook kwalitatief goede voeding!
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Wie heeft er ervaring met Schrokkebrok?

Bericht door Sansan »

Ik zou ook dat merk met een grote boog omzeilen. Goede kwaliteit gaan voeren in een mindere hoeveelheid is een beter idee.
Purrrfect is een heel fijne site!
http://www.purrfectcat.nl/beste-kattenbrokken/
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wie heeft er ervaring met Schrokkebrok?

Bericht door Dinky »

Mijn eerste vraag is toch wel of je afgewogen voer geeft. En dan bedoel ik niet een lijntje op een maatbekertje maar met een digitale weegschaal op de gram nauwkeurig.
Te dik worden heeft namelijk vooral te maken met teveel eten en het voeren van een andere brok brengt daar geen verandering in.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Marleen123
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 feb 2019 14:47

Re: Wie heeft er ervaring met Schrokkebrok?

Bericht door Marleen123 »

Dank voor jullie reacties allemaal. Geeft weer inzichten en ideeen.

Heb Schrokkebrok toch maar even gebeld gisteren en kreeg een vriendelijke dame aan de telefoon. Kennelijk is hun gedachte met name om de hoeveelheid voer exact af te stemmen op de energiebehoefte van mijn kat! Moet ook toegeven @Dinky dat ik daar niet heel goed op heb gelet de afgelopen maanden. Dit schijnt, uit onderzoek (!?), de belangrijkste oorzaak van overgewicht bij katten (en huisdieren in het algemeen) te zijn. Schrokkebrok weegt dus op de gram nauwkeurig voerzakjes voor Pim af!

Over de ingredienten van het voer wist ze ook van alles te vertellen: met name gaf ze aan dat dit voer vooral een basis vormt voor de gemiddelde kat, bijdraagt aan een glanzende vacht en lichtverteerbaar is. Kennelijk is er weinig bewijs uit onderzoeken dat bepaalde ingredienten bijdragen (of het weglaten ervan) aantoonbaar bijdraagt aan de gezondheid van het dier. Ze doelde bijvoorbeeld op graanvrij of niet-graanvrij. Dat vind ik een hele andere discussie, maar goed.

Toch maar een bestelling geplaatst en ik ga het maar eens even ondervinden met Pim.

Nogmaals dank en ik laat wel even van ons horen als Pim het gegeten heeft!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wie heeft er ervaring met Schrokkebrok?

Bericht door Rik »

Marleen123 schreef: 19 feb 2019 12:15 Over de ingredienten van het voer wist ze ook van alles te vertellen: met name gaf ze aan dat dit voer vooral een basis vormt voor de gemiddelde kat, bijdraagt aan een glanzende vacht en lichtverteerbaar is. Kennelijk is er weinig bewijs uit onderzoeken dat bepaalde ingredienten bijdragen (of het weglaten ervan) aantoonbaar bijdraagt aan de gezondheid van het dier. Ze doelde bijvoorbeeld op graanvrij of niet-graanvrij. Dat vind ik een hele andere discussie, maar goed.
Hihihi, Hoe was dat ook alweer...

"Wij van Wc-Eend adviseren Wc-Eend" :lol:

Maar goed... dat is inderdaad een hele andere discussie. Het zal ook niet zo zijn dat Pim er bij neervalt want er zijn ook katten groot en oud geworden op Whiskas. Maar het is wel altijd goed om je goed in te lezen op internet op de verschillende voedingsstoffen.

Ik hoop dat Pim het lekker vindt en het er goed op doet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie