help! onze kat blijft hongerig!

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
bonne
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 dec 2013 19:32

help! onze kat blijft hongerig!

Bericht door bonne »

Sinds vier weken hebben we een asielkat.
Bonne is een gesteriliseerde kater van ongeveer vier jaar oud
Hij krijgt voer, vergelijkbaar met Royal canin, dus een hoogwaardig voer.
Hiervan mag hij ongeveer 55 gram per dag. (Katz Taurine. special fit menu) Hij krijgt meer nu dan hij mag hebben hiervan.
Hij kreeg daarvoor ander voer, waardoor ik ben overgegaan op dit voer,(van dat andere voer ging hij braken) Hij propt in een paar seconden zijn bak leeg en vraagt voortdurend om meer eten.
Ik verdeel het voer over twee maaltijden per dag en heb een steen in zijn bak gelegd om eten wat lastiger te maken, zodat hij er wat langer over doet, maar helpt niet.
Hij krijgt daarnaast ook nog van royal canin een deel van een warme maaltijd zakje, maar eigenlijk is hij voortdurend bezig met dat eten.
(Hij is overigens niet mager.)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: help! onze kat blijft hongerig!

Bericht door BloemTetsu »

Is hij binnen gekomen als zwerver?
Ik heb hier 2 lopen die ook alles in een keer op moeten hebben. Hier krijgen ze hun brokken verdeeld over 4 keer per dag. 12 en 14 gram per keer: RC fit 32.
De meest nuttig tip die ik kan geven: nog meer en heel veel voedselverrijking.
De acitivityboard, foodmaze, voederbal, zelf verstoppen in bv kasten, brokjes over de grond sjoelen. Werken hier.
Alsnog moet alles in een keer op, maar ze doen er wel langer over. Een van mijn zwervers laat nu een deel van de brokken in de kast liggen en gaat 2 uur later verder.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5436
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: help! onze kat blijft hongerig!

Bericht door nellebel »

ik gaf mijn vreetbeertje nellie verdeeld over 6x per dag in het begin. zij was ook gewend om te pakken wat ze pakken kon nooit wetende wanneer er nieuw kwam.
ze heeft er altijd problemen mee gehouden, volgens mij nooit een vol gevoel. ik zou gaan voor vaste tijden,meer als 2x en daarlangs toch gedrag wat negeren. hij moet ook niet denken dat hij bij iedere keer zeuren eten krijgt.
ik heb nu gijs die altijd vind dat er eten in moet zitten in de bakjes. die gaat dus echt guusje meppen als hij zijn zin niet krijgt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Susanne86
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 nov 2014 10:35

Re: help! onze kat blijft hongerig!

Bericht door Susanne86 »

Sadie is nu 14 maanden en met de zes maanden gesteriliseerd. Ik heb haar uit het asiel waar ze binnenkwam met een dijbeenfractuur. Ze is er aan geholpen maar ze loopt wel moeilijk. Nu is het punt dat ik haar dus beslist niet te zwaar wil laten worden dus erg op haar voeding let. Ze krijgt nu Purina One Sterilcat. Ik geef haar 3x per dag eten, precies volgens de verpakking. Het is ook steeds na 10 minuten al op. Èn ze wordt steeds maar dikker. In het asiel kreeg ze (gesponsord denk ik) RC, maar dat vind ik dus ook best duur. Maar als ik nu lees dat er in verhouding wel meer voeding in zit, zal ze wel eerder verzadigd zijn denk ik?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: help! onze kat blijft hongerig!

Bericht door Dinky »

Je zou ook kunnen kijken voor voedselverrijking zodat ze langer over het eten doet Susanne ;) Je kan hiervoor dingen aanschaffen in de winkel (zoals voedsel labyrint van cat it) of zelf creatief aan de slag. Voer het woord voedselverrijking hier op het forum rechtsboven in en je krijgt meerdere berichten erover. Ook kan je de term in google invoeren voor nog meer opties ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Susanne86
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 nov 2014 10:35

Re: help! onze kat blijft hongerig!

Bericht door Susanne86 »

Ok Mirjam, bedankt voor de tip, ik zal er eens naar zoeken! :smile:
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Re: help! onze kat blijft hongerig!

Bericht door EliekeTips »

Ik heb er ook zo een een zwervertje van 8 maanden bij het eten krijgt hij altijd zijn bak en een handje voor over de grond. Zo is hij een aardig tijdje zoet. Daarna gaat hij lekker liggen slapen, Doordat hij er meer voor heeft moeten doen is hij ook moe.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: help! onze kat blijft hongerig!

Bericht door Dinky »

Susanne86 schreef:Ok Mirjam, bedankt voor de tip, ik zal er eens naar zoeken! :smile:
Dit is Dinky bezig met voedselverrijking ;)
http://vimeo.com/user22449337
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: help! onze kat blijft hongerig!

Bericht door Mickey_Mouse »

Hier was Mickey dus ook zo een enorme vreetzak. Kon niks laten liggen of het was van hem en op.
Inmiddels kan ik alles maar dan ook alles laten liggen, zelfs kip kan rustig op het aanrecht ontdooien, en dat is toch echt zijn favoriet in snaailand.

Wat ik gedaan heb? Onbeperkt gaan voeren. Er staat hier nu de hele dag eten voor ze.
En ja, de eerste dag heeft ie zich ziek gegeten. Tot diarree aan toe. (inmiddels weet ik dat ie ook ziek werd van RC maar das een andere discussie.) met een dag of 3 was ie daar weer van af (ander voer, nog is geprobeerd, poging 2) en het gaat goed.
Hij vreet niet meer als een idioot. Is nog wel redelijk gefixeerd op eten maar het gaat beter. bijvullen is eten, maar schransen is het niet meer. Hij is er heel even iets zwaarder van geworden maar zit nu op een gewicht dat ik het best vind, niet te dik, niet dun. Gewoon goed geproportioneerd. Hij speelt, hij eet, hij slaapt.
Ik doe nog steeds aan voedselverrijking. Voer gaat in balletjes, banen en in de bakjes liggen voorwerpen die snel eten lastig maken.

Overigens was Mickey ook een asielkater, hij heeft er 15 maanden verbleven en was een anderhalf jaar oud toen ik hem ophaalde.
Gebruikersavatar
Dee Dee
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 nov 2014 14:14

Re: help! onze kat blijft hongerig!

Bericht door Dee Dee »

Onze kat schrokte in het begin ook onmiddellijk al haar eten op. We hebben toen de Cat Mate voederautomaat gekocht en daarmee kreeg ze haar eten verdeeld over 4 porties op een dag. Dan at ze die porties wel in één keer op, maar hoefde ze niet al te lang te wachten op de volgende portie. Langzamerhand ging ze steeds minder schrokken en at haar porties niet meer in één keer op.

Nu kunnen we gewoon haar bakje vullen met al het voer van de dag en eet ze dat netjes gedurende de dag op.
Geef in elk geval niet meer brokken dan staat aangegeven. Wat er op de zak staat, is over het algemeen meer dan genoeg voor een kat.
:evil:
Susanne86
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 nov 2014 10:35

Re: help! onze kat blijft hongerig!

Bericht door Susanne86 »

Mirjam, wat een leuk idee, met wasmiddeldopjes of niet? Sadie kreeg in het asiel haar voer in een wc rolletje, aan 1 kant opgevouwen. Nu gooi ik een paar brokjes in haar bakje en de rest in het kokertje. En wat denk je? Ze rent als eerste naar het kokertje. Maar jouw idee vind ik geweldig, daar ga ik zeker iets mee doen ;) :eclap:
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: help! onze kat blijft hongerig!

Bericht door Dinky »

Zijn inderdaad wasmiddeldopjes ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie