Kleurencombi's

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
mi-ch-elle
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2018 22:13

Kleurencombi's

Bericht door mi-ch-elle »

Wij hebben thuis een aantal katten. Nu ben ik benieuwd wat er uit zal komen als ik een nestje zou fokken.
Alle kittens kunnen gewoon bij ons blijven als ze geboren zijn, maar ik wil graag weten uit welke katten de leukste combi's uit komen.

Wij hebben de volgende mogelijkheden.

een cyperse ( zo'n gestreepte grijze ) poes x rood witte kater
lapjes poes x rood witte kater
zwart/witte poes x rood witte kater


lapjes poes x zwart witte kater
cyperse poes x zwart witte kater
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Kleurencombi's

Bericht door KiwiNL »

Je hebt vijf ongecastreerde katten rondlopen? :???: Waarom in vredesnaam?
Ik zou sowieso geen nestje nemen. Dat is namelijk geen fokken, maar domweg vermeerderen.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kleurencombi's

Bericht door KleinDraakje »

Ik ben niet zo goed thuis in katten DNA, daar zijn wel tools voor op internet maar vaak specifiek voor bepaalde rassen. Gewoon mixen zou ik niet doen, wie weet dat twee een erfelijke ziekte of zwakheid dragen en de kittens ziek worden. Of dat je een nestje van 7 krijgt die met de fles gevoed moeten worden. Hou je ze dan ook allemaal? Of dat bij de bevalling een kitten vast zit, je naar de da moet racen midden in de nacht en de poes overlijd? Er zijn veel risico’s!
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kleurencombi's

Bericht door Zotvanpoezen »

Gewoon je kattenpopulatie vermeerderen omdat je benieuwd bent welke kleurencombinatie je zal krijgen is inderdaad niet erg verstandig. Ik denk dat 5 katten al genoeg is en dat het tijd wordt ze te castreren.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kleurencombi's

Bericht door Rik »

Je weet toch dat niet (of laat) gecastreerde poezen een hele hoge kans op melkkliertumoren en/of baarmoederontsteking en kanker hebben, niet? Met 3 open poezen en twee ongecastreerde katers krijg je straks (over zoveel jaar) hele hoge dierenartskosten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kleurencombi's

Bericht door castratenkoor »

Eens met vorige posts - als je meer katten/kittens wilt, haal er dan een paar uit een asiel.

Bovendien is er niets maar dan ook niets van te zeggen wat er uit deze diverse HTK - katten - combi's gaat komen. Je weet immers niks uit de geschiedenis van de voorouders. Je hebt geen enkele garantie wat kleur betreft. En wat ik persoonlijk belangrijker vind - ook geen enkele garantie dat je een gezond nest gaat krijgen. Ik mag hopen dat deze vijf open katten geen familie van elkaar is en dat je niet bewust aan inteelt gaat doen.

En ik raad je aan alle katten een uitgebreid bloedonderzoek te laten krijgen om ziektes en erfelijke problemen bij voorbaat uit te sluiten. Ten minste de testbare.

En hoe had je dat trouwens voor je gezien - een poes is pas geschikt voor de fok met 1,5 - 2 jaar. Wil jij anderhalf jaar lang met 5 gierende hormoonfabrieken je huis delen? En dan alles heerlijk onder laten sproeien met zijn allen. Mag je je huis wel steriel inrichten als een soort mega-badkamer. Zodat je de boel nog enigszins schoon kunt houden. En geluidsdichte muren om de buren geluidsoverlast te besparen.

En je zult de poezen en katers tot het dekmoment moeten scheiden. En ook als het nest kittens er is moeder en baby's scheiden van de rest zodat ze ze rustig groot kan brengen. Open katers kunnen kittens om zeep helpen, hou daar rekening mee. En omdat ze zolang open zijn geweest, kunnen ze dat gedrag ook na castratie nog hebben.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
11joep09willem
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 aug 2018 10:10

Re: Kleurencombi's

Bericht door 11joep09willem »

Ik ben nog niet zo lang op dit forum en ben vooral een meelezer. Een enkele keer voel ik de behoefte om te reageren zoals nu.

Allereerst: Ik ben het volledig eens met voorgaande schrijvers.
Ik denk echter dat Michelle ook al een tijdje meeleest en inmiddels weet hoe men hier denkt over HTK-nestjes en hoe leuk is het dan om een dergelijk bericht te schrijven. Lekker even wat forumleden op de kast jagen.

Maar mocht het toch een serieuze vraag zijn: Michelle, ik vang moederloze kittens op en dit jaar waren er meer, veel meer dan afgelopen jaren die ook allemaal weer een verzorg(st)er moeten krijgen. En daar wil jij er dan nog een aantal aan toevoegen? Wanneer je kittens wilt, ontferm je dan over die kittens die er al zijn. Is een veel beter idee en laat je vijf katten als de sodemieter castreren/steriliseren!
mi-ch-elle
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2018 22:13

Re: Kleurencombi's

Bericht door mi-ch-elle »

Ik zal mijn verhaal even toelichten, aangezien jullie allemaal direct met verwijten komen.

Ik heb zelf geen katers thuis. Wij hebben in gezamenlijk overleg twee dek katers op het oog.

Wij zelf wonen op een boerderij in Brabant met 30/40 hectare land. Wij geven al 20 jaar rondleidingen en trainingen aan basisscholen en middelbare scholen. Er is nu een middelbare school die ons subsidie geeft om ze het het volgende 'project' te laten uitvoeren. Dit betreft het fokken van een nestje kittens, alle bijkomende verzorging en de kinderen alles leren wat betreft de verzorging, de opvoeding en alles daar om heen. Dit is om de kinderen te laten inzien wat voor werk het is (voor o.a een moederpoes & natuurlijk de bijkomende verzorging van de mens) om een nestje groot te brengen. De kittens zullen als de tijd daar is worden gecastreerd/gesteriliseerd en houden wij gewoon allemaal thuis, er word er geen verkocht. Wij hebben verschillende delen met land, zodat we genoeg plek hebben om de katers en de poezen te scheiden.

De poezen worden na dit project ook gesteriliseerd.

Met de subsidie die we krijgen voor het school project, gaan wij meer katten opvangen en liefdevol verzorgen.

Verder hebben wij een hele hoop land ter beschikking waar wij kittens en afgedankte katten opvangen, en eventueel een nieuw baasje voor zoeken. Zo niet mogen ze hier lekker rond lopen Ook hier, zorgen wij dat alle katten niks te kort komen..

Verder vang ik ook nog wel eens andere afgedankte dieren op.
Verder doneer ik vaak geld aan verschillende asiels.

Verder ben ik onwijs geinteresseerd in kleurengenetica. Ik wil in samenwerking met de school, een werkstuk maken hierover.

Dus nog een keer mijn vraag, of mensen weten welke kleuren combi's hieruit komen.
Als jullie meer informatie hebben over andere kleurengenetica mag het ook. Maar ik ben vooral van plan om mij te verdiepen in de makkelijkste kleuren, dus lapjes / rood '/ zwart / wit. (aangezien dit ook de katten in onze praktijk betreffen. )

Nu hoop ik op wat meer begrip. ;) Aangezien wij ontzettend veel doen voor deze kattenwereld.
Laatst gewijzigd door mi-ch-elle op 26 sep 2018 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kleurencombi's

Bericht door Zotvanpoezen »

Sorry, maar ik blijf erbij dat er al genoeg katten zijn. Een gesubsidieerd project voor schoolkinderen mag daar geen excuus voor zijn.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
mi-ch-elle
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2018 22:13

Re: Kleurencombi's

Bericht door mi-ch-elle »

Dan zou ik nog steeds graag antwoord hebben aangezien ik hierover met de school ook een werkstuk ga maken. (als iemand verstand heeft wat de kleurengenetica betreft. )
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kleurencombi's

Bericht door Rik »

Dubbele post
Laatst gewijzigd door Rik op 26 sep 2018 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kleurencombi's

Bericht door Rik »

mi-ch-elle schreef:Er is nu een middelbare school die ons subsidie geeft om ze het het volgende 'project' te laten uitvoeren. Dit betreft het fokken van een nestje kittens, alle bijkomende verzorging en de kinderen alles leren wat betreft de verzorging, de opvoeding en alles daar om heen.
WTF. En daar geven ze subsidie voor? Waar komt dat geld vandaan??? Waarom worden er geen 5 of 6 kittens uit het asiel gehaald en ga je vandaar verder? Dit is kinderen dus meegeven dat het akkoord is om nestjes te hebben :evil:

Wie betaald de dierenartskosten op moment dat de poezen melkkliertumoren en baarmoederontsteking krijgen? Want die kans is erg groot. Nee, dit lijkt mij echt geen goede zet van die school.

Verder als antwoord op jouw vraag... Daar is niets over te zeggen als je niet weet wat voor kleur de voorouders waren. Je mist dus een hele hoop informatie. Bepaalde genen kunnen na 1 generatie weer boven komen of onderdrukt worden. En omdat je ook niet weet hoe "sterk" de genen zijn van de katers en poezen (omdat je de voorhistorie niet kent) weet je ook niet welke zullen domineren (die van de kater of van de poes). Dit is door fokkers van een hele stamboom al moeilijk te voorspellen, laat staan voor htk-katten waarvan dit allemaal niet bekend is.

Als je een werkstuk moet maken is er genoeg op internet te vinden (zoek op kleurgenetica en kat).
http://www.phantomofmaine.nl/kleurgenet ... katten.htm
http://www.belcat.be/nl/kat/breeds/genetics.htm

Daar hoef je echt niet zelf voor te experimenten. En al zeker niet met htk-katten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Kleurencombi's

Bericht door Emmajoja »

Over kleurengenetica weet ik niks, maaaar!
Ik zou het wel leuk vinden als de school het doet dat al die kittens dan ook een liefdevol huisje zouden kunnen krijgen bij de kinderen die ze opvoeden.
Er zijn al zoveel katten zonder huisje en ik snap dat je ze zelf zou kunnen houden, maar toch.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kleurencombi's

Bericht door Rik »

Emmajoja schreef: 26 sep 2018 22:34 Ik zou het wel leuk vinden als de school het doet dat al die kittens dan ook een liefdevol huisje zouden kunnen krijgen bij de kinderen die ze opvoeden.
Hoe mooi zou het zijn als er 30 kittens uit het asiel naar alle kinderen in de klas gaan ;-)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Kleurencombi's

Bericht door Emmajoja »

Rik schreef: Hoe mooi zou het zijn als er 30 kittens uit het asiel naar alle kinderen in de klas gaan ;-)

Dat zou ik inderdaad nog veel liever zien Afbeelding

Maar ik heb zo’n vermoeden dat OP het toch wel gaat doorzetten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Plaats reactie