Heilige birmaan

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
Kceetje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jan 2019 19:02

Heilige birmaan

Bericht door Kceetje »

Hallo, ik ben nieuw hier en twijfel een beetje, dus ik kom hier om ervaringen vragen.

Ik heb een heilige birmaan kater van 5 jaar oud. Toen hij bij ons kwam had ik nog een poes en een kater (htk) beide op leeftijd trouwens.
De poes moest niks van hem hebben toen hij klein was en die rollen keerden later om. Ook met de kater had hij geen klik. Dit resulteerde regelmatig in getreiter van de birmaan naar de htk katten.

2 jaar later kregen we er een hond bij en deze waren vanaf dag 1, 4 handen op 1 buik. De birmaan treiterde de hond, maar die treiterde net zo hard terug. Ze waren geen moment zonder elkaar. Het treiteren naar de andere katten werd een stuk minder ook. Helaas is de hond na een jaar overleden door een hartkwaal. Ik merkte dat de birmaan erg onrustig was, veel miauwen en ook het treiteren naar de andere katten begon weer.

Helaas waren mijn htk katten al op leeftijd (15) en zijn deze de afgelopen maanden overleden. In 2 jaar tijd is de birmaan dus ineens alleen.
Ik merk dat hij ineens veel meer slaapt. Hij mauwt veel meer en ik heb wel eens het idee gehad om er een birmaan bij te nemen.

Maar nu dus mijn twijfel, met de hond was hij echte maatjes, maar met de andere katten kon hij dus niet goed door een deur. Straks heb ik een kitten erbij en blijkt dat niet te werken.

Birmanen staan bekend om hun sociale en lieve rustige karakter.
Maar mijn birmaan is gewoon een etterbak. Die staat aan de deuren te krabben als hij hoort dat ik wakker ben en als ik niet snel genoeg beneden ben is hij echt nijdig. Spelen is leuk, maar meestel doe ik de ovenwanten aan want zachtjes spelen doet hij niet, nagels en tanden, alles komt erbij te pas. Hoe harder hoe beter. Hij kan heel lief bij je liggen en ineens in je neus bijten (en hard ook)
Daarentegen spelen we ook verstoppertje, doet hij elke dag 5 minuten zijn best om lief te zijn zodat hij het restje melk uit mijn beker mag hengelen.

Want nu klinkt het alsof hij niet leuk is, maar voor mij is het een fantastische kat. Elke dag maakt hij me aan het lachen, kruipt hij tegen me aan en komt met me kroelen. Het is echt wel mijn maatje.

Maar ik vraag me af of dit genoeg is voor hem. Hij ligt heel veel te slapen de laatste tijd en lijkt wat narriger. Zou een birmaan kitten erbij juist leuk zijn, of is dit een grote fout als ik dit zou doen?

Ik hoop dat er mensen zijn die in bovenstaande wat herkennen en ervaringen/tips kunnen delen.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Heilige birmaan

Bericht door Zotvanpoezen »

Als hij de hond zo leuk vond kun je misschien beter een puppy nemen? Een rustig ras, en liefst eentje die al vertrouwd is met katten. Ook hier zal je de introductie langzaam moeten opbouwen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Kceetje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jan 2019 19:02

Re: Heilige birmaan

Bericht door Kceetje »

Dank je voor je reaktie,
Heb er wel over nagedacht maar ik wil geen hondje meer.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Heilige birmaan

Bericht door Rik »

Ik kan me je twijfel ook wel voorstellen. Je hebt een kat met bepaald (solo-)gedrag en wilt daar een kat bij zetten. Dat lijkt mij heel moeilijk. Je moet precies de juiste kat weten te vinden die met dat gedrag om kan gaan (of hem beter sociaal gedrag kan leren).

Tevens heb je het over het spelen met ovenwanten. Daar geef je al mee aan dat je kat eigenlijk al sologedrag vertoont. Hij weet dus niet 'in te houden' op momenten dat hij aan het spelen is en daar helemaal in opgaat. Dat gaat dan met een andere kat natuurlijk altijd mis. En de vraag is of hij op 5 jarige leeftijd nog kan veranderen.

Een kitten erbij lijkt me niet goed. Die kan hem geen juiste sociale manieren meer leren. Daar heeft hij teveel overwicht bij. Een oude kat die hem aan zou kunnen (zoals ook bij de hond die niet met zich liet sollen) zou misschien wel kunnen. Maar dat is een hele moeilijke match om te vinden. En dan is het nog maar de vraag of hij daar op zit te wachten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Kceetje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jan 2019 19:02

Re: Heilige birmaan

Bericht door Kceetje »

Ja daar zit dus ook de twijfel, ik neig toch naar niet doen als ik eerlijk ben :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Heilige birmaan

Bericht door Rik »

Ja, ik had het met mijn solodame ook toen ze 5 was. Ik had er graag nog wat bij willen plaatsen maar zij was zo bang voor alles dat dat niet kon. Ik 'moest' 15 jaar wachten voordat ik weer kittens kon nemen. Nu is jouw kat niet bang maar vertoont dus wel ander solo-gedrag. En dan is het uitermate moeilijk om daar een goede match voor te vinden. Alleen een sterke zelfverzekerde kat die niet met zich laat sollen zou in aanmerking komen.

Hij klinkt echt als een zalige solokat. En die kunnen tegenover het baasje ook heel lief zijn (hoewel ik liever zonder ovenwanten zou spelen ). En als het nog maar een paar maanden is dat hij nu echt alleen is, kan het ook nog zijn dat hij aan zijn routines moet wennen.

Ps. Het is jammer dat hij ook het treitergedrag naar andere katten heeft. Anders zouden 2 sociale kittens nog een optie zijn geweest.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Kceetje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jan 2019 19:02

Re: Heilige birmaan

Bericht door Kceetje »

Haha het is ook wel echt een heerlijk beest en voor mij is hij ook heel lief. Maar ik denk inderdaad dat zijn karakter too much is om er nu een kitten bij te zetten.
Dank je wel in ieder geval voor je reaktie!
Plaats reactie