wie kan me wat verder helpen, Orijen, TOTW of...?

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
meintje
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jun 2013 21:16

wie kan me wat verder helpen, Orijen, TOTW of...?

Bericht door meintje »

Over een paar weekjes komen hier twee lieve ragdolls wonen van dan +/- 12 weken.
Voor mij worden dit mijn eerste katten en ik wil het graag goed doen voor ze. Nu ben ik dan al echt avonden bezig met voervergelijkingen, maar ik kom er niet goed meer uit.

Ze krijgen nu Royal Canin Kitten, de volwassen katten daar krijgen Prins Maxi.
Nu kan ik Royal Canin blijven geven, maar mij valt het vleespercentage eigenlijk zo tegen. Ik zou ze graag wat meer natuurlijks geven. De ragdoll van mijn ouders krijgt Orijen en zij (en de poes) zweren daarbij.
Ik kom nu iedere keer uit op Orijen, Taste Of The Wild of Porta 21 Holistic (daarnaast heb ik ook al Almo Nature, Applaws, Sanabelle, Smilla, Acana etc bekeken).
Hoger percentage vlees, natuurlijker product. Maar nu lees ik weer dat het eiwitgehalte in die voeren (Orijen en TOTW) eigenlijk veel te hoog is (42%). Dus nu weet ik het gewoon niet meer.

Ik wil ze iets goeds geven, maar het hoeft me ook geen rib uit het lijf te kosten.
Kunnen jullie me wat meer op weg helpen?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: wie kan me wat verder helpen, Orijen, TOTW of...?

Bericht door Dinky »

Volgens mij verschilt percentage per smaak van TOTW?
Zelf geef ik momenteel porta21 adult aan mijn 7 jarige poes.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: wie kan me wat verder helpen, Orijen, TOTW of...?

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
de ervaringen op het forum met kittens en voer met vrij hoog eiwitgehalte (>30%) is dat ze daar vrij makkelijk van aan de diarree gaan. hun organen zijn nog lang niet uitontwikkeld en die kunnen dat voer nog niet aan. en een bezoekje dierenarts met een diarree-kitten is vrij duur hoor!
dus het meest veilige is voorlopig de komende maanden en zeker de eerste periode bij RC kitten te blijven.
je kunt kijken bij de kittenvoeders van bv Happy Cat en Sanabelle.
en met voer is het zo dat de stofwisseling van ieder dier daar anders op reageert en je zult dus altijd eerst heel voorzichtig moeten proberen of het verdragen wordt.
naast die droge brokjes moeten je kittens dagelijks de eerste periode natvoer en wat rauwe kip krijgen!

het natuurlijke voedsel van katten is voornamelijk muis en dat eiwitgehalte is niet zo hoog en waarom vrij veel mensen zeggen dat katten dus voer met zo hoge eiwitgehaltes zouden moeten eten is me nog altijd een raadsel..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
meintje
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jun 2013 21:16

Re: wie kan me wat verder helpen, Orijen, TOTW of...?

Bericht door meintje »

Dankjewel alvast!

Als ik het goed begrijp zijn dus eigenlijk al die natuurlijke/holistische voedingen in ieder geval voor een kitten dus niet zo goed.
Ik zag dat RC toch ook nog op 36% zat, dit is niet te hoog? Het percentage vlees vind ik zo tegenvallen in RC en ook nog de toevoeging van maïs....vandaar dat ik eigenlijk dacht dat het beter zou moeten kunnen.
Van de porta21 zag ik inderdaad dat de holistische variant maar 32% eiwit heeft, maar dit blijkt de adult versie te zijn en die mag ik dan dus nog niet gaan geven. De porta 21 finest kitten is 33% eiwit, maar ik kan daar zo weinig gebruikerservaringen van vinden.

Daarnaast zag ik ook nog de applaws, deze heeft er direct een anti-haarbalformule inzitten. Maar ook van deze zijn de gebruikerservaringen schaars en daardoor durf ik er niet zo goed aan te beginnen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: wie kan me wat verder helpen, Orijen, TOTW of...?

Bericht door Adriana »

wat is er eigenlijk tegen om je kittens dat te geven wat al in het eerdere bericht vermeld staat?
goed drinken, rc kitten, beetje rauwe kip en natvoer

en alles wat je er verder bijhaalt veroorzaakt alleen nog maar nog meer bomen in het bos.
er staan tig berichten met toelichting en uitleg en zo bij de voedingstopics en de kittentopics..

en je moet toch ook kosten maken voor check, enten, enten, ontwormen en castreren als alles het eerste jaar verder goed gaat...
(p.s. er is een aanbieding van rc kitten bij Zooplus..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Renatevanderveer

Re: wie kan me wat verder helpen, Orijen, TOTW of...?

Bericht door Renatevanderveer »

Ik heb mijn katten het eerste jaar ook enkel RC Kitten gegeven (na een lange zoekpartij, die ik jou niet gun)..
Toen wij onze kater net hadden was het zoeken naar de juiste voeding voor hem, want het meeste bliefte hij niet.

Toen ik startte met RC Kitten, knapten onze twee katzels er heel erg op.
Ze hadden mooie, glanzende vachtjes en ze aten dit altijd, het andere lieten ze wel eens staan.

Nadien ben ik gestart met TOTW Grand Canyon Feline.
Daarbij heb ik Almo Holistic in huis voor als één van de twee een slechte dag heeft.
Almo Holistic Kip en Rijst gaat er hier altijd in.
meintje
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jun 2013 21:16

Re: wie kan me wat verder helpen, Orijen, TOTW of...?

Bericht door meintje »

Adriana schreef: en je moet toch ook kosten maken voor check, enten, enten, ontwormen en castreren als alles het eerste jaar verder goed gaat...
(p.s. er is een aanbieding van rc kitten bij Zooplus..)
Ik geloof dat ik dit stukje niet helemaal begrijp. Het gaat mij er ook niet om om geld te besparen of iets dergelijks, zeer zeker niet op voeding. Juist omdat ik ze goed voer wil voorschotelen ben ik avonden bezig geweest om vanalles uit te pluizen. Er is geen enkel voer waarover alle gebruikers het eens zijn en dat is logisch gezien iedere kat anders reageert op voer.

Mijn twijfel kwam simpel door het feit dat ik vooral veel lees over het liefst voer zonder granen en het liefst voer met een hoog vleespercentage. RC voldoet niet volledig aan die 'eis' en er zijn voeren die dit gestelde ideaal beter lijken te benaderen. Wij willen hun start zo goed mogelijk maken, zorgen dat ze niks tekort komen en goed kunnen ontwikkelen.....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: wie kan me wat verder helpen, Orijen, TOTW of...?

Bericht door Adriana »

meintje schreef:Ik wil ze iets goeds geven, maar het hoeft me ook geen rib uit het lijf te kosten.
je geeft toch hiermee zelf aan dat het niet giga veel mag kosten?

bij kittens gaat het niet om eiwitgehaltes maar om rekening houden met het feit dat hun organen nog niet zijn uitontwikkeld - en dus hoge eiwitgehaltes nog niet aankunnen..
dus giga kans op diarree.. (lees renates tekst en zij is niet de enige..)

rc kitten heeft ongeveer het eiwitgehalte van poezenmoedermelk en duidelijker kan ik het niet schrijven..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Renatevanderveer

Re: wie kan me wat verder helpen, Orijen, TOTW of...?

Bericht door Renatevanderveer »

Snickers had vaak diarree inderdaad, omdat we zochten naar de juiste voeding voor hem.
Toen we RC Kitten gingen geven, was dit over.
meintje
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jun 2013 21:16

Re: wie kan me wat verder helpen, Orijen, TOTW of...?

Bericht door meintje »

Bedankt weer.
Ik heb eigenlijk nog een aanvullende vraag, ik ben bij enkele dierenspeciaalzaken geweest en deze gaven aan dat er tussen Prins Vital Care en Royal Canin weinig verschil zit. Ik ben al gebruikerservaringen aan het lezen, omdat ik Prins helemaal niet ken. Is deze qua samenstelling vergelijkbaar met Royal Canin of beter/slechter?

(met "rib uit mijn lijf" bedoel ik dat ik niet direct wil inzetten op het duurste van het duurste voer, alleen als ze dat nodig zouden hebben natuurlijk. Zeker niet als het duurste voer niet beter is voor de katten uiteindelijk. Ik heb nog wat monden meer te voeden en ze wilen allemaal goed en lekker eten.)
Renatevanderveer

Re: wie kan me wat verder helpen, Orijen, TOTW of...?

Bericht door Renatevanderveer »

Het enige wat ik me van Prins kan herinneren, is dat mijn katten het niet wilden eten.
Voor hun zat er dus wel degelijk verschil in, hihi! Wat precies, weet ik niet.
Ik spreek geen kats..
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: wie kan me wat verder helpen, Orijen, TOTW of...?

Bericht door Adriana »

meintje schreef:dat er tussen Prins Vital Care en Royal Canin weinig verschil zit.
Ik ben al gebruikerservaringen aan het lezen, omdat ik Prins helemaal niet ken. Is deze qua samenstelling vergelijkbaar met Royal Canin of beter/slechter?
de enige manier om te weten of er en zo ja hoeveel verschil er zit tussen prins en rc is ingredienten en analyse naast elkaar zetten. dat vergt wat uitzoekwerk maar is goed uitvoerbaar. ;-)

aan gebruikerservaringen heb je niet zo veel denk/vind ik want iedere katzel heeft andere stofwisseling/andere leeftijd/andere gevoeligheden en zo ..

en verder kun je op het forum via de zoekfunctie naar wat berichten over prins en rc spec soort zoeken en dan bedoel ik berichten over ingred en analyses..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie