Voeding, welke merk het beste ?

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Yvonne06
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jan 2019 02:30

Voeding, welke merk het beste ?

Bericht door Yvonne06 »

Hallo,

Ik ben opzoek naar goeie voeding voor onze katten.

Ik kom veel verschillende meningen tegen en vroeg me af wat jullie nou goed voer vinden (brokken)?

Het liefst niet te duur voer (orijen, purizon etc vind ik prijzig)

Ik zat zelf al te denken aan porta21, sanabelle, feringa of iams wat vinden jullie daarvan?
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Voeding, welke merk het beste ?

Bericht door Mleen »

Mijn ervaring is: je kunt nog zulke goede merken uitkiezen, het valt niet te voorspellen wat je katten ervan zullen vinden!

Wij hadden ook een heel plan gemaakt aan het begin, inmiddels eten de poesjes andere merken dan we bedacht hadden wantja, ze zijn nou eenmaal kieskeurig hihi!

Ik geloof dat Rik ergens een lijstje heeft met redelijke tot hele goede merken!

Ik zou zeggen: probeer wat verschillende soorten uit, kijk wat je katten lekker vinden en wissel vooral veel af!

Hier eten ze harde brokjes van Applaws en verder natvoer van Cat Lovers Gold, Animonda Carny, Feringa en Almo Nature. :)
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Voeding, welke merk het beste ?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou eerder voor Applaws kiezen. Er zijn meerdere mensen op het forum die slechte ervaring hebben met Sanabelle - waaronder ikzelf.

Feringa is ook goed voer. Met Porta21 had ik zelf de ervaring dat de zakken kapot waren. Maar misschien kwestie van pech en wellicht zijn de verpakkingen inmiddels beter.

Met Iams brokken heb ik slechte ervaring, katten kregen er blaasgruis van. Maar dat is al wel heel wat jaren geleden, zou kunnen dat ze verbeterd zijn.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Bengalmaui
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2018 19:24

Re: Voeding, welke merk het beste ?

Bericht door Bengalmaui »

Hoi! Zelfde issue hier. De fokker van mijn kat voert Orijen, en die vind ik inderdaad ook aan de dure kant.
Mijn honden geef ik CaroCroc, en wilde dat ook geven aan de kat, maar ik raakte nogal onder de indruk van alle meningen hier over graanvrij voer. Ik heb dus een mailtje gestuurd naar CaroCroc gezien er bij hen wel bepaalde granen en koolhydraten in zitten, en onderstaand kreeg ik als antwoord. Misschien kun je er ook iets mee :).

.
.
.

"Voor goed geformuleerde mengsels kunnen gemalen en verhitte granen en andere zetmeelrijke ingrediënten worden gebruikt als bron van eiwitten en koolhydraten. Het malen en verhitten van granen ontmantelt hun structuur en ontsluit de zetmeelcomponent voor optimale benutting door honden en katten. Er doen veel niet-onderbouwde verhalen de ronde over het gebruik van granen in pet food. Hieronder een aantal op feiten gebaseerde onderbouwingen waardoor wij achter het gebruik van granen staan.

Honden en katten zijn goed toegerust voor de vertering van grote hoeveelheden zetmeel opgenomen in de vorm van gemalen en verhitte granen, zoals aanwezig in (geëxtrudeerde) droogvoeders. Dit geldt ook voor het zetmeel in aardappelen of tapioca. De alvleesklier en de dunne darm produceren voldoende verteringsenzymen. In feite is bij honden en katten de vertering van opgenomen koolhydraten efficiënter dan die van eiwitten en vetten. Het is duidelijk dat de afwezigheid van het verteringsenzym amylase in het speeksel van honden en katten wordt gecompenseerd door pancreasamylase.

