Natvoer

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Natvoer

Bericht door Siris »

KiwiNL schreef: 16 mei 2018 14:22 Dat beweer ik ook nergens. Ik wil alleen zelf brokjes zonder granen en zo min mogelijk andere koolhydraten geven, zodat ik, als mijn katten misschien ooit ergens last van krijgen, mezelf niet hoef te verwijten dat ze ziek zijn geworden doordat ik ze verkeerd voer gaf. En nee, ik heb geen enkele garantie dat die van mij probleemloos twintig jaar worden zonder ooit iets te mankeren. En ik zeg ook niet dat katten die ziek zijn dat altijd door het voer (zijn ge)worden, absoluut niet. Alleen: ik eet zelf meestal zo gezond mogelijk, dat gun ik mijn katten ook.



Ik geef brokjes van Applaws. Afhankelijk van waar je het koopt kost dat zo'n 6 tot 7 euro per kilo voor zakken van twee kilo. Grotere zakken zijn nog iets goedkoper, maar ik ben bang dat die te snel oud worden als ze lang open staan.
Nee sorry dat was jij niet dat was castratenkoor, ik hoef mij trouwens ook niets te verwijten omdat ik verkeerd voer geef, zie mijn eerder bericht over koolhydraten e.d. het is maar waar je voor gaat. Nogmaals waar de ene kat het goed op doet, hoeft niet voor alle katten te gelden.
kittentjes schreef: 16 mei 2018 19:45 Hier een kat met blaasgruis en of dat nou door se brok komt of niet het is heeel erg zielig als een kat zoveel last heeft en compleet verstopt is en als je dat kan voorkomen door een ander soort brok te kiezen dan weet ik het wel.
Graan in nergens goed voor ja als plakmiddel maar andere merken kunnen dat dus kennelijk met iets anders dan graan ook.
als je kat blaasgruis heeft is dat inderdaad heel erg, als je er niet op tijd bij bent, kunnen ze zelfs overlijden.
Als zij blaasgruis hebben moet je sowieso over naar een andere speciale brok voor blaasgruis.
Rik schreef: 16 mei 2018 15:52 Dat een kat blaasgruis krijgt van brokjes over het algemeen natuurlijk wel. Want brokjes (en dus een geconcentreerde urine) is een van de hoofdoorzaken (als het niet om een infectie-oorzaak gaat). Dus inderdaad veel drinken (wat een kat eigenlijk uit zichzelf veel te weinig doet
Ja als je alleen brokjes geeft misschien wel, maar zoals castratenkoor een merk de schuld geeft gaat wel heel erg ver. Daarbij is het voer niet de grootste boosdoener in blaasgruis.
En katten drinken over het algemeen te weinig, zie daarom ook mijn stukje
"Alle koolhydraten, om het even welke (granen, rijst, aardappelen, enz), worden toegevoegd omdat deze in het proces van het maken van een brok worden bewerkt tot suikers. Suiker plakt. Daarmee zijn koolhydraten de lijm in de brok.
Brokken met een hoog eiwitgehalte zijn prima mits de katten heel veel drinken.
Dat is echter vaak een probleem waardoor bij dit soort brokken vaker nierproblemen ontstaan.
Brokken met veel koolhydraten zijn weer belastend voor andere delen van het lichaam. Waaronder de pancreas die veel harder moet werken om die hoeveelheden koolhydraten te verwerken.
Kortom: met elke brok sluit je een compromis"

En ik geef mijn katten niet alleen brokjes, met regelmaat rauw vlees, kip, runderhart e.d.

@Rik bedankt voor de link, thuis niet zoveel tijd gehad om op de computer te zitten :grin:

Met natvoer moet je vooral op letten dat er niet teveel zout inzit, voornamelijk bij de goedkoper merken, is namelijk weer niet goed voor hun nieren. .
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Claudia69
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 jun 2017 20:14

Re: Natvoer

Bericht door Claudia69 »

Ik geef mijn katten elke avond twee vlootjes goedkoop natvoer van het huismerk van Colruyt, met zalm of met kip, omdat daar enkel vleesafval en geen suiker inzit. Granen worden niet vemeld. Ik doe dat omdat
- ze ervoor binnen komen (zie ze 's nachts liever niet de weg oversteken)
- ze zo extra vocht binnen krijgen (zeker op warme dagen zijn ze er absoluut verzot op)
- ik aan natvoer wel eens iets van medicatie kan toevoegen (heb een kat gehad die enkel korrels wou en dat was heel vervelend toen hij op een bepaald moment regelmatig medicatie nodig had).
Het is vast geen fantastische kwaliteit, maar het is een aanvulling op de droge brokken die ik geef, en er zitten volgens de ingrediëntenlijst geen granen in (vlees en dierlijke bijproducten, in die met zalm ook vis en bijproducten van vis - waaronder 4% zalm - en mineralen).
Ze krijgen ook zo nu en dan een eierdooier (rauw, gekookt lusten ze die niet) als ik er bij het bakken eentje over heb, een paar rauwe kippenhartjes, randjes die ik wegsnij van kalkoen of kip, een kippenvleugeltje of zo.
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Natvoer

Bericht door KiwiNL »

Rik schreef: 16 mei 2018 20:22 Dit heeft Meike van voerwijzer erover te zeggen.
Ze denkt dat er vooral varkensvlees in zit. Dat is niet zo, in alle smaken is varkensvlees pas het derde of vierde ingrediënt. Er zit vooral kip in. In de meeste soorten zit naast vlees alleen een kleine hoeveelheid calciumcarbonaat en gist.

In een groep van Singapura-eigenaars wordt er in ieder geval zeer lovend over gesproken.

Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar ik vind het een interessant alternatief voor de blikjes Applaws die ze nu krijgen. Vooral omdat die Applaws geen volwaardig voer is en dus eigenlijk alleen 'voor de lekker'.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Natvoer

Bericht door castratenkoor »

Zo zie ik dat niet hoor, het is ook een belangrijke bron van vocht. Ik voeg ook flink water toe. De kwaliteit van natvoer vind ik persoonlijk een stuk minder belangrijk dan van brokken. Als ze het laten staan dat natvoer - papje heb je er niks aan. Dus ik let vooral op wat ze lekker vinden en wat schoon op gaat. En ik heb zo'n beetje alles geprobeerd. Opvallend is dat ze goedkope troep niet eten, maar de dure (Hill's - RC - Almo - Grau - Animonda) ook niet.

Van de week luxere kuipjes eigen merk AH in de aanbieding. 73 cent per kuip - afgekeurd, ik heb meer dan de helft weg kunnen gooien.

Het is vooral de middenmoot hier. Tweemaal daags wat lekkers en flink vocht. Het is voor mij ook een goed moment om te zien hoe het met ze gaat. Als een groot liefhebber voor natvoer niet komt opdagen dan kan ik ingrijpen en kijken wat er aan de hand is. het is een sociaal moment zeg maar.

Voor medicatie kan ik het niet gebruiken. Daarvoor is het te rommelig zo'n grote groep. Iedereen jat van iedereen. Andermans bakje is altijd lekkerder schijnt het ;-).
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Natvoer

Bericht door KiwiNL »

castratenkoor schreef: 19 mei 2018 08:40 Zo zie ik dat niet hoor, het is ook een belangrijke bron van vocht. Ik voeg ook flink water toe.
Dat doe ik ook hoor, ik leng een blikje natvoer aan met een blikje vocht. Maar dat kan natuurlijk ook met natvoer waar wél alle voedingsstoffen inzitten. Ze eten nu voornamelijk brokjes (vooral omdat dat voor onszelf makkelijker is), maar ik denk eigenlijk dat het beter is om meer natvoer te geven en minder brokjes.

Nou ja, voorlopig heb ik nog voor een half jaar Applaws staan, dus ik heb nog even om te bedenken wat ik wil. ;-)
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Natvoer

Bericht door KiwiNL »

castratenkoor schreef: 19 mei 2018 08:40 Andermans bakje is altijd lekkerder schijnt het ;-).
Dat is hier zelfs al, met twee katten die precies hetzelfde voer krijgen. Ze staan soms helemaal over elkaar heen om juist uit het andere bakje te eten.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Mosi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 mei 2018 09:46

Re: Natvoer

Bericht door Mosi »

Mijn katten krijgen ongeveer 100 gram natvoer per kat per dag.
Een deel compleet natvoer (vnl animonda carny, catz finefood) en omdat ze niet allemaal compleet natvoer lusten ook een deel aanvullend natvoer (Miamor, almo nature, schesir, cosma nature)
Helaas heb ik er maar 1 die KVV wil eten, anders zouden ze dat krijgen.
En omdat ze ook niet allemaal compleet natvoer lusten staan er bij mij ook brokken.
Gebruikersavatar
jowi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2018 18:30

Re: Natvoer

Bericht door jowi »

Ik geef mijn 2 kittens (bijna 15 weken oud) nu voor de 5e dag natvoer uit blik van Cat Lovers Gold, op advies van velen hier o.a. Ik doe 2 dagen met 1 blik, dus ze eten er best veel van. Het was een beetje een experiment, de kittens zijn voornamelijk opgegroeid met Royal Canin kitten brokjes + natvoerzakjes van RC Kitten. Echter de 1e keer dat ik het gaf, was meteen een groot succes!

Alexei is een stukje kleiner en lichter dan zijn broertje Boris (begin vd week Alex 1.4kg tegen Boris 1.9kg). Ik merk sinds dat ze CLG eten, vooral Alexei een enorme groeispurt doormaakt. Hij krijgt een wat voller toetje, wordt groter, het is echt een enorm verschil met afgelopen weekend. Het lijkt wel alsof de RC gewoon niet voldoende 'deed' voor Alexei, en nu met CLG lijkt hij wel ge-reset en kan zijn lichaam weer doen wat het moet doen, groeien! Ook mentaal leeft hij helemaal op, was hij altijd wat bangig en teruggetrokken, hij heeft veel meer zelfvertrouwen, zit letterlijk lekkerder in zijn vel. Het lijkt gek maar ik ben er van overtuigd dat dit door het voer komt, niet speciaal door CLG, maar wel omdat het beter, hoogwaardiger voedsel is.

Wat ik ook merk is de manier waarop ze op het eten reageren. Als ze voorheen honger hadden begonnen ze een beetje rond hun eetbakjes te draaien, en als ze het gingen eten ging dat allemaal een beetje tam. Ze aten het op, maar niet veel meer dan dat. Maar als ik nu al 'dreig' met de CLG, dan worden ze al helemaal enthousiast! Beiden rennen met me mee naar de keuken, er wordt heel lang en hard gemauwd zo van waarom-duurt-het-zo-lang en als ik de bakjes meeneem naar de eetplek rennen er 2 wilde tijgers hard alvast vooruit om aan te vallen... zo'n enorm verschil met de haast verdoofde wijze waarop ze de RC aten...

Ik bewaar de aangebroken blikken in een afsluitbaar bakje in de koelkast. Dat is wel een nadeel, het had mooi geweest als ze kleinere blikjes zouden hebben. ALs ik het opdien, doe ik er 1 a 1.5 eetlepel heet water overheen om de ergste kou er even af te halen, en om de geur en smaak vh voer 'los' te maken. En zo krijgen ze ook nog eens wat meer vocht binnen!

Ik heb ook nog blikken Animonda Carny Kitten staan, daar zal ik over een paar weken eens een blikje van proberen. Dat is ook goed voer, en een beetje afwisseling kan geen kwaad.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Natvoer

Bericht door Rik »

Fijn dat de CLG bevalt. Hier zijn ze er ook dol op en lopen ook al miauwend vooruit naar hun plekkie als ik de schoteltjes vol heb.

Ik neem aan dat ze ook nog wel brokjes tot hun beschikking hebben? Als je 2 dagen doet met 400gr CLG dan krijgen ze dus 100 gr per dag per kitten. Als alleen natvoer mag een kitten volgens mij wel meer hebben. Hier krijgen ze 150 gram per kat maar drukke kittens mogen normaal meer hebben. Maar in combinatie met nog wat brokjes lijkt het me dan prima.

Ik heb het ooit een keer aan CLG gevraagd en kreeg dit als antwoord:
Bedankt voor uw bericht.
Voor CLG natvoer 400gr blik (bij complete en uitsluitende dagelijkse voeding) wordt voor een volwassen kat van circa 5kg een volledig blik per dag aangeraden. Voor een kat van 3kg bijvoorbeeld dus ongeveer twee derde blik per dag.

Kittens tot en met enkele maanden leeftijd dienen minimaal de dubbele hoeveelheid voeding te krijgen van onze richtlijnen voor volwassen.

De ene kat kan met meer of minder voer toe dan de ander. De belangrijkste regel om na te leven bij het voeden van uw kat is te kijken hoe hij het er op doet. Toont uw kat mager dan voedt u hem wat meer. Toont uw kat dik of heeft hij slechte ontlasting, voedt u iets minder.
Dat zou betekenen dat een kitten 2 blikken per dag zou moeten krijgen. Nou, dat gaat er bij mij niet in (en bij hun ook niet) :lol:

Ik zal eens opzoeken hoeveel Kcal CLG bevat. Want volgens mij zijn er ook wel richtlijnen over hoeveel kittens en volwassenen katten nodig hebben aan Kcal.

Edit: O, het staat ook op de website:
Deze formule heeft een energiewaarde van 1218 ME kcal/kg waarvan 428 calorieën afkomstig van proteïnen, 559 calorieën van vetten en 231 calorieën van koolhydraten. 821 gram van dit voer levert 1000 calorieën en 1.97 gram calcium en 1.72 gram fosfor.
Dus 100 gram levert 121 calorieen op. Als ik op http://www.purrfectcat.nl/hoeveel-gram-voer-kitten/ kijk zou een kitten van 1,7kg van 5 maanden 268 calorieën mogen hebben. Dat zou dus 221 gram zijn. Maar zoals gezegd, dat hangt ook weer van veel andere dingen af. Als je er brokjes bij geeft (of veel tussendoortjes) lijkt het mij dus prima. Krijgen ze geen brokjes zou je nog wat extra kunnen geven.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
jowi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2018 18:30

Re: Natvoer

Bericht door jowi »

Ik geef ze er ook nog wat brokjes bij, maar die gaan meteen op zodra ik ze neerzet... dan snap ik denk ik wel waarom; ik zal ze dan iets te weinig CLG geven wellicht... ik zal de dosis een beetje opvoeren!
Gebruikersavatar
jowi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2018 18:30

Re: Natvoer

Bericht door jowi »

Ik geef ze nu 4x per dag, rond de klok van 6, 12, 18, 24. Plus of min een uurtje. Ga ik ze dan niet teveel per keer geven? moet ik dan beter naar 5 of 6x per dag?
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Natvoer

Bericht door pinguin »

Waarom niet onbeperkt brokken ze zijn nog in de groei

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Natvoer

Bericht door Rik »

Ik heb ze altijd op 3 momenten gegeven (nadat ik niet meer onbeperkt kon geven). Tussen 8:00/9:00 voor het werk, om 18:00 bij thuiskomst en om 23:00 voor het slapen gaan. Vroeger kregen ze ook om 05:00 nog wat brokjes maar daar ben ik mee gestopt omdat ze dat verwachtte en ik uit bed gekrabt werd als ik te laat was.

Maar Ik zou nu inderdaad ook nog brokjes onbeperkt bijgeven. Alleen als blijkt dat ze te zwaar worden en blijven eten (zoals bij Bono) zou ik ingrijpen. Hier was Bono bij 15 weken 2146 gram en Yuna 1500 gram. Alexei is dus inderdaad wat licht. En Boris is nog niet te zwaar. En kittens zijn nog in de groei dus die kunnen genoeg gebruiken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
jowi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2018 18:30

Re: Natvoer

Bericht door jowi »

pinguin schreef: 06 jul 2018 17:50 Waarom niet onbeperkt brokken ze zijn nog in de groei
Groeien doen ze niet alleen op brokken hoor :)

Eerlijk gezegd wil ik zo snel mogelijk van brokken af. Het is te droog, ze MOETEN er voldoende bij drinken, en de samenstelling is minstens een compromis en in de meeste gevallen bedenkelijk, zelfs bij de beste merken.

Maar goed, ik moet het ook niet overdrijven... zoals ik al zei, ik zorg ook dat er een schoteltje met goede brokjes staat (van Celtic Connection op dit moment, zie o.a. http://www.purrfectcat.nl/beste-kattenbrokken/ )
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Natvoer

Bericht door Rik »

Dat klopt. Ik moest nog voor de castratie van Bono ook van het onbeperkt af en ben toen ook volledig overgestapt op natvoer (en later ook KVV). Als het aantal keer geen probleem is kun je inderdaad heel veel kleine hapjes natvoer geven. Maar dan hebben ze echt meer dan 100gr. nodig. Her en der kun je dan ook nog wel wat brokjes erbij geven (om af te bouwen). Er zijn overigens ook gedroogde stukjes vlees (of je kunt zelfs zelf kijken naar het drogen van vlees). Ook dat zijn lekkere tussendoortjes.

Ik neem aan dat je wekelijks weegt en ook de gewichtstoename in de gaten houdt. Want dat is eigenlijk maat voor de groei.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie