gruis, onsteking en chronisch diaree... en nu?

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
apie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2014 19:26

gruis, onsteking en chronisch diaree... en nu?

Bericht door apie »

Hoi allemaal,

Ik loop vast met de voeding van onze katten. Onze Pers heeft al van kitten af aan chronisch diaree. Nu heeft hij daar heel lang speciaal medicinaal voor gehad. Maar met 3 katten is dat niet te betalen. Zeker niet omdat dat licht verteerbaar is en slecht voedt. Ze lopen alle drie buiten en verbruiken daardoor een hoop energie.

Ze krijgen sinds een jaar of twee Jarco! Daar doen ze het alle drie heel goed op. Licht verteerbaar en toch genoeg energie.

Maar onze pers heeft nu in anderhalf jaar tijd 3 keer blaasontsteking gehad. Kreeg hij daar weer speciaal voer voor, ook medicinaal, maar daarvan ging hij gelijk aan de race.

Ook de DA zei, dat dit een lastige combi was, want het werkt OF voor het een OF voor het ander.

Dus weer over op Jarco.

Bij toeval wilde ik eens kijken of dit merk ook op zooplus te bestellen was (kan het gelijk mee met de hondenbrokken), even googelen en kwam allerlei dingen tegen van Jarco en daarbij ook het gruis probleem.
Wil hier dus mee stoppen. Maar wat voor voer kan ik dan het beste gebruiken?

Iets wat zowel het darmprobleem als het gruis aanpakt, weet dat deze ideale combi niet bestaat, maar wat komt in de buurt?

Wie kan ons helpen.....
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: gruis, onsteking en chronisch diaree... en nu?

Bericht door Dinky »

Pfff lastig. Weet niet hoe ze te pillen is maar anders zou je kunnen kijken naar eurologist bij huisdierendokter.nl, dat lost gruis/blaasontsteking op en dan zou je voer tegen diarree kunnen aanhouden?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: gruis, onsteking en chronisch diaree... en nu?

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
we hebben een jarco topic (zoekfunctie rechtsboven) en het is geen wonder dat pers daar blaasgruis op ontwikkelt, 45% zetmeel/kh...! lijkt me prima hamstervoer..
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... co#p469889

nog eens even bij Jarco naar de samenstelling van het anti-struvietvoer gekeken en op de eerste plaatsen staan rijst, gerst, tarwe, dierlijk vet, maismeel, aardappelzetmeel, aardappeleiwit, mais eiwit, gevogeltemeel, visolie etc.
ze vermelden dan ook nog een pH van 6,2 maar dat bereik je zonder meer niet met deze samenstelling denk ik..
dus daar moet iets urineverzurends aan zijn toegevoegd als compensatie brrrr

het is vrij lastig om mee te denken want vrij weinig gegevens, noch info over gezondheidsklachten.
wat ik zou kunnen bedenken is de combi eurologist van huisdierendokter (even op site kijken en bij onze ervaringen) samen met een droogvoer van max 30% eiwit.

kijk eens bij Happy Cat, Almo holistic, Sanabelle (Urinary bijvoorbeeld?), missch kleine verpakking bestellen en heel voorzichtig laten overschakelen. en ik zou dat voor alle drie doen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
apie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2014 19:26

Re: gruis, onsteking en chronisch diaree... en nu?

Bericht door apie »

Bedank voor de eerste adviezen. Ik heb echt geen verstand van voeding en hoeveelheid zetmeel en eiwit wat wat veroorzaakt. Dus als een dierenarts of winkel mij advies geeft kunnen ze me alles wijs maken. Door het bovenstaande topic kwam ik er dus vanavond achter dat dit wel eens de oorzaak kan zijn van zijn problemen. Anders hadden ze dit voer nog jaren gehad. Want zijn ontlasting is wel goed met dit voer. Dacht dat het gewoon pech was en een gevoelige kat. Want dit komt vaker voor bij Perzen. Ik ga morgen eens verder Googelen en kijken wat er mogelijk is

Nogmaals bedank.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: gruis, onsteking en chronisch diaree... en nu?

