Natvoer

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Natvoer

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Interessante site over voeding en gezondheid. Ook kan je je abonneren op een gratis (wat ik zo lees, nog niet geprobeerd)online blad over onze carnivoren.

https://www.voervoorkatten.nl/dit-ben-ik/
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
jowi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2018 18:30

Re: Natvoer

Bericht door jowi »

Ja ik ben begonnen met wegen eergisteren, had ik eigenlijk meteen moeten doen. Ik heb wel de wegingen uit de paspoortjes, die zijn van 3 weken terug. In die 3 weken is Alexei 0.25kg aangekomen (woog eergisteren dus 1.4kg) en Boris 0.5kg (die woog eergisteren 1.9kg). Ik zal ze zo nog eens wegen, ben ook wel benieuwd. Boris zit een beetje tegen de bovengrens aan qua gewicht/leeftijd, Alexei meer tegen de ondergrens. Ze zijn vandaag precies 15 weken.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Natvoer

Bericht door Rik »

Beetje vergelijkbaar met hier. Yuna tegen de ondergrens en Bono tegen de bovengrens.

Ik had ook een lijstje met gewichten uit het gastgezin meegekregen. Eerste weging zegt dan ook niet zoveel omdat het op een andere weegschaal is gedaan. Verder kunnen ze in een stressvolle week ook wel eens minder aankomen of zelfs afvallen (b.v. bij castratie). Maar onder het algemeen komen ze straks >100gr per week aan als het goed is. Bij Bono was dat op een gegeven moment 300+. Zolang ze goed eten zal het prima gaan met ze.

Als ik het goed heb zijn de gewichten van Blauwe Russen ongeveer gelijk aan htk katten. Dan is de 1900gr nog niet te zwaar. Maar je moet ook een beetje naar de bouw kijken. Bono was gewoon qua lichaamsbouw ook groter dus mocht ie ook wat zwaarder wegen. Maar met wekelijks wegen kun je het in ieder geval goed in de gaten houden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
jowi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2018 18:30

Re: Natvoer

Bericht door jowi »

Boris zou voor het mooie iets slanker moeten zijn, Alexei net andersom :) maar ja hoe regel je dat? Ze duiken met z'n tweetjes direct op de voerbakken, beide op dezelfde, als die geplunderd is gaan ze naar nr. 2.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Natvoer

Bericht door Rik »

Ze krijgen bij mij op een metalen schoteltje. Die zet ik ver genoeg uit elkaar dat ze niet op elkaars eten kunnen duiken. Bij brokjes wat moeilijker maar met natvoer moet dat lukken (zeker omdat ze dat gelijk opeten). Je kunt Alexei dan wat meer geven dan Boris.


Oeps, Bono komt binnengerend met een spitsmuisje.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Natvoer

Bericht door pinguin »

Hier krijgen ze natvoer ook appart Snabbel op tafel en Simba op de grond

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
jowi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2018 18:30

Re: Natvoer

Bericht door jowi »

Ik heb nu wat meer in het bakje gedaan (ca. 40-45g, nog niet eens wat ze volgens die tabel zouden moeten krijgen... dat zou op 60g uitkomen) maar dat is niet goed hoor. Je ziet ze volgevreten wegwaggelen... Boris was er zo te zien zelfs een beetje misselijk van, die heeft een kwartiertje een beetje ineengedoken stilgezeten. Een beetje teveel van het goede.

Ik hou het voorlopig wel bij 4x ca. 30g per kitten per dag, dat is iets meer dan ik deed, en dan wat brokjes erbij voor als ze tussendoor trek hebben. Gaan ze na het eten al snel verder met de brokjes dan ga ik nog wel wat meer natvoer geven.

En morgen even wegen, ben heel benieuwd :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Natvoer

Bericht door Rik »

Haha, ik zie ze al wegwaggelen :)

Hier krijgen ze 3x 50gr p/kat. Dat is voor Yuna ook voldoende hoewel ze na 10 minuten wel weer wat zou willen. Maar zij zijn ook al een stukje groter. Ik denk dat het prima is dat je je gevoel volgt. Voor ons is het natuurlijk moeilijk te bepalen wat ze precies nodig hebben. Jij kunt dat het beste zien.

Een eendagskuiken en een flinke muis wegen ook 40/50 gram p/stuk. Maar een kleine muis is aanzienlijk lichter. Dus vele kleine bee(s)tjes is dan beter dan grotere maaltijden ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
jowi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2018 18:30

Re: Natvoer

Bericht door jowi »

Nou, wegen is geen succes. Mijn weegschaal varieert zo een paar 100g als je er ook maar iets anders op staat of je gewicht iets verplaatst, niet te doen. Ik heb maar even een baby weegschaal besteld, zal morgen wel binnenkomen. Eens kijken of dat beter gaat.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Natvoer

Bericht door Rik »

Ja, je moet ook een goede kom hebben om ze op een digitale weegschaal goed te kunnen wegen. Maar een babyweegschaal zal ook goed werken (het zijn per slot van rekening onze babies )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
jowi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2018 18:30

Re: Natvoer

Bericht door jowi »

Ik had een grote kom die op een keukenweegschaaltje past, maar probeer daar maar eens een kitten in te krijgen... die springt er meteen weer uit. Ik hoop dat ze op die baby weegschaal even blijven staan. Zal ook niet meevallen denk ik :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Natvoer

Bericht door Rik »

Wat heb ik toch een braverds :lol: (nee hoor, bij mij was dat af en toe ook heel lastig ;))
Bono was nog lastiger want die rekte zich altijd uit en dan paste hij niet meer in het kommetje.
Overigens blijft Yuna tegenwoordig wel even goed stil liggen om te wegen. Helaas past Bono niet meer op die weegschaal want die gaat maar tot 5kg.

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Natvoer

Bericht door pinguin »

Gewoon mensen weegschaal eerst zelf wegen dan met kat

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
jowi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2018 18:30

Re: Natvoer

Bericht door jowi »

Ja dat heb ik geprobeerd, mijn personenweegschaal is erg gevoelig voor hoe je er op staat; als je je gewicht een beetje verplaatst, geeft ie zo een paar ons meer of minder aan.... voor mij niet zo erg, maar met katjes weet je dan nog niks...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Natvoer

Bericht door Rik »

pinguin schreef:Gewoon mensen weegschaal eerst zelf wegen dan met kat
Mensenweegschaal is bij mij ook veel te onnauwkeurig. Als ik de weegschaal "reset" door er iets van een ander gewicht op te zetten en mezelf daarna nog een keer weeg, geeft ie zelden exact hetzelfde aan op 100gram. Zeker voor kleine kittens is dat ongeschikt. Voor Bono met zijn bijna 6kg kan het nog.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie