Natvoer

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
kittentjes

Re: Natvoer

Bericht door kittentjes »

MayaEnKoen schreef:Maya en Koen zijn toch wel een stuk kieskeuriger eters dan Ninnoc ooit was. Die at echt álles met veel smaak. Natvoer, brokjes, snacks, muizen, alleen gistsnoepjes was ze niet echt dol op.
Wijt het deels aan haar 'verleden'.. Zij had voorheen op de boerderij Echt Honger gekend, ongetwijfeld. Vergeet ook nooit hoe gefocussed ze grommend op het eerste maaltje natvoer aanviel dat ik haar voorschotelde... Geloof dat er bij haar altijd een soort dankbaarheid/waardering is gebleven voor elk smakelijk en voedzaam hapje vlees.

Heel anders is het met luxe-kindjes Maya en Koen. Vooral Maya heeft heel duidelijke Wel en Niet lijstjes waar de keuken zich maar aan te houden heeft.
Het liefst gaf ik ze KVV. Koen at het wel (behalve vis en konijn), maar bij Maya ging het er zo moeizaam in dat ik het (voor nu heb) opgegeven. (De één wel en de ander niet vond ik toch te omslachtig)
Misschien dat ik het nog eens probeer als ze wat ouder zijn maar voor nu vind ik het belangrijker dat ze goed en voldoende eten.

Dus nu ook flink wat verschillende merken en smaakjes aan het uitproberen. Dit zijn degenen waar beiden het wel over eens zijn:
- CLG werd hier door beiden eerst met voorzichtige tanden gegeten, staat nu wel op het Oké lijstje.
- Mac's zijn beiden wel over te spreken.
- Wild Freedom wisselt erg per smaak. Zowel Maya als Koen twijfelen nog of Cold River (met Koolvis geloof ik, al zit er ook aardig wat kip in) niet gewoon op het Niet lijstje thuis hoort.
- Animonda Carny mag op het Wel lijstje.
- Almo Nature: razend enthousiast allebei, over meeste smaken (allemaal kip en/of vis varianten (zónder kaas, ananas of andere gekkigheid!).. Alleen jammer dat dan weer niet echt volledige voeding is. Dus die krijgen ze af en toe als feestje of om een twijfelgeval op te leuken.
Best wat keuze dus.

En daarnaast dan Purizon en/of Applaws kitten brokjes.

Zit nog wel in de 'routine' van het drie keer per dag KVV geven.. maar dan dus met natvoer. Mag misschien wel naar twee keer.. En sowieso iets minderen in hoeveelheid. Per dag krijgen ze samen iets meer dan 200g blik... Nog steeds met het idee om ze eigenlijk zo min mogelijk brokjes te laten eten.. Misschien wat overdreven.

Soms is het lastig te zien of Maya iets nou echt niet lust of gewoon 'treuzelt'. Sowieso eet ze heel langzaam en vaak ook maar heel kleine beetjes tegelijk. Als ik het laat staan of nog een (paar) keer aanbiedt eet ze vaak nog wel iets.
Kennen anderen dat ook van hun kat?
Ja ik heb om die reden voor saar een surefeed chip feeder gekocht. Zij eet ook langzamer en anders at Moos alles van haar ook op. Nu kan ze er zo lang over doen als ze zelf wilt, alleen natvoer eet ze in 1 keer leeg.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Natvoer

Bericht door Mleen »

Oke... sinds deze week zijn zowel Spookje als Nina opeens suuuuper kieskeurig wat hun natvoer betreft! Ik snap er vooral bij Spookje niks van, want die eet normaal het liefst alles wat ze voorgeschoteld krijgt... Nina was altijd al wat lastiger.

Nu aten ze de afgelopen weken best prima verschillende smaakjes van Animonda Carny, maar nu moeten ze daar opeens niks van weten? Dus ik dacht gisteren: ik haal even wat nieuws, dus kocht ik wat verschillende blikjes Almo Nature. Lieten ze ook staan. Ik had al geminderd met de harde brokjes (van Applaws), dus ik had eigenlijk verwacht dat ze wel honger zouden hebben gisteravond, maar het ging er mooi niet in.

Wat kan de reden hierachter zijn? Tandjes? Want harde brokjes eten ze wel gewoon als ik die neerzet. Wil daarmee eigenlijk van onbeperkt voeren af als ze straks wat minder kitten zijn, dus ben al een beetje aan het minderen.
Of zijn ze gewoon echt opeens allebei kieskeurig?
Ook 20 min spelen en dan belonen met eten zorgt er niet voor dat ze aan het natvoer gaan. Vind het zo apart, omdat ze tot vorige week niet echt moeilijk deden... 🤔
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Natvoer

Bericht door Emmajoja »

Misschien zitten ze al vol door onbeperkt brokjes? Dat zou best nog eens kunnen.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Natvoer

Bericht door Rik »

Minderen is niet genoeg. Als je wilt weten of het de (onbeperkte) brokjes zijn zou je die gewoon eens weg moeten halen. Ja zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met 's-nachts geen brokjes en dan 's-ochtends kijken of ze natvoer eten. Hoewel als ze 's-nachts niet actief zijn hebben ze 's-ochtend misschien nog geen honger.

Het kunnen natuurlijk ook inderdaad de tandjes zijn. De brokjes gaan er meestal zo in (of worden één keer gebeten door de kiezen). Maar als ze aan het wisselen zijn met de voortandjes zou dat ook een reden kunnen zijn. Heb je al eens in hun mondjes gekeken?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Natvoer

Bericht door Mleen »

Dat zou een paar weken geleden inderdaad hebben gekund! Toen kregen ze onbeperkt en aten ze alsnog hun natvoer daarnaast!

Nu heb ik deze week hun brokjes al drastisch verminderd, als in gewoon één bakje per kat en dan ‘snachts ook geen brokjes meer en nu moeten ze hun natvoer opeens ook niet meer! Ik snap ze niet haha! 😅

En Rik, hoe krijg ik die mondjes open op een makkelijke manier? En waar kijk ik precies naar? 😉
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Natvoer

Bericht door Rik »

Hier kan ik ze op hun rug op mijn benen leggen en dan met één hand achter het kopje langs wat druk uitoefenen op beide kaken. Als het bekje verder open moet kan ik dit met de andere hand aan de voorkant doen.

Hoe je dit bij je eigen katten moet doen is altijd een beetje oefenen. Elke kat is weer anders. Het is wel goed om hier zo vroeg mogelijk mee te beginnen en dit zo vaak mogelijk te doen (wel zo dat ze natuurlijk niet bang van je worden). Maar als je het voorzichtig doet en ze beloont zal het steeds makkelijker gaan.

Het is ook heel goed de mond goed in de gaten te houden voor (te) rode plekken en om te zien hoeveel tandplak ze ontwikkelen. Ook is het dan makkelijker om een pil achter op hun tong te kunnen leggen.

En na het tanden wisselen moet je even goed in de gaten houden of er geen tanden over elkaar heen groeien.

https://nl.wikihow.com/De-bek-van-een-kat-openen

Afbeelding

Zo kan het ook:



Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Natvoer

Bericht door Mleen »

Dankjewel Rik! Ik ga het eens proberen!

😊
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Natvoer

Bericht door Rik »

Ik zeg overigens niet dat het bij mij heel makkelijk gaat hoor :lol:
Hier stribbelen ze dan ook wel wat tegen ;)

Maar het is wel van belang en de manier om zelf goed in de gaten te houden wat er in het bekje gebeurd. Niet dat je op een gegeven moment, als ze 5 zijn, bij de dierenartst staat en dat hij ziet dat het helemaal mis is (veel tandplak en ontstoken tandvlees e.d.).

Tandjes poetsen zou natuurlijk helemaal goed zijn. Maar dat laten ze hier ook niet toe :)
(hoewel dat ook een kwestie van leren is)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Xoomy
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 dec 2018 11:04

Re: Natvoer

Bericht door Xoomy »

Hallo,

Sinds deze zomer heb ik een Maine coon en een Noorse boskat. Ze krijgen applaws droogvoer en natvoer van applaws en almo nature.Maar ik vind dat de ontlasting nog vrij dun is. We hebben altijd gewone katten gehad die brokjes en blikjes van de lidl en aldi kregen.Zijn 18 jaar geworden en nooit echt ziek geweest. Omdat ik op internet wat gekeken heb wordt er toch veel verteld dat het beter is om je kat minder koolhydraten te geven en meer echt vlees, vis.
Op deze site kom ik cat lovers gold tegen. Mijn vraag is waar bestellen jullie dit? En mijn volgende vraag is mengen jullie het natvoer nooit met de brokjes? En waarom niet?
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Natvoer

Bericht door Admin »

Hoi Xoomy,

Welkom op het forum.

Katten hebben eigenlijk geen koolhydraten nodig en droogvoer bestaat gemiddeld voor 35% uit koolhydraten, omdat ze de droge brokjes in een bepaalde vorm willen persen en daar zijn granen etc (koolhydraten) uitermate geschikt voor, maar de kat wordt er dik van en kan diabetes ontwikkelen.
In natvoer zit gemiddeld veel minder koolhydraten, maar wel zo'n 80% vocht. Doorgaans krijgt een kat dan ook 3x zoveel gram natvoer als droogvoer.

Je zou droogbrokjes door het natvoer kunnen doen, als de kat beide lekker vindt. De vraag is alleen: waarom? ;-)

Catlovers gold is op veel plekken te koop. Zie HIER.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Natvoer

Bericht door Rik »

Hi Xoomy,

Ik heb mijn vorige poes Bowy ook altijd Felix natvoer en Whiskas brokjes gegeven. En zij is 20 geworden. Het is dus ook niet zo dat ze er niet op kunnen overleven. Maar in brokjes zitten veel dingen die een kat normaal in de natuur niet eet en ook niet nodig heeft. Heel veel ziektes en aandoeningen (diabetes, allergieën e.d.) hebben dan ook als oorzaak dat ongezondere voer. En ja, niet alle katten worden er ziek van maar dat neemt niet weg dat het ongezond is.

Je zit met Applaws brokjes en natvoer al redelijk in de goede richting wat betreft vleesgehalte en beperken van koolhydraten. Met mijn twee katten nu ben ik ook vrij snel na Royal Canin brokjes naar Applaws gegaan. Omdat kittens het beste onbeperkt mogen eten zijn brokjes dan nog wel handig. Maar daarna ben ik volledig op natvoer overgegaan (Cat Lovers Gold). En nu zit ik vrijwel volledig op vers vlees (KVV) met af en toe CLG. Natvoer bevat veel vocht en dat is voor katten heel goed omdat ze uit zichzelf vrij weinig drinken. Kwalitatief goed natvoer (hoog vleesgehalte, weinig koolhydraten) zit ook dichter bij het natuurlijke eten. Vers vlees is natuurlijk het beste.

Nog steeds heb ik altijd wel wat blikken Cat Lovers Gold voor het geval het vlees een keer niet bevalt (Yuna lust geen vette vis KVV) of als ik een keer het vlees vergeet uit de diepvries te halen. Hier in de stad (Tilburg) zit een winkeltje die het per blik verkoopt maar ik bestel het altijd online (per 24 blikken). Maar als je nog niet weet of ze het lekker vinden dan is één blik ergens halen wel zo handig.

Van vers vlees (KVV) krijgen ze in ieder geval behoorlijk vaste en vaak reukvrije ontlasting. En de ontlasting is ook vrij weinig. Bowy had vroeger op Felix veel grotere stinkdrollen.

Ik geef nooit natvoer gemengd met brokjes. Maar ik ben op een gegeven moment ook vrij snel van brok naar volledig natvoer gegaan omdat Bono de brokjes maar bleef eten en hij was voor zijn castratie al behoorlijk zwaar. Met vaste maaltijden (3x) natvoer kon ik hem goed op gewicht houden.

Brokjes zijn wel te mengen met natvoer (maar is inderdaad niet echt nodig als je gaat werken met maaltijden) maar vers vlees en brokjes kun je het beste apart geven (met 6/8 uur tussentijd). Omdat vers vlees anders wordt verteerd dan brokjes (snelheid maar ook zuurtegraad e.d.) kunnen niet alle katten even goed tegen het combineren van die twee. Hoewel andere katten er weer geen last mee hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Natvoer

Bericht door pinguin »

Mag u mijn vraag hier droppen. Ik wil over stappen op almo daly mousse. 2 proef blikjes van gehad en het viel erg in de smaak. Maar nu mijn dilemma online dus alleen per 24 blikken te bestellen pet smaak.
Het zijn best kieskeurige katten dus wissel graag af met natvoer. Nu twijfel ik zou 2 smaken genoeg zijn? Of kan ik beter zoeken naar een winkel in de buurt?.
Het gaat om deze soort https://petsplace.nl/almo-nature-cat-bl ... 6-pps.html

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Natvoer

Bericht door Mleen »

Ik geloof dat Zooplus die per 6 verkoopt!

Check it out: #zooplus https://t7fx3.app.goo.gl/qqyRg
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Natvoer

Bericht door pinguin »

Super bedankt!! Dat is veel fijner bestellen

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Natvoer

Bericht door pinguin »

Wel appart dat er bij de klantenfotos een foto staat war over duidelijk geen mousse is

Ik zit verkeerd te kijken er zitten ook mousse varianten bij

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie