Welk ras is dit?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
sanderarts
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 aug 2022 11:07

Welk ras is dit?

Bericht door sanderarts »

Hallo,

Bij ons loopt regelmatig deze kat rond. Hij is heel sociaal vrij rustig (lijkt ook al wat ouder).

Mijn zoontje is allergisch voor katten, maar voor deze kat helemaal niet. Ik wil er ook zo een!

De grote vraag is welk ras (of mix) dit is, weet iemand dat? Ik heb de eigenaar van de kat niet gevonden.

Alvast mijn dank voor jullie hulp!

Groet,
Sander

Afbeelding
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Welk ras is dit?

Bericht door nellebel »

ziet er uit als een huis tuin en keukenkat hoor. en niet allergisch, ligt vaak ook aan de vacht. gijs bij mij heeft een heel andere vacht als guusje. guusje heeft stugger haar, gijs veel zachter maar ook losser haar. bij hem kun je er elke dag een hele bol wol vandaan halen. en er zal ook verschil zijn tussen hele dagen in huis of buiten een kat tegenkomen denk ik qua allergie.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
sanderarts
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 aug 2022 11:07

Re: Welk ras is dit?

Bericht door sanderarts »

Dank! Denk je niet dat het een Blauwe Rus is?
sanderarts
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 aug 2022 11:07

Re: Welk ras is dit?

Bericht door sanderarts »

Hier nog een foto.
Afbeelding

Ik dacht zelf aan een Blauwe Rus, omdat mensen minder snel allergisch zijn voor dat ras en omdat mijn "Cat Scanner" het ook denkt ;-)

Afbeelding
Cerna

Re: Welk ras is dit?

Bericht door Cerna »

Een Blauwe Rus is blauw en deze kat heeft witte voeten en een witte bef.
Misschien dat een voorouder een gezellige avond heeft gehad met een Blauwe Rus, maar dit is toch gewoon een HTK-kat.
En wat maakt het ook uit, ook een HTK-kat is een leuke kat!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welk ras is dit?

Bericht door castratenkoor »

Het heeft wel wat van een kruising Blauwe Rus inderdaad. Echte Blauwe Russen hebben nooit witte voetjes. mensen die allergisch zijn hebben soms minder last van de Oosterse rassen. Maar garantie heb je niet op dat gebied. Ik hoor toch vaak dat ook Blauwe Russen weer weg moeten ivm met een allergie. Ik zelf heb een lichte vorm en reageer minder op de Blauwe Rus en de kruising Blauwe Rus die ik heb.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welk ras is dit?

Bericht door Rik »

Overigens ben je meestal niet allergisch voor de vacht of de schilfers maar voor allergenen die de kat uitscheidt.
Het is niet kattenhaar of huidschilfers die allergieën veroorzaken
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, worden gevoeligheid en allergie voor katten niet veroorzaakt door kattenhaar. Het zijn de allergenen die door de speeksel- en talgklieren van katten worden uitgescheiden, die bij gevoelige mensen reacties veroorzaken. De meeste mensen die allergisch zijn voor kattenallergenen, zijn vooral gevoelig voor een bepaald allergeen, namelijk Fel d 1, dat voornamelijk wordt geproduceerd in de speekselklieren en de talgklieren van de kat. Deze allergenen worden overgebracht op de vacht en de huid als de kat zichzelf wast en worden vervolgens verspreid in de omgeving via haren en huidschilfers.
Wel een mooie kat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
sanderarts
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 aug 2022 11:07

Re: Welk ras is dit?

Bericht door sanderarts »

Dank allen, duidelijk!
Plaats reactie