Aanschaf van een raskat

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Gast

Aanschaf van een raskat

Bericht door Gast »

Hallo mede katten liefhebbers.
Hiervoor kwam ik ook al vaak op dit forum maar na het overlijden van mijn kat is dat verminderd (aangereden) :cry: .
Sinsdien kwam ik nooit meer op het forum waardoor mijn account MisterJ inactief werd gemaakt.
Nu is het gevoel weer aan het herleven (zogezegd :cool: ) om een kat te nemen na een tijdje in rouw te zijn geweest, onder andere in respect voor de kat om geen kat gelijk te nemen toen het nog stikte van de katers/poezen.
Dit keer wil ik voor een Raskat gaan.
Maar kan mijn keuzen niet maken waardoor ik een beetje jullie hulp nodig heb.
Mijn eisen kwa karakter is.
Speels
Lief voor kinderen
Geen aanpassing problemen (aangezien ik volgend jaar op kamers ga HBO studie in utrecht voor journalistiek, gaat dus mee)
Haar type maakt niet uit korthaar/halflangharige maar het liefst geen langharige dat kost teveel tijd om het vacht te onderhouden.
De 3 rassen waar ik tot nu toe een oogje op heb zijn.
Maincoon
Britse Korthaar
Siamees.


Waar moet ik opletten bij het aanschaffen van een ras kitten (pas volgend jaar lente)
Hoeveel kost deze rassen (dacht tussen de 300 tot 500)

S.V.P indien u site kent over deze rassen met veel antwoorden op mijn vragen, het liefst dan hier te vermelden met een linkje er naar toe

Dank u wel :grin:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Een maincoon heeft een hele onderhoudsintensieve vacht dus daar zou ik in jouw geval dan niet voor kiezen. Een britse korthaar heeft aanzienlijk minder verzorging nodig en heeft een heel lief karakter. Van een Siamees weet ik eigenlijk niet zoveel.
Informeer in ieder geval bij verschillende fokkers, let dan op de prijzen, hoe de katten verzorgd worden, zitten ze apart of worden ze in het gezinsleven opgenomen, hoe intensief wordt er gefokt, hoe is het karakter van vader/moeder.
groetjes Sharon
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Een Siamees is een gezelligheidsdier en kan slecht alleen zijn. Zoals Shaz al zei, is een Maine Coon arbeidsintensief qua vachtverzorging. Op de voorpagina van de Kattensite staat een artikel over de Coon.

Als ik je verhaal zo hoor, dan zou ik voor een Brit gaan.
Een Brit is rustig, makkelijk in vachtverzorging, lief en zachtaardig. Een ideale kats, mits van een goede fokker.
Je kunt een herplaatser nemen, of een kitten maar die is vaak wat duurder.
Kijk als je fokkersites bekijkt, eens naar het aantal nestjes en naar het aantal aanwezige katten. Dat geeft je vaak al een indicatie of er sprake is van broodfok of niet.
Op http://www.[verwijderd].nl en http://www.kittenbemiddeling.com staan veel nestjes en herplaatsers aangeboden. Ook Felikat heeft een herplaatsingssite.

Veel succes met je zoektocht!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hoe zit het met een bengaal trouwens?
Is dat wat dan.
anders ga ik denk voor een Britse korthaar

Maar zou eigenlijk een Siamees willen :( aangezien ze heel aardig zijn
vrolijk
Super Intelligent, hou ik wel van :)
Mooi uiterlijk.
Maar als jullie het me aanraden om beter niet te doen dan doe ik het liever niet, uit belang voor het beestje
Anonymous

Bericht door Anonymous »

In principe kunnen niet veel katten tegen veel alleen zijn. Een kat die zich erg goed aan de omgeving aanpast is de blauwe rus, heb ik eens gehoord. Behalve die van mij, ik heb een kruising rusje en die is toch gelukkiger met meer ruimte.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Een Rus is ook een Oosters type kat, en oosterse types houden van gezelschap, hebben dat ook nodig. Ik zou een Rus dus nooit alleen zetten!
Gebruikersavatar
Brenda And The Cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2004 21:17
Locatie: Utrecht

Bericht door Brenda And The Cats »

Mijn dierenarts adviseerde mij ook toen ik voor het eerst met Diesel langskwam, om er nog een katje bij te nemen.

De week erop kwam zijn zus.
Ik heb er ook nooit spijt van gehad dat ik er twee heb, ookal woon ik klein.
Ze hebben alles, torenhoge klimpaal, hoogslaper om in te klimmen en te ravotten, speelgoed in alle vormen en maten, maar ook elkaar, om lekker tegen elkaar aan te kruipen.
Brenda, Diesel & Roxy

**Fotoboek is online, Diesel & Roxy's Place**
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Maarre dat van de kamers is (nog niet zeker aangezien ik in een wachtlijst sta)
En in die tijd blijft de kitten gewoon hier in een druk gezin waar wel iemand van de 6 thuis is.
Gebruikersavatar
Eva
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 12 jun 2003 13:24
Locatie: Schiermonnikoog en Groningen
Contacteer:

Bericht door Eva »

IloJeM schreef: En de weekenden die je waarschijnlijk in het begin in je ouderlijk huis zal doorbrengen? Neem je je kat dan steeds samen met de tassen was op sleeptouw?
Als je echt voor een kat gaat denk ik niet dat dit zo'n probleem hoeft te zijn. Ik neem mijn katten ook elk weekend mee naar huis maar dat vinden ze niet zo heel erg.
Ik denk wel dat niet alle huiseigenaren inderdaad huisdieren willen, dus dat het wel misschien iets moeilijker is om een kamer te vinden.
Groetjes Eva,
Vondel, Silly, Nuki en Izzie
Gipsy * 20-04-1995 - † 08-06-2006
Basil * 11-10-1996 - † 17-10-2006
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ik wilde zelf ook heel graag een katje toen ik op kamers ging, maar ik heb ermee gewacht tot ik zelf een appartementje had. Op zich kun je best een kat hebben als je op kamers bent, maar dan moeten je huisgenoten het er wel mee eens zijn en eventueel de zorg over kunnen en willen nemen als jij er eens niet bent.
Daarnaast zijn er maar weinig huisbazen die het goed vinden dat je een kat houdt in een studentenhuis. Ze zijn dan toch bang voor vernielingen en overlast. (is mijn ervaring)
Misschien is het verstandig om eerst dit soort dingen te checken voor je een katje (of twee :wink: ) aanschaft.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

IloJeM schreef: kamer om wat voor reden dan ook? Mag hij/zij dan naar je ouderlijk huis terug?
Tuurlijk mag dat, vorige kat werd ook opgevangen als een familie lid, en misschien laat ik hem wel thuis achter als het niet mogelijk is op kamers (dan bezoek ik hem in de weekend en kan hij lekker hier ravotten)
Anonymous

Bericht door Anonymous »

IloJeM schreef:Geweldig! Dat is een fijne basis.

Maar gezien jullie vorige kat die vrij naar buiten kon: wist je dat raskatten nog wel eens gestolen worden? :sad: Dat is 1 van de vele redenen waarom je zo weinig raskatten buiten op straat ziet.
Ik weet wel beter, ik wil noooooit en dan ook nooit meer het verdriet meemaken dat je beste kamaraad er niet meer is :cry: door een aanrijding.
Die gene is door gereden dus we moesten via via achter komen dat hij bij de dierenambulance lag :mad:.
Deze blijft dus mooi binnen.
Gaat alleen naar buiten met een soort kattenriem dat je bij de dieren speciaalzaak kunt kopen.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

IloJeM schreef:Ja, ik kan het me nog herinneren. Vreselijk moet dat zijn geweest.

Wat me nu nog niet duidelijk is, wil je perse een kitten of mag een herplaatsbare volwassen raskat ook? In het laatste geval kan je al veel meer over het karakter te weten komen, of hij tegen verandering kan, of hij alleen gehouden kan worden, of hij veel ruimte nodig heeft etc. etc.

Cattery's hebben vaak herplaatsbare ex fokkatten tegen zeer schappelijke prijzen, of soms zelfs tegen alleen castratiekosten te koop.
Het liefst een kitten aangezien het opvoeden uitdagend is en zo kleine hummeltje is ook schattig :wink:
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Ik zou zo wie zo voor twee katten gaan.

Ik heb nu drie Maine Coons. Het zijn heerlijke dieren. Het onderhoud valt wel mee. Je moet ze wel minimaal één keer per week kammen. Daarnaast heb je haren die door je huis zwerven. En Coonharen zijn lang :wink: . Ik zou nooit meer zonder ze kunnen en om die drie te zien als ze aan het ravotten zijn. Nog beter als een Oscar winnende film :grin: . Ik ben begonnen met twee coontjes, maar ze zijn verslavend dus nu drie!!!

Veel succes met denken.

Ps. Je kan ook met je ouders afspreken dat je de kat wil als je een appartement of huis van jezelf hebt (En dan koop je er eentje bij!). Dan kun je nu nog een wild studentenleven leven :grin: .
Groetjes Gerda
Gebruikersavatar
Iet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 21 apr 2004 21:01
Locatie: Wijchen

Bericht door Iet »

Het spijt me zeer, maar ik ben er GEEN voorstander van om een kat op kamers te hebben. Toen ik op kamers woonde had mijn huisgenoot ook een kat, maar dat beest werd letterlijk gek van die kleine ruimte en was veel te eenzaam. Denk maar niet dat zij een goede nachtrust had, want dat beest moest natuurlijk de schade inhalen die het overdag had gemist.
En nu zijn perzen over het algemeen rustige katten :!:
Bovendien weet ik uit ervaring dat men nogal een onregelmatig leven heeft en o.a. wel eens verhuist in zij/haar jonge jaren (ik ben nog niet oud hoor :oops: ).Mijn huisgenote ging destijds bijvoorbeeld stage lopen in een hele andere plaats en wilde hiervoor weer verhuizen, maar kon niet overal op kamers met haar kat. Ik had echt enorm medelijden met dat beestje. Zij kwam ook tot de conclusie dat 20 vierkante meter toch wat te klein was en dat de kattebak in haar kamer toch wel stonk. Dus die verhuisde naar de gang, waar het beesje van mij dan wel mocht lopen.
Uit verveling ging het kattegrit door de hele gang! En zodra ik de voordeur binnenkwam moest ik elke keer enorm opletten dat dat beestje niet zou ontsnappen.

Ik wil niet zeggen dat elke kat op kamers een hondeleven heeft :lol:, maar denk er alsjeblieft GRONDIG over na!

Uit ervaring weet ik dat een main coon absoluut aandacht nodig heeft, daarom hebben wij nu ook twee katten.

Mocht je toch een kat willen nemen, misschien kun je dan beter voor een oudere rustige (ras) kat kiezen, die gewend is om binnen te leven?
My cat isn't spoiled, I'm just well trained.
Gesloten