Voeding voor Ragdoll

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Monaco
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 sep 2016 13:52

Voeding voor Ragdoll

Bericht door Monaco »

Tijdens de verhuis van mijn kleinzoon is zijn prachtige kater 7 jaar (Ragdoll)momenteel, of misschien blijvend, bij mij geplaatst.
Hij eet droogvoer Royal Canin sensitive en heeft nooit iets anders gekregen.
Daar hij gezien heeft dat ik de brokjes natvoer voor mijn 5 buitenkatten gereed zet heeft hij gemiauwd tot hij ook wat kreeg en dit viel blijkbaar in de smaak.
Weet er iemand of ik daar goed of kwaad mee doen, ik heb namelijk geen ervaring met raskatten ? zou niet willen dat hij ziek wordt;
Hij slaapt ook bijna de ganse dag, is dat normaal ?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voeding voor Ragdoll

Bericht door Rik »

Welk voer is dat wat je buiten zet?

In principe is kwalitatief goed natvoer (hoog vleesgehalte, weinig andere "toevoegingen") altijd beter dan brokjes. Het enige is dat als je te abrupt overschakelt ze aan de diarree kunnen gaan. Maar misschien dat dat met kwaliteitsvoer wel weer meevalt.

Als het felix of whiskas (of ander supermarktspul) is zou ik het niet (of zeer beperkt) geven. De kans bestaat dat hij verslaafd raakt aan de "suikers" en straks niets anders meer wil.

Er kan overigens wel een reden zijn dat hij sensitive brokjes krijgt. Als dat zo is kan het zijn dat hij een gevoelig gestel heeft een slechter tegen normaal voer kan. Nu denk ik niet dat hij direct ziek van wordt en misschien doet hij het zelfs goed op kwaliteitsnatvoer en hebben ze dat nooit geprobeerd voordat ze naar sensitive overgegaan zijn.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Monaco
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 sep 2016 13:52

Re: Voeding voor Ragdoll

Bericht door Monaco »

De buitenkatten ,zwerfkatten die ik laten steriliseren heb, krijgen whiskas, felix en perfect fit.
De ragdoll heb ik als natvoer perfect fit, purina one en royal canin gegeven.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Voeding voor Ragdoll

Bericht door Dinky »

Ook een raskat is gewoon een kat als alle andere katten ;-)

Ik zou je kleinzoon vragen of er een medische oorzaak is geweest voor het geven van sensitive voer.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voeding voor Ragdoll

Bericht door Rik »

In die producten zitten wel wat bijproducten maar ze zijn al stukken beter dan de supermarkt merken (minder tot geen suiker en andere verslavende middelen). Van deze soorten zal hij op zichzelf niet ziek worden. Blijft alleen de vraag over waarom hij sensitive kreeg (gevoeligheid). Maar natvoer bestaat voor het grootste gedeelte uit vocht dus het kan goed zijn dat hij het er prima op doet. Als hij alleen natvoer krijgt moet hij wel wat meer hebben qua gewicht dan de brokjes (omdat er zoveel vocht in zit). (Maar ik neem aan dat je daar weet van de buiten katten.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
raggielover
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2019 17:07

Re: Voeding voor Ragdoll

Bericht door raggielover »

Beste allemaal,

Ik heb 2 ragdolletjes (5 kg en 2,300 kg) van 9 maanden en 4 maanden oud.
Net zoals bij vele andere ragdoll-eigenaars is de voeding een zoektocht geweest...
Bevindingen:
gestart met brok RC kitten en de betere natvoeding 1 keer per dag almo, shesir,cosma....
resultaat van de combi: erg stinkende en te platte stoelgang.....
Vervolgens na veel surfen en reviews natvoer vervangen door von feinsten.... wat betere stoelgang opleverde, na het natvoer, niet na de brokken......
In een volgende poging de Royal canon brokjes gemengd met verschillende verhoudingen granataped, geen verandering.....
Uiteindelijk DE OPLOSSING met perfecte stoelgang die quasi niet ruikt en de ontlasting van beide kittens heeft teruggebracht tot 1/3de, jawel, 1/3de ... dus veel minder kattenbakwerk....
Combinatie van eens per dag animonda von feinsten kitten natvoer, 1/4 brokken Royal Canin kitten en 3/4 ORIJEN kitten.
Orijen is mijns inziens gewoon de beste brok.....graanvrij en er zit heel wat in...de kittens zijn er gek op en hebben sinds Orijen geen voorkeur meer voor natvoer qua smaak.
Ik ga nu nog proberen om hun von feinsten voor de helft over te schakelen naar KVV, omdat dat verser is. Benieuwd.

BTW voor de overschakeling van brokken heb ik wel heel kalm opgebouwd gedurende 3 weken....
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voeding voor Ragdoll

Bericht door Rik »

raggielover schreef: 22 feb 2019 17:22 Ik ga nu nog proberen om hun von feinsten voor de helft over te schakelen naar KVV, omdat dat verser is. Benieuwd.
Hier zitten ze op KVV. Dan zul je merken dat de ontlasting nog minder en reukvrij wordt.
Omdat KVV puur vlees is (zonder rare toevoegingen) neemt het lichaam het meeste ook daadwerkelijk op.

Wel zou je eventueel rekening moeten houden dat het combineren van KVV met brokjes problemen op zou kunnen leveren. kunnen... het is niet zeker dat het ook problemen geeft. Hier kan ik ze alles door elkaar geven. Maar omdat brokjes op een andere manier en tempo verteert worden, kan het combineren het maag- darmstelsel en die vertering een beetje door de war gooien. Maar dat is dus een kwestie van broberen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
De Roosjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 jul 2019 23:28

Re: Voeding voor Ragdoll

Bericht door De Roosjes »

Dat is wat ons ook opvalt, de geur vd ontlasting van Nusa.
Zijn bak staat helemaal op zolder en we kunnen precies vertellen wanneer Nusa zijn grote boodschap heeft gedaan.
Dus verandering van voer kan wonderen doen.
Even wat dingen uit proberen en inderdaad even kijken wat kvv food voor Nusa kan betekenen.

Groeten,

Robby en Sabina
Plaats reactie