Welk voer voor mijn gesteriliseerde katten?

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
iemand922
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 sep 2018 14:37

Welk voer voor mijn gesteriliseerde katten?

Bericht door iemand922 »

ik heb me een beetje verdiept in kattenvoer, en heb graag jullie hulp nodig!
ik heb 2 gesteriliseerde poezen
ik kom na mijn conclusie uit op deze kattenbrokken:

-het heeft tussen 30-40 % eiwit( met een hoop dierlijke eiwitten)

-minder dan 20% koolhydraten

-weinig vet maar niet te weinig. (20%)

-goede verhouding omega 3 (1,4) en 6(3,5),

-geen synthetische anti oxidanten.

-en zit er natuurlijk taurine in.

geld speelt tot 8 euro per kilo geen rol en denk dat voor dit geld dit wel het beste voor is, ( 6,20 per kilo)


https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... aws/145877


of kunnen jullie voor dit geld iets beters vinden voor onze katten?,
ik heb trouwens ook getwijfeld over bandit kvv, maar toch ben ik bang dat het slechter voor ze is dan deze brokken.
ze drinken trouwens al veel door een water fontein.

onwijs bedankt voor jullie advies en hulp.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welk voer voor mijn gesteriliseerde katten?

Bericht door Rik »

iemand922 schreef:ik heb trouwens ook getwijfeld over bandit kvv, maar toch ben ik bang dat het slechter voor ze is dan deze brokken.
Als je voor brokken kiest kun je inderdaad niet misgaan met Applaws.

Maar elk natvoer en vers vlees is beter dan brok.
Als je je er even in verdiept zul je dat wel tegenkomen.

Waarom denk je dat het slechter is dan Applaws?

http://www.purrfectcat.nl/beter-droogvoer-of-natvoer/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
iemand922
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 sep 2018 14:37

Re: Welk voer voor mijn gesteriliseerde katten?

Bericht door iemand922 »

ik denk niet dat het slecht is ik denk dat ik misschien toch wat beters kan krijgen voor ze. ik heb ook gelezen dat niet elk natvoer beter voor ze is i.v.m. tandsteen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welk voer voor mijn gesteriliseerde katten?

Bericht door Rik »

Dan kan ik je in ieder geval wel zeggen dat GEEN ENKELE brok goed is voor de tanden. Dat is een fabeltje. Inderdaad is natvoer en KVV ook niet beter voor de tanden maar je kunt wel af en toe een kippennekje geven (wat dan weer wel goed is). Natvoer is dus absoluut niet slechter voor de tanden dan brokjes (maar wat betreft de tanden ook niet beter).

Maar in brokjes zitten stoffen om een brok te kunnen vormen. En nou net die stoffen hebben katten gewoon niet nodig. Het zijn koolhydraten wat suikers zijn (en je weet wat suikers doen voor tanden ;) ).

Lees deze pagina maar eens even door:
http://www.purrfectcat.nl/brokjes-helpe ... -tandplak/

Ben je echt bezorgd over de tanden dan zou je moeten gaan BARFen (vers vlees, hele brokken en botten e.d.). Maar je kunt het natvoer of KVV ook combineren met af en toe een eendagskuiken (hier een compleet succes) en kippennekje.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
iemand922
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 sep 2018 14:37

Re: Welk voer voor mijn gesteriliseerde katten?

Bericht door iemand922 »

als kvv echt beter is als applaws, dan doe ik dat.
krijgen ze dan alleen niet te weinig vet binnen
13% in carnibest en 37% in applaws?

alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welk voer voor mijn gesteriliseerde katten?

Bericht door Rik »

Ik ben ook met Applaws beginnen toen ze hier nog kitten waren. Daarna moest ik van onbeperkt voeren af omdat Bono maar door bleef eten. Ik ben toen naar Cat Lovers Gold natvoer gegaan (met af en toe een handje Applaws). Vandaar dat als je onbeperkt iets wilt hebben staan, Applaws prima is.

Later heb ik een keer een eendagskuiken gegeven en daar waren ze heel wild over. Omdat ik die online (bevroren) moest bestellen hem ik gelijk KVV besteld en ook dat eten ze erg goed.

KVV staat, samen met BARF, het dichts bij wat ze in de natuur ook zouden krijgen. Ik dezelfde verhoudingen. En zonder toevoegingen van koolhydraten e.d.

Dan iets over je opmerking van vet. Waarschijnlijk bedoelde je eiwit (37% in Applaws en 18-20% in carnibest). Je vergelijkt dan eigenlijk appelen met peren. Je moet n.l. eerst terugrekenen naar "dry matter basis". Droge stof. In carnibest zit veel meer vocht. Maar als je wilt vergelijken moet je dus naar DMB (dry matter basis)
Lees http://www.purrfectcat.nl/droge-stof-basis/

Voor carnibest kom je dan op 20/(100-62)*100=52%
Bij Applaws 37/(100-10)*100=41%
Welke heeft nu het meeste eiwit?? :)

Overigens is ook de kwaliteit van die eiwitten van belang en dan nu heb ik meer vertrouwen in de kwaliteit bij vers vlees dan die in brokjes.

Ook natvoer bevat meer eiwit. Zie de verhoudingen op deze pagina van Applaws maar eens (met rekening houdend van Dry matter basis).
http://www.purrfectcat.nl/review-applaws/
(Natvoer van Applaws is overigens bijvoer voir extra naast b.v. brokken)

Tevens stoppen ze vaak DL-methionine in droog en natvoer om de urine te verzuren. Dit is bij vers niet nodig omdat dit uit zichzelf al de urine verzuurd.

Als je wel vet bedoelde (die is 20% bij Applaws en 12-14% bij cb):
Carnibest 13/(100-62)*100=34%
Applaws 20/(100-10)*100=22%
Ook hier is natuurlijk de kwaliteit van de vetten van belang.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Welk voer voor mijn gesteriliseerde katten?

Bericht door Zotvanpoezen »

Liesbeth Puts schreef onlangs in haar blog een artikel over rauwe voeding.
Dit vind je op: praktijkvoorkattengedrag.nl
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welk voer voor mijn gesteriliseerde katten?

Bericht door Rik »

Ja, dat is inderdaad een aardig intro artikel.

Naast de links onderaan het artikel is er natuurlijk ook nog veel veel informatie te vinden op:
https://www.voerwijzer.com
http://www.purrfectcat.nl

Nog een goed artikel als intro:
http://www.purrfectcat.nl/kvv-voor-beginners/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
iemand922
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 sep 2018 14:37

Re: Welk voer voor mijn gesteriliseerde katten?

Bericht door iemand922 »

onwijs bedankt, ik zit nu te twijfelen welk kvv met het beste voor mijn katten is ik twijfel nu tussen barfmenu, carnibest en bandit. alhoewel het elkaar niet veel ontloopt is er wel een verschil, bijvoorbeeld dat barfmenu completer is omdat ze dingen hebben toegevoegd..
dus ik ben er iedergeval uit dat ik geen brokken meer wil haha
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welk voer voor mijn gesteriliseerde katten?

Bericht door Rik »

Je geeft al zelf een goed punt aan. Omdat ze verschillend zijn is het zelfs het beste om af te wisselen. De merken die je noemt zijn in principe allemaal goed. Maar omdat je met KVV (in tegenstelling tot BARF) nooit precies weet wat er gemalen is wordt er, naast het wisselen van diersoorten, ook geadviseerd te wisselen met merken indien mogelijk.

Ik bestel bij animalfoodexpress en ik bestel de ene keer KB en Alaska, en de andere keer wat Alaska en BARFmenu, en dan weer KB en wat Haaksbarf. Ze eten het hier allemaal goed en door de afwisseling hoef ik ook niet bang te zijn dat een merk iets minder zou hebben dan het andere.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
iemand922
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 sep 2018 14:37

Re: Welk voer voor mijn gesteriliseerde katten?

Bericht door iemand922 »

onwijs bedankt voor het snelle antwoord!, dan ga in inderdaad mixen tussen carnibest darf, haaksbarf en barfmenu.

mijn laatste vraag die ik heb nu is stel ik haal barfmenu, wat is dan het verschil qua een heel menu of cattery?, waar verschillende diersoorten bij elkaar er in zitten.
als het niet uitmaakt dan scheelt het wel aanzienlijk in prijs namelijk.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welk voer voor mijn gesteriliseerde katten?

Bericht door Rik »

BARFmenu Cattery zou in principe compleet moeten zijn (bedoeld voor catteries). Dan zou je niet af hoeven te wisselen (hoewel dat dus toch weer te adviseren is met andere merken). Ik heb af en toe ook de Cattery omdat deze hier bij welkoop te koop is. De rest bestel ik online. Maar dus gewoon Cattery opnemen in de afwisseling met de andere merken is geen probleem. Je kunt ook gewoon af en toe wat kleine worsten met diersoort van BARFmenu geven.

Van BARFmenu heb ik online dan ook wel eens de BARFmenu COMPLEET KAT 20 x 250 g doos. Maar omdat bij BARFmenu de diersoorten verpakt zijn per 250gr zijn die inderdaad wat duurder (hoewel een dus wel weer goedkoper is als apart bestellen). De worsten van de andere merken per 500gr zijn dan goedkoper (t.o.v. de 250gr verpakking).

Je kunt KVV het beste in de ijskast ontdooien. Als je het gehaald hebt kun je een paar worsten "voorsnijden". De 250gr hoef ik met 2 katten niet te snijden want die gaan in 1 dag goed op. De 500gr doe ik 1x door. Even iets ontdooien zodat hij te snijden is met een goed diepvriesmes. 1kg worsten zijn het moeilijkste. Ik wil ze niet teveel ontdooien maar dan is er erg moeilijk doorheen te komen om ze door 4 te doen. Maar het lukt wel. Verder haal ik de portie voor de volgende dag begin van de avond eruit (uit de dieovries naar de ijskast) zodat het de volgende morgen is ontdooit.

Omdat hier 125gr p/kat/dag nét te weinig is geef ik 's-avonds ook nog een eendagskuiken of een kippennekje of een sardientje (die dingen zijn gróót) of wat sprotjes.

(Je kunt natuurlijk ook anders positioneren dat je altijd precies genoeg hebt. Maar helaas zijn er weinig merken met 300 of 600gr worsten.)

Op voerwijzer kun je vinden wat een volwassenen kat per kg per dag zou moeten hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welk voer voor mijn gesteriliseerde katten?

Bericht door Rik »

PS. Een echte aanrader voor iedereen is het gratis online magazine CARNIVOOR (in PDF).
https://www.voervoorkatten.nl/

Als je je daar inschrijft kun je ook nog de overige edities van dit jaar downloaden.
(En maandelijks krijg je een e-mailtje om de editie van die maand te downloaden)

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Welk voer voor mijn gesteriliseerde katten?

Bericht door Fotokonijn »

De grootte van de brok is ook belangrijk.
Kleine brokjes zijn meer hap slik weg dan brokken waar ze op moeten kauwen.
Hier krijgen ze Alcana(erg dure brok, ruim 12,50 per kilo), Welness core en Burgess well being.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Plaats reactie