Brokjes en natvoer?

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Alexander
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mar 2014 21:22

Brokjes en natvoer?

Bericht door Alexander »

Hallo ik wou eens wat meer info over de voeding (natvoer en brokken) die jullie geven aan jullie kittens van 4 maanden. Ik geef haar momenteel Royal Canin kittenbrokken (onbeperkt) en momenteel nog geen natvoer. Ik ben van plan om voor haar Animonda Carny natvoer voor kittens aan te kopen en dan Royal Canin afwisselen met Purina ONE Junior zodat ze verschillende smaken binnenkrijgt en Whiskas melk. Nu vraag ik mij af of het een goede combinatie is. En wat jullie geven aan jullie kittens.
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Brokjes en natvoer?

Bericht door Ikey »

Onze katten kregen als kitten Hill's kitten brokjes en ook hier natvoer van. Maar er zijn hier al veel topics over. Even rechtsboven zoeken via de zoekfunctie.

Ben je al met je kitten bij de DA geweest? Dat lijkt me nu belangrijker dan welk voer ze eet.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Shimbalaya

Re: Brokjes en natvoer?

Bericht door Shimbalaya »

De Royal Canin kittenbrokjes zijn prima, ik heb er alleen maar goede ervaringen mee.Purina One is een merk wat ik persoonlijk niet zou geven aan mijn katten/kittens.
Het is wel belangrijk om al met natvoer te beginnen, kittens moeten voldoende vocht binnenkrijgen.
De Animonda Carny is granenvrij en ziet er qua samenstelling goed uit.
De Whiskas melk kun je beter achterwege laten, katten en kittens hebben eigenlijk geen melk nodig, water is ruim voldoende.
En met voldoende natvoer krijgen ze ook extra vocht binnen.
Alexander
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mar 2014 21:22

Re: Brokjes en natvoer?

Bericht door Alexander »

@ Ikey: ik heb gereageerd op mijn topic in verband met mijn kitten. En oke zal is zoeken via de zoekfunctie.
Alexander
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mar 2014 21:22

Re: Brokjes en natvoer?

Bericht door Alexander »

@ Shimbalaya: Ja ik weet niet ik wil graag wat variatie voor mijn kitten ik heb het opgezocht over Purina ONE en niet veel slechts te horen. Bij aankoop zal ik is goed kijken naar de ingrediënten of er wel geen graan inzit etc. Ik heb de Animonda Carny besteld en zal het de komende dagen ontvangen. Nu geef ik haar wat tonijn (blik) zodat ze wat nat binnenkrijgt.
Shimbalaya

Re: Brokjes en natvoer?

Bericht door Shimbalaya »

Die tonijn uit blik is toch hopelijk wel kattenvoer en geen gewone tonijn voor mensen? ;-)
Ik vraag het maar effe voor alle zekerheid, omdat gewone tonijn teveel zout bevat.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Brokjes en natvoer?

Bericht door Brittenbolletje »

tonijn voor mensen uit blik kan, maar mag alleen op water basis zijn die andere is echt slecht voor katten.
Shimbalaya

Re: Brokjes en natvoer?

Bericht door Shimbalaya »

Mirjam, en het zoutgehalte dan? Ik heb altijd geleerd dat tonijn uit blik, op water-en oliebasis, beide teveel zout bevat voor katten.
Is dat dan niet het geval?
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Brokjes en natvoer?

Bericht door Brittenbolletje »

Als je goed leest schreef ik ook het vis op basis van water niet op zout :). Je hebt namelijk 2 versies in blik. Op waterbasis dus zonder zout kan geen kwaad :)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Brokjes en natvoer?

Bericht door castratenkoor »

Maar tonijn voor mensen is geen compleet uitgebalanceerd voer voor katten. Dan kun je het alleen heel af en toe als snack geven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Brokjes en natvoer?

Bericht door Dinky »

Ik meende dat er voor de smaak altijd wel zout toegevoegd is aan menseneten en dus ook aan de tonijn op waterbasis? Maar op waterbasis lijkt mij wel de minst slechte ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Brokjes en natvoer?

Bericht door Brittenbolletje »

Ja dat klopt, maar als iemand uit nood toch iets zou gaan geven is dat het meest veilige.

Ik geef ook wel eens geregeld enkelvoudig voer aan katten. de AH heeft eigen merk blikjes kattenvoer wat puur kip of vis is, maar dat is niet uitgebalanceert en niet kompleet. Ik geef dat ook gewoon.
Cerna

Re: Brokjes en natvoer?

Bericht door Cerna »

Ik geef mijn kittens naast verschillende RC-brokjes als natvoer Tinlo KVV(Kant en Klaar Versvoer), Porta 21, Applaws, Gourmet diamant, zo nu en dan runderhart of rauwe kipfilet (wel eerst invriezen).
Ik ben begonnen met 5x per dag een kleine portie natvoer, zit nu op 3x daags en ga uiteindelijk naar 2x daags (wel kleine porties; uit een blikje van 85 gram eten drie katten).
Shimbalaya

Re: Brokjes en natvoer?

Bericht door Shimbalaya »

Nog effe over de tonijn uit blik:
Ik heb zelf blikjes tonijn in de kast staan( ook op waterbasis, die met olie lust ik niet) en heb effe gekeken op de ingredientenlijst.
Het betreft een blikje John West, tonijnstukken in water.
Dat bevat per 100 gram zo'n 0,4 gram natrium en dat is omgerekend 1 gram zout.
Nou zullen de meeste katten geen heel blikje ineens opeten, maar dan nog lijkt me het zoutgehalte aan de hoge kant.

Voor mensen wordt geadviseerd niet meer dan 6 gram per dag binnen te krijgen maar zelfs dat is veel te veel, zo'n 2 gram is meer dan voldoende voor mensen.
Dus voor een kat die gemiddeld misschien zo'n 5 kilo weegt ( uitzonderingen daargelaten ;-) )
is dat best veel zout in zo'n blikje tonijn.
Voor mij in ieder geval een reden om het niet te geven aan mijn poes, ook niet bij uitzondering.
Cerna

Re: Brokjes en natvoer?

Bericht door Cerna »

Ik heb Milka ook een tijdje John West gegeven. Milka eet eigenlijk alleen brokjes en toen Noa haar pillen niet wilde, adviseerde de dierenarts ze in tonijn te verstoppen vanwege de sterke geur (hielp niets). Milka dook ook op de tonijn (zonder pil!) en vanaf dat moment heeft ze het dagelijks gehad (wist toen nog niets over tonijn speciaal voor katten). Ik spoelde het wel af vantevoren want het is inderdaad behoorlijk zout. Ik was allang blij dat ze iets natvoer wilde eten.
Plaats reactie