Kat aan diarree waarschijnlijk door Acana

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Daansp36
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 okt 2015 08:23

Kat aan diarree waarschijnlijk door Acana

Bericht door Daansp36 »

Hallo allemaal,

Nieuw hier op het forum maar wel als gast behoorlijk lang gesnuffeld om tot een juiste voer te komen.

Ik ben Daansp en woon samen met m'n vriendin en 2 katten Ashley en Liam (die komen uit het asiel) in een rijtjeshuis. Eerst heb ik samen met mijn katten op een appartement gewoond waar ze niet naar buiten kwamen. Nu wel :D

Vanuit het asiel hebben de 2 (europese korthaar) Royal Canin kitten gekregen. Ik had ze met ong. 12 weken meegenomen van daar. Dit heb ik een tijdje volgehouden om later over te schakelen naar RC Indoor. Later omdat Ashley wat dik werd, zijn ze beide op RC Light gegaan.. wat niet heel veel soelaas bood.
Dit voeren heb ik ongeveer 7 jaar volgehouden totdat ik vorig jaar samen ging wonen. Toen begon ik wat meer op het voer van de beestjes te letten en ook op het feit dat ze zomers wat last hadden van een soort roos.
Ontlasting etc ging prima overigens.

Na veel zoeken op dit forum ben ik ong. 2 a 3 maanden geleden overgestapt op Acana omdat ik niet zeker meer was van RC light. Ik geef een mix van Greenlands en Wild Priarie.
Vanwege wel eens een weekend weg gaan geef ik ze voer via (elk een eigen) voerautomaat welke ik op de aangegeven dagelijkse hoeveelheid af heb gesteld. Helaas heb ik hiermee geen controle meer over welke kat uit welke bak eet :(.. maar het is toch nog iets beter dan tijdens een vakantie iemand 2x per dag te laten komen om de beestjes te voeren.

Ik ben er nog niet helemaal uit, maar Ashley doet het prima op het voer, goede ontlasting, vacht ziet er prima uit, verharing is wat minder en ook geen roos meer.
Liam ziet er ook goed uit, minder verharing maar zit regelmatig aan de diarree.
Waarom ben ik er niet over uit of het dit voer is? Omdat ik soms ook Whiskas snoepjes geef. Wel heb ik gemerkt dat een paar dagen na het geven van de snoepjes de diarree bij Liam verdwijnt. Maar... zeker weten doe ik het niet. Ze krijgen nu in ieder geval even geen snoepjes meer :D

Daarom ben ik ook weer aan het kijken naar een andere voer, liefst graanvrij (graan in de zin van tarwe).
Research geeft mij een aantal opties: TOTW, Porta 21, Applaws en nog een waar ik nu niet op kan komen.

natvoer krijgen ze niet en dat blijft eigenlijk ook zo.. KVV of Barf wil ik ook niet aan beginnen, omdat tijdens een vakantie iemand anders dit dan moet doen met alle risico's van dien.
Dus die opties zijn 'uitgesloten" :D

Mijn vraag is eigenlijk, welk van de graanvrije is het best (lees er veel verschillende ervaringen over)? of is het beter om weer terug te gaan naar een RC variant?

Edit: misschien iets specifieker.. van welke graanvrije voer is het minste diarree klachten?
Ik heb ook gekeken naar de voerwijzer.nl waar je wat op moet letten maar gecombineerd met de vele verschillende berichten zie ik het bos even niet meer :(.


Alvast bedankt voor jullie hulp!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat aan diarree waarschijnlijk door Acana

Bericht door Anne »

Wanneer heb je je katten voor het laatst ontwormd? Van wormen kunnen ze ook aan de diarree raken.
Ik zou pas van voer veranderen als je zeker weet dat het niet de whiskassnoepjes zijn waar ze diarree van krijgt. Je kan dan wel van voer veranderen maar als je die snoepjes blijft geven dan blijf je bezig ;-)
Ik zou ook proberen wat natvoer te gaan geven, water is erg belangrijk voor katten en van nature drinken ze weinig omdat ze in de natuur alleen maar prooidieren eten en die bestaan uit heel veel vocht.
maar goed, kijk eerst eens even wat nou die diarree veroorzaakt want als het toch een mogelijke voedselovergevoeligheid is dan raak je alleen maar verder van huis
sterkte ermee

ps je zegt dat je katten buiten lopen, enig idee of er buiten ook iemand is die ze brokjes geeft of dat je katten ergens buurten en mee eten?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Daansp36
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 okt 2015 08:23

Re: Kat aan diarree waarschijnlijk door Acana

Bericht door Daansp36 »

Hoi Anne,

Dank je voor je reactie. Mijn katten zijn 2 weken geleden ontwormd met zo'n pil van Exil (bij de dierenwinkel).
Ik ga zeker in de gaten houden hoe het nou precies zit, snoepjes of voer.. maar het is opvallend dat sinds ik Acana voer, Liam aan de diarree is. (moet maar even noteren wanneer ik een snoepje heb gegeven denk ik :D).

Natvoer is niet echt een optie nogmaals (en helaasch).

Ashley blijft de laatste tijd wat binnen en anders niet verder dan de achtertuin. Liam is wat meer naar buiten gaanderig en blijft ook meer in de achtertuin. Er zijn periodes dat hij echt de hort op gaat maar dat komt minder voor nu. Dus buurten bij iemand of brokjes van een ander lijkt me vrij klein qua kans.

Ik hou het in de gaten in ieder geval.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat aan diarree waarschijnlijk door Acana

Bericht door nellebel »

mijn kat is doodziek geworden van exil, maar dat zal een andere discussie zijn denk ik. ik haal mijn spul altijd bij de DA. zoekfunctie graanvrij, komen er hier waarschijnlijk ook wel een heleboel in beeld.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat aan diarree waarschijnlijk door Acana

Bericht door Anne »

Ik ontworm de katten hier met Mansonil wat je gewoon bij zooplus kunt bestellen, van exil hoor ik inderdaad meerdere verhalen over doodzieke katten en zelfs katten die er aan overleden zijn

Hier heb ik verschillende dieeten onder de katten dus krijgen ze viermaal daags eten onder toezicht,
er zitten er 5 op de gang en 2 in de keuken en met de natvoer ronde 2 op een slaapkamer, 3 op de gang en 2 in de keuken

Dat zou ook nog een optie voor je kunnen zijn, maar je zegt dat je dat vervelend vindt?
Als je het ene goed wilt uitsluiten moet je goed weten waarmee je bezig bent

Kijken of het aan die snoepjes ligt is al het begin ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Daansp36
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 okt 2015 08:23

Re: Kat aan diarree waarschijnlijk door Acana

Bericht door Daansp36 »

Dit is de tweede keer dat ik die Exil (roze pil, heeft een vleesachtige geur) gebruik. De eerste keer merkte mijn vriendin en ik geen problemen. Bij de witte pil van Exil ook geen problemen. Ik zal dit sowieso ook in de gaten houden. Maar ze hebben begin oktober de pil gehad (ook een dag voor de vlooiendruppels van exil op advies van de winkel), kan me niet herinneren dat Liam de dag erna aan de slappe ( sorry, diarree) was.

Natvoer is geen optie omdat wanneer we weg zijn ik iemand 1 of 2x per dag 20km moet laten rijden om de katten te voeren. En met met de RC deden ze het goed op (geen diarree dan).

De zoekfunctie graanvrij heb ik ook gebruikt en ook de ervaringen met verschillende voeders bekeken. Maar dat zijn zoveel verschillende berichten/meningen, wordt een beetje verwarrend allemaal. Ook lees ik verschillende berichten over de samenstelling etc (maar dat is weer een extra vraag eigenlijk). Daarom postte ik ook mn vraag :)

Afgelopen zondag had ik ze snoepjes gegeven in zon Cat activity ding (moeten de hengelen naar de snoepjes), toen viel het wel op dat de diarree kwam, maar zeker weten doe ik het niet. Vandaag nog in de bak gekeken en wel minder plakken gevonden....hopen dat het wat afneemt.

Pfff, het lijkt wel of die kat mn kind is :lol: (oh ja, is ook zo)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat aan diarree waarschijnlijk door Acana

Bericht door Anne »

Ja dat laatste wat je zegt is heel herkenbaar ik denk voor de meesten hier :lol: ;-)

Nou als de plakken diarree al wat minder worden kun je het nog een weekje aanzien toch, kijken of de ontlasting wat beter wordt nu je geen snoepjes meer geeft

Hier een beetje dezelfde toestand als jij, ik vind de laatste paar weken ook diarree in de bakken, dan nog een heel gepuzzel om uit te vogelen van wie die koeievlaaien nou zijn...onbegonnen werk dus de hele bups maar op de sensitieve gezet en ondertussen weet ik dat Joep een van de "daders"is dus die krijgt om het een en ander goed uit te sluiten tijdelijk nu ook geen natvoer meer....
Ik heb al met de da overlegd en het kan nog wel minstens drie weken duren eer het beter wil worden met Joep zijn ontlasting, het stinkt ook heel zurig, anders moet ik ook op zoek naar een andere oplossing, ik denk gecombineerd met da bezoek

Dus duimpjes draaien hier voor jou, dat het alleen maar aan de snoepjes ligt, is het meest eenvoudige ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Daansp36
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 okt 2015 08:23

Re: Kat aan diarree waarschijnlijk door Acana

Bericht door Daansp36 »

he, vervelend Anne, zeker met meerdere katten (en dat er maar een de "dader" is)..

Liam z'n plakken stinken ook ontzettend zuur.. beetje bruinig slijm met een "harder" korstje erom.. (bah).

Fingers are crossed here as well!.
Daansp36
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 okt 2015 08:23

Re: Kat aan diarree waarschijnlijk door Acana

Bericht door Daansp36 »

Nou, na een week aangekeken te hebben kan ik concluderen dat Liam eindelijk van de diarree af is.. De grootste waarschijnlijkheid is de Whiskas healthy cat snoepjes die hij kreeg. Of te veel in een keer, of gewoon echt alleen de snoepjes..

Ben blij dat ik met acana sowieso nog even door kan...

Zijn er nog andere graanvrije voeders waarbij de urine niet zo erg naar ammoniak stinken? (lijkt nu wel afgenomen te zijn, maar vergeleken met RC...)

Thanks allemaal in ieder geval voor de adviezen!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat aan diarree waarschijnlijk door Acana

Bericht door castratenkoor »

Je kunt Purizon of Granatapet proberen? Vooral de Granatapet wordt hier goed gegeten. En geen stinkende ontlasting of urine.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat aan diarree waarschijnlijk door Acana

Bericht door Anne »

Daansp36 schreef:
Zijn er nog andere graanvrije voeders waarbij de urine niet zo erg naar ammoniak stinken? (lijkt nu wel afgenomen te zijn, maar vergeleken met RC...)
Dat de urine naar ammoniak stinkt duidt erop dat ze bij jou niet genoeg vocht naar binnen krijgen, je krijgt dan erg geconcentreerde urine.
Als natvoer echt geen optie voor je is zou je aanschaf van een waterfontein kunnen overwegen, mits je deze nog niet hebt
Hier goede ervaringen met waterfontein, het stromend water (beweging) zet veel katten aan tot het extra drinken van water

Super dat ze van de diarree af is!! :eboohoo:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Daansp36
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 okt 2015 08:23

Re: Kat aan diarree waarschijnlijk door Acana

Bericht door Daansp36 »

Hello,

Sorry voor de late reactie...

Ja, ik heb al sinds dat ik ze heb een fontijn staan. Eerst zo'n catmate, nu een drinkwell 5liter. Sinds dat we (dit jaar) in het nieuwe huis wonen, komt Liam speciaal binnen om te drinken...


Ik denk dat het (die lucht) ook lag aan het overgaan naar het nieuwe voer (acana) omdat ik het nu niet echt meer merk.. en met de RC voer had ik het helemaal niet.

Helaas ben ik vorige week begonnen met cosma gedroogde kip snoepjes (1 per dag, 2 / 3 dagen lang) te geven en ja hoor... Liam is weer aan de slappe...pfff.
Heb net 2 nieuwe zakken Acana staan... nog niet open, maar zit er wel serieus weer te overwegen of het niet handiger is om over te stappen..

Nu maar weer gestopt met de snoepjes, kijken of het ook de cosma dingen zijn..
Plaats reactie