Kitten wil geen droge brokjes eten!

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Isia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2011 20:08

Kitten wil geen droge brokjes eten!

Bericht door Isia »

Kort geleden kwam Kanada bij ons wonen. Kanada is een siberische boskat uit hetzelfde catery als Kalifornia. Wat mij thuis direct opviel was: ze at geen brokjes!
Eerste dagen dacht ik dat dit door de lange reis kwam en andere omgeving (wij hebben haar helemaal uit Polen gehaald). Nu, twee weken verder eet ze RC kitten brokjes ALLEEN als ik ze een tijd in de water heb geweekt en dan alsnog met "lange tanden". Daarnaast krijgt ze RC kitten Instincitieve natvoer. Deze vindt ze erg lekker. Toevallig raakte de natvoer vandaag op en het is bijna een drama in huis. Ze "zoekt" naar die voer en "huilt" om!
Ik ben naar de dierenspeciaalzaak in de buurt gegaan om nieuwe voorraad te kopen maar de voorraad was daar op. Het was te laat om nog ergens anders te gaan shoppen. Ik heb dit opgelost met een blikje Animonda Vom Feinsten rund die ze met plezier heeft opgegeten.
De echte vraag is: Hoe krijg ik haar aan de droogvoer??? :-P :edoh:
Groetjes van Isia en pootje van Kalifornia.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Kitten wil geen droge brokjes eten!

Bericht door kansarmedieren »

Waarom wil je haar brokjes laten eten natvoer is veel beter en gezonder voor de kat. Ze weet dus wel wat goed voor haar is.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kitten wil geen droge brokjes eten!

Bericht door Ms Maaike »

Het gebit laten checken kan ook geen kwaad. Misschien is ze aan het wisselen of heeft ze last van haar tandvlees.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Kitten wil geen droge brokjes eten!

Bericht door Mickey_Mouse »

hoe oud is kitten?
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kitten wil geen droge brokjes eten!

Bericht door Sifra »

Was ze misschien bij de fokker niet gewend aan brokjes eten? Jij spreekt toch zelf ook Pools, kun je niet vragen wat voor voer ze daar kreeg? Misschien vindt ze RC kitten gewoon niet lekker. Net als jij zou ik ook een combinatie van brokjes en natvoer geven.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Isia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2011 20:08

Re: Kitten wil geen droge brokjes eten!

Bericht door Isia »

Bedankt voor Jullie reacties. Kanada weet zeker dat natvoer "beter" is. Ik denk dat ze in de catery steeds op natvoer altijd heeft gewacht en de brokjes liet ze mooi aan de kant liggen. Toen ik haar kreeg was ze 18 weken en woog net iets meer dan 1350 gram. Op haar leeftijd was Kalifornia (ook geen grote kitten geweest) circa 1600 gram. Naar mijn mening is Kanada te licht voor haar leeftijd.
De catery hanteert verschillende brokjes en natvoer dus het is bijna onmogelijk om de juiste brokjes uit te pikken. Als meenemen pakket kreeg ik RC kitten en RC Baby brokjes + natvoer RC kitten mee. Om heel eerlijk te zijn denk ik niet dat ze aan dit voer gewend was. Als ik zie hoe de eerste weken bij me thuis heeft gegeten de RC voer en daarna verteert, heb ik een sterk gevoel dat deze kitten dit voer nooit of bijna nooit heeft gehad.
Een week na de thuiskomt ben ik met Kanada naar de dierenarts voor de check geweest. Met de tandjes was toen alles in orde. Het wisselen van de tandjes kan inderdaad invloed hebben op haar eten gedraag. Vandaag hoorde ik een vreemd, knagend geluid aan de rechte kant van haar bekje toen ze de natvoer at. Ik ben benieuwd of dit morgen zich gaat herhalen. Ik controleer morgen haar tandjes (als dat lukt :wink: )
Groetjes van Isia en pootje van Kalifornia.
Gebruikersavatar
Isia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2011 20:08

Re: Kitten wil geen droge brokjes eten!

Bericht door Isia »

Groetjes van Isia en pootje van Kalifornia.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten wil geen droge brokjes eten!

Bericht door Dinky »

Wat een dotje inderdaad :-)
En dat is zeker laag gewicht voor haar leeftijd...
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kitten wil geen droge brokjes eten!

Bericht door mittenslief »

dat knagende geluid kan van wisselende tandjes zijn...ik hoor het hier wel vaker...dat is zeker een laag gewicht...kan je misschien carnibest proberen? daar groeien ze hier altijd super van
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Isia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2011 20:08

Re: Kitten wil geen droge brokjes eten!

Bericht door Isia »

Dat kan inderdaad wel: wisselen van de tandjes. Ik heb even gekeken naar de leveranciers van carnibest in mijn directe buurt. Het wordt erg lastig. Bovendien wil ik graag Kanada op een "juiste" brok + natvoer hebben. Ik ben weleens weg op reis dus het voeren van mijn beestjes moet niet al te ingewikkeld.
Vandaag kwam een pakketje met nog twee andere soorten brokken (Hill's en ProPlan kitten). Voorlopig ook geen succes. Kanada ruikte even aan en liep verder. Ik ga door met weken van de brokjes en/of doe ik wat zachte brokjes door de natvoer. Even kijken of dat wat uitmaakt, want zo langzamerhand wordt dit erg duur om alleen RC natvoer te voeren. Zo 120 euro per maand alleen voor Kanada natvoer is mij echt te duur.
Groetjes van Isia en pootje van Kalifornia.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kitten wil geen droge brokjes eten!

Bericht door mittenslief »

hier eten ze allemaal wel de RC Exigent..misschien daar eens een proefzakje van proberen?
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Cerna

Re: Kitten wil geen droge brokjes eten!

Bericht door Cerna »

Ik heb ook een kat die als kitten geen brokjes wilde dus zij kreeg gewoon wat vaker natvoer. Geen probleem.
Toen een dierenarts dacht dat één van mijn katers blaasgruis had (wat niet het geval was), kreeg ik Hills-CD en die ging mevrouw dus wel eten. Nu eet ze alleen nog Hills-KD voor nierpatiënten terwijl ze geen nierpatiënt is. Mevrouw heeft dus zo haar voorkeuren. :smile:

Ik denk dat je gewoon moet accepteren dat Kanada geen brokjes wil. Ik heb ook een kat die absoluut geen natvoer wil. Je kunt wel vanalles proberen, op je kop gaan staan, maar de kat zal het toch winnen. Dus lekker natvoer geven (Porta 21 of Almo mousse is hier een groot succes) en wie weet gaat ze uiteindelijk toch brokjes eten.
Wel opletten dat het volledig voer is.
Gebruikersavatar
Isia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2011 20:08

Re: Kitten wil geen droge brokjes eten!

Bericht door Isia »

@Mittenslief: Bedankt voor je suggestie. Misschien probeer ik RC Exigent wel een keertje, maar voor nu wil ik graag toch bij kitten voeding uitproberen.

@ Cerna: Dat is inderdaad bijzonder dat je kat alleen een alleen speciale voer wil eten. Is dat niet gevaarlijk?
Trouwens vandaag heb ik brokjes die al gewekt in water waren met de natvoer gemend. Dat ging wel naar binnen :grin:
Groetjes van Isia en pootje van Kalifornia.
Cerna

Re: Kitten wil geen droge brokjes eten!

Bericht door Cerna »

Cerna: Dat is inderdaad bijzonder dat je kat alleen een alleen speciale voer wil eten. Is dat niet gevaarlijk?
Trouwens vandaag heb ik brokjes die al gewekt in water waren met de natvoer gemend. Dat ging wel naar binnen :grin:
Ze zeggen inderdaad dat het gevaarlijk is, maar Cerná is inmiddels 15,5 en op een te snelle schildklier na, volledig gezond en ook mijn dierenarts zegt dat je volwassen katten rustig dieetvoer kunt geven omdat het volledig voer is.

Een kitten hoeft ook geen speciaal kittenvoer. Ik kreeg ook altijd zo'n zakje mee van de fokker en thuisgekomen ging het kitten dan Fit, Exigent of Sensible eten, terwijl de volwassen katten de kittenbrokjes opaten.
Toen ik vorig jaar twee kittens erbij kocht, heb ik ze gelijk op volwassen voer gezet en ze zijn niets tekort gekomen hoor :-P
Afbeelding
Plaats reactie