Voeding gedrag veranderd. Tips ?

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leeflevi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jul 2016 17:58
Locatie: Groningen

Voeding gedrag veranderd. Tips ?

Bericht door Leeflevi »

Goedemorgen! Een vraagje over mijn twee grijze poezekindjes.

De laatste tijd merk ik dat het eetgedrag van Frutsel en Muppie veranderd. Vroeger waren ze super gefixeerd op het eten en aten dan alles in een keer op.
Mijn eetroutine:
'Sochtends ieder 40g natvoer. (Dit word afgewisseld met greenwoods en 3x per week een zakje gourmet perle. Dit niet te vaak omdat ik de ingredienten van het vlees niet goed vind. Greenwoods 75% vlees)

Eind van de ochtend/middag brokjes verstoppen en brokkenbal (50g)

Begin van de avond ieder 40g natvoer

Avond brokjes verstoppen en in de brokkenbal. (50g).

Nu is er te zien dat ze soms niet eens aan de brokjes beginnen als ik ze neer zet (misschien een paar die ik verstopt heb en dan gaan ze verder slapen of spelen) of soms tref ik een bal aan (als ik al weer wil bijvullen) dat er nog wat in zit. Vaak in de ochtend merk ik wel dat alles op is. Mijn hypothese daarbij is, is dat mijn katten smiddags vooral slapen en snachts actiever zijn. Daarom misschien ook meer toe aan eten

Waar ik alleen helemaal in de war van raak is dat ze ook veranderd zijn qua gedrag van het eten van natvoer. Soms zet ik het neer en laat 1 van de 2 het wel een staan (ruiken en dan meteen weg) of eet minder dan de helft op. Ik gelet of het aan de smaak van het vlees lag maar daar is ook geen vinger op te leggen. Voorbeeld: ene keer at muppie de tonijn niet op, de volgende keer at ze het hele bakje leeg, en was de smaak tonijn.
Soms valt het me op dat ze alleen het vocht eten van de greenwoods.
Gourmet eten ze vaker wel helemaal leeg maar dat is ook meer vocht dan vlees.

Wie kan me helpen deze puzzel op te lossen? De hoofdzaken;
-brokken eten ze niet meer in 1x op maa gespreid (hier zit ik niet zo mee want die blijven nog wel goed
- soms 1 van de 2 natvoer laten staan
- soms maar de helft opeten
- soms wel helemaal opeten
- ligt niet aan de smaak van greenwoods (eerst gewn tonijn daarna wel tonijn)
- gourmet eten ze wel op (het is trouwens gelei in saus textuur)

Wie kan me helpen? Vooral gericht hoe ik hun gedrag moet opvatten rondom het natvoer, want dat ze nu alle brokjes in een keer opeten vind ik juist goed van ze
Knuffel van Frutsel en Muppie (juni '16).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Voeding gedrag veranderd. Tips ?

Bericht door Dinky »

Volgens mij zitten in de gourmet smaakversterkers dus dat ze dat liever eten is wel te verklaren.

Waarom ene keer wel en andere keer niet zou kunnen komen door de hoeveelheid trek die ze hebben? Dat ze soms nog maar net daarvoor de brokken op hebben gemaakt en daardoor nog geen trek hebben?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Lopke

Re: Voeding gedrag veranderd. Tips ?

Bericht door Lopke »

Voordat we gingen barfen ( althans de katten :lol: ) hadden we een onbeperkt voedingsbeleid.
En eigenlijk vooral van 1 soort brokjes.

1 soort omdat ze bij wisseling steeds kieskeuriger werden ( gek maar dit probleem is er totaal niet bij barf )
En omdat we het idee hadden dat bij teveel wisselingen katers gevoeliger werden voor blaasgruis.

Natvoer waren we zowiezo geen voorstander van, de vachten van de katten gingen er maar van stinken, om over de ontlasting van sommigen maar niet te praten.

Met zoveel verschillende soorten, krijg je natuurlijk helemaal een willekeur.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Voeding gedrag veranderd. Tips ?

Bericht door Dinky »

Waar lees jij dat er hier sprake zou zijn van veel verschillende soorten Lopke?
Ik lees 1 soort brokken en 2 soorten natvoer?

En het ene natvoer is het andere niet. Mijn vriend wilde geen natvoer geven omdat het zo stonk. Ik vond dat er wel natvoer moest komen en kocht toen schesir. Mijn vriend wist niet wat hij rook! Sindsdien mag ik wel natvoer geven :lol:
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Lopke

Re: Voeding gedrag veranderd. Tips ?

Bericht door Lopke »

1 soort brokken en 4 smaken natvoer.

Néééé, vergist, 2 soorten :lol:
Ik moest het echt nog een paar keer erg goed doorlezen wat er stond.
Hopelijk vergissen de katten zich niet ;-)

Maar, nee, laat mijn post hiervoor maar vervallen.

Dus nu ruiken ze naar roosjes Dinky.
Goed om te weten, mocht ik weer eens klachten horen, zal ik dat doorgeven.
Ons allerallereerste kitten samen, kreeg brokjes en een zakje wiskhas(?) voor kittens....hemeltje....wat stonk de vacht.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Voeding gedrag veranderd. Tips ?

Bericht door Dinky »

Whiskas is inderdaad wel een merk waar katten vaker op stinken ;-)
Toen ik felix elke dag feest had gekocht snapte ik ook wat mijn vriend bedoelde met dat natvoer stinkt :lol: Bij o.a. schesir ruikt een blikje tonijn ook echt naar tonijn, dat zou ik zelf ook nog wel op brood doen ;-) Was overigens bij onze vorige poes loulou. Dinky trok haar neus op voor felix elke dag feest, die vond dat blijkbaar ook stinken :-P Dinky maak ik het meest blij met rauw vlees, al snapt ze dan weer niet zo goed dat je zelf in een kuiken kan bijten. Daar moeten we voor haar een begin bij maken voordat ze zelf gaat kauwen :roll:

Denk dat frutsel en muppie nu wellicht ook gewoon minder energie nodig hebben nu ze ouder worden en uitgegroeid raken. Wanneer het met een halfjaar was geweest zou ik denken aan tandjes wisselen, dan eten ze ook wel eens wat minder goed.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Leeflevi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jul 2016 17:58
Locatie: Groningen

Re: Voeding gedrag veranderd. Tips ?

Bericht door Leeflevi »

Dankjulliewel voor de reacties. Ik denk dat ze nu ook wat beter weten dat ze altijd wel eten kunnen pakken, dus niet alles in 1x moeten opeten (moeten ze wel moeite doen, zoeken of de bal laten rollen). Dus opzich is dat heel mooi. Daardoor kunnen ze zoals je zei ook al brokjes hebben gegeten wanneer ik met natvoer aan kom.

Wij doen ook niet teveel gourmet. Het stinkt inderdaad, ook de ontlasting van hen, maar de greenwoods is ook veel beter! (Hoger vleespercentage).

Dus misschien moet ik er niet zo bovenop zitten haha


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Knuffel van Frutsel en Muppie (juni '16).
Plaats reactie