Voeding na castratie

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
iRise
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2018 12:44

Voeding na castratie

Bericht door iRise »

Hallo allemaal,

Ik heb 2 katertjes 15 weken oud. Op dit moment krijgen ze qua eten een combinatie van Royal Canin Babycat droge brokjes (die mogen ze t.m 16 weken), Whiskas Junior natvoer en Smuldier diepvriesvlees.

Ik ben van plan om vanaf 16 à 17 weken over te stappen op Royal Canin Second Age Kitten droogvoer (voor 4 tot 12 maanden) in combinatie met Whiskas natvoer en Smuldier diepvriesvlees.

Als mijn katjes 6 à 7 maanden zijn wil ik ze laten castreren. Nu lees ik overal op internet dat het verstandig is het voer aan te passen na castratie aangezien ze sneller overgewicht kunnen krijgen. Nu zou ik graag advies krijgen wat ik het beste kan doen qua voer:

- Doorgaan met het soort voer dat ze al krijgen maar dan in kleinere hoeveelheden (ongeveer een kwart minder dan voor de sterilisatie lees ik vaak als advies)
- Speciaal voer geven voor gesteriliseerde katten (van Royal Canin). Hier ging mijn voorkeur in eerste instantie naar uit maar ik lees nu ook veel dat sommige katten slecht reageren op dit voer (overgeven, jeuk, slechtere vacht ect.).

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voeding na castratie

Bericht door Rik »

Als je ze elke week weegt dan kun je goed in de gaten houden of ze niet te zwaar worden. Maar voorlopig, zolang ze nog kitten zijn, kun je onbeperkt aanbieden (tot je ziet dat ze erg snel beginnen te groeien).

Persoonlijk ben ik niet zo van de dieet-voeren dus speciaal voer voor gecastreerde katten lijkt mij ook niets. Ik zou het houden bij een kwalitatief goede brok met hoog vleesgehalte (zoals Applaws e.d.).

Verder lees ik dat ze smuldier krijgen. Lusten ze dat? Volgens mij zat daar pens in (omdat het ook voor honden is). Persoonlijk geef ik dan liever een andere KVV soort waar geen pens in zit. Tsja... en whiskas is natuurlijk "pretvoer" waar veel suikers e.d. in zitten waar een kat eigenlijk qua voedingstoffen niet zoveel aan heeft (maar wel lekker vinden omdat er veel smaakstoffen in zitten).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
iRise
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2018 12:44

Re: Voeding na castratie

Bericht door iRise »

Rik schreef: 03 apr 2018 16:11 Als je ze elke week weegt dan kun je goed in de gaten houden of ze niet te zwaar worden. Maar voorlopig, zolang ze nog kitten zijn, kun je onbeperkt aanbieden (tot je ziet dat ze erg snel beginnen te groeien).

Persoonlijk ben ik niet zo van de dieet-voeren dus speciaal voer voor gecastreerde katten lijkt mij ook niets. Ik zou het houden bij een kwalitatief goede brok met hoog vleesgehalte (zoals Applaws e.d.).

Verder lees ik dat ze smuldier krijgen. Lusten ze dat? Volgens mij zat daar pens in (omdat het ook voor honden is). Persoonlijk geef ik dan liever een andere KVV soort waar geen pens in zit. Tsja... en whiskas is natuurlijk "pretvoer" waar veel suikers e.d. in zitten waar een kat eigenlijk qua voedingstoffen niet zoveel aan heeft (maar wel lekker vinden omdat er veel smaakstoffen in zitten).
Bedankt voor je reactie :) Ik geef niet de pensvariant van smuldier maar de rundvlees en kipvariant. Ze krijgen hier om de dag een klein beetje van. Ze vinden dit heerlijk.

Verder ben ik ook van plan om met het natvoer van Whiskas te stoppen als dagelijkse voeding na castratie (gewoon af en toe een beetje als verwennerij)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voeding na castratie

Bericht door Rik »

Ok, ze hadden hier bij de Em-Te alleen een variant liggen met pens. Overigens zou pens ook niet zoveel uitmaken als ze het wel eten. Maar het is minder natuurlijk en ze hebben het niet "nodig".

Verder ben ik van het zoveel mogelijk natuurlijk voeren. Blijf van de dieet-varianten en goedkope brokjes met granen zoveel mogelijk weg tenzij het echt nodig is. Op de verpakking staat de grootste ingredient altijd als eerste en soms schrik je dan wat er als tweede op staat.

Hier is de verwennerij af en toe een eendagskuiken. Daar worden ze echt helemaal wild van. Geen Whiskas die daar tegenop kan :D maar als je een hoge kwaliteitsbrok vindt en regelmatig wat kvv/smuldier geeft (ook goed voor het vocht) dan is af en toe Whiskas niet zo erg.

Hier staat een post van mij waar ik wat merken natvoer en brokjes noem die van hoge kwaliteit zijn:
viewtopic.php?f=24&t=31352&p=686860#p686860
Het lijstje is niet compleet maar kan je een begin geven met de zoektocht naar een nieuwe goeie brok.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Voeding na castratie

Bericht door pinguin »

Naast wat jij wil kijk ook wat ze lekker vinden. Hier haalt Simba voor veel dingen zijn neus op en blieft graag royal canin sensible

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Voeding na castratie

Bericht door KiwiNL »

Mijn katten worden vrijdag gecastreerd. Daarna krijgen ze Applaws brokjes en natvoer. Ze hebben het al geproefd en vinden het lekker en het is een goede kwaliteit voer, dus daar houd ik het voorlopig bij.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Voeding na castratie

Bericht door nellebel »

hier werd ook pas bekeken toen ze aan sterilisatie toe waren hoe verder met voer. aangezien ze toen al behoorlijk stevig waren en goed gegroeid mocht ik toen al overstappen op gewoon voer. zouden ze dan nog klein zijn of magertjes had ik doorgegaan met kittenvoer.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie