mijn kat kieskeurig vanwege verdwijnen smaak Gourmet

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Loesloes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 mar 2014 06:20

mijn kat kieskeurig vanwege verdwijnen smaak Gourmet

Bericht door Loesloes »

Beste kattenvrienden,

Mijn 13 jaar oude Kat maakt mij erg onzeker over zijn eetgedrag. Zijn hele leven eet hij bepaalde smaken van natvoet van Gourmet.

Al 13 jaar eet hij smorgens en smiddags blikje gourmet met daarbij altijd brokken van royal canin waar hij altijd bij kan.

Nu heeft gourmet sinds paar maanden een vernieuwde ingredienten toegevoegd in de smaken kalkoen en rund. Het ziet er hetzelfde uit maar toch eet mijn Kat het niet of bijna niet meer. Een groot drama, ik heb verschillende andere merken en smaken gekocht en af en toe eet hij die opeens op en dan weer niet. Elke dag is het afwachten of hij zijn bakje leeg eet.

Soms zelfs weer een ochtend eet hij de gourmet en dan haal ik opgelucht adem maar andere ochtend weer niet. Hij eet wel zijn brokken van royal canin die hij altijd heeft en de hele dag bij kan.

Smiddags krijgt hij ook altijd een blikje van gourmet dat hij wel aardig eet, soms kook ik af en toe kip, dat vind hij lekker maar over algemeen eet hij smorgens niet meer zijn bakje leeg. Misschien is het ook wel een combinatie van ander ingredient en dat hij ouder word. Maar
Ik word er onzeker van. Ik denk als hij honger heeft komt hij wel maar dan nog zit het mjj niet lekker. Hij is verder gezond, speelt, is ontdeugend en merk niets aan zijn gedrag.
Ik heb hem al wat jaren niet gewogen maar merkte dat hij wat lichter aanvoelt. Twee jaar geleden was hij om en nabij 6 kilo. Nu is hij 5.1 kg. Ik denk dat afvallen wel wat te maken heeft met zijn koppigheid om nieuwe gourmet smorgens niet altijd meer te eten.

Het maakt mij onzeker. Hij is mijn grootste vriend, ik ga wel door met van alle merken iets thuis te Halen wat hij wel soms dan eet maar het blijft een gedoe. Ik kan toch niet drie bakjes neerzetten met verschillende smaken. Als het aan hem lag doe ik dat wel. ;)

Alle oude blikjes met de oude labels heb ik al uit alle dierenwinkels in omgeving geplunderd. Maar ben et nu door.

Wie heeft ervaring met een zeer verwend eetgedrag van zijn kat en wat kan ik nog doen.
Ik heb wel eens gehoord dat katten ook rauwe kip morgen eten, is dat zo?

Dan nog een vraag tav zijn gewicht. Bij mensen op leeftijd is het zo dat zij over algemeen ook afvallen, geldt dat ook voor katten als ze ouder worden?

Alvast bedankt voor lezen en ik hoop dat mensen willen reageren.

Groetjes Loes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: mijn kat kieskeurig vanwege verdwijnen smaak Gourmet

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
smaakverschillen komen bij alle merken en soorten voor.
gelukkig eet hij nog wel brokjes.
en ja, ook bij katzles zie je dat ze naar mate ze ouder worden, wat vermageren en verschralen.

k zou hem voor alle zekerheid langs de dierenarts halen voor een senioren apk, gebitscheck en bloedonderzoek. want hij moet missch toch ook wel wat dieetvoer (nieren..?) op zijn leeftijd.
als hij meer droge brokjes eet dan zal hij ook meer drinken, plast hij minstens twee/drie keer per dag?
en wat krijgt hij precies te eten?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Loesloes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 mar 2014 06:20

Re: mijn kat kieskeurig vanwege verdwijnen smaak Gourmet

Bericht door Loesloes »

Hoi Adrianne,

Bedankt voor de reactie.

Hij is altijd een kieskeurige eter geweest. Dus dat herken ik wel en misschien is het ook zo dat hij door leeftijd wat minder eet, dat zou kunnen maar ik word er wat onzeker van.

Het valt mij het meest smorgens op dat hij niet dat eet wat hij altijd deed.
Hij krijgt smorgens een blikje gourmet en dan probeer ik te varieren met smaken. Dan smiddag, of weer een blikje of verse kip en af en toe vis. Daar doet hij dan de hele middag over. Heeft hij altijd gedaan. Hij heeft nooit in een keer zijn bakje leeggegeten. Daar doet hij Lang over. Wandelt dan weg en komt na tijdje weet om de rest op te eten.
Dan verder kan hij altijd bij zijn brokken. Die zijn van royal canin en heb ik al tijdje veranderd naar de 7+.
Klopt het dat je ook soms rauwe kip mag geven? Dat wil hij wel maar ik dacht dat het niet kon vanwege salmonella.

Hij drinkt goed. Gaat twee tot drie keer overdag op zijn bak en plast en poept dan goed.

Verder is hij niet anders dan anders. Is ondanks zijn 13 jaar nog altijd speels, allert op alles en heeft een prachtig vachtje. Het is een tijgerkat. Gestreept dus.

Misschien let ik er teveel op hoor, dat kan ook maar omdat hij dus laatste twee jaar iets is afgevallen combineer ik dat aan zijn niet altijd opeten van zijn voer terwijl het misschien wel gewoon zijn leeftijd is.
Misschien moet ik mij er minder op fixeren. Maar je wilt gewoon het beste voor je vriendje. Hij betekend voor mij alles. Ik lig hele middagen op bed en ben dus veel thuis en dan word zo een beestje echt je vriend. Lekker hele middag bij vrouwtje liggen. Wat is er dam nog mooier. :)

Maar goed, misschien maak ik mij te druk. Ik hoor hem nu weer beneden komen en wat eten. Wie weet is hij gewoon verzadigd door in de nacht ook brokken te eten.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: mijn kat kieskeurig vanwege verdwijnen smaak Gourmet

Bericht door Adriana »

het is heel verstandig dat hij kleine hoeveelheden eet, dat verteert veel makkelijker en beter.
er mag denk ik wel wat af van zijn gewicht, dus zo erg is het verminderen van eetlust niet.

hij mag rauwe kip, die eerst even onderdompelen in kokend water voordat je eventueel in kleine blokjes snijdt, dan ben je van de eventuele bacteriën af.

je reageert niet op mijn suggestie op gebitscheck en algemeen bloedonderzoek en dat zou ik zeker een keertje laten doen. stel dat hij matige nierwaardes heeft, dan kun je als je er vroeg bij bent nog heel veel rekken met wat medicatie en dieetvoer. dus lager leven met betere kwaliteit, dan wachten op echte ziekteverschijnselen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Loesloes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 mar 2014 06:20

Re: mijn kat kieskeurig vanwege verdwijnen smaak Gourmet

Bericht door Loesloes »

Daar heb je helemaal gelijk in hoor. Ik ga deze week bellen voor een afspraak. Vind het vreselijk om hem in zijn transportbench te doen maar dan maar even stress bij hem en mij. Hij is altijd gezond dat ik eigenlijk nooit naar de DA ben geweest na zijn tweede levensjaar. Toen had hij niesziekte ondanks inentingw maar dat is over gegaan met een kuur.

Dus APK afspreken is wel eens goed.

Adrienne bedankt voor je reactie.
Ongeruste dierenliefhebbers zullen er wel meer zijn als de katjes eigenwijs zijn om te eten als het ander voer is dan ze altijd gehad hebben. Soms afwisselen met ander merk en smaak van natvoer is ook beter denk ik. Helaas nooit gedaan. Zijn brokken verander ik nu niet want die zijn goed en ook met minder zout, ben blij dat hij die wel eet.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: mijn kat kieskeurig vanwege verdwijnen smaak Gourmet

Bericht door Adriana »

nee, dat hoeft ook niet. RC is compleetvoer, dus krijgt hij alles binnen.
aangevuld met wat natvoer, goed drinken en regelmatig iets rauw en missch wat kattengras want ik vermoed dat het een binnenkater is, moet het lukken.

en fijn van die APK. tuurlijk kost het geld maar het geeft je ook de zekerheid bij een senior dat alles in orde is of dat je beetje bij moet sturen en eventueel hoe eerder hoe beter.

en als hij in absoluut blakende gezondheid verkeert met pietseltje afvallen, dan des te beter!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Loesloes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 mar 2014 06:20

Re: mijn kat kieskeurig vanwege verdwijnen smaak Gourmet

Bericht door Loesloes »

Hij is inderdaad een binnenkat. Hij krijgt elke avond als 'we' naar bed gaan stuk of 10 wiskass anti hear snoepjes en die eet hij altijd op. Haarbal spuugt hij ongeveer twee keer per maand uit. Ik probeer dat te onderdrukken door borstelen maar dan spuugt hij nog wel, zeker dan in voorjaar zoals nu, dan verliesd hij meer haar. Ook maar goed dan want anders zou hij er last van krijgen.
Hij is dol op alles wat maar sprieten heeft in de bloemen dus die heb ik dan ook niet. Soms haal ik gras bij intratuin maar ik vind het zo smerig, hij kotst dan hele huis vol met slijm en grassprietjes. Maar dat neem ik af en toe dan maar voor lief.
Soms pak ik zelfs wel eens wat gras hier in weiland, dan is hij helemaal door dolle heen.
Cerna

Re: mijn kat kieskeurig vanwege verdwijnen smaak Gourmet

Bericht door Cerna »

Ik neem aan dat je Gourmet-mousse geeft? Ik geef dat ook en heb aan het eetgedrag van mijn katten niet gemerkt dat de smaak veranderd is. Hoe weet je dat zo zeker?
Wat ik wel merk is dat ze het ene smaakje de ene keer vlot opeten en de volgende keer geen blik waardig gunnen. Of dat aan de kat ligt of aan Gourmet, weet ik niet.
Je kunt proberen om het wat dunner te maken (sausdikte). Vooral oudere katten vinden het lekker om te slobberen en dan het liefst van een schoteltje. Extra water (warm) is nooit verkeerd.

Een oudere kat beweegt minder en verbrandt dus ook minder en ik vind 2 blikjes Gourmet op een dag behoorlijk veel (geef hier zelf 1 blikje aan drie katten!). Verder heeft Gourmet ook de soort Diamant en Perle, misschien dat je dat eens kunt proberen; dat vinden ze hier erg lekker.
En Porta 21 (Zooplus, zie banner bovenaan de pagina) heeft ook hele lekkere smaakjes voor kieskeurige katten.
Loesloes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 mar 2014 06:20

Re: mijn kat kieskeurig vanwege verdwijnen smaak Gourmet

Bericht door Loesloes »

Nee ik bedoel de diamand kalkoen filet en rund. Omdat ik eerder nog paar oudere blikjes had heb ik getest. Oude in bakje en nieuwe, met nieuwe label in bakje en meneer laat nieuwe staan. Heb ook leverancier gebeld en het klopt dat er wat substanties anders zijn. En daar reageert mijn kat dus op door zijn kattenneusje op te halen. Daarom weet ik zeker dat het aan die bewuste smaak ligt.

Maar zoals jij zegt dat ze soms opeens even voor het voer dat ze altijd krijgen weglopen klopt wel. Het zijn vreemde beestjes soms. :-)

Maar goed, vooralsnog hij over de hele dag gezien wel wat binnenkrijgt is het goed. Twee keer een blikje is inderdaad wel veel maar dat at hij altijd wel op. Hij word wat ouder en wij hebben dan ook minder nodig. Zal ook wel bij dieren zo werken. Hij weegt dan nu 5.1, op zich zal een DA zeggen dat het een goed gewicht is.
Moet mij maar niet zo een zorgen maken.
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: mijn kat kieskeurig vanwege verdwijnen smaak Gourmet

Bericht door Nikki2309 »

Je geeft aan dat het je vooral s morgens merkt. Heb je eens geprobeerd om de ochtend protie s avonds te geven? Misschien doet een ander tijdstip wonderen.
Using Tapatalk
Plaats reactie