Kitten met heupdysplasie

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
Oelukpoeluk
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jul 2017 12:45

Kitten met heupdysplasie

Bericht door Oelukpoeluk »

Wie o wie kan mij van informatie voorzien? Twee maanden geleden heb ik een Brits Korthaar kitten verkocht, met stamboom en beide ouderdieren getest op Fiv/Felv en HCM/PKD dmv echo. Nu is het kitten bij de nieuwe eigenaar gevallen of heeft een verkeerde sprong gemaakt oid. Nu blijkt na onderzoek door een orthopeed dat hij patella luxatie heeft en dat zijn linkerheup minder mooi is aangelegd (heupdysplasie?). Volgens mij kan de patella luxatie ook gekomen zijn door de val/sprong? En is heupdysplasie eigenlijk wel vast te stellen bij een kitten van 5 maanden? Mijn goede naam is me veel waard, ook al ben ik een hobbyfokker, dit was mijn derde nestje. Ik ben graag coulant naar deze kittenkoopster, maar om het aankoopbedrag retour te geven na een ongeluk? Iemand ervaring? Wat is gebruikelijk?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten met heupdysplasie

Bericht door Dinky »

Het is gebruikelijk om juridisch een dier te zien als een ding waarbij de verkoper de eerste 6 maanden na verkoop aan moet tonen dat het gebrek er niet was ten tijde van de verkoop.

Wanneer dit niet te doen is dan moet de schade worden hersteld of als dit niet redelijk is dan mag de koop ontbonden worden. Dit houdt in dat de koper het dier (product) terug geeft en de verkoper het aankoopbedrag terug geeft.

Met dieren levert dit altijd lastige situaties op omdat hierbij ook gevoelens meespelen en de natuur.
Hier staat o.a. meer info: https://licg.nl/33s/praktisch/wetgeving ... recht.html
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten met heupdysplasie

Bericht door Rik »

Je kunt natuurlijk vragen of je eigen DA contact met hun DA opneemt en een oordeel geeft. Je zou je dan naar zijn oordeel kunnen richten.

Verder hangt het ook een beetje af wat in het contract staat. Maar als het toch erfelijk blijkt, zoals de orthopeed aangeeft, dan kunnen de kopers, nu en in de toekomst voor nog wel hogere kosten komen staan.

(Er zitten hier eigenlijk geen fokkers op het forum dus ik denk dat er niet veel bekend is over wat gebruikelijk is.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Oelukpoeluk
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jul 2017 12:45

Re: Kitten met heupdysplasie

Bericht door Oelukpoeluk »

Dank jullie wel voor de reacties!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten met heupdysplasie

Bericht door Dinky »

Je zou ook altijd nog kunnen informeren bij het juridisch loket over wat wijsheid is en hoe ver je plichten als fokker gaan zodat jullie hopelijk tot een schappelijke oplossing kunnen komen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten met heupdysplasie

Bericht door Rik »

De vraag rijst natuurlijk ook of de andere kittens er geen last van hebben (of kunnen krijgen) als je daadwerkelijk om een erfelijk geval gaat.

Wat zijn je rechten en plichten als fokker in dat geval t.o.v. de nietsvermoedende andere kopers.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie