(Half)raskittens met niesziekte en schimmel

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Gesloten
Anonymous

(Half)raskittens met niesziekte en schimmel

Bericht door Anonymous »

Hallo,

mijn nicht heeft een ras-kitten en een half-ras kitten gekocht. in het paspoort stond vermeld dat de kittens gevoelig zijn voor rook, maar wel goedgekeurd. Omdat de kittens vies waren, en bij de mensen ook niet al te schoon, heeft mijn nicht de kittens gewassen. Gisteravond deed 1 van de kittens raar, en is zij naar de dierenarts gegaan (andere dierenarts). Nu blijkt dat het geen overgevoeligheid voor rook is, maar dat ze beiden niesziekte en een schimmel over de gehele huid hebben. Volgens haar dierenarts staat dat ook in het paspoort (dokterstaal). Zij heeft geprobeerd te bellen naar die mensen, en ook aan de deur geweest maar helaas. De kittens moeten hun hele leven ingesmeerd worden, dagelijks.

Weet iemand hoe zij dit het beste kan aanpakken? Die dierenarts kan toch niet zomaar een kitten goedkeuren, of is dat vriendjespolitiek?

Is het verstandig om je geld terug te vragen en de kittens terug te geven?

Wie kan hier advies ingeven :???:

Alvast bedankt!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hun hele leven insmeren bij schimmel, daarvan heb ik nog nooit gehoord. Maar een raskat mag niet met schimmel worden 'geleverd', daarvoor is zo'n dier te duur.

In het schimmeltopic (bij ziektes) kun je meer lezen over hoe schimmel te bestrijden. Ik zou er als ik die mensen was, zeker een belletje naar de fokker EN naar de rasvereniging (staat op de stamboom) aan wijden :evil:

Over de niesziekte: dat kan door een entreactie komen, die bij de dierenarts dus op dat moment nog niet bekend was (meestal komt er een doktersverklaring bij de enting). Daarin volstaat een antibioticakuur.

Ik vind dat de fokker in alle opzichten tekortgeschoten is. Maar de kittens terugdoen, betekent dat ze in de besmettingshaard blijven (schimmel blijft in je huis zitten) en dus worden ze daar zieker dan wanneer ze bij je nicht blijven. Als ik haar was, zou ik een vergoeding voor de te maken kosten eisen.

Succes!
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Dus als ik het goed begrijp, stond in het paspoort zowel dat ze allergisch waren voor rook als dat ze schimmelinfectie + niesziekte hadden? Ik zou zeker een schadevergoeding eisen, want juist dat laatste hadden die fokkers aan je nicht moeten vertellen. Dan is ze in feite opgelicht.
Een bureau voor rechtshulp of een rechtswinkel kan haar met de eis tot schadevergoeding helpen. Of de dierenarts fout is, weet ik niet, want misschien kun je kittens wel "goedkeuren" onder die omstandigheden. Maar het lijkt me niet. Dan kun je hem daar ook op aanspreken.
Ik zou ook een second opinion vragen aan een andere dierenarts, voor de zekerheid. Dat dagelijks insmeren klinkt wel erg heftig.
Hopelijk wil je nichtje voor die katjes blijven zorgen, want anders krijgen ze een erg moeilijk leven ben ik bang.
:cry:
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Nee, een dierenarts moet aankruisen welke dingen goed zijn en welke niet. Schimmel en allergisch voor rook (hoe weten ze dat?) moeten altijd vermeld worden, omdat dat dingen zijn ie niet goed zijn.
Dus het had in het paspoort moeten staan.

Helaas hebben we al een tijdje niet van Adriana gehoord; ik ben benieuwd wat er inmiddels gebeurd/besloten is!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Zou een prednisonkuur niet helpen? Heeft onze ouwe poes ook eens gehad voor een schimmelinfectie.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Yana, ik wil niet lullig doen ofzo, maar waarom schop je een topic waar al 3 maanden niks gezegt is weer omhoog? Er is verder een schimmel topic, dus ik snap niet helemaal wat je bedoeling is.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gesloten