Bericht door Adriana »

blaasgruis (struviet) is in de meeste gevallen verkeerd (en vaak goedkoop) voer, aanleg en te weinig drinken. vaak volgt daar een blaasontsteking achteraan.
verder dan blaasguisoplossend dieetvoer, pijnstiller, blaasontspanner komen veel da's niet en met dit voer kun je erop wachten.. ondanks de mooie reclametekst..
neem aan met dit voer dat het struvietgruis was en anders nog even aan je da vragen!

ik heb weinig ervaring met de voedselgevoeligheden van perzen, dus daar kan ik je niet raden.
je zou kunnen kijken naar een combinatie van twee soorten brokken, de urinary van Sanabelle en een premium brok, Trovet of Almo..
ben bang dat je je iets zult moeten verdiepen in voer want waar komt de diarree vandaan..?
te hoog eiwitaandeel? gluten?

k zou voor alle veiligheid gelijk eurologist bestellen en daarvan een kwart per etmaal geven voor alle veiligheid. het is plantaardig en een aantal forumleden heeft goeie ervaringen.
en lees de blaasgruis- en diarreetopics voor meer informatie en tips+trucs!

het is heel vaak zo dat wat je uitspaart aan goedkoper voer, je later dubbel en dwars kwijt bent aan dierenartsenkosten, naast natuurlijk al het ongemak voor je tijgers en gedoe.. en als het niet duidelijk is, gewoon hier vragen hoor!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: gruis, onsteking en chronisch diaree... en nu?

Bericht door margali »

Toen ik m'n lijst met dieetvoeders vorig jaar ging updaten ben ik deze voeding tegengekomen:
SANYPET:
•Forza10 Active Line Urinary - High Dissolution (struviet-oplossend)
•Forza10 Active Line Urinary (struviet - preventief)
NB: dit voer is hypoallergeen, zou gebruikt kunnen worden bij katten met voedingsintolerantie die blaasproblemen krijgen.
http://home.kpn.nl/~boe00645/flutd-13.html
Ik heb er geen ervaring mee.
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: gruis, onsteking en chronisch diaree... en nu?

Bericht door Ikey »

Het lijkt erop alsof Apie ergens allergisch voor is wat veel wordt gebruikt in brokken en toevallig niet in Jarco. Tarwe misschien?

Tegen de diarree kun je hem ook gekookte kip en rijst geven. En misschien helpt het ook wel om hem af en toe carnibest te geven. Zit ook weer extra vocht in, dat is nooit verkeerd bij een gruiskat.

Ik ben ook erg benieuwd hoe hij reageert op Almo, de kipvariant. Dat is licht verteerbaar. En heb je wel eens gruisvoorkomend geprobeerd? Bijvoorbeeld RC Urinary?
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: gruis, onsteking en chronisch diaree... en nu?

Bericht door castratenkoor »

Beter geen rijst geven, daar krijgen ze juist diarree van, beter alleen het kookvocht van rijst. Met gekookte kip en het soepjes daarvan.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
apie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2014 19:26

Re: gruis, onsteking en chronisch diaree... en nu?

Bericht door apie »

Bedankt allemaal voor alle tips. Blijft toch lastig. Heb gekeken voor Eurologist, maar overal wordt gewaarschuwd voor dieren met diaree.....
komen we toch weer in dat vervelende cirkeltje......

ik blijf toch even verder zoeken en verdiepen....
sawmill
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jul 2015 10:32

Re: gruis, onsteking en chronisch diaree... en nu?

Bericht door sawmill »

Mijn naam floppy en ik heb chronische diarree ,ik krijg elke dag een pilletje prednisolone 5mg.
Ik heb de indruk dat het niet veel helpt.
Wie kan mij helpen?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: gruis, onsteking en chronisch diaree... en nu?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou het probleem bespreken met een goede dierenarts.
Als het chronisch is, zul je alle doorsnee dingen wel geprobeerd hebben: speciaal voer voor gevoelige darmen = gastro intestinal Royal Canin b.v. - gekookte kip met rijstwater (zonder de rijst) enz.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: gruis, onsteking en chronisch diaree... en nu?

Bericht door Dinky »

Wat is er al ondernomen tegen de diarree?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie