Maine Coon of niet?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
eevee_the_coon
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 okt 2019 23:13

Maine Coon of niet?

Bericht door eevee_the_coon »

Hoi iedereen,

Ik heb een vraag aan de katten-kenners hier.

Afgelopen week heb ik een nieuwe Maine Coon kitten gekocht, 18 weekjes oud met stamboom via marktplaats.
Op dit moment heb ik een 2 jaar oude kat die wel een maatje kon gebruiken. Maine coons zijn niet zo graag alleen. Ik werk deels op kantoor en deels thuis, vandaar de tweede kat.

De kitten die ik heb gekocht is echt een super leuk beest, ben helemaal verliefd op hem. Heel vriendelijk en sociaal. Komt graag bij ons liggen. Alleen ik vraag me wel wat af. Is hij 100% Maine Coon....

Toevallig zat ik de foto's te bekijken van mijn andere kat, een Maine Coon poes zonder stamboom. Waar ik beide ouders van heb gezien. En zij is vele malen groter met 4 maanden. Ze heeft op haar oren van die links pluimtjes, super lange snorharen, oorharen en al een behoorlijk lange vacht.

Deze kleine rakker is een kater, heeft geen pluimpjes op z'n oren, snorharen zijn vele male korter. Snuit/kop is ook vrij smal en z'n poten ook niet al te groot. Nu met 4 maanden een gewicht van 2.4 kg. Ook niet heel zwaar.

De stamboom heb ik nog niet. Ik heb wel de stamboom van beide ouders gezien, en die waren volbloed Maine Coon. Ik krijg de stamboom pas als hij gecastreerd is. Omdat zij niet wilt dat ermee gefokt wordt. (wat ik overigens ook opmerkelijk vind.. maar dat ter zijde.)

Ik moet erbij zeggen dat ik de kitten niet terug wil brengen naar de fokker. Maar vraag me wel af of ik een kat in de zak heb gekocht ;)

Hieronder de foto's. Bruin is mevrouw de poes met 4 maanden. Zwart is de nieuwe kitten, ook 4 maanden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Maine Coon of niet?

Bericht door Rik »

eevee_the_coon schreef: 10 okt 2019 23:40 Afgelopen week heb ik een nieuwe Maine Coon kitten gekocht, 18 weekjes oud met stamboom via marktplaats.
Markplaats is ook niet echt een plek om kittens te kopen. Er zitten een heleboel malafide zogenaamde 'fokkers' op. Echt met de meeste ellende. Maar goed, dat is achteraf.

Heb je onderzoek gedaan naar deze fokker voordat je het kitten kocht? Is die aangesloten bij een van de erkende verenigingen? Reviews op internet? Heb je de stamboom van je kitten wel gezien (bij het ophalen)? Heb je de moeder gezien? Heb je de stambomen van beide ouders gezien? Hoe zag het er daar uit? Allemaal dingen die je goed in de gaten moet houden als je echt voor een raskat zou gaan (want daar betaal je immers ook behoorlijk voor).

Vaak zeggen we hier, dat als het kitten geen stamboom heeft, het ook geen raskat is. Maar die stamboom kun je dus nog krijgen. Overigens is het wel redelijk normaal dat de fokker castratie eist (bij zowel poes als kater). Ze zijn ook niet bedoeld voor de fok (wegens verschillende redenen, alsook de zorgvuldigheid van fokken binnen het ras). En anders betaal je het dubbele voor je (fok)kitten.

Aan de foto is niet echt te zien welk ras hij is. Het kan zijn dat de vader wat minder haren had. Maar inderdaad lijkt hij niet de typisch lange haren van een Maine Coon te hebben. Ik weet niet of dat nog kan komen.

Je kunt op Google zoeken op Maine Coon zwart en dan op Images/Afbeeldingen drukken. E.v. met de term kitten erbij. Dan zie je wat andere voorbeelden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
eevee_the_coon
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 okt 2019 23:13

Re: Maine Coon of niet?

Bericht door eevee_the_coon »

Hoi Rik,

Ik had wel onderzoek gedaan naar de fokker. Ze had echt 30 positieve reviews op marktplaats, en kon niks raars vinden op het internet.

De stamboom van de kitten zelf heb ik niet gezien, wel de stamboom van de ouders. Beide ouders van de kitten gezien. De moeder was een kleine Maine Coon, 3.5 kilo en had ook geen pluimpjes op de oren. Wel een lange vacht.

De vader was echt een hele grote kat, rond de 8 kilo. Die was ook aanwezig. Ook geen pluimpjes op de oren en een korte kraag. Zie foto's onderaan.

Ze had uitgebreide papieren van allerlei verschillende testen die ze had gedaan bij beide katten. De katten waren op alles getest. En de rede dat er niet gefokt mag worden met deze kater was omdat de vader drager was van een bloedarmoede afwijking. De moeder was geen drager, dus kon de kitten nooit actief deze afwijking hebben, alleen passief drager zijn (50/50 kans).

Maar door deze kans wilde zij dat de kater met 8 maanden gecastreerd zou worden. Als ik dan de castratie papieren op zou sturen, zou ik ook van haar de stamboekpapieren krijgen. Op het moment van ophalen heb ik niet de stamboom papieren gezien. Deze had zij nog niet aangevraagd. Vandaar dat ik die niet heb gezien.

Foto's van de ouders:
https://ibb.co/c8MfMfB
https://ibb.co/dWxjHTD
eevee_the_coon
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 okt 2019 23:13

Re: Maine Coon of niet?

Bericht door eevee_the_coon »

Op internet kom ik heel veel verschillende soorten Maine Coons tegen, met pluim en zonder pluim op de oren. Lange kraag, korte kraag. Dus ik kan daar niet echt iets over zeggen.

De meeste hebben inderdaad een langere vacht, ook als kitten zijnde. Dit zag ik ook bij mijn poes terug.
Ik vind zelf de poes veel lijken op een black tabby Turkse Angora. Slank gebouwd, korte kraag, geen pluimpjes en een lange staart. Maar een Turkse Angora is weer veel kleiner van stuk dan een Maine Coon.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Maine Coon of niet?

Bericht door Rik »

eevee_the_coon schreef: 11 okt 2019 11:00 Ik had wel onderzoek gedaan naar de fokker. Ze had echt 30 positieve reviews op marktplaats, en kon niks raars vinden op het internet.
Ok, dan kijkt mij de fokker wel in orde. In ieder geval wat betreft de revies.
eevee_the_coon schreef: 11 okt 2019 11:00 De moeder was een kleine Maine Coon, 3.5 kilo en had ook geen pluimpjes op de oren. Wel een lange vacht.
De vader... Ook geen pluimpjes op de oren en een korte kraag.
Dat zou de reden kunnen zijn dat de haartjes wat korter zijn. Je weet ook nooit van wie de dominante genen geërfd worden.
eevee_the_coon schreef: 11 okt 2019 11:00 En de rede dat er niet gefokt mag worden met deze kater was omdat de vader drager was van een bloedarmoede afwijking.
Dat is in ieder geval de reden waarom er niet gefokt mee MAG worden. Maar zelfs als het zou kunnen, wordt het normaal door de fokker toch verboden tenzij je de dubbele prijs voor een (fok)kitten betaald. Dus het blijft redelijk normaal dat als je een gezelschapskitten koopt, dat er een fokverbod op zit.
eevee_the_coon schreef: 11 okt 2019 11:00 Op het moment van ophalen heb ik niet de stamboom papieren gezien. Deze had zij nog niet aangevraagd. Vandaar dat ik die niet heb gezien.
Oei, ik hoop dat ze dat dan wel al gedaan hebben. Soms is het zo dat dit maar tot een bepaald aantal dagen na de geboorte kan (ik had ergens 70 dagen gelezen en soms zelfs slechts 14 dagen). 70 dagen is 10 weken dus hadden ze de stamboom al moeten hebben. Zeker bij 18 weken toen je hem gehaald hebt. De kosten van een stamboom zijn ook niet zo hoog en die hadden ze wel gewoon achter kunnen houden tot de castratie. Dat zou ik dus in ieder geval nog even navragen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
eevee_the_coon
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 okt 2019 23:13

Re: Maine Coon of niet?

Bericht door eevee_the_coon »

Dit is een voorbeeld van een zwarte Maine coon van 4 maanden oud.

Je ziet al dat de haren in de kraag / zijkant van het hoofd al aan het komen zijn. Dit was hetzelfde bij mijn poes van 4 maanden.

De zwarte kitten heeft dit totaal niet.

Afbeelding
eevee_the_coon
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 okt 2019 23:13

Re: Maine Coon of niet?

Bericht door eevee_the_coon »

Rik schreef: 11 okt 2019 11:14 Ok, dan kijkt mij de fokker wel in orde. In ieder geval wat betreft de revies.


Dat zou de reden kunnen zijn dat de haartjes wat korter zijn. Je weet ook nooit van wie de dominante genen geërfd worden.


Dat is in ieder geval de reden waarom er niet gefokt mee MAG worden. Maar zelfs als het zou kunnen, wordt het normaal door de fokker toch verboden tenzij je de dubbele prijs voor een (fok)kitten betaald. Dus het blijft redelijk normaal dat als je een gezelschapskitten koopt, dat er een fokverbod op zit.


Oei, ik hoop dat ze dat dan wel al gedaan hebben. Soms is het zo dat dit maar tot een bepaald aantal dagen na de geboorte kan (ik had ergens 70 dagen gelezen en soms zelfs slechts 14 dagen). 70 dagen is 10 weken dus hadden ze de stamboom al moeten hebben. Zeker bij 18 weken toen je hem gehaald hebt. De kosten van een stamboom zijn ook niet zo hoog en die hadden ze wel gewoon achter kunnen houden tot de castratie. Dat zou ik dus in ieder geval nog even navragen.


Oh ik lees inderdaad dat het binnen 4 maanden moet gebeuren. Ik heb meteen contact op genomen met de fokker hierover. Ben benieuwd naar de reactie.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Maine Coon of niet?

Bericht door Rik »

Het hangt af van de stamboom-instantie. Ik lees ook zelfs 10 dagen na geboorte. Soms 14 dagen na geboorte. En 70 dagen na geboorte. Veel langer ben ik nog niet tegengekomen. Dat zou dus kunnen betekenen dat er geen stamboom meer aangevraagd kan worden. Ik ben ook benieuwd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
eevee_the_coon
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 okt 2019 23:13

Re: Maine Coon of niet?

Bericht door eevee_the_coon »

Rik schreef: 11 okt 2019 11:31 Het hangt af van de stamboom-instantie. Ik lees ook zelfs 10 dagen na geboorte. Soms 14 dagen na geboorte. En 70 dagen na geboorte. Veel langer ben ik nog niet tegengekomen. Dat zou dus kunnen betekenen dat er geen stamboom meer aangevraagd kan worden. Ik ben ook benieuwd.
Hmm ik ben heel benieuwd wat de fokker hier op te zeggen heeft.
eevee_the_coon
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 okt 2019 23:13

Re: Maine Coon of niet?

Bericht door eevee_the_coon »

Net een reactie gekregen, toevallig vandaag waren de papieren binnen gekomen.

Ze zei dat ze goed contact heeft met de stamboom vereniging. Ze hoort het met 8 weken de stamboom aan te hebben gevraagd. Maar het kon later in haar geval later.

Is het ok om te vragen voor een foto van de stamboom?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Maine Coon of niet?

Bericht door Rik »

Ok, dan heeft zij dus onofficiële kanalen om het toch voor elkaar te krijgen ;)

Foto kun je natuurlijk altijd vragen maar op zich heeft het niet zoveel zin. Want wel of geen stamboom, daar kun je nu toch niet zoveel meer aan doen. Als het goed is wordt hij over een 2 maanden gecastreerd (zou ik wel bij maximaal 6, uiterlijk 7 maanden doen, je wil ook het e.v. sproeien voor zijn) en dan krijg je die stamboom alsnog.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
eevee_the_coon
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 okt 2019 23:13

Re: Maine Coon of niet?

Bericht door eevee_the_coon »

Rik schreef: 11 okt 2019 13:33 Ok, dan heeft zij dus onofficiële kanalen om het toch voor elkaar te krijgen ;)

Foto kun je natuurlijk altijd vragen maar op zich heeft het niet zoveel zin. Want wel of geen stamboom, daar kun je nu toch niet zoveel meer aan doen. Als het goed is wordt hij over een 2 maanden gecastreerd (zou ik wel bij maximaal 6, uiterlijk 7 maanden doen, je wil ook het e.v. sproeien voor zijn) en dan krijg je die stamboom alsnog.
Ja precies, maar gaat het hier dan om een raskat of niet? Aangezien er toch een stamboom van is.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Maine Coon of niet?

Bericht door Rik »

Ja, daar zit je eigenlijk altijd mee als je een raskat koopt. Stambomen kunnen ook nagemaakt worden. Een leek zal het verschil misschien niet zien. Het kan dus ook zo zijn dat zij verkeerde gegevens doorgeven aan de stamboom-instantie. Ook dat kun je als leek niet zien. Vandaar dat je alle elementen bij elkaar moet pakken om te zien of je met een betrouwbare fokker te maken hebt. Vandaar het lijstje uit mijn eerste post om in de gaten te houden. Een betrouwbare fokker zal zich wel aan de regels houden.

Tevens zal het ook zo zijn dat het straks (of eigenlijk nu al heb ik begrepen) niet zoveel meer uitmaakt omdat je toch van je kat houdt. Als je een stamboom krijgt dan mag je hem in ieder geval raskat noemen. Eigenlijk is dat ook het enige waarvoor je de stamboom hebt bij een gezelschapsdier (of je moet naar shows willen gaan e.d.).

Weet je overigens om welke bloedarmoede afwijking het ging bij de vader? (Waarschijnlijk PKdef?)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Maine Coon of niet?

Bericht door kittentjes »

Als er een stamboom is is het een raskat .Edit ik zie Erik zn bericht, als we er vanuit gaan dat er niet mee geknoeid is inderdaad.

Aangezien moeder heel anders is dan vader zou her natuurlijk kunnen dat jouw kitten meer hier van weg heeft. Heeft ze niet meer info over het type main coon wat moeder is? Ik dacht dat main coons standaard minstens 8kg werden maar moeder is maar 3,5 bv. Is nog kleiner dan mijn katten





eevee_the_coon
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 okt 2019 23:13

Re: Maine Coon of niet?

Bericht door eevee_the_coon »

Ja ik heb Main Coons ook wel kleiner gezien. De moeder van mijn huidige poes was ook klein van stuk, terwijl de vader van haar ook 9kg was. Zij zelf is nu 4.6kg. Dat is een kat zonder stamboom, maar ziet er naar mijn idee meer uit als een Maine Coon, dan de kat die ik nu heb gekocht. Plus daar was de prijs ook naar, dus geen oplichting.

En inderdaad als met de stamboom is geknoeid, dan weet ik het ook niet zeker.
Natuurlijk houd ik van de kat, het is nu al een fantastisch beest. Grote knuffelaar en echt heel lief en speels. Zou hem niet weg willen doen mocht ermee geknoeid zijn met de papieren hoor :)

Ging me er alleen om dat ik een hoop geld, (800 euro) heb neergeteld voor deze kater, en ik mijn twijfels had of het wel een echte raskat was en ik niet opgelicht ben.
Plaats reactie