Wel of geen vriendje voor Heilige Birmaan?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
Danika
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 okt 2020 23:59

Wel of geen vriendje voor Heilige Birmaan?

Bericht door Danika »

Hallo allemaal,

Ik ben al een poosje aan het nadenken om voor mijn Heilige Birmaan genaamd Dos een nieuw vriendje in huis te halen. De situatie: Dos is 10 jaar en ik heb hem destijds als kitten samen met een Sphynx gekocht. Dat ging prima. Ze sliepen en samen en verzorgden elkaar. Dos was haar overigens af en toe ook wel zat en nam dan even wat me time ;-). Ongeveer twee jaar geleden is de Sphynx overleden. Ik heb toen na overleg met een katten gedragskundige besloten even geen nieuwe kat aan te schaffen en aan te kijken hoe hij zou reageren. Dos is redelijk op zichzelf en hij ging geen afwijkend gedrag vertonen. Wel kwam hij veel vaker mijn gezelschap opzoeken.

Ondertussen zijn we dus twee jaar verder en twijfel ik eigenlijk nog steeds. Het is een kat die redelijk op zichzelf is. Aan de andere kant vind ik hem een beetje lusteloos en hij slaapt veel. Ik woon alleen en ben regelmatig de deur uit en werk een aantal dagen buiten de deur. Ik krijg af en toe het gevoel dat hij eenzaam is en/of zich verveelt. Hij is niet zo van de spelletjes en samen spelen is hij na 10 minuten ook zat.

Wat is wijsheid? Een nieuwe kat erbij is denk ik geen gelopen race qua oplossing (gaat Dos die kat leuk vinden en hij heeft dan niet meer het huis voor zichzelf alleen)en kans bestaat dat die kat dan ook weer weg moet. Ook zielig. Maar als ik het niet probeer weet ik het ook niet. Wie kent het ras goed en heeft een soortgelijke situatie meegemaakt? Of wie heeft er gewoon een 'goed' advies? Wie oh wie wil en kan met me meedenken? Alvast enorm bedankt!!!

Groetjes Danielle
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Wel of geen vriendje voor Heilige Birmaan?

Bericht door Zotvanpoezen »

Hallo,
Je zegt dat Dos lusteloos is, veel slaapt en het spelen na 10 min al beu is. Zou hij niet ziek zijn? Gezien zijn leeftijd zou ik een seniorenconsult aanraden. Eet hij nog goed, drinkt hij meer of minder dan vroeger?
Heeft hij voedselverrijking in de vorm van voerpuzzels om zich bezig te houden als jij er niet bent?
Een nieuwe kat vind ik niet zo'n goed idee. Je zegt dat hij op zichzelf is en dat de kattengedragskundige het ook afgeraden heeft.
Dus eerst een medische check.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Danika
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 okt 2020 23:59

Re: Wel of geen vriendje voor Heilige Birmaan?

Bericht door Danika »

Ha Zotvanpoezen, dank voor je reactie! Ik ben drie weken geleden nog bij de dierenarts geweest en alles was ok. Paar maanden gelden nog bloed laten onderzoeken. Hij heeft wel last van een hardnekkige verkoudheid en morgen daarvoor weer een afspraak met een andere dierenarts voor second opinion. Zou kunnen dat hij daar beetje sloom van is. Goed dus inderdaad om weer even te laten checken. Qua eten en drinken geen bijzonderheden. Is nooit een grote eter geweest en gewicht niet veranderd.

Voedselverrijking nog niet geprobeerd. Als ik hier op eiland iets kan vinden zal ik dat eens gaan proberen. En gedragsdeskundige heeft het niet zozeer afgeraden, maar geadviseerd het eerst nog even aan te kijken. Wel inderdaad omdat hij best op zichzelf is. Maar jij vindt het dus niet zo'n goed idee. Ik sta eerlijk gezegd ook nog niet te springen, maar voel me ook schuldig als hij een hele dag alleen thuis is. Mmmm lastig. Ik ga het morgen ook met de dierenarts bespreken en je andere suggesties eens onderzoeken. Super veel dank voor het meedenken en je tips!!
Plaats reactie