Stinkende ontlasting

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Gebruikersavatar
mrkitty
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 okt 2013 17:47
Locatie: zwaag
Contacteer:

Re: Stinkende ontlasting

Bericht door mrkitty »

Wat bijzonder trouwens ik zie dat jij een kat hebt gehad die Xena heet, dat is de naam van Mr. Kitty in haar paspoort. Zo heet ze officieel....
pootje en neusje van ons mooie meisje, mr. Kitty! 16-07-2013

fotoalbum van Mr. Kitty!
Shimbalaya

Re: Stinkende ontlasting

Bericht door Shimbalaya »

Als je minstens 3 x per dag natvoer gaat geven dan is 60 gram droogvoer erbij misschien teveel voor een kitten ( denk ik.)
Ik heb een Boskat van 3 jaar, die krijgt 3x per dag Almo natvoer en ongeveer 50 gram droogvoer.
En dat is een behoorlijk grote kat met een flinke eetlust.
Je moet de hoeveelheid droogvoer aanpassen aan de hoeveelheid natvoer.
Dus geef je 3x per dag natvoer kun je iets weiniger brokjes geven.

En eigenlijk is het een kwestie van uitproberen, het ene kitten heeft een betere eetlust dan het andere.De hoeveelheden die op de verpakking staan zijn slechts richtlijnen, daar hoef je je niet precies aan te houden.
Als je merkt dat je katje nog honger heeft geef je gewoon nog wat extra.Kittens worden niet zo snel te dik hoor, ze verbruiken een boel energie als het goed is tenminste. ;-)

En ik weet niet of je mij bedoelt maar ik heb geen kat gehad die Xena heet.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Stinkende ontlasting

Bericht door Anne87 »

Ik heb Xena in mijn onderschrift staan, dus ik denk dat ze het tegen mij had, klopt dat? Dat was geen kat, maar een ratje, en ze was superstoer en nergens bang voor, vandaar dat we haar Xena noemden. ;)
Shimbalaya

Re: Stinkende ontlasting

Bericht door Shimbalaya »

Sorry Anne, dat zie ik nu pas. ;-)

En Nathalie, je weet hopelijk dat als je op andere brokjes overstapt dat je het nieuwe voer eerst moet vermengen met het oude voer om darmproblemen te voorkomen?
Vooral omdat je katje al eerder slecht reageerde op het voer van RC.
Gebruikersavatar
mrkitty
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 okt 2013 17:47
Locatie: zwaag
Contacteer:

Re: Stinkende ontlasting

Bericht door mrkitty »

Oke dat verklaard waarom ze haar hills laat staan vandaag haha! die heeft haar buikje gewoon helemaal vol. Arm ding. Heb almo gehaald nu, zal het aanpassen. 10 gram nat en dan 40 gr. droog ofzo?

Ja I know, ze kreeg echt 85% hills en 15% rc. Dus heel weinig nog maar. Heel bewust omdat ze een rommelbuikje heeft.

Verder vraag ik me het volgende nog af: vanaf wanneer mag zij anti- haarbalpasta? Ik had het gekregen van de cattery, ze is een langharige kat natuurlijk. Wil wel voorkomen dat ze haarballen krijgt en daar beroerd van wordt... Ze vind het wel erg lekker, heb het al 1x uitgeprobeerd.
pootje en neusje van ons mooie meisje, mr. Kitty! 16-07-2013

fotoalbum van Mr. Kitty!
Shimbalaya

Re: Stinkende ontlasting

Bericht door Shimbalaya »

Over de anti-haarbal pasta kan ik geen advies geven, heb zelf ook een langharige kat maar ik gebruik geen anti-haarbalpasta.

Maar 10 gram natvoer per dag is veel te weinig hoor !
Welk natvoer heb je nu precies, ook dat van Almo of had je nou zakjes?Ik weet het effe niet meer.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6811
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Stinkende ontlasting

Bericht door Dinky »

Een kitten mag onbeperkt brokjes hebben naast het natvoer, wees daar dus niet te angstig mee. ;-) Wanneer het natvoer en de brokjes compleetvoer zijn maakt het niet zoveel uit hoeveel van wat je geeft.
Pas na castratie moet je opletten dat ze niet te dik worden maar doe ook dat op het oog, niet op grammen brokjes ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Shimbalaya

Re: Stinkende ontlasting

Bericht door Shimbalaya »

Mirjam ( Dinky ;-) ), ik vraag dit aan jou want ik kom er nu geen wijs meer uit.

Er is al eerder gezegd dat het kitten 140 gram natvoer per dag mag hebben maar dat geldt waarschijnlijk alleen als het een compleet natvoer betreft. En Almo is geen compleetvoer want dat geef ik zelf ook.
Hoeveel gram brokjes mag het kitten dan nog erbij hebben?
En weet jij mischien welke hoeveelheden gelden voor een volwassen kat?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6811
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Stinkende ontlasting

Bericht door Dinky »

Die 140 gram is de richtlijn van tinlo wat Cerna aan haar kittens geeft als volledig voer (bij een kitten van 2 kilo, 70 gram per kilo lichaamsgewicht). Voor tinlo geldt voor een volwassen kat 35 gram per kilo lichaamsgewicht. Dinky mag dan als volwassene iets meer dan 140 gram hebben. Als ik het haar als natvoer geef krijgt ze van mij grofweg 25 gram (gaf eerst 50 maar dan schrokte ze soms zo erg dat het er net zo hard weer uit kwam). Daarnaast krijgt ze handje brokjes per dag ongeveer, vul het bij als bakje leeg is.

Met kittens heb ik zelf geen ervaring, alleen wat ik hier op het forum lees. Mittenslief en Eveline hebben wel veel ervaring met kittens bijvoorbeeld (vangen kittens op). Weet dat mittenslief 5 keer per dag natvoer geeft bij jonge kittens en Eveline 3 keer per dag maar weet niet hoeveel ze geven ;-) Daarnaast onbeperkt brokjes.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Shimbalaya

Re: Stinkende ontlasting

Bericht door Shimbalaya »

Bedankt Mirjam.
Ik kan zelf ook niet spreken van "ervaring" met kittens, heb weliswaar al onze katten van kleins af aan gekregen, maar wist toen ook niet precies hoeveel voer dat ze mochten hebben.
Gebruikersavatar
mrkitty
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 okt 2013 17:47
Locatie: zwaag
Contacteer:

Re: Stinkende ontlasting

Bericht door mrkitty »

Hoeveel natvoer mag ik haar dan geven? ik geef haar inderdaad almo, ze had vanochtend een zakje hills. Hoeveel kan ik haar dan per x geven van almo? Natvoer is echt hap slik weg bij madame haha!
pootje en neusje van ons mooie meisje, mr. Kitty! 16-07-2013

fotoalbum van Mr. Kitty!
Shimbalaya

Re: Stinkende ontlasting

Bericht door Shimbalaya »

Als je die kleine blikjes hebt van Almo van 70 gram, dan kun je per keer bijna ongeveer 1/3 tot de helft geven.
Dat lijkt misschien veel maar het valt reuze mee.
Je merkt van zelf wel of het teveel is.Als ze niet alles opeet, geef je de volgende keer gewoon wat weiniger.
Want is zonde om weg te gooien, Almo is niet bepaald een goedkoop merk.

En katten eten vaak met tussenpauzes. Ik laat het natvoer ongeveer een half uur staan, als dan niet alles op is haal ik de rest weg.
En de brokjes kun je gewoon erbij zetten en de hele dag laten staan.
Onze poes kreeg toen ze klein was per keer een half blikje Almo en dat ging ineens op. :smile:
Ze kreeg in totaal bijna 2 hele blikjes per dag.
Gewoon uitproberen dus.
Cerna

Re: Stinkende ontlasting

Bericht door Cerna »

Wanneer Almo geen compleet voer is (net als Applaws) zou ik toch op zoek gaan naar compleet voer en Almo als tussendoortje geven want anders krijgt ze tekorten (tenzij ze voldoende brokjes eet). Op de blikjes staat meestal wel aangegeven hoeveel je mag geven. 10 gram nat voer is in ieder geval veel te weinig! Ze is nog in de groei en gebruikt heel veel energie.
Ik heb hier onbeperkt brokjes staan (kunnen ze zelf bepalen hoe vaak en hoeveel ze willen eten) en geef 4x per dag Tinlo. Vanmorgen een keer Carnibest geprobeerd, maar dat vinden ze beduidend minder.
Shimbalaya

Re: Stinkende ontlasting

Bericht door Shimbalaya »

Inderdaad Annet, Almo is geen compleet voer, dat geef ik zelf ook.Maar ik ging ervan uit dat het kitten ook nog brokjes erbij krijgt.
Onze poes kreeg bijna 2 kleine blikjes Almo per dag èn nog de brokjes erbij.
Wat wel een compleet voer is weet ik zo niet, want ik geef alleen maar Almo en Porta.
Porta is volgens mij ook geen compleetvoer, de kip tenminste niet.Tonijn wel geloof ik, maar weet ik niet zeker.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Stinkende ontlasting

Bericht door Brittenbolletje »

Waarom nou erbij afgestreken brokjes erbij? Voeren op het oog. Natvoer geven en lekker de hele dag brokjes laten staan (tenzij je geen brokken wilt geven). Kittens moeten de hele dag kunnen eten en als ze alleen natvoer krijgen in de vorm van blik of kvv zou ik het ze 4 a 5 keer per dag aanbieden afhankelijk van hun leeftijd.
Plaats reactie