Vraag over raskatten met stamboom

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Kattenvriend007
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jul 2018 22:44

Vraag over raskatten met stamboom

Bericht door Kattenvriend007 »

Hallo,

Ik ben op zoek naar wat meer informatie over raskatten met een stamboom.
Waar wordt over het algemeen de uitslagen geregistreerd van testen of erfelijke afwijkingen zoals FIV/Felv, PKD, HCM etc? Staan deze uitslagen van dit soort testen in een stamboom, of zijn deze uitslagen bekend bij een dierenkliniek en staan ze dan in een paspoort?

En zijn er ook fokkers actief op dit forum of dat?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vraag over raskatten met stamboom

Bericht door Dinky »

Ik zou verwachten dat gezondheidstesten in ieder geval worden doorgegeven aan de rasvereniging. Die moeten namelijk toetsen of aan de eisen van een nestje wordt voldaan).
Daarnaast staan ze in het dossier van de dierenkliniek waar ze zijn afgenomen en mogelijk in het paspoort (maar dat wordt naar mijn weten niet standaard bijgewerkt).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Vraag over raskatten met stamboom

Bericht door Siris »

Hoi Anneloes,

Ik denk dat het ook per vereniging verschilt of misschien per ras? Ik kan je alleen vertellen wat ik weet van de Maine Coon.

Uitslag van de testen staat niet op het stamboom. En misschien het paspoort als zij iets mankeren.

Uitslagen van de testen kan je inzien bij de fokker.
De uitslagen staan uiteraard in het dossier van de dierenarts en kliniek waar de test is afgenomen.

Ik denk zelf dat de testen niet doorgegeven worden aan de rasvereniging, volgens mij doen ze er ook niets mee.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vraag over raskatten met stamboom

Bericht door KleinDraakje »

Het verschilt per vereniging en fokker maar ook per ras. Naar welk ras ben je aan het kijken?

Bij onze Brits Kortharen kregen we de testen van de ouders in te zien bij een bezoek en hebben we een kopie gekregen bij de overdracht van de kittens.
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Moon031
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mar 2019 11:29

Re: Vraag over raskatten met stamboom

Bericht door Moon031 »

Hallo allemaal,
Ik heb een vraag.
Ik heb een Britse korthaar kitten gekocht met een stamboom incl chip en inentingen.
Ruim weken van te voren wezen kijken en aanbetaald voor een kater.
Nou dan zul je denken wat leuk en mooi!
Maar nu komt het.
Bij het ophalen van het kitten was hij niet gechipt omdat zo vertelde de fokker er een ongelukje gebeurt was met een andere kitten.
Lang verhaal maar goed ze waren niet gechipt.
Zn laatste enting zou ik zelf doen zodat ik hem al kon meenemen,en ik zou hem dan ook zelf laten chippen.
Ze had het bedrag van het enten eraf gerekend.
Een bedrag van 800 euro min 25 euro voor een enting eraf.
Bij thuis komst allemaal hartstikke leuk en vond hem wel wat aan de kleine kant dus ik heb het chippen nog even uitgesteld ivm het verhaal van de fokker was ik toch eventjes bang geworden voor het chippen.
Nu zijn we 3 weken verder en het gaat super goed met het kitten.
Inmiddels een afspraak gemaakt bij de dierenarts voor het chippen en laatste enting.
Bij binnenkomst bij de dierenarts vertelde ik dat ik een beetje bang geworden was voor het chippen maar ze stelde me gerust en vond het verhaal van de fokker vreemd,maar we gingen er verder niet op door.
Tijdens de check die de dierenarts deed kwamen we erachter dat ik niet een kater heb maar een poes.
Terwijl ik echt een kater wilde en beslist geen poes.
Nu ben ik 3 weken verder en ben echt dol op Mn katertje(poesje) die wil ik niet meer missen.
En wil hem (haar) dan ook graag houden.
Kunnen jullie me helpen? Wat kan ik hiermee?
Oja daar komt ook nog bij dat ik tot op de dag van vandaag ook nog steeds geen stamboom heb.
Deze zou later verstuurd worden maar door omstandigheden zijn deze nog steeds niet binnen.
Ik hoor graag jullie mening en wat ik hier nu mee kan.
Ik wil het poesje wel gewoon houden,want ben toch wel echt van haar gaan houden.
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Vraag over raskatten met stamboom