Er is geen wetenschappelijk bewijs dat koolhydraatarme voeders gezonder zijn dan koolhydraatrijke voeders, in tegendeel. Koolhydraatarme voeders zijn als regel rijker aan eiwitten zodat deze kwantitatief belangrijker worden als energiebron. Dit impliceert dat, bij honden en katten die een koolhydraatarme voeding krijgen, de lever meer ammoniak produceert, hetgeen moet worden omgezet in ureum, dat vervolgens door de nieren met de urine wordt uitgescheiden. Voor honden en katten die een koolhydraatrijke voeding krijgen, zijn koolhydraten de belangrijkste energiebron, welke geen bijproducten genereren. De stofwisseling verschilt dus bij een koolhydraatarme versus koolhydraatrijke voeding, maar dit heeft bij gezonde dieren geen consequenties.

Het is een onjuiste gedachte dat granen een algemene oorzaak van voedselallergie zijn. Tarwe induceert even frequent overgevoeligheidsreacties als rundvlees en melkproducten. Gluten, en daarmee het eiwitcomponent gliadine, zijn een belangrijk bestanddeel van tarwe. Maïs en rijst veroorzaken zelden overgevoeligheidsreacties. Gluten in rijst en maïs bevatten prolamines die qua aminozuursequentie niet vergelijkbaar zijn met gliadines in tarwe. Glutenintolerantie (met name voor gliadines) kan optreden bij honden, maar is zeldzaam. Bij katten spelen granen geen rol bij het optreden van overgevoeligheidsreacties. Granen vertegenwoordigen daarom geen extra risico op voedselallergie."
Bengalmaui
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2018 19:24

Re: Voeding, welke merk het beste ?

Bericht door Bengalmaui »

Deze pagina vind ik zelf trouwens erg fijn en helpt om een overwogen keuze te maken:
http://www.purrfectcat.nl/beste-kattenb ... _De_merken
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voeding, welke merk het beste ?

Bericht door Rik »

Tsja, wat moet je met zo'n antwoord. Het klopt dat alleen maar graanvrij niet veel hoeft te betekenen als ze de granen hebben vervangen door andere zetmelen. Maar het probleem is dat je zonder zetmeel geen brokje kunt vormen.

Ze scheren hier katten en gingen ook over één kam terwijl honden wel gebaat zijn bij groentes en een hoeveel koolhydraten. Katten hebben er echter niets aan en behoren het niet te eten.

Onderaan de volgende pagina staan ook een paar bronvermeldingen. Van zowel voor als tegenstanders van koolhydraten. Het valt op dat brokjesfabrikanten vooral voorstanders zijn. Maar omdat je zonder die zetmelen geen brokje kunt maken kunnen ze moeilijk wat anders beweren.

http://www.purrfectcat.nl/koolhydraten-in-kattenvoer/
Tarwe induceert even frequent overgevoeligheidsreacties als rundvlees en melkproducten.
Bij katten spelen granen geen rol bij het optreden van overgevoeligheidsreacties. Granen vertegenwoordigen daarom geen extra risico op voedselallergie."
Tarwe is een graan. Als granen geen rol spelen bij het optreden van overgevoeligheidsreacties, hoe kan het dan dat ze zeggen dat Tarwe even frequent overgevoeligheidsreacties als rundvlees en melkproducten introduceren???

Dit is duidelijk een verhaal van een brokjesfabrikant die zijn marketingmachine even laat lopen.

Lees je maar eens in op internet over de risico's van koolhydraten in kattenvoer

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Voeding, welke merk het beste ?

Bericht door Zotvanpoezen »

Eerlijk gezegd ben ik nu even de kluts kwijt door al die tegenstrijdige info dat ik de laatste maanden over voeding heb opgezocht. Ik heb de tips van op dit forum vergeleken met de site van "Carnivoor" , Purrfect Cat en voedingswijzer kat.
Als natvoer geef ik nu Animonda Carny, Wild Freedom en GranatzPet Delicatessen. Betaalbare brokken van Porta 21 (de sensitive) ben ik nu langzaam aan het introduceren. Mijn zak was wel van goede kwaliteit, maar ik heb een kleine gekocht.
Maar door de reactie van Bengalmaui weet ik het eerlijk gezegd even niet meer wat goed is en wat niet. Ik denk wel dat ik gewoon blijf geven wat ze nu krijgen. Ze zijn er dol op en verdragen het perfect.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voeding, welke merk het beste ?

Bericht door Rik »

Zotvanpoezen schreef: 05 jan 2019 19:27 Eerlijk gezegd ben ik nu even de kluts kwijt door al die tegenstrijdige info dat ik de laatste maanden over voeding heb opgezocht. Ik heb de tips van op dit forum vergeleken met de site van "Carnivoor" , Purrfect Cat en voedingswijzer kat.
Als natvoer geef ik nu Animonda Carny, Wild Freedom en GranatzPet Delicatessen.
Kom je tegenstrijdige info tegen op deze genoemde vier bronnen? Want volgens mij zijn Carnivoor, Purrfect Cat en voerwijzer.com allemaal pro-vers vlees en kwalitatief goed natvoer met een laag koolhydraat percentage.

Ja, als je dan een reactie van een brokfabrikant leest over het 'gezond' zijn van koolhydraten denk ik dat je dat gewoon naast je neer kunt leggen, want die fabrikant kan niet anders zeggen, want anders kan hij de brokjes niet maken (zonder zetmeel).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Voeding, welke merk het beste ?

Bericht door Dinky »

Ik zou zeggen, kijk naar het gebit van de kat. Dat is gemaakt om vlees te scheuren ;-)
Het bericht van de brokken fabrikant wekt de suggestie dat je een kat vegetarisch zou kunnen voeren en vergelijkbaar is met een hond. Dit is niet zo, een kat is zoals dat heet een obligate carnivoor en een hond niet. Zie ook dit artikel van de universiteit Utrecht https://www.uu.nl/nieuws/vegetarische-v ... at-kan-dat
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Voeding, welke merk het beste ?

Bericht door Zotvanpoezen »

@ Rik: Nee hoor, deze bronnen zijn helemaal niet tegenstrijdig. In tegendeel. Het is deze laatste bron van Bengalmaui dat helemaal afwijkt. Maar zoals je al zei zal die wel van een (dure?) brokjesfabrikant komen. Ik zal deze info maar negeren er verder doen zoals ik bezig ben. Hoe misleidend reclame toch kan zijn hé! Ik had mij bijna laten vangen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Bengalmaui
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2018 19:24

Re: Voeding, welke merk het beste ?

Bericht door Bengalmaui »

@zotvanpoezen: neem het ajb niet als waarheid aan hoor! Ik word ook echt helemaal gek van al die info, maar ik dacht: ik deel wat ik heb. Wat jij voert nu, klinkt als een goede weloverwogen keus. Ik zit nog helemaal middenin de grote zoektocht.... ;-)

@rik: Applaws staat nu in mijn top-3, maar ik zie op purrfect cat weer een enorm verschil tussen de verschillende smaken. Het kan toch niet zo zijn dat 1 fabrikant zo’n enorm verschil in kwaliteit biedt? Of is dat mijn naïeve beeld van een naam?

Iemand met een goed advies voor een bengaalkitten van 14 weken? Ze krijgt nu Orijen (en ik neig om dit gewoon te blijven voeren) en mogelijk wil ik in de avond 30 gram (?) aan natvoer geven. Ik denk aan oa Cosma of Almo Nature.....
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Voeding, welke merk het beste ?

Bericht door Zotvanpoezen »

Volgens Purrfect cat zijn deze 2 merken geen complete voeding en dienen ze als extraatje gebruikt te worden. Er staat trouwens een uitgebreide analyse op de site over deze 2 merken. Voor de keuze van de Porta 21 sensible heb ik ook gekeken naar de ingredienten, koolhydraten en prijs. En ook naar het gemak om te bestellen. (Alles via Zooplus). Omdat deze brokjes helemaal anders zijn van geur en samenstelling dan de RC brokjes, neem ik heel ruim de tijd om hen te laten wennen. Eerst heel weinig brokjes met de oude mengen dus. Anders zouden ze het toch niet willen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie