Advies voor kitten?

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Nathaly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jul 2012 11:19

Advies voor kitten?

Bericht door Nathaly »

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een weekje een kitten van nu 9 weken in huis. Op het moment krijgt ze junior brokjes van Whiskas (droogvoer), en zo nu en dan (niet elke dag) een maaltijdzakje van felix (ook junior). Dit waren de enige merken waarvan er kittenvoer beschikbaar was in de supermarkt.

Ze eet de droge brokjes goed, maar het lijkt of ze steeds meer begint te stinken. De ontlasting stinkt meer, en ze is erg winderig. Ze is erg lief, maar als ze op schoot ligt gaat mijn kleding ook stinken. Zou dit aan het voer kunnen liggen? Heeft iemand hier ervaring mee en welk merk kan ik het beste proberen?

Verder lijkt het of ze zelf nergens last van heeft, geen diaree, ze eet goed en is erg energiek.
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Advies voor kitten?

Bericht door ayla »

Je kunt eens kijken op zooplus naar beter voer. Bijvoorbeeld Sanabelle. Heb ik zelf goede ervaringen mee.

Mijn ervaring met whiskas is dat het ervoor zorgt dat een kat zijn ontlasting gaat stinken, beter voor een andere brok gaan.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Advies voor kitten?

Bericht door Dinky »

Je zou ook naar een dierenspeciaalzaak kunnen gaan. Daar hebben ze ook veel meer keuze in voer dan een supermarkt.
Bij onze vorige poes gaf ik brokjes van prins (kreeg ik toen een zak van mee vanuit het asiel omdat ze het asiel sponsoren met voer) en dat beviel goed ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Advies voor kitten?

Bericht door Adriana »

whiskas staat erom bekend dat katzels daarvan gaan stinken, zoals marjolein ook al schrijft.
kan geen analyse van whiskas brokjes vinden maar zeker bij zo'n jong dier kun je veel beter veel meer natvoer geven dan brokjes. dat is te geconcenreerd en te droog. uiteindelijk zou-ie ook nog moedermelk kunnen slobberen..

http://www.prinspetfoods.nl/index.php?id=150
het eiwtgehalte van prins kittenvoer is met 34% vrij hoog ..
uiteindelijk hoort deze hummel met 9 weken ook nog moedermelk te slobberen..

zo snel mogelijk veel meer natvoer en dan van goeie kwaliteit en rapido naar je dierenwinkel.. en ja, dat is wat duurder maar goedkoop is vaak duurkoop want een paar keer dierenarts voor diarree hakt er behoorlijk in..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nathaly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jul 2012 11:19

Re: Advies voor kitten?

Bericht door Nathaly »

Ben net terug van de dierenwinkel, heb ze de situatie uitgelegd en om advies gevraagd. Klonk alsof hij er veel van af wist en kreeg heel verhaal over welke ingrediënten belangrijk zijn en welke fout zijn. Ze waren daar overtuigd van Iams/Eukanuba (zelfde fabrikant), ik heb een zak Iams Kitten&Junior meegenomen. Als het niet bevalt of ik geen verbetering zie mag ik de zak weer terugbrengen (desnoods half leeg) en krijg ik volledige bedrag terug. Als het wel bevalt mag ik bij de volgende zak mijn overgebleven Whiskas-brokjes inleveren en krijg ik het bedrag van de Whiskas zak als korting. :-) Leek mij wel een goede deal! Nu hopen dat het werkt!

Heeft iemand van jullie ervaring met Iams of Eukanuba?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Advies voor kitten?

Bericht door pearlsofpassion »

Iams is wel beter dan Whiskas, maar niet veel. En wel een stuk duurder waarschijnlijk.

Om echt goed voer uit te zoeken, ben je best gewoon altijd eens de samenstelling na te kijken. Die staat op de verpakking.
Zoek iets waar graan al niet op de eerste plaats staat.

Op zooplus kan je alle samenstellingen goed en handig vergelijken. Zo heb ik het indertijd ook gedaan.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Nathaly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jul 2012 11:19

Re: Advies voor kitten?

Bericht door Nathaly »

Ik heb net even op de ingrediëntenlijst gekeken van mijn Iams: 41% kip en kalkoen, dus dat lijkt mij redelijk goed? Verder heeft het ook 34% eiwit
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Advies voor kitten?

Bericht door Adriana »

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... tten/20399
dit is vrij machtig voer met hoog vetpercentage en ook 34 % eiwit. zit wat tarwe in.. maar hoog percentage goed en licht verteerbaar gevogelte-eiwit.
dus ook dit matig voeren met op zijn minst de helft natvoer ernaast en proberen goed te laten drinken!
en tot aan de castratie en niet langer anders is er kans dat ze met dit vetgehalte snel overwicht krijgen..

mijn ervaringen met Iams zijn over het algemeen goed, zeker nu ze hun formules en ingredienten hebben veranderd/aangepast.
ik geef nog wel eens natvoer van Iams en met name de seniorvariant met kip en dat gaat altijd goed.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nathaly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jul 2012 11:19

Re: Advies voor kitten?

Bericht door Nathaly »

Bedankt voor de info! Ik zal goed in de gaten houden hoe ze eet/drinkt, en aanvullen met natvoer. Als Iams niet bevalt, breng ik het terug naar de winkel.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Advies voor kitten?

Bericht door mittenslief »

een kitten van 9 weken heeft op zn minst nog 4 a 5 keer per dag natvoer nodig, of anders zou je ook de brokjes nog kunnen weken in water. Katten drinken op zich al heel weinig en kittens al helemaal niet. Wij geven ze hier altijd babycat34 brokjes van Royal Canin en natvoer (pate) gewoon van de aldi. Mocht je overgaan op ander voer moet je dit wel heel gelijdelijk doen anders kan de kitten compleet van slag
raken met name zijn darmpjes en dan ben je nog verder van huis
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Nathaly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jul 2012 11:19

Re: Advies voor kitten?

Bericht door Nathaly »

Ik weet inderdaad dat dit geleidelijk moet :) Ze drinkt eigenlijk heel goed hoor! Omdat ze net bij me is houd ik haar eet en drink gedrag goed in de gaten, maar ze drinkt en eet beide regelmatig en goed, en ook ontlasting is goed.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Advies voor kitten?

Bericht door mittenslief »

helemaal geweldig dat je zo goed op haal let, dat doen helaas niet alle nieuwe baasjes. geniet er maar lekker van
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Nathaly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jul 2012 11:19

Re: Advies voor kitten?

Bericht door Nathaly »

Ik heb van te voren even nagedacht over mijn planning ;) De eerste paar weken dat het poesje er nieuw is, hoef ik (bijna) alleen maar thuis te werken. Daardoor kunnen we aan elkaar wennen en kan ik haar even goed in de gaten houden en leren kennen. :-) Dit is denk ik voor zowel mij als haar fijn; zij is niet direct hele dagen alleen en ik maak me geen zorgen over haar! En daarnaast natuurlijk heerlijk veel spelen! Kan ik iedereen aanraden!
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Advies voor kitten?

Bericht door Mirjam86 »

Fijn om te horen! Al verbetering in de ontlasting gemerkt?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Nathaly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jul 2012 11:19

Re: Advies voor kitten?

Bericht door Nathaly »

Volgens mij zijn haar darmen inderdaad al veel rustiger :-) ze is ook niet meer zo winderig dan vorige week. De ontlasting ziet er ook goed uit, en heb het idee dat het ook iets minder stinkt. Ze eet en drinkt nog steeds goed en wordt al steeds brutaler hier!
Plaats reactie