Aanschaf van een raskat

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »

Een siamees kan je trouwens wel alleen houden, als er in jouw geval dus altijd iemand thuis is. Is dat niet het geval dan zou ik in ieder geval 2 katten nemen. Het hoeven dan niet allebei van het hetzelfde ras te zijn.

Een kat alleen op kamers houden is voor een siamees geen goed plan, maar bij je ouders thuis moet dat geen probleem zijn.
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Iet schreef:Het spijt me zeer, maar ik ben er GEEN voorstander van om een kat op kamers te hebben. Toen ik op kamers woonde had mijn huisgenoot ook een kat, maar dat beest werd letterlijk gek van die kleine ruimte en was veel te eenzaam. Denk maar niet dat zij een goede nachtrust had, want dat beest moest natuurlijk de schade inhalen die het overdag had gemist.
En nu zijn perzen over het algemeen rustige katten :!:
Bovendien weet ik uit ervaring dat men nogal een onregelmatig leven heeft en o.a. wel eens verhuist in zij/haar jonge jaren (ik ben nog niet oud hoor :oops: ).Mijn huisgenote ging destijds bijvoorbeeld stage lopen in een hele andere plaats en wilde hiervoor weer verhuizen, maar kon niet overal op kamers met haar kat. Ik had echt enorm medelijden met dat beestje. Zij kwam ook tot de conclusie dat 20 vierkante meter toch wat te klein was en dat de kattebak in haar kamer toch wel stonk. Dus die verhuisde naar de gang, waar het beesje van mij dan wel mocht lopen.
Uit verveling ging het kattegrit door de hele gang! En zodra ik de voordeur binnenkwam moest ik elke keer enorm opletten dat dat beestje niet zou ontsnappen.

Ik wil niet zeggen dat elke kat op kamers een hondeleven heeft :lol:, maar denk er alsjeblieft GRONDIG over na!

Uit ervaring weet ik dat een main coon absoluut aandacht nodig heeft, daarom hebben wij nu ook twee katten.

Mocht je toch een kat willen nemen, misschien kun je dan beter voor een oudere rustige (ras) kat kiezen, die gewend is om binnen te leven?
dat van de kamers is nog niet zeker als ik hem meeneem maar hij kan zowiezo hier blijven :wink:
Gebruikersavatar
Brenda And The Cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2004 21:17
Locatie: Utrecht

Bericht door Brenda And The Cats »

Iet schreef:Het spijt me zeer, maar ik ben er GEEN voorstander van om een kat op kamers te hebben. Toen ik op kamers woonde had mijn huisgenoot ook een kat, maar dat beest werd letterlijk gek van die kleine ruimte en was veel te eenzaam. Denk maar niet dat zij een goede nachtrust had, want dat beest moest natuurlijk de schade inhalen die het overdag had gemist.
En nu zijn perzen over het algemeen rustige katten :!:
Bovendien weet ik uit ervaring dat men nogal een onregelmatig leven heeft en o.a. wel eens verhuist in zij/haar jonge jaren (ik ben nog niet oud hoor :oops: ).Mijn huisgenote ging destijds bijvoorbeeld stage lopen in een hele andere plaats en wilde hiervoor weer verhuizen, maar kon niet overal op kamers met haar kat. Ik had echt enorm medelijden met dat beestje. Zij kwam ook tot de conclusie dat 20 vierkante meter toch wat te klein was en dat de kattebak in haar kamer toch wel stonk. Dus die verhuisde naar de gang, waar het beesje van mij dan wel mocht lopen.
Uit verveling ging het kattegrit door de hele gang! En zodra ik de voordeur binnenkwam moest ik elke keer enorm opletten dat dat beestje niet zou ontsnappen.

Ik wil niet zeggen dat elke kat op kamers een hondeleven heeft :lol:, maar denk er alsjeblieft GRONDIG over na!

Uit ervaring weet ik dat een main coon absoluut aandacht nodig heeft, daarom hebben wij nu ook twee katten.

Mocht je toch een kat willen nemen, misschien kun je dan beter voor een oudere rustige (ras) kat kiezen, die gewend is om binnen te leven?
Graag wil ik hierop even reageren.

Ik woon op een 1 kamer flat van 23 m2, inclusief badkamer en keuken.
Mijn twee katten delen met mij dit oppervlak, en de kattenbak ook.

Ik kan je zeggen dat ik helemaal nergens last van heb, en mijn katten (die binnen blijven) ook niet.
Er staat een hoge klimpaal, en een legio aan speeltjes.
Als je de kattenbak iedere ochtend en avond even schept, stinkt het echt niet.
Hier ruik je in ieder geval helemaal niets als je binnenkomt.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat 20 m2 voldoende is voor het houden vn katten.
Ik ben het wel eens dater enigzins naar de aard van de kat/ het ras gekeken moet worden, omdat sommige katten echt meer nodig hebben.
Brenda, Diesel & Roxy

**Fotoboek is online, Diesel & Roxy's Place**
Anonymous

Bericht door Anonymous »

ik ben het met je eens brenda.

ik woonde eerst met mijn sis op een kamer van 26 vierkante meter inclusief badkamer en keuken en heb echt nooit ergens last van gehad. en sis ook niet trouwens die vond het prima zo.

nu woon ik samen met mijn vriend op 40 vierkante meter met 2 katten....gaat ook prima.
Gebruikersavatar
Iet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 21 apr 2004 21:01
Locatie: Wijchen

Bericht door Iet »

Dear Lotlorie en Brenda,

Ik geloof vast dat jullie katten het goed hebben, omdat jullie echte kattegekken zijn. Daarom zitten jullie ook op het forum van de kattensite :lol: .
Maar de mensen met minder prettige ervaringen of mensen die toch spijt hadden van hun eerst zo leuke aanschaf vinden we hier meestal niet terug, maar die zijn er echt wel.

Het was mijn bedoeling om onze auteur aan het nadenken te zetten, zodat zij een goede afweging kan maken.
Zodat ze straks bijvoorbeeld niet met een schuldgevoel elke avond bij haar nieuwe vriendje zit (ook heel leuk, ik weet het!) en de kat zichzelf moet vermaken.
My cat isn't spoiled, I'm just well trained.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Iet schreef:Dear Lotlorie en Brenda,

Ik geloof vast dat jullie katten het goed hebben, omdat jullie echte kattegekken zijn. Daarom zitten jullie ook op het forum van de kattensite :lol: .
Maar de mensen met minder prettige ervaringen of mensen die toch spijt hadden van hun eerst zo leuke aanschaf vinden we hier meestal niet terug, maar die zijn er echt wel.

Het was mijn bedoeling om onze auteur aan het nadenken te zetten, zodat zij een goede afweging kan maken.
Zodat ze straks bijvoorbeeld niet met een schuldgevoel elke avond bij haar nieuwe vriendje zit (ook heel leuk, ik weet het!) en de kat zichzelf moet vermaken.
dat snap ik, maar daarom mogen de positieve ervaringen toch ook worden gedeeld. anders kan iemand niet goed een keuze maken toch :wink:

vind wel dat het er echt aan ligt wat voor een kamer je hebt enzo. die van mij was lekker groot en een gigantisch raam erin om naar buiten te kijken.. en uiteraard was mijn hele kamer ingericht naar sis.

ik heb er dus eventjes gewoond met twee katten een kitten van 17 weken en dan dus sis van 3 en ik moet eerlijk zeggen dat ik dit te druk vond en sis was dit helemaal met me eens. we hadden toen al een nieuw huis, maar moesten wachten op de sleutel dus het was meer een noodoplossing dan een permanent iets moet ik er wel even bijzeggen natuurlijk.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ik heb besloten om hem hier te laten.
En als ik op kamers ga gewoon elk weekend naar huis ga.
Maarre heb me nu dus al ingeschreven voor het nestje.
Het wachten is het moeilijkste gedeelte :p

http://img95.exs.cx/my.php?loc=img95&im ... ten7bi.jpg
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Wat een mooitje ! ;-) En is het nu een echte siamees of een OHK? (Fearbhail kweken beiden naar mijn weten, maar kan hun site niet openen om het na te kijken -computer timeout-)

In ieder geval hoeft het geen probleem te zijn om dit schatje in een drukke omgeving te houden (noch kleinere ruimten naar mijn weten, maar als ze lang alleen zitten moeten ze echt met 2 zijn). Heb zelf ook 2 OKHtjes van het lavendel (oosterse variant van blauw) slag.
Die ik eveneens in de weekend (mijn vriend en ik wonen door omstandigheden op 2 plaatsen eentje voor de week -werk- en eentje voor het weekend) ook "met de valiezen meesleur". Klinkt trouwens best oneerbiedig want meesleuren is het verre van, integendeel mijn schatten zijn dol op meerdere en/of nieuwe omgevingen. Ik denk dat ze deze gewoon zien als een uitbreiding van hun speelterrein, ook 'nieuwe' mensen -of mensen die ze enkel in het weekend zien bvb.- worden vriendelijk onthaald met miautjes en kopjes en af en toe ook wel eens een speelse krab :lol:.

Om tegelijkertijd even op dat toetakelen te antwoorden, dat kunnen ze dus wel degelijk. Zeker jongere oosterse katjes (en kittens) kunnen behoorlijk ruw zijn in hun spel met je of elkaar (bij staan niet alleen mijn handen maar ook mijn benen behoorlijk vol :???:), maar dat is iets wat betert met de jaren en ook wel raseigen dus je weet dat je je kan verwachten aan een nog jarenlange speelse frollige kat die op elk mogelijk moment van de dag haar zinnen kan zetten op jouw aandacht op te eisen. Dit laatste doen ze meestal door hun gekende urenlange conversaties met 'hun mensen'. Negeren helpt niet vaak of is soms zelfs onmogelijk. Een oosterse kat is een kat die zich, wanneer men haar gepraat niet aanhoort en niet op haar wensen tot aanhalen en aandacht ingaat, gewoon op je schoot, of toetsenbord ;-), springt en blijft springen tot je met haar bezig bent. Ook zijn het onmogelijke bedslapers die zich niet zonder pardon toegang tot je slaapkamer of bed laten ontzeggen (ze zullen blijven proberen om toch binnen te geraken om bij jou te kunnen zijn 's nachts). Maar als je houdt van een kat die alles met je deelt heb je er wel een vriend voor het leven aan :grin: !

PS: Wat die vriend betreft gewoon meenemen joh, tenzij ie niet van katten houdt natuurlijk. (9 op 10 vinden ze het alleen maar leuk om hem te leren kennen en zijn thuis 'op te fleuren' ;-) )
Gesloten