Royal Canin Urinary

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Cerna

Royal Canin Urinary

Bericht door Cerna »

Zoals jullie weten zijn bij Milka vorige week meerdere blaasstenen verwijderd en eigenlijk is Milka - op de beroerde eetlust na - weer gewoon de gezellige Milka van voorheen.
Nu is Milka sowieso een hele lastige eter (heb niet voor niets al jaren Periactin in huis) en oiv stress wordt dit alleen maar erger en pillen, pijnstilling geven, enz.. geeft stress alleen valt dit op dit moment nog niet te voorkomen.

Tóch heb ik al pogingen gedaan om haar aan het dieetvoer te krijgen, maar tot nu toe zonder succes. Ze heeft Hills twee smaakjes geprobeerd en Trovet. Afgekeurd. Nu heb ik nog een proefzakje van Royal Canin S/O en van Specific, maar ik wacht even totdat ik volledig met de pijnstiller mag stoppen want deze kan ook de eetlust beïnvloeden. Ben wel aan het afbouwen, maar de angst dat het frequente kattenbakbezoek dan weer terug komt is nog steeds aanwezig. Vandaag hoor ik wanneer ik helemaal mag stoppen (want de angst voor de nieren is nog groter, maar ik heb helaas geen keus en ze doet het er goed op).

Nu zag ik op Zooplus ook nog Royal Canin Urinarybrokjes voor dierenspeciaalzaken. Wellicht niet zo goed als het dierenartsvoer, maar in ieder geval beter dan wat ze nu eet.
Kent iemand dit en zo ja, wat zijn de ervaringen? http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... eid/465903

Milka at naast brokjes 3x per week een paar kleine stukjes runderhart. Zolang ik niet weet of de blaasstenen struviet of oxalaat zijn, durf ik dat niet te geven, maar zou ze wel kipfilet mogen? Ze lust ook oceanfish van Applaws, maar ik zou graag wat willen afwisselen: dagje alleen brokjes, dagje brokjes met vis, dagje brokjes met kip, enz...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Royal Canin Urinary

Bericht door castratenkoor »

Nee daar heb ik geen ervaring mee - ik heb via Zooplus Royal Canin Urinary S/O High Dilution Veterinary Diet Kat. Teun doet het er goed op.

Hmmm ik vind dat wel een interessante, misschien kan ik dat voer ook beter nemen dan wat ik nu heb.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Royal Canin Urinary

Bericht door Cerna »

Ook niemand die weet of een kat met blaasproblemen wel kip mag? Da-assistente raadde het af, maar kon het niet beargumenteren.
Wel hoorde ik van de da zelf dat er steeds meer katten en honden komen met blaasstenen en hij wijt dat aan de Barf"rage" omdat in vers vlees veel te veel magnesium zit.

Zodra ik weer een bestelling bij Zooplus heb, bestel ik zo'n zakje mee en laat jullie weten wat madame ervan vindt. Misschien voor anderen ook een leuk alternatief?

Ik lees nu op internet dat er geen magnesium in kip zit. Dan mag Milka van mij 3x per week een flintertje kipfilet. Steeds maar die droge brokjes vind ik zo zielig!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Royal Canin Urinary

Bericht door castratenkoor »

Ik geef 1 x per week kip 1 x per week rund en 1 x per week lam. Volgens mij mag kip wel met blaasproblemen, alleen moet je het niet elke dag gaan geven. Ik geef 100 gram met zijn allen, sowieso eet Bob nooit vlees, het is verschillend hoeveel katten er dan van eten.

3 x per week flintertje kip lijkt mij geen probleem Annet.

Ja ik ben wel heel benieuwd naar dat voer. Ik denk dat ik dat qua samenstelling dan liever geef dan RC Urinary S/O.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Royal Canin Urinary

Bericht door Adriana »

Cerna schreef:..hij wijt dat aan de Barf"rage" omdat in vers vlees veel te veel magnesium zit.
via de voedingswijzer is makkelijk zelf na te gaan hoeveel magnesium er in de diverse soorten vlees zit. katten bij voorkeur geen rood vlees geven is het algemene advies, ook ivm het vrij hoge fosforgehalte.
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedi ... neralen/R/
en als het toch oxalaat blijkt te zijn en waarom duurt dat zo lang.... dan voorzichtig zijn met ipakitine..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Royal Canin Urinary

Bericht door Dinky »

Barf rage als oorzaak? Die verhalen ken ik in ieder geval niet. Ken alleen verhalen over katten die blaasproblemen hadden op brokken en juist op vers vlees van de problemen af waren omdat vers vlees juist positieve invloed heeft op de ph waarde :roll:
Mijn dierenarts zei recent nog dat de kvv die ik geef juist wel eens gezorgd kan hebben dat er niet weer gruis is ontstaan nadat ik met dieet voer was gestopt jaren terug......

Ik persoonlijk denk eerder dat er meer gruis is omdat in brokken tegenwoordig standaard allerlei urineverzurende stoffen worden toegevoegd aan brokken. Maar als het aan de barf rage zou liggen zoals jou dierenarts beweert dan worden alle katten met stenen dus barf gevoerd?

Zou dus gewoon lekker kipreepjes geven ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Royal Canin Urinary

Bericht door castratenkoor »

Helaas zijn meer dierenartsen tegen vers voeren. Mijn vroegere dierenarts waar ik met Sjaak* kwam ook. Jarenlang heb ik hem vlees onthouden, mocht niet van de dierenarts, dus ach je doet wat je denkt dat goed is.

Mijn huidige dierenarts is ook anti rauw voeren. Maar een discussie over het voer ga ik niet meer aan. Ik trek mijn eigen plan en zoek van alles goed uit. En kijk altijd naar het gedrag van de katten met eten en met alles wat ze van achteren procuceren. En hoe ze het produceren.

Bij Bob weet ik dat jammer genoeg totaal niet, hij doet nooit wat beneden.

Het maffe met Teun is dat hij normaal altijd boven op de bak gaat. Maar als hij moete heeft met plassen rent hij beneden van bak naar bak. Op de een of andere manier instictief geeft hij het goed aan.
Geluukig gaat het heel goed met hem nu.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Royal Canin Urinary

Bericht door Dinky »

Ja, ik weet dat meeste dierenartsen tegen rauw voeren zijn. Laatst weer artikel dat rauw voeren gevaarlijk was omdat er zoveel bacteriën werden gevonden op vlees voor menselijke consumptie in supermarkten. Maar dan waren de rauw gevoerde honden het gevaar want die gaven die bacteriën dan aan de mens door in het gezicht te likken en dan werd de mens ziek door rauw gevoerde hond. Naar mijn idee ligt er dan toch een groter gevaar in het niet hygiënisch werken met dat supermarktvlees. Ook brok gevoerde honden hebben vele bacteriën op de tong en ook daar zou ik niet door in het gezicht gelikt willen worden. Heb het idee dat er veel druk wordt uitgeoefend door de brokkenfabrikanten (en die hebben veel macht zoals bleek tijdens aflevering van keuringsdienst van waarde over dierlijke bijproducten).
Toch bestaan er ook dierenartsen die zelf ook rauw vlees verkopen, deze hebben zich meer verdiept in voeding. Voor meeste dierenartsen is voeding niet hun kennisgebied (hooguit cursus van hills of rc)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Royal Canin Urinary

Bericht door Cerna »

Mirjam: ik weet het ook niet, citeerde alleen maar mijn dierenarts. En Milka lust absoluut geen blikvoer (toen we vorige week dwangvoerden lukten de eerste twee spuitjes nog wel, daarna perste ze de kaken op elkaar en kreeg je de bek niet meer open zonder de kaak te breken. En dat waren we niet van plan :smile: ) dus een beetje vers (KVV wil ze ook niet) als afwisseling, moet toch kunnen?

Adriana: het duurt zo lang omdat de test gratis is (zie mijn andere topic) en ze het "erbij tussendoor doen". Ipakitine heb ik voor Milka gelukkig niet nodig.

Dinie: je zult nog even geduld moeten hebben; heb deze week net een flinke bestelling binnengekregen :smile:

Het grappige is dat de dierenarts met wie ik gisteren overleg heb gehad over de Metacam (morgen nog voor 2,5 kilo kat (Milka weegt 5) en dan is het gelukkig afgelopen) het prima vindt dat zolang niet bekend is wat het is, dat ik Milka KD geef en dat ik dat mag blijven geven wanneer het oxalaat blijkt te zijn. Dan snap ik nog steeds niet waardoor ze dan überhaupt stenen heeft gekregen? Die paar stukjes runderhart (2 à 3x per week 10 ongeveer 10 gram) kunnen écht niet de oorzaak zijn.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Royal Canin Urinary

Bericht door Dinky »

Ik snap dat jij alleen maar je dierenarts citeert hoor Annet ;-) verwonder mij alleen over de aversie van dierenartsen tegen rauw voer en het af doen als rage terwijl het tot de jaren 70/80 heel normaal was om slachtafval te voeren, toen zijn pas de complete brokjes ontstaan....
Vind dus zeker dat paar reepjes kip moet kunnen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Royal Canin Urinary

Bericht door Cerna »

Zou lamshart ook mogen (zag dat magnesium maar iets lager is dan bij rund)?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Royal Canin Urinary

Bericht door castratenkoor »

En lamsvlees, is dat geen optie? Teun eet ook helemaal geen blikvoer.

En hij heeft een duidelijke voorkeur voor rund. Dat geef ik 1 x per week, ik denk 20 gram per kat, al zal de snaaier Teske meer dan dat krijgen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Royal Canin Urinary

Bericht door Cerna »

Weet ik niet. Ik heb zoiets nooit in huis dus heb geen idee of Milka dat lust.
Mijn man had een keer rundvlees en daar mocht ze een stukje van proeven, maar ze lustte het niet terwijl ze - wanneer de pet goed staat - gek is op hart. Katten..........
Cerna

Re: Royal Canin Urinary

Bericht door Cerna »

Ik kreeg gisteren het zakje RC Urinary binnen gekregen en Milka vindt ze gelukkig lekker. Dat wordt dus een dieet van KD en Urinary (en een enkel gesnaaid ander brokje :smile: ).

Net precies gaf ik Milka wat Urinary en Luna wat Brits Korthaar, maar Luna wilde die nieuwe brokjes ook wel eens proberen en duwde Milka aan de kant die vervolgens de Brits Korthaar opat. Luna keurde de Urinary-brokjes ook goed. Misschien moet ik maar helemaal overgaan op deze brokjes want preventief kan het denk ik, ook geen kwaad.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Royal Canin Urinary

Bericht door castratenkoor »

Ik voer RC Urinary al jaren, staan altijd op zolder, omdat Teun daar eet. Maar iedereen kan ervan meeëten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie