Natvoer

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
riannenelissen1995
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:47

Natvoer

Bericht door riannenelissen1995 »

Hallo,

Ik weet er zijn al veel berichten die hier over gaan maar ik kom er niet helemaal uit. Ik ben namelijk nog nieuw in de katten wereld. Ik ben me ontzettend aan het verdiepen in de voeding omdat ik dit heel belangrijk vindt. Ik krijg 2 katjes een Ragdoll en een Maine coon. Beide blijven ze altijd binnen.

Het droogvoer ben ik al uit. Na de kittenvoeding die ik hetzelfde ga aanhouden als wat ze kregen van de fokker wil ik overstappen op sanabelle grande. Maar het natvoer kom ik nog niet echt uit. Ik zie heel veel soorten als ik naar onze dierenspeciaal zaak ga hier in Duitsland (ik woon net bij de grens en ga daarom naar das futterhaus). Ook heb ik al eens gekeken bij zooplus. Ik wil het liefste natuurlijk zo goed mogelijk voor mijn Kitties maar ook zo goedkoop mogelijk. 1 euro per pakje/blikje vindt ik erg prijzig met 2 katten dan ben je alleen aan nat voer al 60 euro per maand kwijt.

Welk natvoer gebruiken jullie graag? Waar kopen jullie het? En hoeveel geven jullie per dag, week etc. Alle tips zijn welkom! Ook tips over andere belangrijke zaken wat betreft katjes :D. Ik ben helemaal nieuw in deze wereld en wil er zoveel mogelijk over weten.

Alvast bedankt.

Groetjes Rianne
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Natvoer

Bericht door nellebel »

ik geef mijn katten natvoer omdat ik het handig vind. dus ze krijgen het niet perse voor alle voedingsstoffen enz. ik ben begonnen met een duur merk en puur vlees, maar dat lusten ze niet. bij mij eten ze alleen gourmet. op zich vind ik dat niet reg, ze krijgen niet heel veel en ik leng het aan met water. ik geef het voor het gemak mochten ze ooit med nodig hebben kan ik het er onder doen (als ze erin trappen) en het zorgt voor extra vocht inname. ze krijgen het dus niet als volledige voeding. ik weet niet wat bij jou de bedoeling is. als het als aanvulling is maakt het niet zoveel uit welk voer je geeft, ligt eraan wat ze lusten. ze doen met 1 blikje gourmet bij mij 2 dagen. ze krijgen 2x per dag en ik heb 2 katten. ik maak er met lauw water een flink soepje van. (dat zijn ze nu zo gewend dat ze het anders ook niet hoeven). ik haal het ook vaak in duitsland (is het stukken goedkoper) en breng wel eens iets anders mee maar daar haalt vooral guusje bij mij de neus voor op. mw blieft alleen gourmetje. we hebben zelfs een liedje erbij als ze eten krijgt. mousje mousje voor het poesje. gijs lust alles. zou in het begin dus niet te groot inslaan. sommige katten eten zeer gretig en denk je, ja dat is het. sla je groot in ,trekken ze vervolgens de neus ervoor op.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Natvoer

Bericht door castratenkoor »

Ik geef mijn katten tweemaal daags natvoer. Daar eten ze niet allemaal van mee. De duurdere soorten (Hill's en RC) trekken ze hun neus voor op. Ook ik leng het aan met water, appelmoes - dikte zeg maar.

Hier eten ze blikjes Gourmet en Miamor - zakjes Gourmet, Sheba. En 156 gram blikken via van Applaws - blikken 90 gram Porta 21 ook de visvariant.

Met Sanabelle brokken heb ik overigens slechte ervaring en ik weet nog twee andere forummers die hetzelfde meemaakten. Er zitten veel foute granen in en dat kan tot blaasgruis leiden. Ik heb een kat (Teuntje) een week in opname gehad daardoor. Nu geef ik dat nooit meer en hij heeft nergens meer last van. Maar dat even terzijde.

Als ik jou was zou ik kijken naar een graanvrije brok zoals Applaws - Granatapet - Purizon - Orijen. Happycat heeft tegenwoordig ook een graanvrije variant. Ik heb hier op elke verdieping andere brokken staan, maar ik heb 9 katten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Natvoer

Bericht door Siris »

Graanvrij vind ik persoonlijk een hype en heel vaak misleidend, uiteraard moet graanvrij niet overheersen
Er zit altijd wat in om het brokje te vullen.
Wat je vaak ziet bij zogenaamde graanvrij voer dat het vervangen wordt door andere koolhydraten
Dus in plaats van het verloren graan te vervangen met vlees, word het vervangen met mais, aardappel, rijst, soja, erwten en/of bietenpulp. Dit zijn net zo goed koolhydraten!

Als ik eens tijd heb zal ik eens kijken naar een website hoe je kan berekenen hoeveel koolhydraten en vlees er
in voer zit. En dat een kat blaasgruis krijgt van voer met graan, nog nooit van gehoord. Denk dat er dan heel veel katten het zouden hebben. Zorgen dat je kat genoeg drinkt

Kortom: met elke brok sluit je een compromis.
Er zijn betere compromissen en slechtere. Maar geen enkele brok is echt gezond.

Sanabelle heeft tegenwoordig de Grande glutenvrij (niet graanvrij ook al staat het erop, want er zit gierst in)
Ken ook katten die graanvrij niet tolereren.
Ik geef mijn katten al jaren Sanabelle Grande samen met Animonda Grandis, wat zij ook bij de fokker aten
Ik weet dat hier in ook veel koolhydraten in zitten, maar mijn katten doen het er goed op. En ik geef niet
alleen brokken.

Ik zeg altijd maar als jou kat het er goed op doet.

Wat voor natvoer hebben zij bij de fokker gegeten.
Ik zelf geef runderhart, rauw kip en animonda natvoer of almo nature, laatst Canagah geven. en ook
ik leng het aan met water.
Goed bij natvoer op letten dat er niet te veel zout in zit, dat is slecht voor de nieren.
Ik geef het trouwens niet elke dag, hoe het uitkomt, 3 tot 4x in de week.

Veel plezier straks met je nieuwe huisgenootjes, ik heb zelf Maine Coons, en daar is het belangrijk bij dat de brok
niet te klein is.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Natvoer

Bericht door KiwiNL »

Siris schreef: 16 mei 2018 10:08 uiteraard moet graanvrij niet overheersen

Ik hoop dat je bedoelt dat graan niet moet overheersen?
En dat een kat blaasgruis krijgt van voer met graan, nog nooit van gehoord. Denk dat er dan heel veel katten het zouden hebben.

Eh... heel veel katten hébben ook blaasgruis. Dat jij er nog nooit van gehoord hebt wil niet zeggen dat het dan ook niet zo is natuurlijk. Ik persoonlijk neem liever geen risico en geef mijn katten voer zonder granen en met zoveel mogelijk vlees.
Kortom: met elke brok sluit je een compromis.
Er zijn betere compromissen en slechtere. Maar geen enkele brok is echt gezond.
[...]
Ik geef mijn katten al jaren Sanabelle Grande
Waar in totaal slecht 44% dierlijke bestanddelen inzitten. Dat vind ik nogal wat schelen met de ruim 84% dierlijke bestanddelen in de brokken die ik mijn katten geef! Die Sanabelle vind ik dus zeker geen 'beter compromis'.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Natvoer

Bericht door Siris »

KiwiNL schreef: 16 mei 2018 10:25 Ik hoop dat je bedoelt dat graan niet moet overheersen?


Eh... heel veel katten hébben ook blaasgruis. Dat jij er nog nooit van gehoord hebt wil niet zeggen dat het dan ook niet zo is natuurlijk. Ik persoonlijk neem liever geen risico en geef mijn katten voer zonder granen en met zoveel mogelijk vlees.



Waar in totaal slecht 44% dierlijke bestanddelen inzitten. Dat vind ik nogal wat schelen met de ruim 84% dierlijke bestanddelen in de brokken die ik mijn katten geef! Die Sanabelle vind ik dus zeker geen 'beter compromis'.
Uiteraard bedoel ik graan :smile:

nee dat klopt als ik er niet van gehoord heb dat het niet zo is, maar blaasgruis komt niet van voer geven waar graan inzit.
dat is gewoon weg onzin. Blaasgruis komt door ander oorzaken. en dat het door Sanabella zou komen is ook nergens wetenschappelijk bewezen, omdat er toevallig 2 forummers zijn die het geven...... En waar de ene kat het goed op doet, hoeft niet voor een andere kat te gelden.

Dat je wil lezen wat je lezen is jouw probleem, ik geef aan dat ik dat niet als enige geef en daarbij moet een ieder zelf
weten bepalen wat die geeft, geen een brok is echt goed voor een kat.

Alle koolhydraten, om het even welke (granen, rijst, aardappelen, enz), worden toegevoegd omdat deze in het proces van het maken van een brok worden bewerkt tot suikers. Suiker plakt. Daarmee zijn koolhydraten de lijm in de brok.
Brokken met een hoog eiwitgehalte zijn prima mits de katten heel veel drinken.
Dat is echter vaak een probleem waardoor bij dit soort brokken vaker nierproblemen ontstaan.
Brokken met veel koolhydraten zijn weer belastend voor andere delen van het lichaam. Waaronder de pancreas die veel harder moet werken om die hoeveelheden koolhydraten te verwerken.
Kortom: met elke brok sluit je een compromis.

Daarbij zijn er helaas nog slechtere voer die nog minder dan 44% dierlijke bestanddelen inzitten. Dus voor mij het is
zeker wel een compromis.

Even nieuwsgierig welk voer jij geeft en hoe duur dat voer is. :grin:
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Natvoer

Bericht door KiwiNL »

Siris schreef: 16 mei 2018 13:38 en dat het door Sanabella zou komen is ook nergens wetenschappelijk bewezen

Dat beweer ik ook nergens. Ik wil alleen zelf brokjes zonder granen en zo min mogelijk andere koolhydraten geven, zodat ik, als mijn katten misschien ooit ergens last van krijgen, mezelf niet hoef te verwijten dat ze ziek zijn geworden doordat ik ze verkeerd voer gaf. En nee, ik heb geen enkele garantie dat die van mij probleemloos twintig jaar worden zonder ooit iets te mankeren. En ik zeg ook niet dat katten die ziek zijn dat altijd door het voer (zijn ge)worden, absoluut niet. Alleen: ik eet zelf meestal zo gezond mogelijk, dat gun ik mijn katten ook.
Even nieuwsgierig welk voer jij geeft en hoe duur dat voer is. :grin:
Ik geef brokjes van Applaws. Afhankelijk van waar je het koopt kost dat zo'n 6 tot 7 euro per kilo voor zakken van twee kilo. Grotere zakken zijn nog iets goedkoper, maar ik ben bang dat die te snel oud worden als ze lang open staan.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Natvoer

Bericht door Rik »

Siris schreef: 16 mei 2018 10:08En dat een kat blaasgruis krijgt van voer met graan, nog nooit van gehoord. Denk dat er dan heel veel katten het zouden hebben. Zorgen dat je kat genoeg drinkt.
Dat een kat blaasgruis krijgt van brokjes over het algemeen natuurlijk wel. Want brokjes (en dus een geconcentreerde urine) is een van de hoofdoorzaken (als het niet om een infectie-oorzaak gaat). Dus inderdaad veel drinken (wat een kat eigenlijk uit zichzelf veel te weinig doet).
Siris schreef: 16 mei 2018 10:08 Als ik eens tijd heb zal ik eens kijken naar een website hoe je kan berekenen hoeveel koolhydraten en vlees er
in voer zit.
Voorbeeldje: http://www.scheyderweb.com/cats/catfood.html
Als je wilt gaan vergelijken tussen koolhydraten in natvoer en brokjes moet je dus ook rekening houden met het vochtpercentage. (zie http://www.purrfectcat.nl/droge-stof-basis/)

Weinig koolhydraten in kattenvoer: Waarom en wat is ‘weinig’?

In Applaws zitten inderdaad ook veel koolhydraten maar veel minder dan in andere merken.
http://www.purrfectcat.nl/review-applaws/
Als droogvoer is het dan een van de betere.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Natvoer

Bericht door pinguin »

Simba krijgt 2 keer per dag vitakraft liquid snack en op warme dagen nog natvoer tussen door. Merk wisselt. Van supermarkt tot duurder voer zoals Renske.
Snabbel eet soms wel soms geen natvoer.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
kittentjes

Re: Natvoer

Bericht door kittentjes »

Hier een kat met blaasgruis en of dat nou door se brok komt of niet het is heeel erg zielig als een kat zoveel last heeft en compleet verstopt is en als je dat kan voorkomen door een ander soort brok te kiezen dan weet ik het wel.
Graan in nergens goed voor ja als plakmiddel maar andere merken kunnen dat dus kennelijk met iets anders dan graan ook.

Ik geef ook graanprijzen natvoer en dit is ook in goedkopere varianten te vinden, koop allerlei smaken en leng het ook aan met water. Ook hier als extra momentje als wij gaan koken. Nu heb ik bozita daar zijn allerlei smaken van en zit veel vlees in 80%, garnalen rendier zalm etc.

riannenelissen1995
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:47

Re: Natvoer

Bericht door riannenelissen1995 »

kittentjes schreef: 16 mei 2018 19:45 Hier een kat met blaasgruis en of dat nou door se brok komt of niet het is heeel erg zielig als een kat zoveel last heeft en compleet verstopt is en als je dat kan voorkomen door een ander soort brok te kiezen dan weet ik het wel.
Graan in nergens goed voor ja als plakmiddel maar andere merken kunnen dat dus kennelijk met iets anders dan graan ook.

Ik geef ook graanprijzen natvoer en dit is ook in goedkopere varianten te vinden, koop allerlei smaken en leng het ook aan met water. Ook hier als extra momentje als wij gaan koken. Nu heb ik bozita daar zijn allerlei smaken van en zit veel vlees in 80%, garnalen rendier zalm etc.
Ik zie dat de bozita grote verpakkingen zijn. Hoe zit het daarmee hoeveel geef je aan je kat als je naast natvoer ook brokjes geeft. En hoeveel water doe je erbij? En welke merken ben je verder nog tevreden over?

Sorry voor de vele vragen ben gewoon erg nieuwsgierig.

Bij mijn vriend thuis krijgen ze van zulke kuipjes van 0,20 cent per stuk. Maar dat lijkt me niet heel voedzaam voor die prijs. Ik wil natuurlijk het beste voor mijn katjes dus vandaar dat ik me er volledig in wil verdiepen. Op internet lees je zoveel verschillende dingen dat me ervaringen van andere meer zeggen. Natuurlijk maakt het niet uit of je een raskat of een gewone kat hebt elke kat moet goed eten, maar omdat het twee grote katten zijn lijkt me ook dat ze zeer goede voeding moeten krijgen.
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Natvoer

Bericht door KiwiNL »

Hier krijgen ze dagelijks een klein blikje natvoer (met z'n tweeën), aangelengd met in totaal een blikje water. Het natvoer dat ik geef (Applaws) is wel goed voer van voornamelijk vlees, maar geen volwaardig voer. Het is dus echt alleen 'voor het lekker' en om ze aan natvoer gewend te houden. Het is best duur voor van die kleine blikjes, maar bestellen in het buitenland scheelt al een hoop, en ze vinden alle smaken even lekker, dus ik heb het er wel voor over (en ik kan het ook missen, ik kan me goed voorstellen dat het voor anderen te duur is).
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Natvoer

Bericht door Rik »

kittentjes schreef:Nu heb ik bozita daar zijn allerlei smaken van en zit veel vlees in 80%, garnalen rendier zalm etc.
Ik ken bozita helemaal niet. Er zitten zo te zien geen koolhydraten in het natvoer.

Dit heeft Meike van voerwijzer erover te zeggen.
Mijn beoordeling
Het ziet er opzich best prima uit voor de prijs, maar de kwaliteit van het vlees zal niet hoog zijn. Ik denk dat er vooral varkensvlees inzit, maar het is vrij onduidelijk wat er precies inzit. Er zitten in ieder geval geen koolhydraten in. Het bevat vrij weinig eiwit en vet, dus je zult hier relatief vrij veel van moeten geven.
https://www.voerwijzer.com/forum/topic/ ... attenvoer/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Natvoer

Bericht door nellebel »

als je een groot blik hebt kun je het in een plastic bakje bewaren. in blik bewaren is geen goed idee (geldt voor al het eten, ook voor jezelf). doe ik ook met de gourmet omdat ze er 2 dagen van eten. is ook even uitproberen wat ze zelf het liefste hebben. die van mij willen het vrij dun als soepje. ik meng ook ongeveer 1 op 1. ik wissel de mousse van gourmet af en met chunky's. al hebben ze ook periodes dat ze alleen het ene eten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
kittentjes

Re: Natvoer

Bericht door kittentjes »

Voordeel van bozita is inderdaad graanvrij en geleverd in pakjes ipv blik. Ik giet het meteen in een Tupperware bakje zo blijft het goed en het gaat er heel makkelijk uit.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie