Royal Canin droogvoer, bewaaradvies?

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TinaGrimm
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 dec 2015 12:07

Royal Canin droogvoer, bewaaradvies?

Bericht door TinaGrimm »

Beste kattenvrienden en vriendinnen,

Wij hebben een Cyperse poes van rond de 6 jaar geadopteerd uit het asiel (leeftijd weten ze niet precies, ze was een zwervertje). Ze is absoluut niet kieskeurig qua voer, vindt alles lekker, de lieverd.
We geven haar nu Royal Canin, ze heeft nu Oral Care en heb net Fit 32 en British Shorthair van Royal Canin besteld. Nu zie ik dat de grotere verpakking voordeliger zijn, de Oral Care hebben we in 1,5 kilo en de andere zakken in 2 kilo. We hebben ook maar 1 kat.
Maar hoe bewaren jullie het droogvoer? En hoe lang zou een 2 kilo verpakking vers kunnen blijven?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
Life is better with cats
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Royal Canin droogvoer, bewaaradvies?

Bericht door Dinky »

Ja, grotere verpakkingen zijn inderdaad goedkoper.

Hier houdt ik als richtlijn verpakkingen van 3 kilo als absolute max aan voor 1 volwassen poes.
Grofweg gaat er 1 kilo per maand doorheen en het liefst koop ik daarom verpakkingen van 2 kilo. Wanneer de zak open is berg ik hem op in een voedselcontainer van curver zodat het luchtdicht wordt afgesloten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Royal Canin droogvoer, bewaaradvies?

Bericht door Cerna »

Ik bewaar de zakjes ook in een Curver. Vouw ze wel dicht en doe er een paperclip op.

Ik heb alleen zakjes van 400 gram want grotere zakken worden na een tijdje slecht gegeten. Heb wel een tijdje een grotere zak Brits Korthaar gehad omdat zo'n zakje met een week op is (er eten drie katten van) en dan hevelde ik iedere keer wat uit de grote zak over in een 400 gram zakje en sloot de grote zak met nietjes en deed beide in de Curver, maar dan nog werd de laatste 400 gram slecht tot niet gegeten.

Ik heb wel veel verschillende zakjes (RC Brits Korthaar, Sensible, Fit, Exigent Savour Sensation, Indoor) waardoor ik langer met een smaak doe, maar ik heb 5 katten.
Dorien66

Re: Royal Canin droogvoer, bewaaradvies?

Bericht door Dorien66 »

:oops: Kom ik aan met mijn 7,5 kg zak Applaws brokjes voor een solist... :oops:
Wij hebben een grote voerton, die je goed kunt afsluiten. Daar past die zak precies in. Deze voorraadton staat in de garage. Vanuit de ton vullen wij een blik dat een flinke kilo kan bevatten, dat staat in huis en wordt gebruikt voor het dagelijkse aanvullen. Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee hoeveel Flip eet. Hij heeft 24/7 brokjes tot zijn beschikking en is een slank gebouwde, atletische kat.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Royal Canin droogvoer, bewaaradvies?

Bericht door castratenkoor »

Hoe goed je het ook bewaard, als een zak eenmaal open is gaat de kwaliteit snel achteruit. De zak moet echt binnen 3 maanden leeg gaan anders eet je kat slecht(er) voer. Veel katten vreten het ook simpelweg niet meer als het "oud" is. En dat is alleen maar goed dat ze dat aangeven. Het gaat vaak ook muffig ruiken.

Het hangt ook van de kwaliteit van het voer af. Hoe beter het voer, hoe korter het houdbaar is. Ik hou het daarom bij 4 kg zakken. Ik heb weliswaar 6 katten, maar ik voer meerdere soorten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
TinaGrimm
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 dec 2015 12:07

Re: Royal Canin droogvoer, bewaaradvies?

Bericht door TinaGrimm »

Bedankt voor de antwoorden en tips!
Als ik het zo lees, houden we het mooi bij maximaal 2 kilo verpakkingen. We hadden een zak van 2,5 kilo gratis gekregen, bij het adopteren, maar heb de laatste halve kilo weggegooid, begint inderdaad muffer te ruiken.
Die zakken van Royal Canin hebben een sluitstrip, als ik er wat van heb gegeven druk ik alle lucht eruit, sluit de sluitstrip, rol 'm op en doe er twee knijpers op. Maar ja, de zak gaat dus wel paar keer open per dag. Eens even kijken hoe het met de 2 kilo zakken gaat, jammer dat niet alle merken/smaken in 1,5 kilo zijn.
Life is better with cats
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Royal Canin droogvoer, bewaaradvies?

Bericht door Sifra »

Als je voer voor een paar dagen in een Tupperwaredoos/voerblik doet, hoeft die zak ook niet twee keer per dag open.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Cerna

Re: Royal Canin droogvoer, bewaaradvies?

Bericht door Cerna »

Ik deed ook altijd brokjes over in kleine tupperwaredoosjes, maar ik heb het idee dat de brokjes de smaak van het doosje gaan overnemen en daarom deed ik de brokjes uit de 2 kilozak over in een zakje van 400 gram en dan werden ze veel beter gegeten.

Misschien een idee Tina om van Oral Care, Fit en Brits Korthaar ook een klein zakje te kopen en die eerst op te maken en dan kun je dit zakje gebruiken om over te hevelen en kan de grote zak langer dichtblijven.
Dorien66

Re: Royal Canin droogvoer, bewaaradvies?

Bericht door Dorien66 »

Ben even aan het rekenen geslagen, Flip eet die 7,5 kg wel binnen drie maanden op. Maar omdat hij pas sinds kort alleen is, zal ik deze eerste alleen-op-te-eten-zak extra goed in de gaten houden op mufheid etc.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Royal Canin droogvoer, bewaaradvies?

Bericht door castratenkoor »

Drie maanden vind ik nog wel kunnen. Maar er zijn er ook die meer dan een half jaar met een grote zak doen. Ik zou zeggen - eet eens een halve zak chips leeg en doe de rest in een bewaarbak voor een half jaar. Ik durf te wedden dat dan niemand die chips dan nog vreten wil.......

Qua ingrediënten en vitamines en zo zal de kwaliteit ook echt flink achteruit gaan in een half jaar - van kattenbrokken dan wel-te-verstaan. Chips is sowieso ook vers niet gezond.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
TinaGrimm
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 dec 2015 12:07

Re: Royal Canin droogvoer, bewaaradvies?

Bericht door TinaGrimm »

Dat is inderdaad ook een goed idee, Cerna en Sifra. ik hevel eens per zoveel tijd wat over in een 400 gram zakje. En met zak in al in een Tupperware doos oid.
Volgens de 2 kilo verpakking moet ze er iets van 36 dagen mee kunnen doen, iets meer dan een maand, dus moet wel goed komen als ik jullie zo lees. De zakken staan ook in een koelere, droge kamer (ca. 18 graden).
Gisternacht heeft ze wel overgegeven (de brokjes, geen haar), schiet ik wel wat van in de stress. Of zou de Oral Care te hard zijn om te kauwen? Ze mist een klein stukje van een hoektand, nu gebruiken ze die niet om te kauwen gelukkig, maar toch... Onze vorige kat gaf ook veel over, maar die schrokte het voer altijd als een malle naar binnen, hebben we haar nooit rustiger in kunnen krijgen.
Ik hoop niet dat ik iets verkeerd doe. :( Ben zo snel bezorgd over de beestjes.
Life is better with cats
Dorien66

Re: Royal Canin droogvoer, bewaaradvies?

Bericht door Dorien66 »

castratenkoor schreef:Chips is sowieso ook vers niet gezond.
:rofl:

Maar ook heel erg lekker op zijn tijd :edrool:
Plaats reactie