Waarom zijn raskatten duur?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Kyra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 dec 2003 22:57
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Kyra »

Kortingen voor cattery's bestaan helaas niet bij mijn kliniek ,ik betaal voor elk kitten de volle pond voor de entingen ,melkpoeder,testen voor de moederpoezen,etc etc.
Een keizersnee heeft me 300 euro gekost ,dus een fokker verdient geen mallemoer aan een nest wat hooguit bij mijn ras uit 2 tot 4 kittens bestaat.
Ik vind de prijzen van mijn ras super redelijk ,als ik er wat aan wil verdienen mag ik per kitten er zowiezo wel 100 euro bijdoen.
Men heeft nog altijd geen idee wat fokken kost.
Mijn kittens gaan ook nog eens weg als zeer sociale wezentjes die echt alleen het beste van het beste krijgen ,wat ik ze meegeef als ze weggaan kan normaal al niet eens uit ,maar goed het is hobby en hobby's kosten geld.
Maar duur nee hoor raskatten zijn hun geld meer dan waard :smile:
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Daarom ben ik naar een andere dierenartsenpraktijk overgestapt, Kyra :wink:

Maar ook onze kittens zijn supersociaal en kosten evenveel geld, want als ik onverhoopt een keizersnee moet laten doen, betaal ik echt niet veel minder. Het verschil is dat het voor mij geen hobby is, maar dat ik het noodzakelijk vind dat iemand het doet. En ik besef heel goed dat men geen 400 euro (bij wijze van spreken) voor een ekh-tje gaat betalen omdat die toevallig uit een opvang komt :wink:
Kyra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 dec 2003 22:57
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Kyra »

Tja overstappen naar een andere kliniek gaat me tever omdat ik de zorg voor mijn birmanen(en honden) top vind bij deze kliniek ,ik wil dus niet overstappen omdat ik dan goedkoper uit zou zijn,ik betaal nog altijd liever meer voor een goede zorg dan minder bij een kliniek waar de zorg minder is ,of althans waar ik het vertrouwen niet heb,heb dit namelijk eens meegemaakt bij een andere kliniek ,die tot tweemaal toe een verschrikkelijk blunder heeft gemaakt bij de diagnose van een kat en hond van ons ,sindsdien ben ik bij ons huidige kliniek en ja het bevalt me ondanks de hoge kosten enorm goed.

Ik houd alle uitgaven niet meer bij ,want het geeft toch niks ,je moet wel naar je da ,bezuinigen gaat niet :wink:
Afgelopen jaar heb ik op een nest van 4 het geld van 1 kitten overgehouden,en dat word ook weer besteed aan de katten ,dus ja winst....

Twee eigen katers gekocht samen goed voor 1600 euro ,dus het geld wat je krijgt voor je baby's gaat bijv weer op aan investering aan goede gezonde dekkaters.

Vanaf Juni tot en met November heb ik bij minj da een somma van 956 euro gebracht aan entingen ,testen ,keizersnee,voeding etc etc.
Ja fokken brengt geld op...........NOT :lol:

Volgende week halen we ons nieuwe aanwinst op ...weer zo'n 785 euro's
Heb nu een nestje van 2 kittens ,dus het geld van die twee dametjes gaat weer op aan een nieuw meisje,,,maar het geeft allemaal niet ,je bent er gek van dus knijp je af en toe een oogje dicht als het weer eens veel kost.

Maar die fabels van leuk nestjes!! ...verre vakantie is dus larie :wink:
Gebruikersavatar
Kattenvrouwtje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 jul 2004 23:07
Locatie: Zwolle e.o.

Bericht door Kattenvrouwtje »

Ik ben ook gestopt met rekenen bij zo'n 900,- euro :!: voor het nestje Heilige Birmanen dat ik afgelopen zomer heb gefokt... Bovendien heb ik maar 1 kitten verkocht (aan mijn moeder die om de hoek woont) omdat ik het na zoveel weken voor die beestjes zorgen niet meer over mijn hart kon verkrijgen om ze te verkopen... maar ik heb wel 3 schatten van kittens en ben er stapelgek op!!!
Het heeft me dus handenvol geld gekost en dat blijven ze nu dus ook kosten dus ik doe maar niet meer fokken... :wink:
Mijn liefdes: Mandy en Jessie (Europees Korthaar), Zoë en haar kids: Abel, Amber en Aaron (Heilige Birmanen)!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Kyra, het gaat toch niet om winst maken? De vraag was waarom raskatten zo duur zijn.
Als je dan alles op een rijtje zet, zouden asiel- en opvangpoezen minstens evenveel moeten kosten als een raskat, op de 11 euro voor de stamboom na.
Zoals ik eerder al vermeldde, heb je bij raskatten meer 'garanties' over het karakter en zul je door de goede medische zorg vaak minder kosten hebben als je een raskitten aanschaft.

Heel veel dingen kunnen belangrijk zijn, maar ik heb echt niet veel geld over voor een perfecte aftekening van voetjes of wat dan ook.

Voor mij is de conclusie van dit topic dat raskatten om een bepaald aantal redenen duur zijn, dat het goedkoper kan als men dingen weglaat (echo's, dure dierenarts) maar dat veel meeberekend wordt wat bij een niet-raskat niet meeberekend mag worden: eventuele keizersnede, duur voer, dure dierenarts, ontwormingen kittens, entingen. In deze dingen heeft men een keuze en bovendien gelden deze zaken ook voor elke niet-raskat die een nest krijgt.

Ik krijg telkens het idee dat de fokkers zich willen/moeten verdedigen voor hun prijs (maar wel dingen meerekenen die iedereen voor zijn dieren betalen moet), maar tegelijkertijd vind ik dat er te weinig afgezet wordt tegenover de kosten die opvangen en asiels maken voor htk-katjes.
Kyra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 dec 2003 22:57
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Kyra »

Nee het gaat mij er ook niet om om winst te maken ,maar veel mensen denken dat altijd..... :???:

En dingen die jij noemt zoals dat echo''s onnodig zijn of een dure dierenarts,vind ik dus niet ,echo's moeten je katten soms ondergaan
als de poes in kwestie bijv op dag 69 van de bevalling zit en men wil kijken als de kittens al in het geboortekanaal zitten,absoluut niet onnodig maar voor het welzijn van de poes en kittens!!

Dure dierenarts is in mijn geval wel noodzakelijk omdat ik de meeste dierenartsen in ons buurt kwakzalvers vind..hoe goedkoop ze ook zijn ,ik wil mijn dieren niet aan die belabberde zorg blootstellen.

Duur voer ...absoluut wel noodzakelijk,van goedkoop voer raken katten sneller aan de diarree ,nierproblemen,en je ziet het aan de vachten,mijn katten krijgen dus inderdaad Hills en Eukanuba.
Etc etc

De prijs van keizersnedes ,duur voer ,echo's etc bereken je niet bij in de prijs van een kitten ,je hebt een vaste prijs en kost een bepaald nest de fokker meer dan berekent hij echt niet meer per kitten.

Ook is het zo dat als je bij een goede fokker een kitten koopt (wat jij veel geld vind) je veel garanties krijgt,en een contract ,wat in mijn ogen zeer aantrekkelijk is voor de koper .

Niet raskatjes worden vaak lang niet met deze zorg grootgebracht en ja men kan ze dan voor een eurootje of 10 halen bij een particulier ,niet geent ,niet ontwormt,slechte voeding,etc etc.

Mijn keuze is om mijn kittens de zorg te geven die ze verdienen,dus inderdaad kies je voor het beste af en toe duurste voer ,entingen ,ontwormingen en zorg,want niks is goed genoeg voor mijn dieren.
Dus wat ik al eerder zei je verdient niks aan een nest.(en dat hoeft ook niet)
Trouwens ik heb nooit klachten over het feit dat mensen de kittens te duur vinden,juist zij snappen heel goed wat je kwijt bent aan goede zorg en voeding ,zijn alleen maar blij dat ze een gezond kitten kopen waar ze minstens 15 jaar plezier van hebben.

Dus lang niet iedereen vind raskatten te duur. :!:

Ja en jij mag zelf bepalen of je wel of niet veel geld over hebt voor perfecte aftekeningen etc.
Een goede fokker doet juist zijn best om de rasstandaard na te steven en gezonde lijnen te fokken,en ja kijkt wel naar die dingen .
Er zijn al genoeg fokkers die dat niet doen ,en zomaar een nestje fokken,waar de kittens dan voor iets minder weg gaan ,maar wel met een minder goede gezondheid en soms helemaal geen aftekeningen(om een voorbeeldje te geven)

Zo heb ik zelf toen ik nog ontwetend was een kitten gekocht bij een zogenaamde birmanenfokker,wat dus al doodziek bleek toen ik hem kocht,deze mensen die dan voor iets minder een raskitten wegdoen houden juist geld over omdat men garantie tot de voordeur heeft .
Het lijkt dan alsof je goedkoop een kitten van een fokker hebt wat elders duurder is ,maar de nazorg is dan ook honderden keren beter bij de fokker waar je iets meer betaalt.

Maar ach ik heb al duidelijk gemaakt waar het mij om gaat ,ik fok dan raskittens,maar mijn kittens gaan ook alleen naar een selecte groep kopers,die net als mijn alles over hebben voor hun dier en het ras.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Kyra schreef:Duur voer ...absoluut wel noodzakelijk,van goedkoop voer raken katten sneller aan de diarree ,nierproblemen,en je ziet het aan de vachten,mijn katten krijgen dus inderdaad Hills en Eukanuba.
Etc etc

De prijs van keizersnedes ,duur voer ,echo's etc bereken je niet bij in de prijs van een kitten ,je hebt een vaste prijs en kost een bepaald nest de fokker meer dan berekent hij echt niet meer per kitten.

Ook is het zo dat als je bij een goede fokker een kitten koopt (wat jij veel geld vind) je veel garanties krijgt,en een contract ,wat in mijn ogen zeer aantrekkelijk is voor de koper .
Maar dat bedoel ik juist, dat opvangen en asiels dat ook doen, dus dat de kosten niet meeberekend kunnen worden in de prijs van het kitten. En dat de tegenstelling tot de kosten van opvangen en asiels dan zo schril is, want asiels krijgen voor 2 weken subsidie, opvangen totaal niets.
Wij geven ook een garantie dat kosten van ziekte verhaald kunnen worden en dat bij eventueel overlijden een ander kitten uitgezocht kan worden.

Mijn punt is dus dat er veel overeenkomsten zijn tussen fokkers en opvangers maar dat er een groot prijsverschil zit tussen de kittens van de fokker en kittens van een opvang. Ik val fokkers daar niet op aan, ik constateer alleen maar :wink:
Kyra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 dec 2003 22:57
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Kyra »

O ja en ik hoef me trouwens nooit te verdedigen tegenover mensen die een raskat willen of al bezitten ,het zijn altijd de mensen met rasloze katjes die over dit soort dingen vallen,als je het uitlegt word dat als verdediging gezien.

Maar jij mag natuurlijk zelf weten of je vind dat wij profiteren van het fokken ,je geeft al aan dat we wel veel mindere zorg kunnen geven aan onze dieren....waarom eigenlijk...verdienen dieren niet het beste van het beste...dat rasloze dieren die zorg niet krijgen....waarom is dat eigenlijk ,,ik vind zelf persoonlijk dat die ook goede zorg verdienen.

Het verschil zit hem alleen in het feit dan iedereen lukkraak maar rasloze nestjes fokt (en er geen geld voor over heeft)en dat een fokker doordacht bezig is en een gezond dier fokt,met de beste zorg.

Soms heb ik wel eens het idee dat bepaalde mensen omdat ze geen raskitten kunnen betalen een soort van jaloezie vertonen en daarom alles afkraken wat ras is en wie een ras fokt.

Heb je zelf ook niet raskatten ,en hebben die de beste zorg gehad?
Je hebt je birmaantje ook goedkoop gekocht ,en was daar niet iets mis mee zoals je zelf al opperde?
Ik mag dan meer vragen ik fok wel verantwoord :wink:
Kyra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 dec 2003 22:57
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Kyra »

Emma Boom schreef: Maar dat bedoel ik juist, dat opvangen en asiels dat ook doen, dus dat de kosten niet meeberekend kunnen worden in de prijs van het kitten. En dat de tegenstelling tot de kosten van opvangen en asiels dan zo schril is, want asiels krijgen voor 2 weken subsidie, opvangen totaal niets.
Wij geven ook een garantie dat kosten van ziekte verhaald kunnen worden en dat bij eventueel overlijden een ander kitten uitgezocht kan worden.

Mijn punt is dus dat er veel overeenkomsten zijn tussen fokkers en opvangers maar dat er een groot prijsverschil zit tussen de kittens van de fokker en kittens van een opvang. Ik val fokkers daar niet op aan, ik constateer alleen maar :wink:
Werkt dat ook zo bij honden?
Mijn honden komen uit het asiel ,ik heb zelf de kosten van de entingen nog moeten betalen bovenop de 75 euro die ons laatste hond koste.
Absoluut niet erg hoor ,want ik had net zo lief meer betaalt,als de zorg in de asiels er daardoor beter van word doe ik het graag ,want eerlijk gezegd vind ik de faciliteiten van het asiel hier nog lang niet wat het hoort te zijn.
Ik vind dus ook dat een opvang best meer kan vragen voor een dier,helaas zijn het vaak dieren die medische zorg nodig blijven hebben ,net als onze golden die door 1 of andere idioot is gefokt,waardoor dus goedkoop duurkoop word.
Je word als koper in wezen opgescheept met de ''foutjes'' van anderen.

Dat het allerbelabbertst is in de opvang van katten en honden met de financiele kant weet ik maar al te goed,reden te meer om dus meer te vragen voor een ook rasloos kitten,ik heb ook voor een rasloos dier best meer geld over ..maar goed lang niet alle mensen denken daar zo over.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Je hoeft je tegenover mij ook niet te verdedigen, hoor, en je hoeft me ook niet aan te vallen :wink:
Ik heb inderdaad raskatten en echt niet alleen maar 'met een foutje'. Ik ben wel bereid om in bepaalde gevallen verhoudingsgewijs veel geld neer te tellen voor een raskat, omdat ik dan zeker ben van het karakter.
Dus ik maak deze discussie helemaal niet persoonlijk.

Waar ik over struikel, is de opmerking (en ik weet helemaal niet meer wie die opmerking maakte, vind dat ook niet belangrijk) dat de dieren zulke dure zorg en duur voer nodig hebben, en dat ik vind dat ALLE dieren dat nodig hebben, dus dat je dat niet mee mag tellen. En in de discussie op de voorgaande pagina's blijkt dat sommige fokkers dit wel meetellen.

Ik geef ook duur voer, ik heb enorme da-rekeningen, maar ik vind wel dat er dingen bij het overzicht staan die niet alleen voor raskatten gelden, en die dus niet de raskat duur maken. DAT wilde ik aangeven, PLUS het feit dat goede verzorging van ongewenste htk-jes even duur is.
Kyra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 dec 2003 22:57
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Kyra »

Bij het verantwoord fokken van een ras komen dingen kijken als geld voor de dekkater ,wat al zo'n 300 euro is ,bij rasloze katjes kost dit niks :smile:

Ja en de aanschaf van aan de rasstandaard voldoende dieren zit een prijskaartje wat ik al eerder vermelde..

Sommige dingen hebben inderdaad ras of rasloze dieren beide nodigde werkelijkheid wijst echter uit dat veel eigenarenvan rasloze katten dit er niet voor over hebben,wat je dus aan zorg niet geeft mag je ook niet berekenen in je prijs :wink:

En da rekeningen ,ja die zullen bij beide duur zijn ,een fokker is alleen meer geld kwijt aan testen(Felv en FIV PKK HCM ,Bloedgroepbepalingen)
Daar zit het ook vaak in de vraagprijs.

Een fokker die dit alles niet doet hoeft inderdaad ook niet zoveel te rekenen voor een raskat.

Ik val je trouwens niet aan,lijkt alleen maar zo :wink:

Ik bereken dus niks meer voor kittens die met keizersnedes worden geboren,asl ik dat zou doen had ik mijn enigste kitten van onze Liza moeten verkopen voor dik 800 Euro om quite te spelen,wij kozen echter ervoor haar te houden ,een enigst kind doe je niet weg :wink:

Ach als iedereen zelf maar weet dat hij het goed doet en met hart en ziel van zijn katten houd,dan doet de rest er niet toe :wink:
Gast

Bericht door Gast »

Kyra schreef:Nee het gaat mij er ook niet om om winst te maken ,maar veel mensen denken dat altijd..... :???:

En dingen die jij noemt zoals dat echo''s onnodig zijn of een dure dierenarts,vind ik dus niet ,echo's moeten je katten soms ondergaan
als de poes in kwestie bijv op dag 69 van de bevalling zit en men wil kijken als de kittens al in het geboortekanaal zitten,absoluut niet onnodig maar voor het welzijn van de poes en kittens!!

.
Hoe deden fokkers dat voor de echo bestond, werden er toen alleen maar kneusjes geboren? Als je een echo gebruikt om te zien of er bijvoorbeeld iets in de baarmoeder achter is gebleven wanneer moeder problemen zou krijgen na de bevalling is het in mijn ogen nodig, maar alleen om te kijken hoeveel kittens er in zitten en of ze al aan het indalen zijn is in mijn beleving meer om de nieuwsgierigheid (die ik ook zou hebben hoor) te bevredigen dan noodzaak.


Dure dierenarts is in mijn geval wel noodzakelijk omdat ik de meeste dierenartsen in ons buurt kwakzalvers vind..hoe goedkoop ze ook zijn ,ik wil mijn dieren niet aan die belabberde zorg blootstellen.

.[/quote]Wat is duur en bestaan er nog goedkope dierenartsen, voor al mijn katten, zowel de htk als de ras dieren ga ik naar dezelfde dure dierenarts en dat heeft volgens mij helemaal niets met fokken van raskatten te maken.

Duur voer ...absoluut wel noodzakelijk,van goedkoop voer raken katten sneller aan de diarree ,nierproblemen,en je ziet het aan de vachten,mijn katten krijgen dus inderdaad Hills en Eukanuba.
Etc etc

.[/quote]Dit is dus nonsens, de consumenten organisaties hebben katten en hondenvoer onderzocht en in Nederland is geen slecht voer op de markt. Zelf geef ik naast rauw Carocat brokjes een premium voer voor een schappelijke prijs volgens de onderzoek resultaten van de universiteit Utrecht.

De prijs van keizersnedes ,duur voer ,echo's etc bereken je niet bij in de prijs van een kitten ,je hebt een vaste prijs en kost een bepaald nest de fokker meer dan berekent hij echt niet meer per kitten.

.[/quote]Voor mijn raskatten heb ik 500 euro per stuk betaald, geen kattenplasje ik mag dus ervan uit gaan dat eventuele kosten wel degelijk in de prijs zijn opgenomen. Natuurlijk weet ik dat er duurdere en goedkopere rassen zijn en kan ik het wel eens zijn met de stelling dat de fookker die een enkel nestje per jaar fokt er niet veel aan over zal houden, maar je maakt mij niet wijs dat aan een kitten dat bedrag zal owrden besteedt door de fokker. Dat de fokker de eigen katten goedkoper kan houden dank zij de fok zal dichter bij de waarheid liggen. Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen bezwaar dat een goede fokker de krabpaal van de opbrengsten uit de fok betaald, tegelijk wil ik er wel op wijzen dat de niet fokker die zaken uit eigen zak zal moeten betalen.

Ook is het zo dat als je bij een goede fokker een kitten koopt (wat jij veel geld vind) je veel garanties krijgt,en een contract ,wat in mijn ogen zeer aantrekkelijk is voor de koper .

.[/quote]De fokker waar ik de eerste drie kittens heb gekoscht is 100 tot 150 euro duurder per kitten dan andere fokkers van hetzelfde ras, was voor mij geen probleem, tot ik een rechtszaak moest aanspannen om de stambomen op te eisen, nu is gebleken dat de stambomen nooit zijn aangevraagd. In het contrat staat dat ik kittens Met stamboom heb gekocht, maar toen de koop werd gesloten en het contract getekend was die dure fokker dus al over de aanvraag termijn van de rasvereniging waarin de stambomen aangevraagd mogen worden. Hoezo heb ik bij een duurdere fokker meer zekerheden?

Niet raskatjes worden vaak lang niet met deze zorg grootgebracht en ja men kan ze dan voor een eurootje of 10 halen bij een particulier ,niet geent ,niet ontwormt,slechte voeding,etc etc.

.[/quote]Mee eens, ook worden niet raskatjes vaak veel te jong geplaatst en dus van de moeder gescheiden.

Mijn keuze is om mijn kittens de zorg te geven die ze verdienen,dus inderdaad kies je voor het beste af en toe duurste voer ,entingen ,ontwormingen en zorg,want niks is goed genoeg voor mijn dieren.
Dus wat ik al eerder zei je verdient niks aan een nest.(en dat hoeft ook niet)
Trouwens ik heb nooit klachten over het feit dat mensen de kittens te duur vinden,juist zij snappen heel goed wat je kwijt bent aan goede zorg en voeding ,zijn alleen maar blij dat ze een gezond kitten kopen waar ze minstens 15 jaar plezier van hebben.

Dus lang niet iedereen vind raskatten te duur. :!:

.[/quote]Ik ben iemand die er dus wel het geld voor over heeft en het geen punt vindt dat de fokker de katten onderhoudt van de opbrengst van het fokken, maar wordt wel kriegel van de bewering dat er geld bij zou moeten.

Ja en jij mag zelf bepalen of je wel of niet veel geld over hebt voor perfecte aftekeningen etc.
Een goede fokker doet juist zijn best om de rasstandaard na te steven en gezonde lijnen te fokken,en ja kijkt wel naar die dingen .
Er zijn al genoeg fokkers die dat niet doen ,en zomaar een nestje fokken,waar de kittens dan voor iets minder weg gaan ,maar wel met een minder goede gezondheid en soms helemaal geen aftekeningen(om een voorbeeldje te geven)

Zo heb ik zelf toen ik nog ontwetend was een kitten gekocht bij een zogenaamde birmanenfokker,wat dus al doodziek bleek toen ik hem kocht,deze mensen die dan voor iets minder een raskitten wegdoen houden juist geld over omdat men garantie tot de voordeur heeft .
Het lijkt dan alsof je goedkoop een kitten van een fokker hebt wat elders duurder is ,maar de nazorg is dan ook honderden keren beter bij de fokker waar je iets meer betaalt.

.[/quote]Dit soort zaken komt ook voor bij fokkers die een goed naam zouden hebben en wel nazorg zouden geven. Bij mij komt ook de vraag op: wat versta jij onder nazorg?

Maar ach ik heb al duidelijk gemaakt waar het mij om gaat ,ik fok dan raskittens,maar mijn kittens gaan ook alleen naar een selecte groep kopers,die net als mijn alles over hebben voor hun dier en het ras

.[/quote]Zo hoort een fokker toch ook met de fokjes om te gaan en eigenlijk vind ik het dieptriest dat met niet ras anders om wordt gegaan,

Groetjes,
Nanna
Gast

Bericht door Gast »

Dierenasiels zijn verplicht de diertjes te enten voor plaatsing, ze mogen wel een bedrag in rekening brengen voor het opvangen en enten samen, als jij de honden zelf hebt moeten laten enten is het asiel in overtreding.

Mijn vraag over nazorg stel ik om te kunnen vergelijken. Toen ik over een van de diertjes overleg had gepleegd met de dierenarts was de fokker nogal boos, fokker vond namelijk dat de dierenarts nergens van wist en ik niet met de dierenarts had mogen overleggen, maar naar fokker had moeten komen. De cattery bestaat sinds 1998, zelf heb ik 25 jaar ervaring met opvang en toen ik dertien was flesde ik het eerste nestje waar moeder van was doodgereden.

Groetjes,
Nanna
Kyra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 dec 2003 22:57
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Kyra »

Een echo doe ik alleen in noodzakelijk geval ,wat ik al eerder zei,als een poes op dag 69 van de zwangerschap zit en er nog geen tekenen zijn van de bevalling en wanneer in dat geval de poes zich toch zichtbaar niet ''lekker voelt''
Dus niet uit nieuwsgierigheid,ik laat mijn poezen niet voor mij plezier een echo ondergaan ,is al stress genoeg op zo'n moment voor een dier dus als het niet hoeft doe ik het niet.

Er bestaat inderdaad een zeer groot verschil tussen de prijzen die dierenartsen hanteren,laatst hebben we op een ander forum hier een topic aan gewijd en je ziet soms enorme verschillen.

Over het voer ...is geen nonsens,voorbeeldje ,de katten van mijn oma waren jaren op de aldibrok ,nu ze bij mijn ouders wonen krigen ze hills ,ze hebben betere ontlasting en de vachten glimmen meer .
Trouwens ik hoef het mijn birmanen niet voor te schotelen ze lusten het niet.
Zijn eigenwijze eters en ik kook dus ook geregeld vers voor ze als kip en vis :wink:

Mischien dat sommige fokkers voor kittens geboren uit keizersnedes meer rekenen zal ik niet ontkennen ,ik doe dat nooit ,maar kan het eveneens wel begrijpen.

Over het feit dat je pech hebt gehad met de fokker van je kitten kan ik niks zeggen ,wel is het zo dat een fokker bij aflevering van een kitten de stamboom gelijk hoort mee te geven...je kon weten dat daar dus al iets mis mee was.

En toch moet je af en toe geld bijleggen ,niet elk nest bij elk ras bestaat uit 5 of meer kittens ,bij minj ras heb je vaak hooguit 3 kittens en ook wel eens 2 of zelfs 1 ,wat ik dit jaar had,dan moet je wel geld bijleggen :wink:
Heb al gezegd dat dit voor mij geen punt is.

Onder nazorg versta ik ten alle tijde klaar staan met raad en daad bij je kopers en vooral voor je verkochte kittens.
Als je mijn contract zou lezen zou je dik tevreden zijn :wink:
Ik zou zelfs als ik goed contact heb met 1 van de kopers en een verkocht kitten van mij zou komen te overlijden terwijl ik daar niks aan zou kunnen doen (dus uitgezonderd een aangeboren afwijking of erfelijke aandoening)de mensen een nieuwe kitten aanbieden ,natuurlijk pas na een poosje als men er aan toe is.
Hier zijn dan geen kosten aan verbonden dus ik geef een ''duur kitten'' weg omdat ik meeleef met de kopers en ikzelf het afschuwelijk zou vinden als een kitten van mij zou overlijden.De nazorg is hier dus erg breed,zelf heb ik die ervaring niet met fokkers waar ik ooit een kitten heb gekocht ,bij 1 fokker juist ronduit slechte ervaring,waar ik dus echt van weet dat die fokt om er wat aan over te houden en men zich niet bekommerd om hun kittens en de kopers.
Sommige fokkers vragen nooit weer naar hun kittens en houden geen contact ,ik houd contact met alle kopers ,ga zelfs vaak langs,mijn contact met de kopers is dus super.


Dat er met een niet raskat anders word omgegaan is ook triest ,maar zal wel zo blijven ook helaas.
Kan je mij niet verwijten omdat ik toevallig een ras fok.

En ja een fokker hoort ook zo met zijn katten om te gaan ,maar goed je hebt fokkers en fokkers en men ziet het verschil soms niet en dat is jammer.

Hier vertrekken over 5 weken weer 2 kittens ,en dat is echt niet makkelijk hoor,je kindjes verlaten je en dat is elke keer weer moeilijk.
Zal je zeggen waarom fok je dan....omdat ik verslaafd ben aan dit ras en andere mensen ook dit ras gun en de mogelijkheid om zonder zelf te moeten fokken ,ook zo'n katje te hebben.
Goede lieve nieuwe eigenaren geeft een hoop troost als je kittens weer weg gaan.
Nanna schreef:ps,

Mijn vraag over nazorg stel ik om te kunnen vergelijken. Toen ik over een van de diertjes overleg had gepleegd met de dierenarts was de fokker nogal boos, fokker vond namelijk dat de dierenarts nergens van wist en ik niet met de dierenarts had mogen overleggen, maar naar fokker had moeten komen. De cattery bestaat sinds 1998, zelf heb ik 25 jaar ervaring met opvang en toen ik dertien was flesde ik het eerste nestje waar moeder van was doodgereden.

Groetjes,
Nanna
Hier mag men altijd met zijn eigen dierenarts overleggen ,twee weten meer dan 1 en ik sta zowiezo open voor elk commentaar,dus dat zoiets niet mag van de fokker snap ik niet ,wel kan je de fokker erbij betrekken als er iets mis is ,denk dat een goede fokker ook zeker wil weten wat er aan schort en hoe men dingen kan verbeteren.
Gesloten