ander voer voor zojuist in huis gekomen kater

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Carrie

ander voer voor zojuist in huis gekomen kater

Bericht door Carrie »

Hallo, sinds vandaag heb ik een lieve kater van 2 jaar :grin: die tot nog toe Felix Meaty Sensations gewend is te eten.
Zelf zou ik liever een echt goed merk voer geven, ik heb het idee dat dit niet echt het beste is dat er te krijgen is.
Kan iemand me raad geven over hoelang ik moet wachten met overschakelen naar een ander merk omdat hij natuurlijk nog moet wennen en dan meteen andere voeding lijkt me geen goed idee, of vergis ik me nu?
Ik was van plan om als het kan de brokjes te mengen, steeds wat meer van de nieuwe voeding om problemen te voorkomen maar wanneer...?
Ik ben bang dat teveel veranderingen niet goed voor hem zijn maar wil wel dat hij z.s.m het beste krijgt om gezondheidsproblemen in de toekomst te voorkomen!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: ander voer voor zojuist in huis gekomen kater

Bericht door castratenkoor »

Het is inderdaad een goed idee beter voer te geven en ook wat je voorstelt met mengen is een goed plan. Welk voer is moeilijk een advies in te geven, er is heel veel voer te krijgen. En wat voor de ene kat goed is is voor een andere kat minder. Je zou een op Zooplus kunnen kijken en dan een goed A-merk.

Voor 1 kat zou ik niet te grote zakken kopen, hoe langer de zak open is hoe meer de kwaliteit achteruit gaat.
Persoonlijk zou ik kiezen voor een graanvrije soort brokken.
En niet voor een light - versie. Daar zitten meestal toevoegingen in die risico geven op blaasgruis.
Waar je op kunt letten als je wat nieuws probeert is in eerst instantie of hij het lust natuurlijk, verder belangrijk te kijken wat hij op de kattenbak prodiceert. mooie sigaren en goede plas, waar hij niet te lang voor hoeft te persen. Goede gewoonte (klinkt misschien raar) is altijd in de gaten te houden hoe en hoelang hij op de bak zit.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Carrie

Re: ander voer voor zojuist in huis gekomen kater

Bericht door Carrie »

Dankjewel, ik ben ook van mening dat een carnivoor geen boterhammetje met kaas moet eten ;-).
Blij te lezen dat je ook niet van het light-voer bent; ik hou van zo natuurlijk mogelijk en liever wat meer beweging of iets minder voer mocht Sylvester te dik worden.
Ik ga na het weekend Hills proberen, daar deed mijn vorige kater het uitstekend op en als Sylvester het net zo lekker vindt hou ik het daarbij.
Experimenten met vers voer laat ik nog even achterwege tot hij echt helemaal zijn draai heeft gevonden bij mij. Mocht hij het echt niet lekker vinden of laten staan probeer ik uiteraard iets anders.
Goede tip om kleine verpakkingen te kopen, dat zal ik zeker doen! Ik heb nogal de neiging om groot in te slaan omdat ik vroeger altijd veel dieren had.. :smile:

Groetjes, Carrie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: ander voer voor zojuist in huis gekomen kater

Bericht door Dinky »

Ik heb hier 1 poes en voor mij zijn 3 kg verpakkingen echt de absolute max qua formaat. Daar doet ze namelijk zo'n 3 maanden mee. Toen ik 3kg zakken had kon ik merken dat het laatste minder goed werd gegeten en dus minder lekker was. Nu heb ik zakken van 2 kg waar ik dus zo'n 2 maanden mee doe en dat bevalt mij en Dinky beter ;) Maar het verschilt nogal eens per merk wat voor verpakkingsformaten ze hebben.
Op die manier heb je een beetje een richtlijn ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Carrie

Re: ander voer voor zojuist in huis gekomen kater

Bericht door Carrie »

Dan koop ik gewoon de kleinste verpakking die er is, in het begin sowieso want als het niet bevalt of hij het gewoon niet wil eten is het wel zonde om het weg te moeten gooien.
Bedankt voor de tip, ik bewaar brokjes wel altijd in een luchtdichte bus maar inderdaad, de 'lekkere' geur wordt minder als het bijna op is weet ik nog.
Puur voor de smaak kan ik altijd nog een proefzakje vragen bij de dierenwinkel; haalt hij meteen zijn neus op voor b.v. Hills wat ik wil gaan geven kan ik die alvast afstrepen ;).
Om te kijken of hij het er goed op doet moet je toch een paar weken hetzelfde geven om te zien hoe het bevalt, steeds iets nieuws proberen zou ik niet doen; als het goed valt waarom wat anders proberen?
De prijs vind ik geen reden om te veranderen, als ik denk aan wat ik vroeger kwijt was als de vracht voor alle dieren bezorgd werdt is een zak A-merk kattenvoer voor 1 gecastreerde binnenkater een lachertje!! :)
Plaats reactie