Droogvoer en natvoer

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Alexander
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mar 2014 21:22

Droogvoer en natvoer

Bericht door Alexander »

Hallo kattenliefhebbers, zoals jullie wellicht al weten heb ik een Blue Point kitten (Brits Korthaar). Het is mijn eerste katje die ik heb. Nu is mijn vraag wat dat jullie, jullie katten te eten geven. Ik geef haar dus elke 's ochtends en 's avonds 50 gram natvoer van het merk Animonda Carny dus in het totaal 100 gram. De brokken staan er onbeperkt, dus ze kan er altijd aan. Die zijn Royal Canin (kitten). Nu is mijn natvoer bijna en ook de brokken zijn bijna op. Daarom wil ik weten wat dat jullie de katten te eten geven zodat ik voor haar wat kan variëren. Ze krijgt ook dagelijks wat gebakken vlees, garnalen, vis enzovoort. Ze krijgt in ieder geval altijd iets om mee te proeven.

Mvg
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Droogvoer en natvoer

Bericht door Dinky »

Ik ben er zelf geen voorstander om gebakken vlees/vis te geven.
Qua natvoer vind ik schesir er erg goed uitzien en heb hier op het forum begrepen dat almo vergelijkbaar is.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Droogvoer en natvoer

Bericht door Adriana »

rood vlees en dan ook nog gebakken lijkt me niet geschikt. te veel natrium, fosfor in dit geval is niet zo ernstig want is nog in de groei.. rood vlees is wel zwaar verteerbaar en vlees moet je zeker niet samen met droge brokken laten eten..
als je vlees wilt geven, dan gevogelte zoals kip of kalkoen. rauw of even in kokend water ondergedompeld.
weet niet wat ik me bij garnalen moet voorstellen.. en wat voor vis en hoe geef je dat .. captain Iglo?
waarom niet gewoon bij RC brokken blijven? kitten of een andere voor jonkies.
kun je combineren met een ander kwalitatief goed brokken voer en bij voorkeur niet mengen maar apart opdienen.
houd de ontlasting in de gaten en het energie-niveau..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Alexander
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mar 2014 21:22

Re: Droogvoer en natvoer

Bericht door Alexander »

@ Tiger: Mag het niet, om vlees te bakken en te geven? Zoals ik al zei, het is mijn eerste katje :s
Kip geef ik ook gebakken, met garnalen bedoel ik gewoon diepvriesgarnalen wat in de pan en geven. Als ik haar vis geef is het altijd verse file dat dan ook nog is gebakken is. Mag dat dn niet?

Mvg
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Droogvoer en natvoer

Bericht door Adriana »

maar waarom gebakken? neem aan dat je het zout en dat ze met je mee-eet...
waar bak je in? je loopt het risico dat ze allerlei vreemde stofjes binnenkrijgt..

en ;-) het is op het forum niet een kwestie van 'niet mogen', maar van 'kan het beter en is het verstandig'..
vis in filet-vorm en heel even de kook erover is prima (niet te vaak en niet te veel), afwisselen met wat licht gekookte of rauwe kip/kalkoen, ook prima.
en wij heten gewoon Adriana hoor....

eigenlijk bedoel ik: jonkies zijn kwetsbaar en snel aan de diarree of ander stofwisselings-ellende. en daarom denk ik dat je bij zo naturel mogelijk moet proberen te blijven..
dus geen extra toegevoegd zout, of vet of croma of iets dergelijks. en desnoods gewoon even apart in beetje kokend water, ook die garnaal...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Alexander
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mar 2014 21:22

Re: Droogvoer en natvoer

Bericht door Alexander »

Ah oke! Dat wist ik helemaal niet maar zal er zeker op letten. Wil niet dat ze diarree of andere krijgt :)
Ik wou eens vragen weten jullie misschien hoeveel een Britse poes moet wegen voor een leeftij van 5 maanden?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Droogvoer en natvoer

Bericht door Dinky »

Niet mogen is een groot woord ;-)
Maar wat Adriana ook al zegt wordt het al snel zouter wanneer je het bakt. Stukjes rauwe kip (of licht gekookt ipv gebakken) zijn zeker niet verboden. Zou alleen geen rauw varkensvlees geven ivm risico op ziekte van aujeski.
Bij vis zou je rekening kunnen houden met thiamase omdat dat weer bepaalde stoffen afbreekt (zit weer niet in alle vis) en de hoeveelheid kwik (geloof dat dat weer meer zit in roofvissen).

Kortom als je vlees/vis wilt garen voor de kat dan zou ik het koken in puur water ipv bakken ;-) Maar garen is niet per definitie noodzakelijk.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Alexander
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mar 2014 21:22

Re: Droogvoer en natvoer

Bericht door Alexander »

Oke bedant voor de goede raad!
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Droogvoer en natvoer

Bericht door Nikki2309 »

Mijn brits korthaar poesje woog met 5 maanden 2,4 kilo. Maak je je zorgen om het gewicht?
Using Tapatalk
Alexander
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mar 2014 21:22

Re: Droogvoer en natvoer

Bericht door Alexander »

Ja ik maak me eigenlijk wel zorgen. Ze word op 16 mei 6 maanden oud. Dus binnen 2 weken en nu weegt ze 2.100 kg. Ze heeft een hangbuik tussen haar beentjes vanachter dat wanneer je het buikje aanraakt vol vocht zit. Ik weet niet juist wat het is?
Cerna

Re: Droogvoer en natvoer

Bericht door Cerna »

Wanneer je wilt afwisselen, zou je Porta 21 of Applaws kunnen geven (http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... k/porta_21) (http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... kattenvoer).
Mijn katten vinden dit erg lekker en voldoende vissmaakjes (ook met garnalen).

2,1 kg voor een Brit van bijna 6 maanden is erg weinig. Mijn jongste Britjes wogen met 13 weken al bijna 2 kilo. Ze eet echter wel voldoende wanneer ze tenminste die 100 gram opeet plus de brokjes. Vocht in de buik vind ik ook vreemd. Ik zou eens met de dierenarts overleggen.
Is ze verder wel actief?
Heb je ook nog aan een speelmaatje gedacht?
Plaats reactie