Bericht door Mleen »

Klinkt super vaag, bij mij gaan de alarmbellen rinkelen dat je wellicht bent opgelicht...
Had je van te voren gecheckt of deze fokker aangesloten is bij een vereniging oid?
Helaas lopen er veel broodfokkers rond die hoge prijzen vragen zonder dat ze officiele stambomen hebben etc...

Ik heb hier gewoon twee htk-poesjes! Wij wilden ook voor katertjes gaan die uiteindelijk twee poesjes bleken. Maar goed, wij hebben er ook geen €800 voor betaald en het maakte ons uiteindelijk ook niks uit. Ik zou verder niet weten of je hierover ergens een klacht zou kunnen indienen...
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraag over raskatten met stamboom

Bericht door Rik »

Moon031 schreef: 14 mar 2019 11:45 Ik hoor graag jullie mening en wat ik hier nu mee kan.
Ik wil het poesje wel gewoon houden,want ben toch wel echt van haar gaan houden.
Ik denk dat je toch niet zo'n goede fokker getroffen hebt. De kans bestaat dat het daar een beetje chaotisch is maar de kans bestaat ook dat je gewoon te maken hebt met een broodfokker. Geen stamboom, geen ras, onzeker over de testen van de ouders, onzeker over de toekomst van je kitten, maar wel bijna €800 betaald.

Het chippen is overigens nooit een probleem. Dat is tsjak, poef in de nek en klaar. Geen gezondheidsrisico's daarbij. Het enten daarentegen kan wel risico's met zich meebrengen. Zeker als een kitten te licht is. Ik denk overigens dat je nu misschien ook met een ander probleem zit. De eerste enting en de tweede enting (booster) mogen niet meer dan 3 of 4 weken uit elkaar zitten. Heb je de datum van de eerste enting (zou in het paspoort moeten staan die je hopelijk wel hebt). Als dit dus langer is dan zal je dit even aan de DA moeten melden zodat die kan bepalen of je misschien toch weer twee entingen moet geven. Jipee :evil: Nog meer kosten.

Ik weet niet of je stappen kunt nemen tegen deze fokker. Is die aangesloten bij de juiste rasverenigingen? Je zou dan bij die verenigingen kunnen informeren over de status van die fokker. Als de fokker nergens bij aangesloten is... tsja, dan zul je met een echte broodfokker te maken hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Vraag over raskatten met stamboom

Bericht door Sansan »

Wat staat er in het paspoort van dit kitten?
Daarin staat ook de dierenarts van de eerste enting, die dierenarts zou ik opbellen.

Als je niets hebt, behalve je kitten, lijkt me dit een broodfokker die jou een te jong kitten heeft meegegeven (jonger dan 12 weken) zonder enig vorm van gezondheidscheck..
En dan zou ik me ook zorgen maken om ontworming.

Daarnaast zou ik deze fokker gaan aangeven.
Het is strafbaar wat er gebeurd is.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Vraag over raskatten met stamboom

Bericht door Sansan »

Het wordt echt tijd dat Nederland hetzelfde gaat instellen in de wet als België!
http://www.dierenartsgoegebeur.be/nl/ni ... vember.htm

https://www.vlaanderen.be/nl/natuur-en- ... van-katten
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vraag over raskatten met stamboom

Bericht door Dinky »

Je vraagt wat je kan doen. Je zou contact op kunnen nemen met de rasvereniging waar de fokker bij aangesloten is.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Moon031
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mar 2019 11:29

Re: Vraag over raskatten met stamboom

Bericht door Moon031 »

Oké dank jullie wel.
Ik ga ermee aan de slag.
Ik vroeg me ook af,kan ik/moet ik geld terug vragen indien ik geen stamboom krijg?
En moet ik/kan ik eisen dat zij de sterilisatie betaald?
Of is dit raar?
Ik heb haar natuurlijk gesproken en ze zegt dat dit echt allemaal een misverstand is???
Ik begin me steeds meer zorgen te maken.
Ik dacht juist goed te doen😢om een kitten met stamboom aan te schaffen,maar ik heb me toch laten beduvelen....
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraag over raskatten met stamboom

Bericht door Rik »

Moon031 schreef: 15 mar 2019 16:17 Ik vroeg me ook af,kan ik/moet ik geld terug vragen indien ik geen stamboom krijg?
Dat kun je natuurlijk proberen. Maar over het algemeen zullen echte broodfokkers dat echt niet doen. Die hebben hier ervaring in en hebben allerlei mooie verhaaltjes. Maar uiteindelijk kun je dan toch naar je geld fluiten.
Moon031 schreef: 15 mar 2019 16:17 En moet ik/kan ik eisen dat zij de sterilisatie betaald? Of is dit raar?
Dat hangt er vanaf wat jullie overeen gekomen zijn. Normaal worden de eerste, tweede enting en de chip door de fokker gezet. Ook omdat de kleintjes normaal tot 14/16 weken in het nest blijven. Vaak staat er zelfs in een contract wat je moet tekenen dat jij verplicht bent tot castratie (om te voorkomen dat je een fokkater of poes koopt). Voor een echte fokkater of poes betaal je namelijk veel meer. Maar ja, bij een broodfokker zul je wel geen contract getekend hebben. Ik weet ook niet of je een paspoort met de eerste enting hebt gekregen en of ze voldoende lang in het nest zijn geweest.
Moon031 schreef: 15 mar 2019 16:17 Ik heb haar natuurlijk gesproken en ze zegt dat dit echt allemaal een misverstand is???
Kan natuurlijk nog steeds. Het kan zijn dat het gewoon een vreselijk chaotische fokker is die zijn zaakjes niet op orde heeft. Maar het kan ook zijn dat ze je aan het lijntje proberen te houden (zoals ik al eerder zei... broodfokkers hebben daar veel ervaring mee en weten precies hoe ze met jou om moeten gaan).

Zolang je er maar voor zorgt dat je kitten gezond is. Zorg er dus voor dat je weet of één enting voldoende is, want als de eerste enting te lang geleden is, zullen er weer twee entingen moeten volgen. Verder is het een wijze les voor de toekomst.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Moon031
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mar 2019 11:29

Re: Vraag over raskatten met stamboom

Bericht door Moon031 »

Rik schreef: 15 mar 2019 16:29 Dat kun je natuurlijk proberen. Maar over het algemeen zullen echte broodfokkers dat echt niet doen. Die hebben hier ervaring in en hebben allerlei mooie verhaaltjes. Maar uiteindelijk kun je dan toch naar je geld fluiten.

Daar ben ik dus ook bang voor.

Dat hangt er vanaf wat jullie overeen gekomen zijn. Normaal worden de eerste, tweede enting en de chip door de fokker gezet. Ook omdat de kleintjes normaal tot 14/16 weken in het nest blijven. Vaak staat er zelfs in een contract wat je moet tekenen dat jij verplicht bent tot castratie (om te voorkomen dat je een fokkater of poes koopt). Voor een echte fokkater of poes betaal je namelijk veel meer. Maar ja, bij een broodfokker zul je wel geen contract getekend hebben. Ik weet ook niet of je een paspoort met de eerste enting hebt gekregen en of ze voldoende lang in het nest zijn geweest.

We waren overeen gekomen dat alle entingen en chip voor rekening van de verkoper was.
Ik heb inderdaad geen koopcontract getekend.
Het kitten was toen het weg mocht 12 weken.
Vanwege de chip die niet gezet was was de eerste enting wat later gezet en toen ik afgelopen week bij de dierenarts was,was dit nog op tijd en is de kitten nu dus goed ingeënt en gechipt.


Kan natuurlijk nog steeds. Het kan zijn dat het gewoon een vreselijk chaotische fokker is die zijn zaakjes niet op orde heeft. Maar het kan ook zijn dat ze je aan het lijntje proberen te houden (zoals ik al eerder zei... broodfokkers hebben daar veel ervaring mee en weten precies hoe ze met jou om moeten gaan).

Zolang je er maar voor zorgt dat je kitten gezond is. Zorg er dus voor dat je weet of één enting voldoende is, want als de eerste enting te lang geleden is, zullen er weer twee entingen moeten volgen. Verder is het een wijze les voor de toekomst.

Dit is inderdaad een wijze les voor in de toekomst.
Ik voel me ook ontzettend stom.
Ik dacht een stamboom en het bedrag klopte ook voor Mn gevoel omdat het in eerste instantie allemaal leek te kloppen.
Ik heb inderdaad wel een entings boekje mee er staat daar ook in dat het een kater is en een stempel van de dierenarts.
Moon031
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mar 2019 11:29

Re: Vraag over raskatten met stamboom

Bericht door Moon031 »

Rik schreef: 15 mar 2019 16:29 Dat kun je natuurlijk proberen. Maar over het algemeen zullen echte broodfokkers dat echt niet doen. Die hebben hier ervaring in en hebben allerlei mooie verhaaltjes. Maar uiteindelijk kun je dan toch naar je geld fluiten.

Daar ben ik dus ook bang voor.

Dat hangt er vanaf wat jullie overeen gekomen zijn. Normaal worden de eerste, tweede enting en de chip door de fokker gezet. Ook omdat de kleintjes normaal tot 14/16 weken in het nest blijven. Vaak staat er zelfs in een contract wat je moet tekenen dat jij verplicht bent tot castratie (om te voorkomen dat je een fokkater of poes koopt). Voor een echte fokkater of poes betaal je namelijk veel meer. Maar ja, bij een broodfokker zul je wel geen contract getekend hebben. Ik weet ook niet of je een paspoort met de eerste enting hebt gekregen en of ze voldoende lang in het nest zijn geweest.

We waren overeen gekomen dat alle entingen en chip voor rekening van de verkoper was.
Ik heb inderdaad geen koopcontract getekend.
Het kitten was toen het weg mocht 12 weken.
Vanwege de chip die niet gezet was was de eerste enting wat later gezet en toen ik afgelopen week bij de dierenarts was,was dit nog op tijd en is de kitten nu dus goed ingeënt en gechipt.


Kan natuurlijk nog steeds. Het kan zijn dat het gewoon een vreselijk chaotische fokker is die zijn zaakjes niet op orde heeft. Maar het kan ook zijn dat ze je aan het lijntje proberen te houden (zoals ik al eerder zei... broodfokkers hebben daar veel ervaring mee en weten precies hoe ze met jou om moeten gaan).

Zolang je er maar voor zorgt dat je kitten gezond is. Zorg er dus voor dat je weet of één enting voldoende is, want als de eerste enting te lang geleden is, zullen er weer twee entingen moeten volgen. Verder is het een wijze les voor de toekomst.

Dit is inderdaad een wijze les voor in de toekomst.
Ik voel me ook ontzettend stom.
Ik dacht een stamboom en het bedrag klopte ook voor Mn gevoel omdat het in eerste instantie allemaal leek te kloppen.
Ik heb inderdaad wel een entings boekje mee er staat daar ook in dat het een kater is en een stempel van de dierenarts.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraag over raskatten met stamboom

Bericht door Rik »

Dan neem ik aan dat er dus ook een datum van de eerste enting in staat. Die mag dus niet langer dan drie weken liggen voor de tweede enting (booster) anders moet je beide entingen weer herhalen.

Ik vraag me trouwens ook af of je het juiste paspoort hebt, of het juiste kitten. Omdat je nu een poes hebt en in het paspoort staat kater. Ik denk dat je het beste ook even contact op kunt nemen met die dierenarts.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie